پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:02:45 - شنبه 7 دی 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چرا رهبر انقلاب با فتنه گران برخورد نمی کند
آیا دلیل خاصی دارد که جمهوری اسلامی ایران به خصوص مقام معظم رهبری درباره مجازات زندانیان حوادث پس از انتخابات سکوت کردند و یا خیلی سخت نگرفتند؟ “صبح رابر ”، اینکه «رهبری در مقابل اغتشاش گران ویا زندانیان سکوت کردند» ، به هیچ وجه صحت ندارد . مقام معظم رهبری در بیانات حکیمانه خویش همواره […]

آیا دلیل خاصی دارد که جمهوری اسلامی ایران به خصوص مقام معظم رهبری درباره مجازات زندانیان حوادث پس از انتخابات سکوت کردند و یا خیلی سخت نگرفتند؟

“صبح رابر ”، اینکه «رهبری در مقابل اغتشاش گران ویا زندانیان سکوت کردند» ، به هیچ وجه صحت ندارد . مقام معظم رهبری در بیانات حکیمانه خویش همواره بر لزوم بصیرت ، بیداری ، حضوری سازنده و آگاهی بخش در جهت خنثی سازی توطئه های دشمنان و جریانهای معاند و وابسته و رعایت موازین قانونی ، دینی و اخلاقی در تمامی برخوردها تاکید داشته و دارند . و اگر مشاهده می نمائید ایشان در مواردی جوانان غیور و انقلابی را از دست زدن به برخی اقداماتی که در حیطه وظایف نهادهای ذیصلاح است ، باز می دارد به هیچ وجه نباید از آن به معنای سکوت ، سخت نگرفتن و… ، تعبیر نمود بلکه به جهت پرهیز از سوء استفاده دشمن ، یا رعایت انصاف و عدالت در جامعه اسلامی است که این خود معیاری عقلانی و ضرورتی دینی است . چنانکه رهبر معظم انقلاب در این زمینه می فرمایند: «بارها گفته ام ، باز هم تکرار می کنم، من معتقدم که جوان مملکت بایستی در همه میدان ها حضور و آمادگی داشته باشد، منتها با انضباط، این گونه حرکاتی که ملاحظه شد، کسانی به دانشگاه حمله کنند، ناشی از بی انضباطی است با هر نامی انجام بگیرد، غلط و محکوم است. اگر با نام دفاع از دین هم انجام بگیرد، غلط است اگر با نام دفاع از ولایت هم انجام بگیرد، غلط است. مگر من بارها نگفته ام که در اجتماعاتِ کسانی که مخالفند هیچ کس نباید رفتار خشونت آمیز داشته باشد. چون این کار دشمن را خوشحال می کند…».( روزنامه جمهوری اسلامی، بیانات مقام معظم رهبری ، ۲۲تیر ۱۳۷۸، ص ۲ .)
همچنین در بیانات خویش در دیدار مردم قم با تاکید برلزوم بیداری و حضور همیشه در صحنه آحاد جامعه می فرمایند : « یک نکته را هم به جوانان عزیز انقلابی، به فرزندان عزیز انقلابی خودم، به فرزندان بسیجی – از زن و مرد – عرض بکنم: جوانان از اطراف و اکناف کشور، از آنچه که تهتّک بیگانگان از ایمان دینی به گوششان میخورد یا با چشمشان می‌‌‌‌بینند، عصبانی هستند؛ وقتی می بینند روز عاشورا چگونه یک عده‌‌‌‌ای حرمت عاشورا را هتک میکنند، حرمت امام حسین را هتک میکنند، حرمت عزاداران حسینی را هتک میکنند، دلهاشان به درد می‌‌‌‌‌آید، سینه‌‌‌‌‌هاشان پر میشود از خشم؛ البته خوب، طبیعی هم هست، حق هم دارند؛ ولی میخواهم عرض بکنم جوانهای عزیز مراقب باشند، مواظب باشند که هرگونه کار بی رویه‌‌‌ای، کمک به دشمن است. اینجا جوانها تلفن میکنند – میفهمم من، میخوانم، غالباً تلفنها و نامه ها را خلاصه میکنند، هر روز می آورند، من نگاه میکنم – می بینم همین طور جوانها گله‌‌‌‌‌مند، ناراحت و عصبانی؛ گاهی هم از بنده گله میکنند که چرا فلانی صبر میکند؟ چرا فلانی ملاحظه میکند؟ من عرض میکنم؛ در شرائطی که دشمن با همه‌‌‌ی وجود، با همه‌‌‌‌ی امکاناتِ خود درصدد طراحی یک فتنه است و میخواهد یک بازی خطرناکی را شروع کند، باید مراقبت کرد او را در آن بازی کمک نکرد. خیلی باید با احتیاط و تدبیر و در وقت خودش با قاطعیت وارد شد. دستگاه‌‌‌‌های مسئولی وجود دارند، قانون وجود دارد؛ بر طبق قانون، بدون هیچگونه تخطی از قانون، بایستی مُرّ قانون به صورت قاطع انجام بگیرد؛ اما ورود افرادی که شأن قانونی و سمت قانونی و وظیفه ی قانونی و مسئولیت قانونی ندارند، قضایا را خراب میکند. خدای متعال به ما دستور داده است: «و لایجرمنّکم شنئان قوم علی ان لاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتّقوی». [ سوره مائده ، ۸ یعنی ؛ «… و البته نباید دشمنی گروهی شما را بر آن دارد که عدالت نکنید؛ عدالت کنید که آن به تقوا نزدیکتر است …» ] بله، یک عده‌‌‌‌ای دشمنی میکنند، یک عده‌‌‌‌ای خباثت به خرج میدهند، یک عده ای از خباثت‌‌‌کنندگان پشتیبانی میکنند – اینها هست – اما باید مراقب بود. اگر بدون دقت، بدون هضم، انسان وارد برخی از قضایا بشود، بی‌‌‌‌گناهانی که از آنها بیزار هم هستند، لگدمال میشوند؛ این نباید اتفاق بیفتد. من برحذر میدارم جوانهای عزیز را، فرزندان عزیز انقلابی خودم را از اینکه یک حرکتی را خودسرانه انجام بدهند؛ نه، همه چیز بر روال قانون. » (بیانات در دیدار مردم قم در سالگرد قیام ۱۹ دی، ۱۹/۱۰/۱۳۸۸)
همچنین ایشان در ‏دیدار هزاران نفر از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور می فرماید : « گاهی اوقات، دشمن کار را به گونه‏ای ترتیب می‏دهد که حرف حقی، از زبان یک نفر صادر بشود! دشمن ناحق و باطل است، پس چرا می‏خواهد این حرف حق از زبان آن شخص صادر بشود؟ چون می‏خواهد پازل خودش را کامل کند.
این پازل از صد یا دویست قطعه تشکیل شده؛ یک قطعه‏ اش هم همین حرف حقی است که آن شخص باید بزند تا این پازل را کامل کند! اینجا این حرف حق را نباید زد.
پازل دشمن را کامل نباید کرد. در این حد هوشیاری لازم است! بله، وارد سیاست بشوید و فکرِ سیاسی کنید؛ اما بسیار هوشیار. دشمن نباید بتواند از هیچ حرکت و اظهار و موضعگیری شما استفاده کند. این، اصل اول و یک خط قرمز است. چه‏طور دشمن را بشناسیم؟ چه‏طور تمایلات او را کشف کنیم؟ چه‏طور بفهمیم که این کار به نفع دشمن یا به ضرر دشمن است؟ این همان نقطه‏ی اساسی است. این همان جایی است که به اهتمام کامل، مطلقاً سهل‏انگاری نکردن و هوشیاری و بیداری کامل احتیاج دارد. اگر هم در جایی برای انسان مطلب روشن نیست، آن جا نباید حرکت کند. اگر دیدید زیر پا محکم است، پا بگذارید؛ اگر دیدید مشکوک است، پا نگذارید. بنابراین محافظه‏کار نباشید، اما هوشیار باشید؛ این، آن خط سیاسی است. البته سخت است و آسان نیست؛ اما شما هم مرد کارِ سختید؛ بسیجی هستید و باید این کار سخت را به عهده بگیرید. ممکن است فلان تشکل دیگر دانشگاهی این ظرفیت را نداشته باشد که حتّی این حرف را بشنود؛ اما شما بعنوان بسیج، باید این ظرفیت را داشته باشید که این کار را بکنید؛ تفاوت شما اینقدر است.» (مورخه۳۱/ ۰۲/ ۸۶)
همانگونه که از بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری مشاهده می نمائید ، تعبیر به سکوت و استناد آن به ایشان ، به هیچ وجه صحیح نیست و با بصیرت ، هوشیاری ، آگاهی بخشی و اقدام قانونی و اخلاقی و… ، که مورد تأکید و تصریح ایشان است ، همخوانی ندارد .
[پایان کد انتخابی]
یکی دیگر از مباحثی که در اینجا مطرح است برخورد قاطع و به تعبیر دیگر، محاکمه سران یا سایر عوامل این فتنه می باشد که برخی افراد و گروه های حقیقی و یا حقوقی آن را طرح کرده و خواستار آن هستند که به نوبه خود درخواست و توقعی بجا و منطقی خواهد اما آنچه نباید از یاد برد این است که گاه ممکن است محاکمه برخی افراد، موجبات مسائل و زحمات دیگری را فرهم آورده که در سطح داخلی و بین المللی نتوان به این زودی ها آن را جمع و جبران نمود.به تعبیر دیگر گاه در برخی شرائط بخاطر مصلحت مردم و نظام، شاید نتوان به برخی امور توسل جست بلکه از آنجا که این موضوعی درون خانودگی در نظام می باشد تمام تلاش بر این است تا به بهترین صورت و با پرداخت کمترین هزینه بتوان آن را حل و از ماجرا جویی­های گسترده تر بدور ماند بعلاوه که نسبت به اموری از این دست باید کاملا حساب شده برخورد شود و به معنای حقیقی کلمه، روند منطقی و قانونی خود را باید طی کند تا بتوان به نتیجه مطلوب دست یافت تا دیگر این گونه حوادث تکرار نشود. هرچند شاید بتوان در دراز مدت بحث محاکمه را نیز از نظر دور نداشت چرا که این موضوع بعد عمومی پیدا کرده و بر اساس قوانین موجود،از سوی دادستانی کشور بعنوان مدعی العموم قابل تعقیب می باشد و در واقع، این حق مردم است که از حقوق شهروندی خود و مهمتر از آن نظام اسلامی خویش دفاع کنند و نگذارند تا برخی افراد به راحتی به منافع مادی و سرمایه های معنوی آنان تعرض و تجاوز نمایند.
بطور خلاصه می توان گفت عدم محاکمه و رسیدگی قضائی سریع برخی از سران یا عوامل جریانات پس از انتخابات نه از روی مسامحه بر سر حقوق مردم، بلکه بخاطر حفظ منافع مردم و مصلحت نظام بوده و تلاش بر حل معقول آن می باشد همچنین با توجه به شرایط خاص کنونی وغبار الودگی فضای پس از فتنه ،مجازات سران فتنه وعوامل ان نیاز به گذشت زمان و فراهم شدن شرایط دارد که این مهم می تواند در دراز مدت و فرارسیدن شرایط لازم قابل طرح و پیگرد قانونی باشد. از اینرو جهت حفظ انقلاب اسلامی و تحقق ارزشها و اهداف والای آن ، مبارزه با دشمنان قسم خورده و پاسداشت دستاوردهای انقلاب اسلامی , ضمن تاکید بر اجرای عدالت می باید از هرگونه شایعه پراکنی , اختلافات سیاسی مخرب و خط کشی های غیر منطقی که در خلاف جهت انقلاب است پرهیز و در جهت مقابله با انحرافات بصورت قانونمند تلاش نمود تا خود زمینه توسعه همه جانبه کشور و تعالی ارزشهای اخلاقی و دینی را فراهم آورد .
درمورد اقای صانعی نیز جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم اقدام لازم را انجام داد وبا انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد : با توجه به پرسشهای مکرر مومنان ، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر اساس تحقیقات به عمل امده در یکسال گذشته وپس از جلسات متعدد به این نتیجه رسیده است که ایشان فاقد ملاکهای لازم برای تصدی مرجعیت می باشد. (خبر گزاری جمهوری اسلامی۱۲/۱۰/۸۸) لذا این اطلاعیه می تواند به مردم کمک کند تا نسبت به سخنانی که گاها از ایشان منتشر می شود تکلیف خود را بهتر بدانند.

(لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: ۲۹/۱۰۰۱۲۹۶۲۲)

بوتیا

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب