پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:57:38 - جمعه 4 بهمن 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
قرآن جامع ترین دائره المعارف نجوم است
رئیس انجمن نجوم ایران : بررسی‌ها نشان داده است منجمین اسلامی نظیر سیوطی از علم نجوم به بهترین روش در راه های علمی استفاده کرده اند و نظریه کپرنیک نیز نشات گرفته از نظرات جامع نجومی مسلمانانی چون سیوطی است. به گزارش”صبح رابر”، سعدالله نصیری رئیس انجمن نجوم ایران در هفتمین همایش نجوم و اختر فیزیک […]

رئیس انجمن نجوم ایران : بررسی‌ها نشان داده است منجمین اسلامی نظیر سیوطی از علم نجوم به بهترین روش در راه های علمی استفاده کرده اند و نظریه کپرنیک نیز نشات گرفته از نظرات جامع نجومی مسلمانانی چون سیوطی است.

به گزارش”صبح رابر”، سعدالله نصیری رئیس انجمن نجوم ایران در هفتمین همایش نجوم و اختر فیزیک ایران در دانشگاه باهنر کرمان اظهار داشت: هدف از برگزاری چنین همایش هایی این است که از تضارب افکار علمی، در ذهن جوانان جرقه ای زده و منجر به مقاله، بعد تجاری سازی علمی و در نتیجه توسعه کمی و کیفی کشور می شود.

معاون پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه تا سال ۵۷ حدود ۱۰۰ انجمن علمی فعال در کشور داشتیم، تصریح کرد: در دوره بعد از انقلاب و ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک جهشی در تشکیل انجمن ها، اداره، نظارت بر آنها و حمایت مالی از آنها به وجود آمد.

رئیس انجمن نجوم ایران با اشاره به اینکه ۴۰۰ انجمن نجوم در کشور وجود دارد، تشریح کرد: از سال ۷۵کارگاه نجوم مقدماتی کارگاه نجوم و پژوهش برگزار شد که تا امروز هفده دوره نجوم مقدماتی و نه کارگاه نجوم و پژوهش در ایران برگزار شده است.

نصیری ادامه داد: از دیگر دوره هایی که توسط انجمن نجوم ایران برگزار شد ششمین دوره استخراج تقویم و یادواره‌های طوسی و خیام، دیگر بزرگان علم نجوم بوده است.

وی با بیان این که انجمن نجوم ایران در ارزیابی ها از سال ۸۵ سیر صعودی را داشته است تصریح کرد: ارزیابی‌های نجومی در محورهای چهارگانه‌ای چون توانمندسازی انجمن‌ها، توسعه مقالات بین المللی، شرکت در برنامه‌های مختلف علمی ملی و بین المللی و تعاملات انجمن، بررسی و امتیازدهی می‌شود.

رئیس انجمن نجوم ایران با اشاره به تحلیل در ۱۱۸ آیه نجومی قرآن گفت: قرآن کریم در زمانی این آیات را ارائه کرده که نظریه زمین مرکز در دنیا مطرح بود، این نظریه بعد از مدتی مردود اعلام شد؛ اما آیات قرآن هنوز بعد از ۱۴۰۰سال هیچ تضادی با یافته‌های جدید علم نجوم ندارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داده است منجمین اسلامی نظیر سیوطی از علم نجوم به بهترین روش در راه های علمی استفاده کرده اند و نظریه کپرنیک نیز نشات گرفته از نظرات جامع نجومی مسلمانانی چون سیوطی است.

نصیری تاکید کرد: با تمام پیشرفت های صورت گرفته و تکنولوژی هایی که علم نجوم به آن دست یافته است از ساخت تلسکوپ های غول پیکر تا رصد ستارگان دور از خورشید تا دیگر یافته های علم ستاره شناسی هنوز هیچ یک از دانشمندان دنیا نتوانسته یکی از آیات نجومی قرآن را با این تکنولوژی های در تضاد تعریف کند.

وی ابراز داشت: تمامی منجمین باید از این آیات قرآنی استفاده کنند و رازهای این آیات را برای جهانیان عرضه کنند؛ چرا که قرآن جامع ترین دائره المعارف نجوم و ستارگان و خورشید است.

نجوم

 در این مراسم کریم مهرشاد معاون توسعه مدیریت ومنابع انسانی استاندار کرمان اظهار داشت: توسعه رشته اخترفیزیک و زمینه های مربوط به آن، آیات قرآن کفایت می کند.

 مهرشاد افزود: برای عرض اندام و طرح موضوعات در عرصه جهانی باید مفاهیم قرآنی را در جماعه جامه عمل بپوشانیم.

 وی با بیان اینکه فلسفه علم، معرفت خداوند است گفت: اگر به سمت و سوی مفاهیم قرآنی حرکت کنیم به عظمت قدرت خداوند پی ببریم، با فاصله با علم را کم و تلاش را زیاد کنیم.

منبع ” بوتیا

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب