پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:16:31 - یکشنبه 6 بهمن 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
روز شمار انقلاب اسلامی در کرمان
جامعه پزشکان کرمان راهپیمائی کردند و مراتب تأسف خود را از واقعه بیمارستان شاه رضای مشهد اعلام داشتند و حمایت خود را از فرهنگیان کرمان اعلام کردند . به گزارش” صبح رابر“: ۲ دی- جامعه پزشکان کرمان راهپیمائی کردند و مراتب تأسف خود را از واقعه بیمارستان شاه رضای مشهد اعلام داشتند و حمایت خود را […]

جامعه پزشکان کرمان راهپیمائی کردند و مراتب تأسف خود را از واقعه بیمارستان شاه رضای مشهد اعلام داشتند و حمایت خود را از فرهنگیان کرمان اعلام کردند .

به گزارش” صبح رابر“: ۲ دی- جامعه پزشکان کرمان راهپیمائی کردند و مراتب تأسف خود را از واقعه بیمارستان شاه رضای مشهد اعلام داشتند و حمایت خود را از فرهنگیان کرمان اعلام کردند .
80863979-5029104
۵ دی- فرهنگیان کرمان که از ۲۵ / ۹ / ۵۷ در آموزش و پرورش متحصن شده بودند ،‌ در محاصره نیروهای شاه قرار گرفتند . این کار مورد اعتراض روحانیون ، پزشکان ، دانشگاهیان ، قضات ،‌ اولیاء دانش آموزان ، بازاریان و کارمندان دولت قرار گرفت و در مساجد کرمان بانک الله اکبر سرداده شد و شهر یکپارچه تعطیل گردید و مردم دست به راهپیمائی زدندکه در نتیجه حلقه محاصره فرهنگیان شکسته شد .

۷ دی- استادان و دانشجویان دانشگاه کرمان ، طی اعلامیه ای حادثه دانشگاه تهران را محکوم کردند و گروهی از دانش آموزان دبیرستانهای شهر کرمان به عنوان اعتراض به بازداشت چهار تن از فرهنگیان در مسجد جامع تحصن کردند .

همچنین مردم کرمان در یک راهپیمائی گسترده تا مزار شهدا ، حادثه دانشگاه تهران را محکوم کردند و از استاد شهید نجات اللهی که در تهران به شهادت رسیده بود ، تجلیل کردند .

بیش از ۱۰۰۰ نفر از کارکنان ذوب آهن و زغال سنگ کرمان دست به اعتصاب زدند و به عنوان اعتراض به بازداشت چهار تن از فرهنگیان در کوی ذوب آهن تحصن اختیار کردند .

۸ دی– سرهنگ سروری سرپرست و معاون انتظامی شهربانی کل استان کرمان هنگام خروج از منزل خود ( برای دومین بار ) مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه گلو مجروح شد و محافظ او از ناحیه شانه زخمی شد .

در شهر بافت در پی حمله چماقداران به خانه های فرهنگیان این شهر منزل ۱۱ آموزگار به آتش کشیده شد .

۱۱دی– تمام شهرهای ایران مشحون از تظاهرات و فریاد ، خون ، گلوله ، مرگ برشاه و بختیار و کشته و مجروح بود .

بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران و کارکنان کارخانجات سیمان کرمان دست از کار کشیدند و به فرهنگیان در آموزش و پرورش پیوستند .

استادان دانشگاه کرمان که در اعتصاب غذا به سر می بردند ، خواستار برکناری رییس دانشگاه و آزادی ۴ تن از فرهنگیان بازداشت شده ، گردیدند .

۱۲ دی- بیش از ۸۰۰ نفر از کارکنان و کارمندان برق منطقه ای کرمان دست از کار کشیدند و در محل برق منطقه ای تحصن کردند.

۱۷ هزار تن از کارگران معادن زغال سنگ کرمان دست از کار کشیدند .

۱۵ دی- روحانیون و مردم مبارز کرمان پس از راهپیمائی ۱۰ کیلومتری در شهر به جمع تحصن کنندگان در ذوب آهن پیوستند

در بخش راور بین تظاهر کنندگان و مأموران درگیری روی داد و یک نفر به شهادت رسید و چند تن زخمی شدند .

کارکنان و کارگران معادن مس سرچشمه دست از کار کشیدند و همبستگی خود را با فرهنگیان اعلام داشتند

۱۶ دی -شاپور بختار اعضای کابینه خود را به شاه معرفی کرد .

۱۷ دی– توسط مردم خشمگین سیرجان مجسمه شاه پائین کشیده شد .

۱۸ دی– در شهر جیرفت مجسمه شاه پایین کشیده شد .

۱۹ دی- مردم مبارز رفسنجان مجسمه شاه را پایین آوردند .

در شهر کرمان طی یک راهپیمائی ستون یادبود توسط راهپیمایان خراب شد .

۲۲ دی– یکصد تن از کارشناسان آمریکائی معدن مس سرچشمه از ایران فرار نمودند .

در شهر کرمان تمام مجسمه های شاه سرنگون شد و ساختمان ساواک به آتش کشیده شد .

۲۴دی -در شهر بم تظاهر کنندگان دو مشروب فروشی را منهدم ساختند .

۲۵ دی– کارکنان استانداری و فرمانداری کرمان طی قطعنامه ای همبستگی خود را با جامعه روحانیت و مردم مبارز اعلام داشتند .

سرهنگ مارتین بوکوتیس افسر سابق نیروی هوائی امریکا که در شرکت مس سرچشمه بکار اشتغال داشت ، در منزل مسکونی اش کشته شد .این افسر مدتی جزو مستشاران آمریکائی در ویتنام بود و از چندی پیش به مدیر کلی شرکت پارسون جردن در مس سرچشمه در کرمان منصوب شده بود .

۲۶ دی- ساعت ۸ / ۱۳ دقیقه شاه و فرح ایران را ترک کردند .

مردم استان کرمان فرار شاه را در سراسر استان جشن گرفتند .

۲۸ دی– اعضای جامعه کلیمیان کرمان در حالی که عکسهای امام خمینی را در دست داشتند در اجتماع مردم کرمان در مسجد امام همبستگی خود را با هموطنان خود اعلام داشتند .

مردم شهر بم در یک راهپیمائی مجسمه شاه را پایین کشیدند .

ساختمان ساواک منحله کرمان به بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی مرکز آموزش ۰۵ کرمان واگذار شد .

۲۹ دی در اجتماع بزرگ مردم کرمان در ورزشگاه این شهر ، اقلیت زرتشتیان همبستگی خود را با مسلمانان اعلام داشتند .

کارکنان بانکهای کرمان یک روز حقوق خود را برای صندوق تعاون اسلامی اختصاص دادند .

ورزشگاه کرمان به نام جهان پهلوان تختی نامگذاری شد .

۳ بهمن– آیت الله صالحی طی اعلامیه ای دولت بختیار را غیر قانونی اعلام کردند .

۷ بهمن– جامعه زرتشتیان کرمان طی اعلامیه ای اعلام داشتند به مناسبت مبارزات حق طلبانه مردم کرمان جشن سده امسال برگزار نخواهد شد و وجوه برگزاری این جشن صرف زرتشتیان نیازمند خواهد شد .

۹ بهمن -در اجتماع مردم ، استادان و دانشجویان دانشگاه کرمان کتابهای مضر را به آتش کشیدند شد و مردم چهلمین روز شهادت حمید نامجو را برگزار کردند .

۱۰ بهمن -سرهنگ معتمدی رییس شهربانی کرمان مقارن ساعت ۵ / ۱ بعد از ظهر هنگامی که با راننده و محافظ خود از شهربانی عازم خانه خود بود ،‌ در خیابان صمصام توسط دو نفر موتورسوار از اعضاء گروه مبارز اسلامی « منصورون » اعدام انقلابی گردید . در این حادثه استوار رخشانی محافظ و درجه دار برنا راننده وی بر اثر اصابت گلوله کشته شدند و سرهنگ معتمدی که از ناحیه ریه با دو گلوله به شدت آسیب دیده بود به بیمارستان منتقل ودر بیمارستان درگذشت .

۱۲ بهمن- امام خمینی پس از ۱۵ سال دوری از وطن به ایران بازگشتند و مردم کرمان بازگشت امام خمینی را جشن گرفتند .

۱۴ بهمن– به دنبال مضروب شدن سرپرست روزنامه کیهان و مسئول خبرگزاری پارس در کرمان ‌خبرنگاران مطبوعات ، کارکنان اطلاعات و جهانگردی ، رادیو و تلویزیون و خبرگزاری پارس در کرمان این اعمال را محکوم کرده و اعتصاب غذای سه روزه ای را آغاز کردند

۱۹ بهمن -هزاران تن از مردم کرمان پس از راهپیمائی ،‌ با اجتماع در مسجد امام پشتیبانی خود را از دولت مهندس بازرگان اعلام کردند . در شهرستانهای استان نیز به همین مناسبت راهپیمائی گسترده ای انجام گرفت .

۲۱ بهمن -در کرمان و اغلب شهرهای استان مردم برای ساقط کردن رژیم پهلوی ضمن تظاهرات عظیم درگیری نیروهای شاه و مردم شدت گرفت.

۲۲ بهمن -تظاهرات مردم کرمان و شهرستانهای تابعه استان به اوج خود رسیدو درگیری بین نظامیان شاه ومردم نیز شدت گرفت وبه لطف الهی در این روزتصویر انقلاب بر روی صفحه تلویزیون نقش بست و بدین ترتیب رژیم شاهنشاهی پهلوی سقوط کرد .

۲۳ بهمن- بیش از ۱۵۰ هزار تن از مردم و روحانیون کرمان در یک راهپیمائی عظیم شرکت کردند و پیروزی انقلاب را جشن گرفتند .

آیت الله صالحی کرمانی در پیامی خطاب به مردم کرمان ضمن تبریک پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، مردم را از هرگونه آشوب ،‌ بی نظمی و تخریب اماکن عمومی و سازمانهای دولتی برحذر داشت .

در شهرستانهای سراسر استان کرمان مردم و عشایر با راهپیمائی هایی پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند .

مردم مبارز کرمان به سربازخانه سرآسیاب رفتند و ضمن گفتن تبریک پیروزی انقلاب به برادران سرباز بین آنها گل و شیرینی تقسیم کردند .

انتظامات شهر کرمان به دست جوانان کمیته انقلاب اسلامی در کرمان اداره شد .

در شب بیست و سوم بهمن مردم کرمان در حالی که پیروزی انقلاب را جشن گرفته بودند ‌با مراجعه به کلانتریها ، بین افسران و افراد نظامی گل و شیرینی پخش کردند.

۲۴ بهمن-ستاد عملیات انقلاب اسلامی در کرمان تشکیل شد .

 

منبع:هجرت

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب