پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

16:01:07 - جمعه 27 اردیبهشت 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اعتکاف دانشجویان و جوانان در نیمه ماه رجب /تصمیم اعجاب انگیز وزارت علوم؟!
به گزارش “صبح رابر”رهبر معظم انقلاب پیش از ظهر امروز در دیدار با برخی اقشار مردم به مساله اعتکاف دانشجویان و جوانان در نیمه ماه رجب اشاره کردند و این موضوع را یک مساله مهم برای کشور دانستند. آیت الله خامنه ای فرمود: امروز شما نگاه کنید؛ نه فقط مساجد جامع، نه فقط مساجد بزرگ، […]

به گزارش “صبح رابر”رهبر معظم انقلاب پیش از ظهر امروز در دیدار با برخی اقشار مردم به مساله اعتکاف دانشجویان و جوانان در نیمه ماه رجب اشاره کردند و این موضوع را یک مساله مهم برای کشور دانستند.

آیت الله خامنه ای فرمود: امروز شما نگاه کنید؛ نه فقط مساجد جامع، نه فقط مساجد بزرگ، نه فقط در یک شهر و دو شهر، بلکه در همه‌ى کشور، در همه‌ى شهرها، در همه‌ى مساجد، جوانهاى ما، مردان ما، زنان ما، دختران ما، پسران ما میروند صف میکشند، اسم مینویسند، براى اینکه به آنها فرصت داده شود که در این مسجد، در آن مسجد، سه روز روزه بگیرند و اعتکاف کنند؛ این خیلى براى یک ملت حائز ارزش است، این خیلى مهم است. اینها هست. این ماه رجب است؛ از این فرصتها استفاده کنید. جوانها ! شما بیشتر استفاده کنید. دلهاى پاک شما، جانهاى باصفا و نورانى شما آماده‌ى تلألؤات و تشعشعات رحمت الهى و توجهات الهى است؛ این را قدر بدانید.

این اشاره به موقع رهبر انقلاب موجب شد به مشکل بزرگ قشر جوان در اعتکاف رجبیه سال ۹۲ اشاره کنیم؛ چرا که با تصمیم عجولانه وزارت علوم بسیاری از دانشگاه ها امتحانات پایان ترم خود را دقیقا با فشردگی زیاد به زمان اعتکاف که روزهای ۳، ۴ و ۵ خرداد ماه برگزار می‌شود انتقال دهند و به این ترتیب خیل عظیم جوانان محصل دانشجو از این مراسم معنوی جا بمانند.

بار دیگر مسئولین محترم دانشگاه ها را به این نکته مهم متوجه می سازیم که تصمیم برگزاری امتحانات پایان ترم در اوایل خرداد آسیب جدی به دانشجویان کشور وارد کرده است.

گفتنی است هرساله چندصدهزار دانشجو و جوان کشور در سراسر کشور مراسم معنوی اعتکاف را با شور و معنویت وصف ناپذیری برگزار می‌کنند.

بخشی از سخنان امروز رهبر انقلاب پیرامون این پدیده بی نظیر در انقلاب اسلامی را بخوانید:

در نیمه‌ى این ماه، جوانان ما سالهائى است که این سنت حسنه را در کشور  رائج کرده‌اند؛ سنت اعتکاف را، رفتن در مساجد را، روزه گرفتن را. واقعاً چقدر منظره‌ى زیبا و معطّرى است که جمع کثیرى از جوانهاى ما برخلاف سیره‌ى متعارف جوانهاى دنیا که غرق در شهوات و تمایلات نفسانى هستند، روزها و شبهائى را روزه بگیرند؛ بروند در یک مسجدى بنشینند، اعتکاف کنند؛ شب و روزشان را ذکر و فکر و شنیدن معارف الهى و شنیدن احکام و مذاکره‌ى علم حقیقى – که علم توحید است – قرار دهند؛ این خیلى چیز مهمى است. اینها از برکت انقلاب است. قبل از انقلاب، ما در این ایام نیمه‌ى ماه رجب ندیده بودیم یا خیلى بندرت میدیدیم که کسانى بروند اعتکاف کنند. غالباً همه‌ى ماها، همه‌ى مردم غافل بودیم از این روزنه‌ى رحمت الهى. بنده در مشهد که اصلاً ندیده بودم؛ در قم هم یک تعداد معدودى، یک چند نفر طلبه در مسجد امام میرفتند و ایام نیمه‌ى ماه رجب اعتکاف میکردند. امروز شما نگاه کنید؛ نه فقط مساجد جامع، نه فقط مساجد بزرگ، نه فقط در یک شهر و دو شهر، بلکه در همه‌ى کشور، در همه‌ى شهرها، در همه‌ى مساجد، جوانهاى ما، مردان ما، زنان ما، دختران ما، پسران ما میروند صف میکشند، اسم مینویسند، براى اینکه به آنها فرصت داده شود که در این مسجد، در آن مسجد، سه روز روزه بگیرند و اعتکاف کنند؛ این خیلى براى یک ملت حائز ارزش است، این خیلى مهم است. اینها هست. این ماه رجب است؛ از این فرصتها استفاده کنید. جوانها ! شما بیشتر استفاده کنید. دلهاى پاک شما، جانهاى باصفا و نورانى شما آماده‌ى تلألؤات و تشعشعات رحمت الهى و توجهات الهى است؛ این را قدر بدانید.

 آنچه یک ملت از این طریق و از طرق معنوى به دست مى‌آورد، یک پشتوانه‌اى میشود، ذخیره‌اى میشود براى اینکه بتواند در همه‌ى میدانهاى زندگى، با اراده‌ى راسخ و با عزمِ مقاوم در مقابل مشکلات پیش برود؛ بن‌بستها را باز کند، کارهاى بزرگ انجام دهد. پشتوانه‌ى همه‌ى اینها، این معنویت است. کسى مثل امام بزرگوار ما که یکتنه وارد شد و توانست به برکت عزم و اراده‌ى راسخ و ایمان و توکل، همه‌ى ملت را بسیج کند و این حرکت عظیم را راه بیندازد، بیش از هر چیز متکى بود به همان جوشش قلبى، معنوى، روحى، توکل، معرفت، عبادت. تا آخر عمر هم این بزرگوار با وجود پیرى و ناتوانى و شکستگى، نیمه‌ى شب برمیخاست، اشک میریخت. ما خبر داشتیم از نزدیکان ایشان که به همه‌ى خصوصیات زندگى ایشان واقف بودند، شنیده بودیم، اطلاع داشتیم؛ ایشان نیمه‌هاى شب برمیخاست، از خداى متعال استمداد میکرد – «رهبان اللّیل»(۳) – شب با آن حالت، آن وقت روز مثل شیر غرّانى مى‌آمد توى میدانها، قدرتها را شکست میداد، ضعفهاى ملت را برطرف میکرد، اراده‌هاى همه‌ى ما مردم را تقویت میکرد و راه مى‌انداخت؛ به برکت آن پشتوانه‌ى معنوى.
یک‌یک شما مردم عزیزمان – بخصوص جوانها، بخصوص جوانها – میتوانید به همان منبع و معدن عظیم قدرت، با توکل، با ارادت، متصل شوید و استفاده کنید و استفاضه کنید و نورانى شوید و نقش ایفا کنید. در اسلام، آن رهبانیتى که فرمودند «رهبان اللّیل»، فرق میکند با رهبانیتى که نصارى‌ درست کردند؛ «و رهبانیّه ابتدعوها ما کتبناها علیهم».(۴) رهبانیت نصارى‌ و ادیان دیگر به معناى انزوا بود، گوشه‌نشینى بود، انقطاع از دنیا بود؛ رهبانیت اسلام به معناى حضور در همه‌ى صحنه‌هاى زندگى بود – «سیاحه امّتى الجهاد فى سبیل اللّه»(۵) – همه‌ى حرکات و سکنات، در جهت خدا: صلحشان، آشتى‌شان، حرکتشان، سکوتشان، سکونشان، اقدامشان، همه و همه در راه خدا. آن وقت «من کان للّه کان اللّه له»، «ان تنصروا اللّه ینصرکم»،(۶) «لینصرنّ اللّه من ینصره»؛(۷) وقتى در راه خدا حرکت کردید، لطف الهى، مدد الهى، پشتیبانى الهى هم با شما خواهد بود. عزیزان من! این راز پیشرفت ملت ایران است. اینکه شما مشاهده میکنید یک ملت با این همه دشمنى، با این همه خباثت و رذالتى که در مقابل این ملت، دشمنان در سطوح مختلف، در عرصه‌هاى مختلف، از همه طرف اعمال کردند، اما نتوانستند این ملت را متوقف کنند و ملت ایران با عزم خود، با پیشرفت خود، با حرکت مستمر و جهادگونه‌ى خود، همه‌ى آنها را وادار به عقب‌نشینى کرد، به خاطر همین خصوصیات است، به خاطر همین پشتوانه‌ى الهى است؛ و این ادامه خواهد داشت. به توفیق الهى، ملت ایران همین راه را ادامه میدهد.

  کسانى امیدوار بودند جوانهاى ما را از دین جدا کنند؛ طمع داشتند جوانهاى ما را سرگرم شهوات زندگى، مادیگرى و امثال اینها کنند؛ اشتباه کردند. امروز عرصه‌ى جوانى ما، طبقه‌ى جوانان ما، از لحاظ کمیت و کیفیت، نسبتشان از مسن‌ترها اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست. جوانهاى مؤمنِ امروز ما و کسانى که دل در گرو انقلاب دارند، که نه امام را دیدند، نه انقلاب را درک کردند، نه دوران دفاع مقدس را دیدند، انگیزه‌شان، همتشان از جوانهاى دوره‌ى دفاع مقدس بیشتر نباشد، کمتر نیست؛ این را بنده از روى علم و اطلاع عرض میکنم؛ تحلیل نیست، حدس نیست. کارهاى بزرگى که امروز جوانهاى ما در عرصه‌ى ملى و در بخشهاى گوناگون دارند انجام میدهند، گاهى زحمتش، فشارش، حتّى خطرش، بیشتر از آن کارى است که در دوران دفاع مقدس انجام میدادند، یا باید انجام میدادند. این روحیه را باید حفظ کرد.
منبع :خبرنامه دانشجویان ایران

بر چسب ها:
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب