پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

13:45:43 - دوشنبه 12 اسفند 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گزیده مطبوعات۱۲ اسفند
روزنامه های اصلاح طلب هم از اظهارات وزیرارشاد مبنی بر لغو فیلترینگ فیس بوک و ادامه فعالیت محمدرضا شجریان به ذوق آمدند! به گزارش” صبح رابر” به نقل از   دانا، تحولات اوکراین همچنین گزارش اصلی روزنامه های سومین روز هفته (دوشنبه دوازدهم اسفند) است. روزنامه های اصلاح طلب هم از اظهارات وزیرارشاد مبنی بر لغو […]

روزنامه های اصلاح طلب هم از اظهارات وزیرارشاد مبنی بر لغو فیلترینگ فیس بوک و ادامه فعالیت محمدرضا شجریان به ذوق آمدند!

به گزارش” صبح رابر” به نقل از   دانا، تحولات اوکراین همچنین گزارش اصلی روزنامه های سومین روز هفته (دوشنبه دوازدهم اسفند) است.

روزنامه های اصلاح طلب هم از اظهارات وزیرارشاد مبنی بر لغو فیلترینگ فیس بوک و ادامه فعالیت محمدرضا شجریان به ذوق آمدند!

اوکراین در مرز شرق و غرب

روزنامه کیهان: تحولات اوکراین با یک قیام و قعود نمایندگان در مجلس و یا با سوت و کف مقامات اتحادیه اروپا تعیین نمی‌شود همین حالا شبکه بی‌بی‌سی اعتراف می‌کند که در بهترین وضعیت موافقان رئیس‌جمهور برکنار شده فقط از نیمی از آرای مردمی برخوردار هستند و حال آنکه نتایج انتخاباتی سال ۱۳۸۹ نشان داد که از اکثریت ۵۶ درصدی آرا بهره‌مند می‌باشند و علاوه بر آن اکثریت قاطع حدود ۸۰۰ هزار نیروی نظامی اوکراین از گسترش سیطره ناتو به شرق اروپا نگرانی داشته و با روسیه حس قرابت بیشتری دارند و به طور طبیعی از دولت نارنجی حمایت نمی‌کنند. کمااینکه لااقل سه کشور رومانی، مولداوی و بلاروس نیز وجود یک دولت غرب‌گرا در کی‌یف را با منافع ملی خود مغایر دانسته و با روس‌ها همصدا می‌باشند با این وصف کاملا پیداست که کی‌یف  نمی‌تواند یک دولت ضد روس را در خود جای دهد. از نظر مذهبی نیز اکثریت قاطع جمعیت حدود ۴۶ میلیونی اوکراین را مسیحیان ارتدوکس تشکیل می‌دهند که از نظر مذهبی به کلیسای ارتدوکس مسکو تعلق داشته و اصالتا با فرهنگ غرب دشمنی دارند ۹۶ درصد جمعیت ارتدوکس می‌تواند به یک جنبش ضدغربی در اوکراین مدد برساند و اوضاع را دگرگون کند. این موضوع روند را در این سرزمین تحت تاثیر قرار می‌دهد کما اینکه غربی‌ها طی روزهای گذشته با احتیاط زیادی تحولات را دنبال کرده‌اند. براین اساس «راسموسن» دبیرکل‌ ناتو اعلام کرد که در تحولات اوکراین از هیچ طرفی حمایت نمی‌کند و مقامات کاخ‌سفید ادبیات بالنسبه ملایمی را به کار گرفته و تلاش کرده‌اند که از دامنه حساسیت‌های مسکو بکاهند. این مواضع اگرچه با روندی که این مقامات در مورد تحولات اوکراین در پیش گرفتند، متفاوت می‌باشد اما در عین حال گویای نگرانی غرب از بازگشت اوضاع به پیش از سوم اسفند – ۲۲ فوریه – است

بحران اوکراین زمینگیری حقوق بین‌الملل

روزنامه شرق: به نظر می رسد روسیه از شکست پرهزینه خود در افغانستان درس‌های لازم را نگرفته است و همچنین از دست‌وپازدن ایالات متحده آمریکا در باتلاق افغانستان و عراق هوشیار نشده است. فدراسیون روسیه بار دیگر دچار اشتباه محاسباتی شدیدی شده و به بازی خطرناکی دست یازیده است. شاید آن کشور به تجربه موفق خود در گرجستان و اوستیای جنوبی دل‌خوش کرده است. غافل از اینکه اراده قاطع مردم اوکراین بر دفاع از حاکمیت ملی خود و حمایت افکار عمومی در دفاع از ملت اوکراین قادر است تمام نقشه‌های آن کشور را نقش‌برآب کرده و رویاهای شیرینش را به خواب‌های آشفته مبدل سازد. مساله حایزاهمیت این است که امور جهانی امروزه به‌طور تنگاتنگی به همدیگر گره خورده است و هر ناامنی و بحرانی در یک گوشه از جهان سریعا به مناطق دیگر منتقل می‌شود و رنگ‌وبوی جهانی به خود می‌گیرد. بیم آن می‌رود که بحران اوکراین بر شدت وخامت بحران سوریه نیز بیفزاید.

“رایگان طلبی”، فرهنگی که باید حذف شود.

روزنامه قانون: موجی از توقع در میان گروه‌های مختلف مردم برای بهره بری از این سبد ایجاد کرد و حال آنکه بسیاری از افرادی که سبد دریافت کردند، نیازی مبرم به آن نداشتند. چه آنها که از حداقل حقوق قانون کار بهره مند نیستند و چه آنها که حداقل حقوق قانون کار، پول توجیبی روزانه شان است، جملگی متقاضی سبد کالا شدند. چون سبد رایگان بود و اصولا استفاده از اتفاقی رایگان، حق همه است!  وجود فرهنگ «رایگان طلبی» حتی آنها را که ارزش سبد کالا، به اندازه هزینه صرف یک شب شام در رستوران برایشان نبود، متقاضی سبد کرد تا بازهم سیاستی شکست خورده در دولت تجربه شود. اینکه تمامی افراد جامعه خود را محق می دانند تا از یارانه – همانطور که از اسمش بر می آید، برای یاری و کمک به افراد است – استفاده کنند، زاییده فرهنگ «رایگان طلبی» است. فرهنگی که نه تنها در سبد کالا، که در بسیاری از رفتارهای روزمره مردم نیز بروز و ظهور دارد و کافی است نگاهی به میل بسیار استفاده از فضاهای رایگان در جامعه داشته باشیم.

رسانه ملی آن چنان که باید باشد

روزنامه مردم سالاری: در رسانه‌ای ملی که منسوب به انقلاب اسلامی و متعلق به قوم ایرانی اعم از داخل و خارج و منتسب به اسلام و مکتب امام صادق (ع) با آن سعه صدر مثال زدنی است، چرا باید تضارب آرا و عقاید و سلایق فکری مختلف در آن از افتخارات نباشد ؟ دانشگاه تهران را و دانشکده‌ای معقول و منقول را در پیش از انقلاب به یاد آورید و استاد مطهری و دکتر آریان پور را با آن تضادهای عقیدتی و فکری از نظر بگذرانید که چگونه در کنار هم تحمل می‌شدند و افاضه می‌کردند . این تحملات و آینده نگری‌های هستی شناسانه نه از شاه، بلکه از دوراندیشی بزرگانی همچون استاد بدیع الزمان فروزانفر بود که به لب لباب مقاصد دانشگاه واقف بودند و می‌دانستند که بیرون ماندن این دانشی مردان از دایره تعلیم و تربیت چه ضایعه جبران ناپذیری است و محرومان افاضات چنین صاحب علمانی، چه جهان بینی بسته و آینده پر از ابهام و تاریکی خواهند داشت . پس شایسته است که مسوولانی در این رسانه ملی در راس امور باشند که شوراهای نظارتی برای آنان خاصیت امربری و تشریفاتی نداشته باشند وانگهی ریاست برای آنان کیش شخصیت نشود و تجربه‌های درس آموزشان در توسعه فرهنگ اسلامی، منشاء جاذبه‌هایی باشد که رسانه‌های بیگانه و ماهواره و ابزاری از این قبیل به حاشیه رانده شوند. در یک کلام به بیان بنیانگذار انقلاب اسلامی (به نقل از محمد هاشمی رئیس اسبق صداوسیما) «صداوسیما، تنها برای مردم است و باید صدای اسلام باشد . باید صداوسیما از نظر پوشش منطقه‌ای و همچنین برنامه‌های جذاب، کاری کند که مردم در جلوی تلویزیون بنشینند و حتی زندگی خود را در تلویزیون ببینند و تاکید شدید داشتند که تلویزیون، هرگز داوری نکند یا در اختیار جناح‌ها نباشد و…»

دو راهی افزایش قیمت‌ها و حمایت از نیازمندان

روزنامه جمهوری اسلامی: نکته قابل تأمل،‌ نیاز دولت به شجاعت در اجرای صحیح مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها است. به عبارت دیگر،‌ دولت باید پس از برداشتن گام بعدی در مسیر واقعی سازی قیمت‌ها، اجازه دهد قیمت‌های تمام شده کالاها و خدمات نیز به تناسب گران شدن نهادهای تولید افزایش یابد. در این صورت درست است که در کوتاه مدت شاهد جهش قیمتی خواهیم بود اما سرمایه گذاران اگر مشاهده کنند که می‌توانند متناسب با گران‌تر شدن نهاده‌های تولید و بالا رفتن قیمت تمام شده، قیمت عرضه را نیز بالا ببرند و با سرکوب قیمتی از سوی دولت مواجه نخواهند شد طبعاً نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مولد رغبت پیدا می‌کنند و این یعنی تولید و عرضه بیشتر، اتفاقی که در میان مدت به کاهش قیمت‌ها و توقف روند رو به رشد تورم منجر خواهد شد.

مردم برای خلق حماسه جدید آماده باشند

روزنامه رسالت: از ابتدای شروع کار دولت جدید جریانی با انداختن چند عدد نخود در دیگ قدرت دولت، خود را شریک، همکار و اخیرا صاحب اختیار دولت معرفی می‌کند. همین جریان که به ظاهر خود را دوست معرفی می‌کند در بزنگاه‌ها در آسیب زدن به اعتبار دولت تردید نمی‌کند.این جریان در حال بازسازی روزنامه‌های زنجیره‌ای دولت اصلاحات است. شبکه‌ای که بخش عظیمی از آن اکنون در رسانه‌های دشمن در اروپا و آمریکا خدمت می‌کند. این جریان به تقویت حضور در فضای مجازی همت ویژه‌ای دارد و در صدد تست فضا و حساسیت‌سنجی مردم و مسئولین در خصوص ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی و اسلامی است. این جریان با اهانت به خداوند متعال در غیر انسانی دانستن حکم قصاص به نوعی رونمایی کرد و این آغاز کار است.این جریان درصدد است فضای علمی دانشگاه‌ها را که در مسیر پیشرفت علمی گام برمی‌دارند تغییر دهد. تغییر مدیران کارآمد دانشگاه‌ها و زدودن فضای اعتدال از مراکز آموزشی و حرکت به سوی افراط‌گرایی در دستور کار آنهاست.این جریان با احیای خانه احزاب و ثبت بیش از ۲۰۰ حزب در وزارت کشور درصدد احیای احزابی است که در فتنه ۸۸ علیه نظام تا سر حد محاربه و بغی پیش رفتند و با شکست جنگ احزاب علیه نظام و مردم در ۹ دی ۸۸ مدتی در لاک خود فرو رفتند. اکنون دوباره از مخفیگاه‌های خود سر بر آورده و در حال باز تولید فتنه‌ای جدید هستند.آنها در صددند سه نهاد حزب، رسانه و دانشگاه را در خدمت فتنه به کار گیرند و البته این کار را در سه دهه گذشته بارها آزمایش کردند و با سد بصیرت مردم، دانشجویان، روزنامه‌نگاران وفادار به اسلام و نظام و از همه مهم‌تر با برخورد هوشمندانه حوزه‌های علمیه و مراجع عالی‌ قدر روبه‌رو و مجبور به عقب‌نشینی شدند.اخیرا حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به برخی از رسانه‌ها هشدار دادند که اگر چارچوب‌ها را رعایت نکنند علیه آنها افشاگری می‌کنند. این نشان می‌دهد مرجعیت بیدار شیعه که از مشروطیت تاکنون پاسدار حریم استقلال و آزادی و کرامت ایرانیان بوده، همچنان بیدار و هوشیار است و رنگ عوض کردن دشمن را در اشکال گوناگون رصد می‌کند.اظهارات یک عنصر فتنه در همایش فصلی اصلاح‌طلبان در همدان نشان داد یک شتابزدگی در باز تولید فتنه جدید وجود دارد.

گامی بلند

روزنامه آرمان: اتحادیه اروپا از یک موقعیت خوب تجاری، اقتصادی و سیاسی در سال‌های گذشته به واسطه نبود یک رابطه منطقی و متقابل بی­بهره شد. اکنون سفر اشتون به ایران این فرصت طلایی را در اختیار بانوی اول سیاست خارجی اروپا قرار داده است تا روابط ایران و اروپا را بهتر از گذشته بازسازی کند. از سوی دیگر کاترین اشتون می‌تواند در جریان این سفر از اثر تحریم‌ها بر زندگی و شرایط مردم کشورمان آگاه شود و بسیاری از تبلیغاتی که موجب ذهنیت­سازی منفی در ایشان شده است از میان بردارد چرا که ایران با وجود تحریم‌ها کشوری پویا و با نشاط در جهان امروز است. نکته قابل ذکر بعدی سفر کاترین اشتون به حوزه تمدنی ایران و شهر اصفهان است؛ این سفر کمک می‌کند تا بالاترین مقام سیاست خارجی اروپا از نزدیک با این تمدن غنی آشنا شود. در نهایت این سفر کمک می‌کند موقعیت ایران درسیاست خارجی اروپا فارغ از تبلیغات منفی رسانه‌ها بهبود پیدا کند.

آقای رئیس، لقمه‌ای چند حساب کردید؟

روزنامه تهران امروز: رئیس بازرسی کل کشور ناصر سراج در همایشی همین دیروز مستند به تحقیقی گفت: «یکی از مدیران استانی بدون حتی یک ساعت ماموریت، ۱۲ میلیارد تومان حق ماموریت و ۵۳۰ میلیون تومان پول غذا دریافت کرده است!» آدمی شگفت‌زده می‌شود از این همه هوش موش عده‌ای در ساختن و پرداختن راه‌های جدید برای حرام خوری! تو گویی اصلا پروای هیچ‌کس و هیچ چیز را نمی‌کنند و نه از خدا می‌ترسند و نه از بنده خدا و آنچنان نفس را در بازار مکاره می‌تازانند که گویی اصلا از پس امروز فردایی نیست!

نسیم بهاری فرهنگ

روزنامه اعتماد: طبیعتا سیاست‌های جدید فرهنگی علاوه بر اینکه امکان مبادلات فرهنگی و هنری و فرصت حضور فرهنگ و هنر ایران در سطح جهان و متقابلا شرایط حضور شخصیت‌های فرهنگی و هنری دیگر ملل در ایران را فراهم می‌سازد و تعاملات فرهنگی را رونق می‌بخشد، دستگاه دیپلماسی کشور را نیز در مسیر تعامل خود با دنیا مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌دهد و دیپلماسی فرهنگی را پشتوانه دیپلماسی سیاسی ایران و شکوفایی سیاست خارجی کشور می‌سازد. اما شاید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاست‌های نوین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنان آقای جنتی را باید توجه به نسلی دانست که روز ۲۳ خرداد ۹۲ در فضای مجازی با تلاش وصف‌ناپذیری مردم کم امید را به صحنه آوردند و در آفرینش حماسه ۲۴ خرداد و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نقش آفرینی کردند. بدون تردید تاکید جناب آقای جنتی بر حضور مهم و تاثیرگذار بیش از چهار میلیون ایرانی علاقه‌مند به سربلندی کشور در شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس‌بوک و حمایت از این فضای پُر نشاط وزش نسیم خوش آهنگ بهاری را نوید می‌دهد که امیدواریم با تداوم آن از سوی دولت و همراهی سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و مسوولیت‌پذیری و هوشمندی مردم به ویژه اصحاب فرهنگ و هنر، روزهای درخشان و سالی خوش فرجام را پیش روی ملت بزرگ ایران ببینیم

عبور از بی هدفی یارانه ها

روزنامه دنیای اقتصاد: بررسی اثربخشی و کارآیی سیاست هدفمندسازی یارانه‌ها. هنوز مشخص نیست که پرداخت یارانه‌ها در فاز اول چه تاثیری روی زندگی خانوارهای ایرانی داشته است؟ آیا رفاه اقتصادی دریافت‌کنندگان یارانه بهبود یافته است؟ آیا وضعیت آموزش، بهداشت و سلامت یا غذای مصرفی آنها بهتر شده است؟ یکی از ایرادات اصلی فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها این بود که هیچ گروه تحقیقاتی برای بررسی نتایج این سیاست از ابتدا وجود نداشت که وضعیت خانوارها را قبل و بعد از اجرای فاز اول بررسی کند. دولت باید در فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها به این موضوع بپردازد: از ابتدا قراردادهایی با اقتصاددانان مستقل و کارشناسان بین‌المللی برای بررسی کارآیی و اثربخشی سیاست هدفمندسازی یارانه‌ها تنظیم کند و این نتایج مرتبا بررسی شوند. مثلا هنوز از فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها مشخص نیست که آیا خانوارها از دادن یارانه‌ها به مردان راضی‌اند؟ اگر نه آیا نباید یارانه به زنان داده شود؟ آیا یارانه باید به دختران و پسران مدرسه‌ای یکسان تعلق گیرد؟ آیا خانوار حاضر شده ما به ازای دریافت یارانه، دیگر بچه‌اش را به سرکار نفرستد و در عوض او را به مدرسه بفرستد؟
۸- اگر پاسخ مشخصی برای سوالات فوق وجود نداشته باشد و دولت تکلیف خود را از این سیاست‌گذاری مشخص نکند، می‌توان پیش‌بینی کرد که فاز دوم سیاست هدفمندسازی یارانه‌ها فقط در بخش افزایش قیمت حامل‌های انرژی موفق باشد و نه در بخش هدفمندسازی یارانه و تغییر در وضعیت آموزش، بهداشت، سلامت و تغذیه فقرا.

قطع تولید بنزین خدمت یا خیانت؟!

روزنامه وطن امروز:‌ از سوی دیگر همزمانی تصمیم دولت برای واردات بنزین با ابلاغ سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب حکم می‌کند دولت به‌طور رسمی تاریخ معینی را برای توقف واردات بنزین در سایه تولید کافی بنزین استاندارد اعلام داشته و رسما سیاست‌های اجرایی مشخص وزارت نفت و دولت را برای از بین بردن زمینه قاچاق کلان بنزین در مناطق مرزی یا روی کشتی‌های خارجی اعلام نماید. طبعا چنانچه از سوی مدیران ارشد وزارت نفت مساله مدیریت واردات و مصرف بنزین مورد توجه واقع نشود یا برای توسعه کیفی پالایشگاه‌های موجود و راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید تولید بنزین در بازه زمانی مشخص اقدام لازم صورت نگیرد، میزان وابستگی ایران به واردات بنزین در سال آتی دو برابر شده و فضای ایده‌آلی را در اختیار غربی‌ها برای اعمال فشار بر ملت ایران قرار می‌دهد که بر این عنوانی جز خیانت نمی‌توان نهاد. دولت باید بکوشد این خدمت زیست‌محیطی‌ به یک خیانت استراتژیک مبدل نشود.

انتهای پیام

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب