پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:24:47 - دوشنبه 19 اسفند 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رفع فیلترینگ شبکه های اجتماعی استحکام خانواده ها را متزلزل می کند
دکتر کمال جوانمرد : در کل ابزار تکنولوژی و فناوری اطلاعات ذاتاً نسبی است یعنی نه می توان گفت خوب است نه بد. به گزارش ” صبح رابر” به نقل از بوتیا دکتر کمال جوانمرد رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی استانها در گفتگوی اختصاصی با استاد ایرانی در پی رفع فیلترینگ فیسبوک در برخی از استانها […]

دکتر کمال جوانمرد : در کل ابزار تکنولوژی و فناوری اطلاعات ذاتاً نسبی است یعنی نه می توان گفت خوب است نه بد.

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از بوتیا دکتر کمال جوانمرد رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی استانها در گفتگوی اختصاصی با استاد ایرانی در پی رفع فیلترینگ فیسبوک در برخی از استانها گفت: در کل ابزار تکنولوژی و فناوری اطلاعات ذاتاً نسبی است یعنی نه می توان گفت خوب است نه بد، بنابراین رویکرد و نگاه انسان ها به این ابزار مشخص کننده ماهیت آنهاست به همین جهت می بایست نگاه مدیران شبکه های اجتماعی که این ابزارها را برای کشور های دنیا به ارمغان می آورند چیست؟ نگاهی مثبت یا منفی؟

63468468

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر کرمان افزود: در حال حاضر در کشور ما فضا، فضای ناتوی فرهنگی به تعبیر مقام معظم رهبری جنگ نرم و شبیخون فرهنگی و فضایی است که نظام سلطه غرب تلاش می کند تا فرهنگ ایرانی و اسلامی و سبک زندگی اسلامی را به نوعی مخدوش کنند و یک سبک زندگی غربگرایانه و مصرف گرایی تبدیل کنند و یکی از راههای رسیدن به این مقصود استفاده از ابزار ارتباطات است.

وی افزود: اگر ما فرهنگ را به دو قسمت مادی و غیر مادی تقسیم کنیم، چنانچه فرهنگ مادی وارد شود ولی فرهنگ غیر مادی وارد نشود اینجا اصطلاحاً واپسماندگی فرهنگی بوجود می آید. اکنون در کشور ما به همین ترتیب است به نوعی تکنولوژی وارد می شود و بخش مادی فرهنگ مانند شبکه های اجتماعی وارد می شود اما استفاده از این ابزار هنوز وارد نشده است و هنوز زمینه سازی در این رابطه نشد است و در نهایت نتیجه معکوس و منفی خواهد داشت.

دکتر جوانمرد در ادامه افزود: ما معتقد نیستم که شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک وارد نشوند و نمی گوییم که نباید از ابزار ارتباطات استفاده کرد، ما معتقدیم در فضای کنونی کشور که اقدامات فرهنگی صورت نگرفته است پیامدهای منفی  رفع این فیلترینگ بیشتر از پیامدهای مثبت آن است. بنابراین مشروط باید باشد قبل از آنکه این ابزار وارد بشود باید برنامه ریزی فرهنگی شود، البته ما نباید واقعیت های تاریخی و کنونی که دارد اتفاق می افتد را نادیده بگیریم، قضیه اوکراین و یا آنچه که بر علیه مرسی در مصر اتفاق افتاد یک جنبش شکل گرفته از همین فضاهای اجتماعی بود.

وی خاطرنشان کرد: چندی پیش موسس و طراح فیسبوک ” مارک زاکربرگ”  تحقیقی که در کشورهای غربی انجام داده است اعلام کرده کسانی که عضو این شبکه های اجتماعی بوده، این افراد اساساً منزوی تر خواهند بود و دچار استرس و فشارهای عصبی بیشتری خواهند شد و این مسبب افزایش جرمها و آسیب های اجتماعی می شود.  مردم ما اگر به زندگی شخصی رئیس جمهور آمریکا اوباما نگاهی بیاندازند خواهند دید که او فرزندان خود را از استفاده اینترنت و شبکه های اجتماعی منع کرده است. زمانی که خود غربی ها اینچنین تفکراتی دارند ، مردم و مسئولین ما باید بصیرت افزایی که مدنظر مقام معظم رهبری می باشد را اجرایی کنند.

همچنین وی افزود: در جمع بندی نهایی می توان گفت اکنون که در کشور برنامه اجرایی خاصی جهت فرهنگ سازی  استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و توئیتر نداریم این جور فضا ها باعث متزلزل شدن استحکام خانواده ها، تغییر سبک زندگی ایرانی و اسلامی مردم ما به سبک زندگی غربی و نقض کننده فرهنگها و ارزشهای اسلامی باشد و جامعه را دچار یک استحاله فرهنگی کند.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب