پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:22:54 - چهارشنبه 21 اسفند 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گزیده مطبوعات (۲۱ اسفند)
بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی مهمترین عناوین روزنامه های امروز صبح کشور است. به گزارش “صبح رابر” به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی مهمترین عناوین روزنامه های امروز صبح کشور است. بیداری اسلامی بازگشت به […]

بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی مهمترین عناوین روزنامه های امروز صبح کشور است.

به گزارش “صبح رابر” به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی مهمترین عناوین روزنامه های امروز صبح کشور است.

بیداری اسلامی بازگشت به خویش

روزنامه کیهان: بیداری اسلامی از منظر دیگر در نقطه مقابل دو جریان «افراطی‌گری» و «لائیتیسه» است و این موضوع جاذبه زیادی برای بیداری اسلامی ایجاد می‌کند. بیداری اسلامی یک روند فعال ولی اخلاقی در سطح جوامع است و لذا در سطوح مختلف قابلیت دفاع حقوقی- اخلاقی دارد. مسلمانان شکی ندارند که اگر بیداری اسلامی نبود شاهد خشونت بیشتری بودند. افراطی‌گری از آنجا که از «رفتار عالمانه» بی‌بهره است، از بیداری اسلامی دور می‌شود کما این که لائیتیسه و سکولاریزم در حوزه اقدام راه خود را از بیداری اسلامی جدا می‌کنند.  افراطی‌گری به جای آن که نسخه برای حل مشکلی باشد خود یک مشکل بنیادی است کما این که لائیسم و سکولاریزم راه‌حل نبوده بلکه خود یک زخم عمیق محسوب می‌شود. در این وانفسا بیداری اسلامی می‌گوید:  نه خشونت نه وادادگی بلکه «مقاومت عالمانه».  این تفاوت اصولی جاذبه زیادی دارد. اتفاقا مشکل غرب در مواجهه با مسلمانان نه «افراط‌گرایی مذهبی» و نه «سکولاریزم دینی» است چرا که در هر دوی این رفتارها، خود مسلمانان و میراث و آینده آنان هدف قرار می‌گیرد نه غرب! غرب با بیداری عالمانه‌ای که دست رد به سینه غرب بزند و در درون منادی برادری و وحدت باشد، مشکل دارد. غرب هیچگاه نمی‌تواند با بیداری اسلامی به جمع‌بندی برسد.

بی‌تابی «نتانیاهو» و یک یادآوری

روزنامه شرق: به نظر می‌رسد تلاش دولت شارون برای اینکه از این موضوع «کارین-آ» به سود خود امتیازی کسب کند موثر واقع شد: و چنین بود که در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۲/ دوم بهمن ۱۳۸۰، پرزیدنت بوش در نخستین پیام سالانه خود به کنگره، ایران را (همراه با عراق و کره‌شمالی) به‌عنوان بخشی از «محور شرارت» معرفی کرد و آن را برای صلح جهانی مخاطره‌آمیز دانست. دولت شارون اگر هم اظهار شعف علنی نکرد، نفسی راحت کشید. طوری که «هاآرتص» گزارش داد، «منابع سیاسی» از سخنرانی بوش «بسیار خشنود» بودند و «پیش‌بینی کردند که به این ترتیب، یکباره و برای همیشه، به بن‌بست ایالات‌متحده درباره اتخاذ سیاستی مناسب در برخورد با ایران پایان داده شد.

اهداف کاترین اشتون

روزنامه سیاست روز: از دیگرجنبه های سفر خانم اشتون به تهران رعایت نکردن رسوم و قوانین دیپلماتیک در مقابل میزبان و سرکشی در امور داخلی ایران بود که دوجنبه قبلی سفر را زیر سئوال می‌برد. رفتن به دیدار بانوانی است،که در میان آنها چهره هایی دیده می شد که علیه نظام اسلامی اقدام کرده و در ایجاد فتنه و آشوب نقش داشتند. واین ملاقاتها که مصادف با روزجهانی زن انجام شد به منزله تایید اشتون به رفتارهای آنها برداشت می‌شود و با صراحت درباره سفرش می‌گوید «تمرکز ویژه ای روی حقوق بشر داشتیم.» دیدار با نرگس محمدی و مادر ستار بهشتی بخشی از این سفر بود و نیت مداخله جویانه خانم اشتون در این دیدارها آنجا آشکارتر می شود که مایکل مان سخنگوی وی در گفت وگو با رادیو فردا که صدای سازمان سیا علیه ایران است می گوید؛ «میزان همکاری ایران و اتحادیه اروپا به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران بستگی دارد، اتحادیه اروپا نگرانی هایی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران دارد.» در حقیقت این دیدارها هدف اصلی بود و دیدار با مسئولان ایرانی هدفهای حاشیه ای تلقی کردند. هدف اصلی خانم اشتون ارتباط گیری و روحیه دادن به ضد انقلاب در داخل تحلیل می‌شود.

چرا اقتصاد مقاومتی؟

روزنامه خراسان: حجت برای همه از مسئولان تا نخبگان تمام شده باشد. چرا که با تبیین صریح و جامع رهبری دیگر نمی توان اقتصاد مقاومتی را صرفاً سلاحی در برابر تحریم ها دانست و با دلخوش بودن به رفع تحریم ها، انگیزه ای برای پیگیری آن نداشت، دیگر نمی توان رشد را مقدم بر عدالت دانست و اهمیت رفاه و برخورداری عموم مردم به ویژه طبقات ضعیف در برنامه های توسعه را درجه چندم دانست. با تأکید بر مدیریت جهادی دیگر نمی توان مدیریت های ناکارآمد و کم تحرک را پذیرفت. دیگر نمی توان از مسئولان فقط توقع ابلاغ سیاست ها به دستگاه های مربوطه را داشت و از آنان نظارت بر اجرا را مطالبه نکرد. دیگر فعالان فرهنگی و رسانه ای نمی توانند به جای گفتمان سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی، مردم را به موضوعات جنجالی و دست چندم سیاسی مشغول سازند. اقتصاد مقاومتی پنجره ای را گشوده است که اگر از روزنه آن به اقتصاد نگاه نکنیم دیگر امیدی به فرجام اقتصاد ایران نیست. این آخرین و کامل ترین نسخه برای درمان اقتصاد بیمار است، البته اگر همه به مسئولیت خود عمل کنیم.

آینده اخوان المسلمین

روزنامه جمهوری اسلامی:اینکه اخوان المسلمین چه میزان شانس ماندن در صحنه سیاسی مصر و جهان عرب را دارد، هر چند قابل پیش‌بینی نیست ولی در این واقعیت نمیتوان تردید کرد که مقاومت رهبران این جنبش و بی‌ریشه بودن حاکمان کودتائی فعلی مصر، شانس بزرگی برای اخوانی هاست تا بعد از بازگشت مجدد به صحنه سیاسی از آنچه در اثر سوء تدبیر در دوران قدرت بر سرشان آمد درس بگیرند و در آینده‌ای که مشخص نیست چه وقت خواهد بود با استفاده از این تجربه تلخ، جبران مافات نمایند.

چرا پول نفت در نفت هزینه نشود؟

روزنامه مردم سالاری: در اقتصادی تک محصولی- اگر نگوییم رانتی- همچون ایران، وقتی اغلب هزینه‌های اداره کشور از طریق پول نفت تامین می‌شود، پس اولویت ما در هزینه کردن درآمدهای نفتی،‌توسعه صنعت نفت و صنایع وابسته به آن اعم از گاز، پالایش و پتروشیمی باید باشد چرا که هرچقدر صنعت نفت ما رشد پیدا کند، به تبع آن درآمدهای نفتی ما افزایش خواهد یافت. به همین دلیل به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس نگاه مثبتی به این پروژه‌های ملی نداشته‌اند. باید نوع نگاه به چگونگی برداشت از صندوق توسعه ملی تغییر کند تا اولویت در این برداشتها، کمک به پیشبرد پروژه‌های صنعت نفت به عنوان صنعت مولد در کشور باشد. می‌گوییم پول نفت را در امور جاری هزینه نکنید اما اگر پول نفت در نفت که بخشی مولد است هزینه نشود پس کجا هزینه شود؟

صنعت نفت و گاز به کجا می رود؟

روزنامه دنیای اقتصاد: علاقه اصلی سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای مشارکت در اکتشاف، توسعه و تولید نفت وگاز کشور بیش از آنکه معطوف به نام و نوع قرارداد‌ها باشد، در ارتباط با بازدهی سرمایه‌گذاری‌های آنها، پیش‌بینی دسترسی آنها به منابع انرژی در آینده و ریسک‌هایی است که با سرمایه‌گذاری در میادین نفت‌وگاز کشور تقبل می‌کنند. نظریه اقتصادی و تجربیات کشورهای تولیدکننده نفت‌وگاز و سایر منابع طبیعی پایان پذیر، می‌تواند به طراحی مدل بهینه قراردادهای نفت‌وگاز در چارچوب قوانین و مقررات کشور کمک کند.
اهمیت این بعد از اصلاحات در صنعت نفت‌وگاز کشور برای ایجاد آمادگی در مواجهه با چالش‌هایی که به برخی از آنها اشاره شد، کمتر از ارتقای توان مدیریتی و اکتساب فناوری‌های نوین فعالیت‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت‌وگاز نیست؛ ولیکن به‌نظر می‌رسد به دلایل مختلف تا اندازه‌ای مورد غفلت قرار گرفته است.

درد را مضاعف نکنیم

روزنامه تهران امروز: ر حال حاضر برخی از داروها در کشورمان تولید می‌شود و باید حمایت‌ها صورت بگیرد که تولید بیشتر در کشور داشته باشیم و البته به تبع تولید بهره مندی بیماران هم بیشتر شود. به هر حال بیماری سرطان خود به اندازه کافی برای بیمار سرطانی و خانواده اش مشکلات دارد. باید ترتیبی اتخاذ شود که بیمار فقط به فکر درمان باشد و سایر دغدغه ها از جمله تامین هزینه درمان را نداشته باشد. در این رابطه بیشترین مسئولیت متوجه دولت است و باید فرایند درمانی ویژه ای برای بیماران سرطانی در نظر گرفته شود.

 دانشگاه احمدی‌نژاد- دانشگاه‌ روحانی

روزنامه ابتکار: بدیهی است تغییر رویه انتخاب رئیس دانشگاه‌ها و دانشکده‌های زیرمجموعه از انتصابی به انتخابی از سوی هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها که خواست عمده فعالان دانشگاهی است، باید اولویت کاری وزیر علوم در این باره باشد.هرچند که ضروری است پیش از اجرایی شدن این امر، اصلاحات لازم در پایش هیأت‌های علمی کنونی دانشگاه‌ها که براساس اقدام غیرکارشناسی مسئولان سابق این وزارتخانه مهندسی شده است و دعوت به بازگشت اساتید متخصص و با تجربه، با در اولویت داشتن قانون و ارزش‌های علمی، تخصصی و تجربی انجام پذیرد.امید است با کاهش تصدی‌گری دولت در مدیریت دانشگاه‌ها و واگذاری این مهم به تصمیم‌ هیأت‌های علمی و متخصصان دانشگاهی، روند افزایشی و کارآمد تولید علم، شکوفا شدن نیروهای نخبه و اثرگذاری دانشگاه‌های کشور بر فضای عمومی جامعه، بیش از پیش احساس شود.

عمان پلی بین ایران و عربستان

روزنامه آرمان: شور عمان به شکل پادشاهی اداره می‌شود و پادشاه عمان یکی از ثروتمندترین پادشاهان دنیا به حساب می‌آید. عمان در جهان دارای احترام و منزلتی خاص است و در جهان پذیرش ویژه‌ای دارد. این کشور عضو شورای همکاری کشورهای عرب خلیج‌فارس است. این شورا بلوک تجاری‌ای شامل کشورهای پیرامون خلیج فارس و کشورهای عرب منطقه است که اعضای آن اهداف تجاری و اجتماعی مشترکی را پیگیری می‌کنند ولی می‌توان گفت که‌شاید هدف اصلی سفر روحانی به عمان احیای رابطه سرد بین ایران و عربستان باشد.

اصول اقتصاد مقاومتی

روزنامه اعتماد: مدیریت مصرف و هزینه، استفاده از حداکثر زمان و منابع و امکانات موجود، شناخت ظرفیت‌های نهان و به فعل درآوردن ظرفیت‌های آشکار، جلوگیری از تغییرات مستمر قوانین و دستورالعمل‌ها و سیاست‌هایی که دست‌اندرکاران اقتصادی را دچار حیرت و شگفتی می‌کند و آنها را از حرکت مایوس می‌سازد، همچنین اصلاح الگوی مصرف، سیاست تقویت عرصه و استقلال بخشیدن به بانک مرکزی در اجرای سیاست‌های مستقل پولی و کاهش وابستگی به نفت در بودجه و صرف عواید نفت بر اساس قوانین و دستورالعمل‌هایی که این منابع را به عنوان مایملک دولت تلقی نکند و متعلق به مردم بداند و نحوه توزیع این عواید را در جهت ساخت و تقویت بنیان‌های اجتماعی، اقتصادی و انسانی جامعه مشخص کند و بخشی را نیز به عنوان ذخایری حفظ کند تا اقتصاد را از تکان‌های ناگهانی اقتصادی مصون بدارد، از اصول اقتصاد مقاومتی است که اگر اجرا شود بی‌تردید کشور از بن‌بست اقتصادی نجات پیدا خواهد کرد و چنانچه همزمان با آن، دولت در دیپلماسی خارجی موفق شود تا بخشی از منابع مالی توقیف شده ایران آزاد شود، موفقیت در تحصیل اهداف و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حتمی است.

اقتصاد مقاومتی ما را بیمه می‌کند

روزنامه قانون: همه باید دست در دست یکدیگر قرار دهیم و در جهت تحقق این مسئله گام برداریم، اما چیزی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که راه رسیدن به این اقتصاد در سه نکته اساسی نهفته است؛ اول باید بر ظرفیت‌های ملی و داخلی خود متکی باشیم و به ظرفیت‌های بیرونی نه تنها متکی نباشیم بلکه اعتماد هم نکنیم. دوم باید مدیریت جهادی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی انتخاب کنیم، باید بدانیم مدیریت‌های تنبل و مماشات‌گر نمی تواند این‌گونه سیاست‌ها را متحقق کند. سوم ما باید حرکت اقتصادی کشور را براساس معارف دینی و انقلابی خود قرار دهیم، چرا که در این معارف عدالت و تحقق عدالت اجتماعی وجود دارد و باعث رفع مشکلات قشر محروم جامعه می‌شود در هر صورت ما در آن شرایط به اصلاح الگوی مصرف، سبک زندگی و به یک توزیع عادلانه ثروت و امکانات نیز دست پیدا خواهیم کرد.

مدل‌های جدید مداخله

روزنامه رسالت: ر کشور یک جریان منحط سیاسی هست که سر در آخور اجنبی دارد و در فتنه ۸۸ به نفع سرویس‌های سیاسی و امنیتی غرب اقتدار ملی را به چالش کشید و منافع ملت را به نفع مطامع غرب به خطر انداخت و سرانجام با سد بیداری مردم در قیام تاریخی ۹ دی سال ۸۸ مواجه کرد.
امروز علائم خطرناکی مشاهده می‌شود، دوباره این جریان به مدد خارجی می‌خواهد فتنه سال ۸۸ را باز تولید کند. این بار رسواتر و بی‌پرده‌تر از گذشته وابستگی و همبستگی خود را با قدرت‌های زورگوی جهانی به نمایش بگذارد. اگر در گذشته ملاقات‌ها و ارتباط سری و محرمانه بود، امروز در پوشش حقوق بشر و مقررات دیپلماتیک و احیانا توافقات اعلام شده و اعلام نشده خود را نشان می‌دهد.
مدل جدید مداخله، یک نسخه نخ‌نما از براندازی “سخت” و “نرم” است که در اوکراین تست شده است. برخی می‌خواهند به طور ناشیانه در ایران آن را تجربه کنند رئیس‌جمهور باید با هوشمندی این رویکرد را رصد کند و در عمل به سوگند خود در صیانت از استقلال کشور این حرکت ننگین را متوقف کند.

انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب