پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:34:59 - دوشنبه 8 اردیبهشت 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
۵۶ میلیون دلار کالا از کرمان به کشور عراق صادر شد
مسئول دفتر تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات استان کرمان به کشور عراق در سال ۹۲ حدود ۵۶میلیون دلار بوده است . به گزارش ” صبح رابر” به نقل از فارس، مجید قربانی‌فراز در همایش راهکارهای ورود به بازار عراق در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، اظهار کرد: در سال […]

مسئول دفتر تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات استان کرمان به کشور عراق در سال ۹۲ حدود ۵۶میلیون دلار بوده است .

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از فارس، مجید قربانی‌فراز در همایش راهکارهای ورود به بازار عراق در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، اظهار کرد: در سال ۹۱ نیز حدود ۴۶میلیون دلار حجم صادرات استان کرمان به کشور عراق بوده است.

 

وی با بیان اینکه استان کرمان سالانه به کل کشورهای دنیا ۹۰۰میلیون دلار صادرات دارد، افزود: علقه‌‎های دینی و فرهنگی با کشور عراق زیاد است و روز به روز این علقه‌ها بیشتر می‌شود.

۱۴۰۰کیلومتر مرز مشترک ایران با عراق

مسئول دفتر تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: بیشترین مرز مشترک ایران با دیگر کشورهای همسایه با عراق است که حدود ۱۴۰۰کیلومتر مرز مشترک زمینی و بخشی از اروندرود نیز مرز آبی ایران با عراق است.

قربانی‌فراز اظهار کرد: یکی از دلایل دیگری که تمایل به رابطه تجاری با عراق وجود دارد به سبب کاهش کدورت‌های جنگ بین دو کشور است.

وی بیان کرد: در نهاد ریاست جمهوری و نیز در وزارت امور خارجه دفتری برای توسعه روابط تجاری با عراق ایجاد شده است.

قوانین و مقررات تجاری با عراق به روز شده است

مسئول دفتر تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت از به روز بودن اطلاعات تجاری با کشور عراق در سایت‌های تخصصی سازمان توسعه تجارت خبرداد و گفت: اطلاع‌رسانی مسائل تجاری، قوانین و مقرات تجاری با عراق به روز است تا تجار ما با اطلاعات جدید و به شکل بهینه با عراق ارتباط داشته باشند.

قربانی‌فراز با اشاره به جمعیت ۳۵میلیون نفری عراق، افزود: این کشور وسعتی حدود ۴۳۸هزار کیلومتر دارد و شرایط خوبی برای ایجاد بازارهای تجاری ایران را در عراق فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: وزارت صنایع عراق تصمیم دارد تعرفه‌های برخی کالاهای وارداتی به عراق را بالا ببرد که به شکل میانگین ۱۵درصد افزایش را شامل می‌شود.

صادرات ۵۰۰میلیون دلاری برق به عراق

مسئول دفتر تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت بیان کرد: انرژی برق و صنعت برق در عراق وضعیت مناسبی ندارد به ویژه در شهرهای نجف، کربلا وب غداد نیاز به برق وجود دارد، بنابراین عراقی‌ها برای رشد صنایعی که نیاز به برق دارند فعلا نمی‌توانند وارد شوند.

وی با بیان اینکه در کشور عراق در تمام زمینه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری است، خاطرنشان کرد: کشور ایران در سال ۹۲ بیش از ۵۰۰میلیون دلار برق به عراق صادر کرده است.

وجود ۱۰۰هزار پراید ایرانی در کشور عراق

قربانی‌فراز تصریح کرد: از سال ۸۳ تاکنون ۱۰۰هزار دستگاه پراید و ۸۵هزار خودرو پژو و سمند به عراق صادر شده که از سال ۹۱مشکلاتی برای صادرات خودرو ایجاد شد ولی با همه مشکلات صادرات خودرو، همچنان ادامه دارد.

مسئول دفتر تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت افزود: مهم‌ترین صنعت عراق صنعت نفت است و این کشور ۱۰ پالایشگاه دارد که ۷۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

وی گفت:در حال حاضر در این کشور افزایش تولید نفت تا سقف ۳میلیون بشکه در روز محقق شده است و شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در این صنعت حضور دارند.

سالانه ۵۵میلیارد دلار حجم تجاری عراق است

قربانی‌فراز اظهار کرد: هم‌اینک شرکت‌های اروپایی در صنعت سیمان عراق فعال هستند.

مسئول دفتر تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله تجاری عراق، گفت: عراق در این برنامه که از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ ادامه دارد در مجموع حدود ۲۷۵ میلیارد دلار  بودجه اختصاص می‌دهد.

وی صادرات ایران به عراق را در دو بخش صادرات کالایی و خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد و افزود: صادرات ایران به عراق در سال ۹۱ حدود ۶میلیارد و ۳۵۰میلیون دلار بوده و در سال ۹۲ نیز ۵میلیارد و ۹۵۰میلیون دلار از ایران به عراق کالا و خدمات صادر شده است.

بازار مصرف بخش عربی عراق وسیع‌تر است

قربانی‌فراز خواستار توجه تجار ایرانی به هر دو بخش عربی و کردنشین عراق شد و اظهار کرد:  تجار باید توجه داشته باشند اربیل و سلیمانیه دارای آرامش نسبی برای تجار است ولی بازار مصرفش نسبت به بخش عربی کشور عراق کوچک‌تر ومحدودتر است.

مسئول دفتر تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت بیان کرد: به طور اجمالی عراقی‌ها کارخانه‌های سیمان زیادی دارند به گونه‌ای که  عراق سالانه ۲۰ میلیون تن سیمان تولید می‌کند ولی سیمان تولیدی آنها به مرغوبیت سیمان ایران نیست.

صادرات ۸میلیون تن سیمان از ایران به عراق

قربانی‌فراز افزود: نیاز عراق به سیمان ۳۰میلیون تن است که ۸ میلیون آن را از ایران و مابقی را از کشورهای ترکیه و چین وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه کاشی و سرامیک ایران نیز بازار خوبی در عراق دارد، خاطرنشان کرد: در ده ماهه سال ۹۲ حدود ۲۹۸میلیون دلار صادرات کاشی و سرامیک ایران بوده است.

مسئول دفتر تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تولید سرامیک در ایران ۵۰۰میلیون مترمربع است،گفت: از این مقدار ۳۷۵میلیون متر آن مصرف داخلی است که حدود  ۹۳ میلیون مترمربع آن به ارزش ۷۷میلیون دلار صادر می‌شود.

قند، شکر و پسته در صدر صادرات کرمان به عراق

قربانی‌فراز با اشاره به فعال بودن تجار کرمانی در عراق، افزود: در سال ۹۲ مهم‌ترین اقلام صادراتی از کرمان قند و شکر، پسته خندان، گاز و باندهای استریل، موزائیک، بلوک، سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی بوده است.

وجود ۷ مرز تجاری رسمی و فعال بین ایران وعراق

وی با اشاره به فعالیت دو شرکت تجاری در ایران برای اتصال حلقه صادرات با عراق، گفت: براساس بررسی‌های میدانی ۱۷ مرز تجاری بین ایران وعراق وجود دارد ولی ۷مرز آن دائمی و رسمی است.

مسئول دفتر تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت با اشاره به نقاط ضعف بخش عربی کشور عراق برای واردات از ایران، اظهار کرد: عوارض غیرمعمول، نبود سیستم منظم برای قبول واردات کالا و ممنوع الورود بودن تجار در مقاطعی از زمان سبب افزایش صادرات از مرزهای کردستان عراق شده است.

۶۰درصد صادرات کالا از مرزهای کردنشین عراق انجام می‌شود

قربانی‌فراز تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد صادرات کالاهای ایران از مرزهای کردستان عراق و از مرزهای استان‌های شمالی‌تر این کشور بوده است.

وی با اشاره به فعال بودن شعبه‌هایی از بانک‌های ملی، پارسیان و اقتصاد نوین درعراق، گفت: قبلاً به سبب مشکلات ارزی این بانک‌ها از استقبال خوبی نزد تجار ایرانی برخوردار نبودند اما درماه‌های اخیر بانک ملی نیز با گشایش‌هایی که انجام داده شرایط راحت‌تری برای تجار ایرانی در عراق فراهم کرده است.

صادرات یک میلیارد دلار خدمات فنی ومهندسی به عراق

مسئول دفتر تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت، از صادرات یک میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال ۹۱ به عراق، خبرداد و افزود: این صادرات از ایران به عراق انجام شده و در سال ۹۲ به رقم یک میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار رسیده است.

قربانی‌فراز از جمله خدمات فنی و مهندسی صادراتی را  شامل بازسازی شبکه برق، احداث تونل، نیروگاه گازی، پل بر روی خط آهن و احداث خطوط نیرو دانست و تصریح کرد: برای فعالیت‌های تجاری در زمینه‌های خدمات فنی ومهندسی باید شرکت‌های ایران در عراق ثبت داده شوند .

ایران ۲۲ نمایشگاه در عراق دارد

وی یکی از شیوه‌های نفوذ در بازار عرق را حضور در نمایشگاه‌های این کشور دانست وافزود: در عراق حدود ۳۹ نمایشگاه برگزار می‌شود که ۲۱ نمایشگاه در بغداد، ۸نمایشگاه در بصره و مابقی در اربیل و سلیمانیه برگزار می‌شوند.

مسئول دفتر تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت، بیان کرد: کشور ایران نیز ۲۲ نمایشگاه در عراق تعریف کرده است که در برخی زمینه‌ها نمایشگاه دائمی محصولات تولیدی ایران وجود دارد.

قربانی فراز تصریح کرد: اعزام هیئت‌های تجاری و بازاریابی نیز راهی برای نفوذ در بازار عراق است.

وی خاطرنشان کرد: کشور عراق سالانه ۴میلیون تن گندم، ۹۰۰هزار تن روغن خوراکی و در حجم بالایی شیرخشک را از طریق مناقصات وارد می‌کند.

انتهای پیام/ش

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب