پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

12:09:28 - چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دست های کارگر بوسیدنی است
دین اسلام دین «کار» است و پیامبر اسلام حضرت محمد صلی ا… علیه و آله و سلم همواره مسلمانان را به کارکردن دعوت می کردند. بنابراین «کار» در فرهنگ اسلامی یک ارزش بزرگ است. جایگاه برتر کار در رفتار و گفتار پیامبر خدا (ص) نمایان است. بوسه پیامبر (ص) بر دست کارگر پیامبر خدا(ص) از […]

دین اسلام دین «کار» است و پیامبر اسلام حضرت محمد صلی ا… علیه و آله و سلم همواره مسلمانان را به کارکردن دعوت می کردند. بنابراین «کار» در فرهنگ اسلامی یک ارزش بزرگ است. جایگاه برتر کار در رفتار و گفتار پیامبر خدا (ص) نمایان است. بوسه پیامبر (ص) بر دست کارگر پیامبر خدا(ص) از […] دین اسلام دین «کار» است و پیامبر اسلام حضرت محمد صلی ا… علیه و آله و سلم همواره مسلمانان را به کارکردن دعوت می کردند. بنابراین «کار» در فرهنگ اسلامی یک ارزش بزرگ است. جایگاه برتر کار در رفتار و گفتار پیامبر خدا (ص) نمایان است. بوسه پیامبر (ص) بر دست کارگر پیامبر خدا(ص) از غزوه تبوک به مدینه بازمی گشتند، سعد انصاری که نتوانسته بود همراه پیامبر اکرم (ص) به جنگ برود به استقبال ایشان آمد. وقتی پیامبر خدا (ص) دستان خشک و خشن و ترک خورده او را دیدند از او پرسیدند: آیا صدمه ای به دستانت رسیده است؟ گفت: برای تامین مخارج اهل و عیالم با طناب و بیل کار می کنم. پیامبر بر دستان سعد انصاری بوسه زدند و فرمودند: این دستی است که در آتش جهنم نمی سوزد! این رفتار پیامبر خدا (ص) بیانگر جایگاه والای «کار» در دین اسلام است. کار برای رفع نیازهای اقتصادی خویش و همسر و فرزندان در نظام ارزش های نبوی آن قدر با ارزش است که بهترین انسان ها و اسوه حسنه جهانی حضرت محمد صلی ا… علیه و آله وسلم دستان کارگر را می بوسند. نکته قابل توجه در این رفتار زیبا و آموزنده پیامبر خدا (ص) که تاثیرگذاری آن را افزایش داده و «ارزش کار» را بهتر نمایان کرده، این است که پیامبر اکرم (ص) آشکارا و در بازگشت از جنگ تبوک این کار را انجام داده اند. زمانی که از جنگی سخت باز می گردند و مجاهدان در راه خدا همراه پیامبر (ص) به مدینه وارد می شوند و بازماندگان از همراهی با رزمندگان نیز به استقبال آمده اند و همه اصحاب حضور دارند، پیامبر خدا (ص) پیش چشم همگان دست کارگر را می بوسند و ارزش کار را به همگان نشان می دهند. تصریح بر این که دست انسانی که کار می کند تا مخارج زندگانی اش را تامین کند و نیازهای جامعه اسلامی و مردم را برآورده کند، در آتش جهنم نمی سوزد الهام بخش «نشاط کار» و تشویق مسلمانان به سوی کار بوده و هست. دستان مومنی که در راه کسب روزی حلال خویش و رشد و شکوفایی اقتصادی جامعه اسلامی و بی نیازی از بیگانگان، کار کند بوسیدنی است و هرگز در آتش جهنم نخواهد سوخت و او رستگار می شود و از اهل بهشت است و از آتش جهنم وعذاب الهی رهاست. «جهاد» و «کار» دو ارزش جاویدان اسلامی و ضامن سعادت و عزت و پیشرفت و توسعه اقتصادی است. آری دست زبر و چروکیده کارگر مسلمان که عامل رشد اقتصادی و استقلال و اقتدار کشور اسلامی است، سزاوار بوسیدن است و این کار ارج گذاری بر دستاوردهای کار و ستایش از آثار فراوان و بی بدیل کار است. جایگاه «کار» در پیشگاه پروردگار متعال «ارزش های الهی» آن مواردی است که خدای متعال می خواهد و دوست دارد و پیامبر خدا (ص) آن چه را خداوند دوست دارد به بشر ابلاغ کرده است. پیامبر خدا (ص) فرموده اند: “خداوند بنده مومن اهل حرفه و صنعت و پیشه و کار را دوست دارد”. حقایقی که روشن می‌سازد مقوله کار و کارگری خود در دین اسلام و مبانی جامعه اسلامی به عنوان عنصری محوری مطرح بوده و جریانات و احزابی که کار و کارگر را نیرویی سکولار می‌پسندد اساسا ناصحیح می‌باشد. مقوله کار و کارگری خود در دین اسلام و مبانی جامعه اسلامی به عنوان عنصری محوری مطرح بوده و جریانات و احزابی که کار و کارگر را نیرویی سکولار می‌پسندد اساسا ناصحیح می‌باشد. امام خمینی( ره ) کار را در تمام زمینه هائی که می تواند برای کشور عزّت و سربلندی ایجاد نماید و رفع حوائج جامعه را در برداشته باشد و سبب امنیت کشور و مملکت گردد عبادت میدانند. بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با توجّه به وضعیت گذشته و مشکلات موجود در کشور و عقب افتادگی های بسیار وسیع کشور یکی از اموری که بسیار حائز اهمیت بود، بحث سازندگی بود که امام در ابتدا بحث سازندگی را مطرح نمودند و در عمل هم دستور به تأسیس جهاد سازندگی دادند و لذا کار برای سازندگی کشور در دیدگاه اما بسیار با اهمیت است که می فرماید: ” اینکه مثلاً خانمهایی که باید مشغول – فرض کنید – کارهای دیگری باشند وارد بشوند در جهاد سازندگی ، بروند توی بیابانها گندم بچینند این یک عملی است که گرچه البتّه نه این خانمها و نه شما آقایان کار زیادی نمی توانید بکنید. برای اینکه قدرت این را ندارید ، رعیتها می توانند این کارها را بکنند . امّا این یک عملی است که …. قدرت می دهد به این کارگرها . وقتی کارگر دید که یک خانم شهری آمده است دارد برای او کار می کند کارش چند برابر می شود‌، قدرتش چند برابر می شود این را کم حساب نکنید وقتی که آنجا بروید چندتا خوشه گندم را درو بکنید آن رعیت که در یک روز مثلاً یک جریب زمین را درو می کرد فردا دو جریب زمین را { کار می کند } قدرت پیدا می کند می بیند که ارزش دارد برای کار خودش ارزش قائل می شود می بیند همه طبقات ، کسانی که باید در مدارس مشغول تحصیل باشند در مطبها باشند { حالا } آمده اند اینجا و مشغول گندم چیدنند و مشغول کار کردند. ” ( صحیفه امام ، ج ۹۰ ، ص ۴۰۶ ) با توجه به تاکیدات دین اسلام در خصوص جایگاه کار و منزلت کارگر، باید بیش از پیش به این قشر محروم توجه شود و برنامه ریزی مدیران حکومت باید به سمت و سویی برود که دغدغه کارگران را پوشش دهد، مقام و منزلت این قشر باور و به آن جامه عمل پوشانده شود.

منبع : بو تیا نیوز

بر چسب ها: , ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب