پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:09:08 - پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اختتامیه جشنواره بازی های بومی و محلی عشایری استان در سید مرتضی رابر
بازی‌های رایانه‌ای امروز معضلاتی برای جوانان و نوجوانان به وجود آورده است، شناخت ورزش‌های بومی محلی موجب گرایش این قشر به سمت اینگونه بازی‌ها می‌شود و در سلامت و نشاط آنها سهم بسزایی دارد. به گزارش” صبح رابر” ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی ریشه در فرهنگ ناب هر منطقه دارد و احیای فرهنگ […]

بازی‌های رایانه‌ای امروز معضلاتی برای جوانان و نوجوانان به وجود آورده است، شناخت ورزش‌های بومی محلی موجب گرایش این قشر به سمت اینگونه بازی‌ها می‌شود و در سلامت و نشاط آنها سهم بسزایی دارد.

به گزارش” صبح رابر” ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی ریشه در فرهنگ ناب هر منطقه دارد و احیای فرهنگ و ایجاد بستر مناسب برای گسترش ورزش بومی عمل به شعار سال است.

مراسم اختتامیه جشنواره بازی های بومی و  محلی عشایری استان کرمان، بین  مدارس ۸ شهرستان استان کرمان  در سید مرتضی رابر با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار گردید، بازی های بومی محلی نمادی از فرهنگ و آداب و رسوم اهالی یک  منطقه به حساب می آیند..

در این جشنواره شهرستانهای جیرفت ، عنبر آباد ، کهنوج ، بم ، نرماشیر، بافت ، رابر و سیرجان در قالب بازی های بومی محلی با هدف احیای آیین های سنتی به رقابتی سالم پرداختند.

جشنواره با برنامه هایی از قبیل  موسیقی  محلی ، تلاوت  کلام نورانی قرآن ، سخنرانی محمود سلیمانی رئیس اداره آموزش و پرورش عشایری استان کرمان ، سرود  دانش آموزان  شهرستان بافت و  خواننده محلی شهرستان محمد حسن نامجو  آغاز گردید .

بازی های بومی و محلی  عشایری در رشته های هفت سنگ ، کلاه پران ، کلاه بردار ، الک و دولک ، خروس جنگی ،  تی بی ، کبری و… بودند.

دبیرستان شبانه روزی  علی ابن ابیطالب (ع) شهرستان رابر، مدرسه شهدای عشایری استان کرمان و مدرسه راهنمایی  شهید احمد سلیمانی  شهرستان رابر در پایان این رقابت ها به ترتیب اول تا سوم شدند.

برپایی غرفه هایی از آیین های سنتی عشایر منطقه  رابر و غرفه های (  پخت نان محلی، دوغ تازه  ،محصولات عشایری و صنایع دستی) از دیگر بخش های این جشنواره بود.

گفتنی است در این  جشنواره علیرضا شاکری مدیرکل امور عشایری استان کرمان ، محمود محمودی نیا معاون تربیت بدنی وسلامت اداره کل آموزش وپرورش استان کرمان و محمود سلیمانی رئیس اداره آموزش و پرورش عشایری استان کرمان   و مسئولین شهرستانی حضور داشتند .

عطر نان تازه و دوغ های خوشمزه بانوان عشایر همراه با ساز های محلی در این جشنواره عطر و بوی دل انگیزی بخشید.

در حاشیه این جشنواره  سیاه چادرهای عشایر بر پا شده است و غرفه های کنار هم چیده شده که در آنها محصولات عشایر و صنایع دستی در مقابل دیدگانتان خودنمایی می کند، بوی دوغ و نان محلی در فضا پیچیده است طنین صدای موسیقی محلی در فضا رها شده تا بر دل افراد خسته از هیاهوی شهر که به اینجا آمده ،به آرامی بنشیند. همه چیز زیباست و سادگی زنان عشایر که در سیاه چادرها مشغول پخت نان هستند دانش آموزان  را به فکر فرو می برد که اینان عاری از هر گونه تجمل و چشم و هم چشمی چه زندگی بی دغدغه ای دارند.

همیشه در طول تاریخ زندگی عشایر و آداب و رسومشان برای مردمی که در شهر زندگی می کنند دارای جاذبه های فراوانی بوده است، در این اردو فرهنگی دانش آموزی اجرای برنامه های فرهنگی از قبیل بازی های بومی محلی و مسابقه ورزشی با توجه به ارزیابی فعالیت‌ها و مشارکت دانش‌آموزان در برنامه‌ها، به منظور ارتقای سطح توانایی‌های روحی‌، جسمی و رفتاری و بستری برای ایجاد روحیه نشاط معنوی و خلاقیت و پرورش استعدادهای ورزشی دانش‌آموزان باشد.
هدف از برگزاری اردوهای آموزشی ورزشی عشایری ، تعامل فرهنگی، انتقال و توسعه آداب و رسوم اقوام ایرانی و بهینه‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان به شمار می رفت .
انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب