پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:34:33 - پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چرا کالای ایرانی بخریم؟
حمایت از تولید ملی رکن اصلی پیشرفت اقتصاد یک کشور محسوب می شود و اگر کالاهای تولیدی کشور توسط مردم حاضر در همان اقتصاد خریداری نشود نباید انتظار داشت سایر ملل آن را بخرند. به گزارش ” صبح رابر” به نقل از هادیان البرز ؛ مردم در انجام بسیاری از سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، نقش عمده و […]

حمایت از تولید ملی رکن اصلی پیشرفت اقتصاد یک کشور محسوب می شود و اگر کالاهای تولیدی کشور توسط مردم حاضر در همان اقتصاد خریداری نشود نباید انتظار داشت سایر ملل آن را بخرند.

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از هادیان البرز ؛ مردم در انجام بسیاری از سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، نقش عمده و در برخی از سیاست‌ها، اصلی‌ترین نقش را ایفا می کنند. بعنوان نمونه در سیاست حمایت از تولید ملی مهمترین نقش را دارند.

استفاده از تولیدات داخلی به جای محصولات خارجی باعث کاهش بیکاری، اشتغال زایی و مهم تر از همه باعث پویایی اقتصاد کشور می شود.
حمایت از تولید ملی رکن اصلی پیشرفت اقتصاد یک کشور محسوب می شود. اگر کالاهای تولیدی کشور توسط مردم حاضر در همان اقتصاد خریداری نشود نباید انتظار داشت سایر ملل آن را  بخرند.
نهادینه شدن حمایت از تولید ملی در خانواده ها نیازمند برنامه ریزی دقیق است و در این زمینه باید تلاش شود که محصولات داخلی با کیفیت مطلوب تولید شوند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند. در این راستا اگر تولیدکنندگان ما کالای مناسب با نیازهای مشتری تولید نکنند نباید انتظار تقاضا برای کالاهایشان را داشته باشند. اگر تولیدکنندگان ما میخواهند سهم بازار مناسبی را به خود اختصاص دهند باید برندسازی نمایند.
همواره یک طرف اجرای سیاست‌های دولتی، در ابعاد مختلف، بُعد مردمی اجتماع و اقتصاد است. سیاست اقتصاد مقاومتی و تحقق جایگاه مردم در اقتصاد نیز از این قاعده مستثنا نیست و مطابق با تأکید مقام معظم رهبری در سخنرانی شعار امسال، مردم نیز نقش و وظیفه‌‌ای اساسی در این امر دارند. ایشان می فرمایند:
” این تفاخر غلطى است که ما مارک‌هاى خارجى را در پوشاکمان، در وسایل منزلمان، در مبلمانمان، در امور روزمره‌مان، در خوراکى‌هایمان ترجیح بدهیم به مارک‌هاى داخلى؛ در حالى که تولید داخلى در خیلى از موارد بسیار بهتر است. تولید داخلى مهم است. ببینید کارگر ایرانى چه تولید کرده است، سرمایه‌دار ایرانى چه سرمایه‌گذارى کرده است. در زمینه‌ى مصرف، عمده‌ى کار دست مردم است که این بخشى از اصلاح الگوى مصرف است که من دو سال قبل اینجا به ملت ایران عرض کردم و بخشى از جهاد اقتصادى است که سال گذشته عرض کردم. تولید ملى مهم است. این را باید هدف قرار بدهند.»
معظم له هم چنین می فرماید: « ما باید عادت کنیم، براى خودمان فرهنگ کنیم، بر خودمان فریضه بدانیم که مشابه داخلى کالاها را مصرف کنیم و از مصرف تولیدات خارجى به جد پرهیز کنیم؛ چه در زمینه‌هاى مصارف روزمره و چه در زمینه ‌‌هاى عمده‌تر و مهم‏تر.»
نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری نشان‌ از نقش بالای مردم در حمایت از تولید ملی و گسترش میزان این تولیدات دارد. مردم مصرف‌کننده‌ی این محصولات هستند و نیمی از بار حمایت از تولید ملی بر دوش مصرف‌کنندگان است که عموم مردم را تشکیل می‌دهد. عزم ملت که نباشد نه اقتصاد ساخته می شود و نه فرهنگ بازسازی می شود.
مهم‌ترین معضل فرهنگی در جامعه ما تصور غلط کیفیت بالاتر کالای خارجی است ، پدیده‌ای که مانند بسیاری از مسائل فرهنگی دیگر علاوه بر ریشه‌ تاریخی با ابزار قوی رسانه و تبلیغات گسترده‌ کالاهای خارجی در ذهن و فکر اغلب مردم جای گرفته‌است. این همان چیزی است که مقام معظم رهبری از آن به «آفت اجتماعی» تعبیر می‌کنند.
آفتی که ریشه در دوران طاغوت و گذشته دارد، با این تفاوت که کشور ما در آن دوران به طور کامل وابسته به قدرت‌های شرق وغرب بود و فاقد هر گونه تولید در داخل بودیم ، اما امروز گرایش به مصرف کالای خارجی و تفاخر به برند‌های معروف، با وجود تولیدات مطلوب داخلی، یک بیماری و آفت است که باید به فکر درمان آن بود.
دشمن حوزه اقتصاد و فرهنگ را بعنوان دونقطه ضعف ما شناسایی کرد و از آنجا به ما ضربه زد. اگر این تحریم ها تا حدودی اثر گذاشت باید گفت که بخشی از این مسئله به ضعف خود ما برمیگردد. رهبری سالهاست که فرموده اند باید اقتصاد کشور از وابستگی نفتی کاهش یابد اما در این خصوص آیا واقعاً اقدام اساسی انجام شده است.
هر کالایی که از یک جامعه یا فرهنگ به جامعه‌ای دیگر صادر می‏شود، بخشی از فرهنگ جامعه مبدأ را با خود به جامعه مقصد منتقل می‌کند و چه بسا علت‏ اصلی صدور کالا به جامعه مقصد، انتقال همین فرهنگ جدید باشد، چرا که فرهنگ‌،  زیربنای اصلی هر جامعه را تشکیل می‏دهد .
بی تردید یکی از مهم‌ترین دلایل تأکید همیشگی مقام معظم رهبری بر مصرف تولیدات داخلی، تأثیر فرهنگی کالاهای تازه وارد خارجی است که در کنار آثار سوء بر اقتصاد، کند شدن چرخه‌ تولید داخل و از رونق افتادن بازار کسب و کار برای مردم کشورمان، چالشی دیگر را به همراه دارد.
بسیاری از کالاهای وارداتی بر مبنای نیاز جامعه‌ ایران ، طراحی و تولید نشده اند، بلکه هدف از تولید چنین کالاهایی، ایجاد«نیازهای کاذب» در مصرف‌کننده است که بخش عمده‌ای از درآمد خانواده‌ ایرانی را به خود اختصاص داده و فرصت را از تولید کننده و کارگر ایرانی می‌‏گیرد.
این نیاز کاذب به کالاهای لوکس خارجی از طبقات ثروتمند جامعه یعنی طبقه‌ هدف آغاز شده ، سپس به کمک وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌ها و شبکه‌های ارتباطی مانند ماهواره و اینترنت، کم‌کم طبقات متوسط و کم درآمد جامعه نیز برای تهیه‌ کالایی که در گذشته‌ای نه چندان دور هیچ جایگاهی برایشان نداشت رغبت نشان می‌دهند و در صورت توفیق نیافتن برای تهیه‌ چنین کالایی، دچار احساس تبعیض در جامعه خواهند شد که تبعات اجتماعی فراوانی برجای می‌گذارد.
در حقیقت این کالاها ، فرهنگ غرب را در بسته‌بندی جدید برای تمام اقشار جامعه سوغات آورده است، چه آنهایی که قدرت خرید و استفاده از آن‌را دارند و چه آنهایی که توسط رسانه ها و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر و حتی روستا و جاده ها، بروشورهای تبلیغاتی یا دنیای اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای تصویری فراتر از آن کالا را در ذهن خود می‌پرورانند.
در این راستا رسانه ها نقش بسیار مهمی دارند
در زندگی ایده آل به نمایش درآمده در تلویزیون، اثری از کالای ایرانی دیده نمی شود.رسانه‌ملی در ایجاد «اعتماد ملی» برای اقبال به سمت کالاهای ایرانی بسیار تاثیر گذار است. صدا و سیما می‌تواند با ساخت برنامه‌های مناسب، آگاهی مردم نسبت به کالاهای تولید داخل را بالا ببرد. اگر مردم بدانند با حمایت از تولید داخلی بسیاری از مشکلات جامعه مانند بیکاری حل خواهد شد و توسعه و پیشرفت علم و فن آوری سرعت بیشتری خواهد گرفت، قطعاً به سمت حمایت از تولید ملی حرکت می‌کنند.
کیفیت خوب کالای ایرانی باید در باور مردم وکودکان جا بیفتد و از همان دوران کودکی به افراد آموزش های لازم داده شود تا بر اساس واقعیت‌ها و کیفیتی که می بینند، انتخاب کنند نه این‏که در برابر معروفیت یک مارک خارجی مغلوب شوند. در این صورت کودکان از والدین خود می‌خواهند به جای تهیه‌ لوازم تحریر با تصویر خارجی مثل «بت من و مرد عنکبوتی» ، برایشان لوازم تحریر با معرفی فرهنگ ایرانی ، اسلامی بخرند.
انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب