پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:01:24 - پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دوگانه «ظریف» در مجلس؛ دلاوری در برابر دلواپسی
جلسه دیروز نشان داد که در مجموع، مجلس سیاست همراهی با دستگاه دیپلماسی کشور را پیشه خود ساخته است. این بدان معناست که جریان دلواپسین منتقد دولت هنوز تا تبدیل شدن به یک نیروی موثر در مخالفت با سیاست خارجی دولت راه زیادی در پیش دارد و علاوه بر همراه کردن حامیان خود در جامعه […]

جلسه دیروز نشان داد که در مجموع، مجلس سیاست همراهی با دستگاه دیپلماسی کشور را پیشه خود ساخته است. این بدان معناست که جریان دلواپسین منتقد دولت هنوز تا تبدیل شدن به یک نیروی موثر در مخالفت با سیاست خارجی دولت راه زیادی در پیش دارد و علاوه بر همراه کردن حامیان خود در جامعه می بایست نخبگان و کرسی نشینان بهارستان را نیز در همراهی با خود قانع کند.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از رصد، سید مرتضی حسینی/ جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، عیار سیاسی نمایندگان مخالف با رویه دستگاه سیاست خارجی دولت یازدهم را مشخص کرد. فعالیت چندماهه نمایندگان جبهه پایداری برای طرح سئوال از وزیرامورخارجه در مرحله اول و استیضاح او درگام بعدی، به نتیجه دلخواه نرسید. این دسته از نمایندگان در کنار گروهی از منتقدان پرشور سیاست خارجی دولت روحانی که در ادبیات سیاسی کشور با نام جدید «دلواپسان» شناخته می شوند، دیروز این فرصت را داشتند تا نتیجه عملی تذکرات مکرر و مواضع انتقادی خود در چند ماهه گذشته را ببینند.

چهار دلواپسی نمایندگان منتقد

«علت انفعال ظریف در موضوع رژیم حرام زاده اسرائیل و هولوکاست» نخستین موردی بود که درمتن سوالات چهارگانه «جواد کریمی قدوسی» مطرح شد. نماینده مردم مشهد در مجلس نهم در حرکتی که یادآور اقدام جنجالی احمدی نژاد بود، گزیده ای از مصاحبه ظریف با شبکه‌ ای‌بی‌سی آمریکا را درقالب فیلمی چند دقیقه ای در صحن علنی مجلس پخش کرد. قدوسی در این زمینه گفت: «جناب آقای ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی ABC آمریکا که از او سوال می‌کند که آقای روحانی و شما در سفر به نیویورک واقعه هولوکاست را تائید و کشتار یهودیان را محکوم کردید، اما رهبر انقلاب در بخش انگلیسی سایت خودشان، هولوکاست را قبول نمی‌کنند و آن را یک افسانه می‌دانند. آقای ظریف توضیح می‌دهد که من شخصاً با مقام معظم رهبری در این موضوع صحبت کرده‌ام و ایشان صراحتاً کشتار یهودیان را محکوم کرده‌اند و بحث افسانه هولوکاست را تکذیب می‌کنند. در مصاحبه این طور القا می‌شود که افسانه هولوکاست مورد تایید مقام معظم رهبری است. آقای ظریف سخنان رهبری را شکل دیگری منعکس کردند [در نتیجه] یکی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه ممکن است پس از توافق با فلسطین، اسراییل به رسمیت شناخته شود. …. آقای ظریف حرف‌های خوبی در مجلس زدند اما ظاهرا آن طرف آب که می‌روند جور دیگری موضع می‌گیرند آیا روش دیپلمات‌ها باید اینچنین باشد؟ ۳۵ سال از انقلاب اسلامی گذشته، و ان‌شاءالله نابودی رژیم صهیونیستی محقق می‌شود اگر شانه‌های شما توان تحمل این بار را ندارد، بگویید تا فکر دیگری بکنیم. نتانیاهو بعد از این اظهارات شما گفته است که اگر رییس‌جمهور ایران با من تماس بگیرد با او مذاکره خواهم کرد، و از او خواهم خواست که تهدید به نابودی اسراییل را متوقف کند؛ چنین حرف‌هایی هیچ‌وقت سابقه نداشته است.»

چرایی جلوگیری از سفر هیات‌های کارشناسی کره شمالی جهت توسعه توان موشکی ایران و در نهایت موضع‌گیری ظریف درباره قیاس توان نظامی امریکا با توان نظامی ایران، سئوالات دیگر جواد کریمی قدوسی بود.

او در ادامه به دفاع از همایش منتقدان ژنو، تحت عنوان «دلواپسیم» پرداخت و ضمن پخش دومین فیلم از سخنان ظریف در دانشگاه تهران، گفت: «دلواپس بودن رمز ماندگاری انقلاب است نه بالش پری زیر سر گذاشتن و اینکه بگوییم خطری نیست. آقای ظریف در دانشگاه تهران می‌گوید که امریکایی‌ها که با یک بمب می‌توانند سیستم دفاعی ما را از کار بیندازند آیا از سیستم دفاعی ما می‌ترسند؟ آنها از مردم ما می‌ترسند اما این چه سخنی است که وزیر امور خارجه می‌گوید آیا ایشان نباید ادبیات هشت سال دفاع مقدس را رعایت کند؟»

مواضع من همان مواضع رهبری است

ظریف در حالی به جایگاه نطق در صحن علنی رفت که می بایست تقریباً توضیحاتی را که پیش از این در کمیسیون امنیت ملی ارائه کرده بود، برای توجیه نمایندگان منتقد ژنو مجدداً تکرار ‌می کرد. اودر بیان موضع دولت روحانی نسبت به ماجرای هولوکاست، باز هم تأکید کرد که به رسمیت شناختن اسرائیل باید از سوی فلسطینی ها رخ دهد و این وظیفه رسمی سیاست خارجی ما نیست. ظریف هچنین عنوان کرد که تاز مانی که در مسند وزارت، سکاندار کشتی دیپلماسی ایران است نخواهد گذاشت پروژه امنیت سازی ایران از طریق بهانه واهی انکار هولوکاست محقق شود.

او در عین حال به فیلم پخش شده در صحن علنی اشاره کرد و گفت:‌ ای کاش تمام مصاحبه من را پخش می‌کردند تا عین این جملات را می‌شنیدید. سردمداران رژیم جنایتکار صهیونیستی می‌خواهند جمهوری اسلامی را عامل تداوم بحران در منطقه معرفی کنند و از عواقب اعمال خود فرار کنند. لذا ما نباید بگذاریم رژیمی که بزرگ‌ترین ناقض مقررات عدم اشاعه است با سوءاستفاده تبلیغاتی از ایران خطرسازی کند. ما با افتخار تلاش می‌کنیم و همه فشارهای داخلی و خارجی را به جان می‌خریم تا پروژه امنیتی کردن القای خطر در مورد ایران را نقش بر آب کنیم. سیاست خارجی دولت آسایش و راحتی را از نتانیاهو گرفته و او را به انفعال و انزوا کشانده، این توفیق بزرگی است که از دبیرکل حزب‌الله تا جهاد اسلامی شخصا برای آن از من تشکر کرده‌اند. این توفیق باید همان‌طور که در جهان مورد توجه بوده در ایران هم گفته شود نه اینکه واژگون جلوه داده شود.

ظریف همچنین درخصوص مواضع خود در مورد امکانات نظامی و دفاعی ایران نیز تاکید کرد: «توان دفاعی ما استقامت مردم است نه ابرقدرت‌ها. دولت ایران تنها دولت در منطقه است که اقتدار و مشروعیت را فقط از رای مردم و تنفیذ رهبری می‌گیرد نه از هیچ قدرت خارجی، هیچ قدرتی نمی‌تواند این ریشه را بخشکاند. به گواهی مسوولان مربوطه که اعضای کمیسیون امنیت ملی با آنها صحبت کردند وزارت خارجه هیچگاه مانع حضور هیات‌ها جهت مذاکره در مورد امور دفاعی کشور نشده است».

او در پایان خطاب به نمایندگان منتقدان ژنو نیز گفت: ما می‌خواهیم به دنیا اعلام کنیم که ما ملت و دولتی صلح‌جو و خواهان صلح با جهان هستیم اما مطیع و مرعوب نیستیم و برای حراست از اصول و مبانی با توکل بر قدرت خدا و صلابت و منطق و بدون دلواپسی با جهان تعامل می‌کنیم. ما ملت دلاوریم نه دلواپس.

مجلس همراه دلواپس ها نشد

فریادهای تاییدآمیز نمایندگان در حمایت از پاسخ‌های ظریف و عدم همراهی بدنه مجلس با سئوال کنندگان سبب شد کریمی قدوسی پس از مشورت با نمایندگان همفکرش، اقناع خود از پاسخ های ظریف را اعلام کند. اگرچه وی قصد داشت این انصراف را به آمدن مجدد ظریف به پشت تریبون و اعلام صریح وی مبنی بر افسانه بودن هولوکاست و معرفی رژیم صهیونیستی به عنوان غده سرطانی منطقه موکول کند که این درخواست با مخالفت لاریجانی مواجه شد.

به نظر می رسد اختلاف بین اقلیت و اکثریت مجلس در این زمینه ادامه پیدا کند. اختلافی که حداقل روز گذشته به نفع «علی لاریجانی»، ریاست مجلس و «کاظم جلالی»، ریاست فراکسیون اکثریت مجلس در حمایت از دولت ختم شد و دلواپسان منتقد را(هرچند به صورت موقت) ناگزیر به کوتاه آمدن کرد. طرح سوال از ظریف آنقدر مهم بود که اعضای «فراکسیون رهروان ولایت» با محوریت علی لاریجانی و کاظم جلالی دو روز قبل از طرح سئوال حمایت خود از وزیر امور خارجه را اعلام کرده بودند. این فراکسیون که تا کنون در چند برهه به دلیل تزلزل آرا نتوانسته بود، جلوی سوالات منتقدان را در صحن علنی بگیرد این بار تصمیم خود را قاطعانه در صحن علنی مجلس اجرایی کرد.

جلسه دیروز مجلس نشان داد که اگرچه به صورت منطقی و طبیعی در میان برخی نمایندگان رویکرد انتقادی به برخی اقدامات وزارت امورخارجه وجود دارد اما در مجموع تصمیم نهاد قانونگذار کشور بر همراهی و تایید سیاست خارجی دولت قرار دارد. این تایید رسمی دو پیام عمده را به همراه داشت نخست این که با وجود تبلیغات دامنه دار و گسترده منتقدان دولت که اوج آن در برگزاری همایش دلواپسیم در ابتدای هفته متبلور شد، این جریان هنوز قوت تبدیل به یک نیروی موثر در مخالفت با برنامه های دولت به خصوص در حوزه سیاست خارجی را ندارد و می بایست بخت خود را در سایر عرصه ها بیازماید. اثر دوم به کاهش فشار بر وزرات امورخارجه آن هم در مقطعی حساس و تأثیرگذار از مذاکرات با ۱+۵ بر می گردد. بدین ترتیب از امروز محمدجواد ظریف می تواند با خیالی آسوده تر و بدون دلواپسی از جدی شدن مخالفت های داخلی به ادامه روند مذاکرات بیاندیشد.اما این که این فضا تا چه زمانی دوام خواهد داشت امری است که به روند رویدادهای آینده وتحولات پیدا وپنهان سیاست در ایران بستگی دارد.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب