پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:21:43 - سه شنبه 7 خرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دوست‌داشتنی پیامک ایرانی‌ها چیست؟
درحالی که تصور می‌شود موضوع غالب پیامک‌های ایرانی‌ها طنز است، اما تحقیقات نتایج دیگری را نشان می‌دهد. به گزارش “صبح رابر”:  یکی از دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد تهران مرکزی در پایان‌‌نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «تبیین و تحلیل پیامک در ایران (سال ۸۵ تا پایان ۹۰)» موضوع پیامک‌‌ها را بررسی کرده است. با […]

درحالی که تصور می‌شود موضوع غالب پیامک‌های ایرانی‌ها طنز است، اما تحقیقات نتایج دیگری را نشان می‌دهد.

به گزارش “صبح رابر”:  یکی از دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد تهران مرکزی در پایان‌‌نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «تبیین و تحلیل پیامک در ایران (سال ۸۵ تا پایان ۹۰)» موضوع پیامک‌‌ها را بررسی کرده است.

با توجه به این‌که کارکرد پیامک در کشور ما علاوه بر جنبه رسانه‌ای بودن، وارد مقولات ادبی شده و نقش فرهنگ‌سازی پیدا کرده است، این تحقیق برای بررسی زمینه ذهنی کاربران که اغلب در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال هستند، انجام شده تا مشخص شود پیامک‌های جوانان ایرانی بیش‌تر چه محتوایی دارد.

«پریسا رامهران» که در این پژوهش ۲۰ هزار و ۷۷۱ پیامک را بررسی کرده است، موضوع آ‌ن‌ها را به ۶ گروه ‌اصلی: غنایی، تعلیمی، حماسی، روایی، تعلیمی و ترکیبی تقسیم کرده؛ هر یک از این گروه‌ها نیز زیر شاخه‌هایی دارند که در مجموع ۴۲ بخش یا موضوع را شامل می‌شود. البته پیامک‌های تصویری، غیر فارسی، تبلیغاتی، روانشناسی و اشعار غیر ادبی در این پژوهش بررسی نشده‌اند.

در  این پژوهش که دکتر «مریم صادقی» استاد راهنمای آن بوده است، مشخص شد پیامک‌های غنایی (عاشقانه) در رتبه اول، پیامک‌های تعلیمی (پند و اندرز) در رتبه دوم  و پیامک‌های هجو (طنز) در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

این پیامک‌ها از کتاب‌های جیبی اس ام اس، مجله‌های اس ام اس و از طریق دوستان و نزدیکان پژوهشگر جمع‌آوری شده‌اند.

منبع: دانا

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب