پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

12:11:12 - چهارشنبه 7 خرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عدم نظارت بر فعالیت های آژانس شهری وافزایش نرخ کرایه تاکسی ها در رابر / نبود تاکسی درون شهری معضلی برای شهروندان رابر
قبل از سال جاری تاکنون شاهد افزایش نرخ تاکسی‌های برون  شهری ، آژانس‌ها وخودروهای شخصی هستیم که این امر موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده و نبود تاکسی درون شهری مردم این شهرستان را با مشکل روبه‌رو کرده است. به گزارش ” صبح رابر “ در چند سال گذشته همواره با شروع سال جدید، مباحث […]

قبل از سال جاری تاکنون شاهد افزایش نرخ تاکسی‌های برون  شهری ، آژانس‌ها وخودروهای شخصی هستیم که این امر موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده و نبود تاکسی درون شهری مردم این شهرستان را با مشکل روبه‌رو کرده است.

به گزارش ” صبح رابر “ در چند سال گذشته همواره با شروع سال جدید، مباحث مختلفی در خصوص افزایش نرخ کالاها و خدمات مختلف به گوش می رسد و در این میان تعیین افزایش  نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی و نیز عدم نصب برچسب کرایه بر روی آژانس ها  و تاکسی ها  را از نقاط ضعف واز مهمترین موضوعات مورد اختلاف مسافران و ترانندگان  است.

بر کسی پوشیده نیست که این افزایش نرخ کرایه ها امری طبیعی و قانونی و حق  رانندگان زحمتکش است ولی این  افزایش خودسرانه قیمت ها  به بهانه های مختلف از جمله تورم ، استهلاک خودرو، نداشتن پول خرد، توسط تعداد معدودی رانندگان آژانس و تاکسی های برون شهری و شخصی باعث نارضایتی های مردم شهرستان شده است  .

در رابر استفاده ازآژانس و  تاکسی برون شهری در شهرستان  روند رو به رشدی داشته و این باعث شده که با توجه به حجم انبوه مسافران‌، مسئولان شهری در راستای توسعه هرچه بیشتر ناوگان و نوسازی آن برنامه ریزی جدی داشته باشند .

شهرستان رابُر با مساحتی بالغ بر ۱۸۷/۱۶۶۷ کیلومتر مربع دارای جمعیتی بیش از ۵۲۰۰۰ نفر و، در فاصله ۱۷۵ کیلومتری جنوب غربی مرکز استان کرمان قرار دارد . از شمال با بخش لاله زار بردسیر و قریه العرب  و از جنوب با شهرستان جیرفت و از شرق با بخش ساردئیه و بخش راین و از غرب و جنوب غربی با بخش مرکزی بافت همجوار می باشد .

شهرستان رابر  دارای دو بخش مرکزی و هنزاء است و با وجود مناظر طبیعی و روستاهای بکر از جمله مناطق بسیار زیبای گردشگری محسوب می‌شود.

وجود دانشگاه پیام نور در رابر نشان از اهمیت حوزه علمی و آکادمیک و تردد دانشجویان زیادی از نقاط مختلف استان به این شهرستان دارد.

ناوگان حمل و نقل در حوزه‌های مختلف همواره یکی از ارکان مهم توسعه و پیشرفت جوامع محسوب می‌شود.

همواره یک منطقه بکر گردشگری و دانشگاهی برای شکوفایی مستلزم وجود ناوگان‌های درون و برون شهری مناسب برای تردد بی‌دغدغه مسافران و دانشجویان و مردم ساکن در آن شهرستان  است.

شهرستان رابر  با تمام ویژگی‌های خاص خود، از مهم‌ترین ناوگان حمل و نقل درون شهری یعنی «تاکسی» محروم است.

ورودی گذرا به شهرستان رابر کافی است تا همگان کمبود تاکسی و سختی عبور و مرور در شهر را به خوبی مشاهده کنند. اما یک تاکسی در این شهر وجود ندارد و مردم این شهرستان  به ویژه دانشجویان را با هزاران مشکل روبه‌رو کرده است.

نبود تاکسی معضلی برای شهروندان رابر  است. شاید بعید به نظر آید که این شهرستان با این وسعت فاقد تاکسی باشد.

رابر با ادارات پراکنده در تمام نقاط شهر دارای دانشگاه پیام نور بوده اما یک تاکسی در این شهر وجود ندارد و مردم این شهرستان و دانشجویان را با هزاران مشکل روبه‌رو کرده است. امروزه  دانشجویان دانشگاه علاوه بر هزینه های ترم باید کرایه آژانس نیز بپردازند در صورتی که اگر در شهر تاکسی وجود داشته باشد تا حدی از مشکلات مردم و دانشجویان کاسته می‌شود.

درخواست مردم شهرستان رابردر داشتن تاکسی درون شهری

رابر  با داشتن اماکن توریستی مانند آبشار، اماکن  تفریحی ، زیارتی و سیاحتی  ، آبگرم از وجود تاکسی درون شهری محروم است.مردم شهر رابر مکرراً خواستار انعکاس درخواست این موضوع بودند.

رابر شهرستانی که بیش از ۵ سال از عمر شهرستان بودن آن می گذرد با وجود داشتن طبیعت سرسبز و بکر خداوندی یکی از مناطق زیبا و دیدنی در استان کرمان  به شمار می رود از داشتن تاکسی درون شهری محروم است و ظاهراً کسی هم به فکر راه حلی برای حل این مشکل نیست.

 با گذری کوتاه براین شهرستان می توان به وضوح دید که یک تاکسی درون شهری که شهروندان را جابجا کنند وجود ندارد اما در کنار نبود تاکسی، بیش از ۱۰ آژانس مسافری مشغول فعالیت هستند که اگر  در هر کدام از آنها ۱۰ماشین وجود داشته باشد، یعنی چیزی بالغ بر ۶۰ سواری آژانس که وجود این تعداد برای این شهرستان می تواند یک رکورد به حساب آید.

آژانس هایی که نرخ کرایه آنها بالا بوده و بیشتر اوقات هر کدام به  میل و طبع خود کرایه می گیرند و برای شهروندان چاره ای جز استفاده از آنها نیست مسیری که کمتر از ۳۰۰ تومان هزینه می برد باید برای طی نمودن آن ۲۰۰۰ تومان پرداخت کرد و اگر شهروندی در روز بخواهد چندین بار یک مسیر کوتاه را با آژانس برود باید کرایه ای معادل ۸هزار تومان و شاید بیشتر پرداخت کند در حالی که اگر تاکسی درون شهری وجود داشت این مقدار هزینه به کمتر از ۲۰۰۰ تومان می رسید.

قرار گرفتن ادارات و ارگانهای دولتی در مسیرهای خارج از شهر همچون راه و ترابری،  درمانگاه شبانه روزی ،دادگاه ، دانشگاه پیام نور و… نیازمند استفاده از تاکسی است که متاسفانه شهروندان مجبورند برای طی نمود این مسافت از آژانس استفاده کنند.

با توجه به وسعت شهرستان رابر و نیاز روز افزون شهروندان رابری به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی چون تاکسی ها با در نظر گرفتن تاثیر هدفمندی یارانه ها بر هزینه های استفاده از وسایل شخصی، تعیین نرخ کرایه تاکسی ها بیش از سال های پیش موجب بروز برخی مجادلات و تنش ها میان رانندگان و شهروندان شده و در برخی موارد شاهد افزایش خودسرانه آن از سوی افراد سودجو هستیم.

این موضوع تا جایی پیش رفته که در برخی مسیرهای پرتردد و مرکزی داخل شهر رابر در ساعات شب که شهروندان از وسایل حمل و نقل این مسیرها برای رفتن به  نواحی مختلف شهر استفاده می کنند، برخی رانندگان اقدام به دریافت کرایه چند برابری از مسافران می کنند و استدلال آنها نیز این است که چون در مسیر برگشت مسافری وجود ندارد، بنابراین باید مسافران مسیر رفت هزینه این برگشت خالی از مقصد مورد نظر را نیز پرداخت کنند که البته این اقدام هم توسط برخی آژانس ها و نیز توسط برخی از مسافرکشان شخصی صورت می گیرد.

این در حالی است که بدلیل همین نامشخص بودن قیمت ها و نیز بخاطر ضعف و کمبود ناوگان تاکسیرانی در شهرستان رابرچون مبادی ورودی به شهر، تعدادی افراد سودجو اقدام به حمل مسافران با کرایه های چند ده هزار تومانی می کنند که با در نظر گرفتن تردد مسافران غیربومی از این مبادی می تواند زنگ خطر جدی و نیز موجب خدشه به تصور مسافران غیر بومی در خصوص شهر رابر می شود.

یکی از شهروندان رابری با انتقاد از افزایش نرخ کرایه‌ها آژانس‌ها تقریبا نرخ جابجایی درون شهر را ۲ برابر افزایش داده‌اند بالاخره باید ارگان یا نهادی بر این وضعیت نظارت کند و مردم را از نگرانی نجات دهد.

. خانم خانه‌دار نیز گفت: کرایه هر آژانس  ۹۰ درصد افزایش یافته و برای رفتن تا بازار شهر بیش از ۲۰۰۰ تومان کرایه می‌گیرند. شورای شهر و شهرداری  باید نظارت بیشتر و موثرتری داشته باشد و رانندگان نیز باید مراعات کنند و این وضعیت قابل تحمل نیست. در رابر  افزایش قیمت نداشته‌ایم و نرخ‌ جدیدی اعلام نکرده‌ایم. اما کرایه ها را خودسرانه افزایش دادند .

وی افزود:  شهروندان رابری که از روستاهای اطراف برای خرید یا کارهای شخصی به مرکز شهرستان مراجعه می کنند  ،روزانه مبلغ هنگفتی رافقط  برای آمد و شد با آژانس خرج می کند . درصورتی که اگر تاکسی درون شهر وجود داشت هزینه کمتری نسبت به آژانس  می پرداختند.

به هر ترتیب افزایش هزینه های مرتبط با خدمات اجتماعی چون کرایه تاکسی ها از جمله مواردی هستند که تاثیر مستقیم بر رفاه عمومی و کنش های اجتماعی شهروندان دارند و کوچکترین بی دقتی در این خصوص می تواند منتج به تنش های جدی اجتماعی شود و با توجه به حساسیت ها و نگرانی های عمومی در خصوص پیامدهای احتمالی آن و تاثیر چنین پیامدهایی بر وضعیت معیشتی مردم ، می طلبد که مسوولان شهری رابر  با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و فراهم کردن زمینه های رفاهی دو طرفه برای عرضه کنندگان و متقاضیان خدمات عمومی، بستر را برای اجرای هرچه بهتر طرح های اقتصادی بزرگی چون هدفمندی یارانه ها مهیا کنند، طرح هایی که هدف آنها استفاده بهینه از منابع و توزیع عادلانه درآمدها میان اقشار مختلف جامعه است

افزایش خودسرانه قیمت ها توسط تعداد معدودی راننده سودجو

آژانس‌ها تقریبا نرخ جابجایی درون شهر را ۲ برابر افزایش داده‌اند و تاکسی های برون شهری  نیز کرایه را افزایش داده‌اند.

همانطور که می دانید اتحادیه آژانس‌ها باید اوضاع را آنالیز کرده و مبلغ مورد نظر را ارایه دهد تا در هیئت مدیره و کمیسیون نظارت شهرستان تایید شود و پس از آن قیمت جدید ابلاغ و اجرا می‌شود.

برخی از آژانس ها قیمت ارایه شده  ر ا بدون تصویب کمیسیون نظارت  به منزله تأیید تلقی کردند ،در حال حاضر  دوهفته آن را اجرایی کردند .

تصاویری از نرخ کرایه ها در حال حاضر

 

شهرستان رابر تاکسی داخل شهر ندارد بحث دو نرخی کرایه های تاکسی در شهررابر جوابگو نیست، برای کرایه های تاکسی شهر رابرنرخ ثابت تصویب شود.

آیین افزایش نرخ کرایه آژانس‌های شهری را نیز هنوز  اعلام نشده است .
آیا  حقوق شهروندی مردم و رانندگان تاکسی به طور کامل  رعایت می شود ؟

تا به امروز هیچگونه افزایش نرخ کرایه تاکسی از سوی کمیسیون نظارت و اتحادیه های صنفی اعلام نشده و چنانچه افزایش قیمتی صورت گرفته باشد بدون تصویب کمیسیون نظارت شهرستان بوده است.

آژانس ها نرخ پیشنهادی خود را به منزله تایید آن از سوی کمیسیون نظارت در نظر گرفته اند ،شورای شهرستان رابر و کمیسیون حمل نقل این شهرستان نیز در جهت بالابردن نرخ غیرقانونی کرایه چاره اندیشی نمایند، تا دیگر شاهد این نباشیم که مردم برای مسیرهای خیلی کوتاه کرایه های بیشتری پرداخت کنند.

انتهای پیام / اختصاصی صبح رابر

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب