پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:19:41 - جمعه 9 خرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عدم پایبندی ۵۶ کشور به تعهدات خود در قبال آژانس/ همکاری مناسب ایران در ۹۹ درصد موارد
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی تصریح کرده ۵۶ کشور به تعهدات خود برای گزارش‌دهی به این نهاد نظارتی سازمان ملل عمل نکرده‌اند. به گزارش” صبح رابر” به نقل از فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید که به رویت خبرگزاری بلومبرگ رسیده اعلام کرده ۵۶ کشور سال گذشته نتوانسته‌اند تقاضاهای سازمان ملل برای گزارش‌دهی […]

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی تصریح کرده ۵۶ کشور به تعهدات خود برای گزارش‌دهی به این نهاد نظارتی سازمان ملل عمل نکرده‌اند.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید که به رویت خبرگزاری بلومبرگ رسیده اعلام کرده ۵۶ کشور سال گذشته نتوانسته‌اند تقاضاهای سازمان ملل برای گزارش‌دهی درباره مواد هسته‌ای خود را برآورده کنند. ایران یکی از این کشورها است، اما تنها در ۱ درصد موارد برای گزارش‌دهی به موقع تأخیر کرده است.

گزارش آژانس خاطرنشان کرده حدود یک سوم کشورهای عضو این نهاد نظارتی، در سال ۲۰۱۳ اطلاعات مربوط به پادمان‌های هسته‌ای خود را ارائه نکرده‌اند. کشورهای دیگر هم یا مانع فعالیتهای بازرسی آژانس شده‌اند و یا برای گزارش فعالیتهای هسته‌ای خود عملکرد ضعیفی داشته‌اند.

در این گزارش ۸۶ صفحه‌ای آمده است: «چندین کشور عملکرد مناسبی از لحاظ توضیح یا تلاش برای حل سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشته‌اند.»

طبق این گزارش، سوالاتی که آژانس در زمینه صحت یا کامل بودن بیانیه‌های کشورها مطرح کرده نیز از جمله مواردی بوده که با بی‌توجهی آنها مواجه شده است.

آژانس تصریح کرده است: «تأخیر در حل مسائل باعث می‌شود آژانس نتواند به اهداف پادمانی خود عمل کند.»

این دومین سالی است که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عدم پایبندی کشورها به تعهدات بین‌المللی خود اشاره می‌کند.

مطابق این گزارش، بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال گذشته از ۱۲۶۴ تأسیسات اتمی بازدید کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که در کشورهای مختلف اورانیوم و پلوتونیوم کافی برای ساخت ۸۲۸۳ سلاح هسته‌ای وجود دارد.

علی‌رغم اینکه ایران یکی از ۵۶ کشور مورد اشاره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای عدم همکاری بوده است این نهاد نظارتی تصریح کرده ۲۱۱ مورد بازرسی از ایران در سال گذشته انجام شده و ایران از ۸۲۸۳ گزارشی که موظف به ارائه آنها بوده تنها در یک درصد موارد تأخیر داشته است.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب