پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:33:57 - سه شنبه 13 خرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یاداشت اختصاصی /مروری بر مظاهر عقلانیت مکتب امام خمینی (ره)
دو بعد اصلی در مکتب امام بزرگوار است بعد معنویت ، بعد عقلانیت و بعد سومی هم می شود گفت بعد عدالت اینها را باید با هم دید . به گزارش ” صبح رابر” ۱۴ قرن پس از ظهور اسلام عالمی  که پروش یافته حوزه های دینی است  رهبری نهضت عظیم و فراگیر را در […]

دو بعد اصلی در مکتب امام بزرگوار است بعد معنویت ، بعد عقلانیت و بعد سومی هم می شود گفت بعد عدالت اینها را باید با هم دید .

به گزارش ” صبح رابر” ۱۴ قرن پس از ظهور اسلام عالمی  که پروش یافته حوزه های دینی است  رهبری نهضت عظیم و فراگیر را در دست می گیرد تا اثبات کند اسلام با وجود گذر زمان گذشت ۱۴۰۰ سال همچنان توانایی مدیریت جوامع انسانی را داراست . و می تواند پاسخ گوی خواسته ها و نیازهای ملت ها باشد .

امام  خمینی (ره) : این اسلام است که امروز اداره می کند مملکت را و این اسلام است که تمام افراد مملکت را دور خودش جمع کرده است .

 امام خمینی برای اثبات مدعای تاریخی خود، یعنی توانایی، حکومتی و مدیریتی اسلام بر چه مبنا و راهبردهایی تکیه می کند پاسخ به این سوال بیش ازهر چیز به تأمل در مکتب امام یعنی مجموعه نظریات  تئوریک  و سیره عملی ایشان وصل است .

 حکم عقل است که ما باید مردم را حفظ کنیم .این تأمل شگفتی ساز نشان می دهد   برخلاف برخی تصورات سطحی ، عقلانیت از محورهای اصلی  مکتب امام خمینی به شمار می رود.

مردم سالاری دینی مظهر عقلانیت امام

 مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد ۱۳۹۰: اولین نمونه همین گزینش مردم سالاری برای نظام سیاسی کشور بود تکیه برآراء  مردم ، انتخاب مردم سالاری یکی از مظاهر  روشن عقلانیت امام در  مکتب حیات بخش و نجات بخش او بود .

در حقیقت امام خمینی با تکیه بر مردم سالاری دینی به عنوان جوهره ی جمهوری اسلامی  ، عقلانیت ذاتی اسلام را در برخورد با پدیده ها و نیازهای نوین  بشری، جلوه گر می کند و نشان میدهد در این مکتب آزادی بخش هیچ نظام سیاسی بدون تکیه برآراء مردم نمی تواند، ادای اسلامی بودن را مطرح کند

 امام راحل : انتخابات دست مردم است ، رئیس جمهور ، نخست وزیر  با آن رعیتی که درکشاورزی  کار میکند و آن تاجری که در   بازار کار می کنند واجب انتخابات یکجور هستند، حالایعنی  ریئس جمهور یک رأی دارد  نخست وزیر هم یک رأی دارد  و آن کشاورزی که دوردست ها افتگان  این کشور است آن هم یک رأی دارد .رأیشان فرقی باهم ندارد، و همه هم مسئول هستند.

ضرورت هوشیاری در مقابل پیچیدگی ها آمریکا

ملت ما وجوانهای ما باید بیدار بشوند، توجه داشته باشند به اینکه آمریکا با سر نیزه نمی آید به میدان شما با قلم به میدان شما می آید ، با قوای انتظامی به اینجا  نمی آید ، با آن اشخاصی که دارد و این امور را به دست آنها می گرداند با آنها به میدان ما می آید، اینها را باید بهش توجه داشته باشیم .

مقام معظم رهبری (۱۴ خرداد۱۳۹۰ ) :یک نمونه دیگر از عقلانیت امام و تکیه او به خرد وهوشمندی  عبارت است از سر سختی او در مقابله ی دشمن مهاجم ، عدم انعطاف او .

 امام به دشمن اعتماد نکرد عقلانیت امام و آن خرد پخته ی قوام یافته ی این مرد الهی او را به این نتیجه رساند که در مقابل دشمن کمترین انعطاف ،کمترین عقب نشینی و کمترین نرمش به پیشروی دشمن می انجامد .

امام خمینی (ره) با درک جامع و واقعی از منافع ملی  راهبرد، ایستادگی در مقابل زیادی خواهان را در دستور کار جمهوری اسلامی قرار می دهد، تا هرکس و هر جریانی که در پی  تحقق منافع ملی است، به این درک عاقلانه پایبند بماند که مقاومت و پایداری در مقابل دشمنان سلطه گر تنها راه تحقق منافع ملی و پیشرفت و تعالی کشور است.

مدیریت جنگ روانی دشمن

امام خمینی (ره) : وقتی که شنیدم ریئس جمهور آمریکا که گفته است، ایران   ما را تحقیر کرد ، این اول کار است ایران تا آخر ش شما را تحقیر خواهد کرد .

سخنان التهاب آلود و مکرر خمینی کبیر خطاب به آمریکا و دیگر مستکبران مفهوم راهبردی عقلانیت در مکتب امام را بیشتر روشن می کند .

ایستادگی در مقابل آمریکا

امام راحل :  جوانها مطمئن باشند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ، بیخود صحبت اینکه اگر دخالت نظامی، مگر آمریکا می تواند دخالت نظامی در این مملکت بکند ،امکان برایش ندارد .

به شهادت اسناد تاریخی ایستادگی عاقلانه امام خمینی در مقابل آمریکا در هنگامه های تهدیدات نظامی  شیطان بزرگ به اوج خودش می رسد و روح الله با همه ظرافت ها و طراوت های وجودی، همچون فرمانده تمام عیار  و نظامی ، کاخ سفید را به سخره می گیرد .

برخورد تهاجمی با تهدیدات دشمن

 امام راحل : ما دنبال این نیستیم که آمریکا برای ماکار بکنند، ما آمریکا را زیر پا می گذاریم در این امور نمیگذاریم که دخالت در امور ما بکند ، نمی گذاریم  کسی دیگر در این  امور دخالت کند بخواهند اگر چنانچه هجمه بکنند ، ما نمگذاریم تیاره هایشان پیاده بشوند چتر بازانشان را دربین هوا  می کشیم و از بین می بریم مگر آنها می توانند به ما حمله بکنند .

یک مظهر دیگر عقلانیت امام،  تزریق روح  اعتماد به نفس و خود اتکایی در ملت بود.

 این شعارما می توانیم را امام بزرگوار در اعماق جان این ملت قرار داد واین  یکی از مظاهرمهم عقلانیت امام بزرگوار بود .

عقلانیت ذاتی مکتب امام در عرصه جامعه شناسی نیز ظهر و بروز  راهبردی دارد.

 خمینی  با اعتقاد راسخ به توانایی و  استعداد  ملت ایران تلاش خستگی ناپذیر را سامان می دهد تا احساس ناتوانی و حقارت در مقابل   غرب را از افکارملت  بزداید و استراتژی ما می توانیم را  درروح و  جان ایرانیان  را نهادینه سازد .

ما می توانیم

امام (راحل) : شماخودتان  جوانانهایی هستید که می توانید همه کارها را انجام بدهید مخترعین ما می توانند در سطح بالا اختراع کنند،  مبتکرین ما می توانند در سطح بالا ابتکار کنند به شرط اینکه اعتماد به نفس خودشان داشته باشند، و معتقد بشوند، به اینکه می توانیم .

« قانون اساسی » از مظاهر عقلانیت مکتب امام

  مقام معظم رهبری (۱۴خرداد۱۳۹۰):خبرگان ملت را از طریق انتخابات،   امام مأمور کرد که قانون اساسی را تدوین کنند .

شکل دهی و تحکیم یک  نظام سیاسی پایدار، بدون تفهیم یک قانون اساسی  امکان پذیر نیست

امام خمینی (ره) با دادن درک عمیق عقلانی و فراستی مثال زدنی ،این ضرورت تاریخی را در میابد و در همان سال اول پیروزی انقلاب دستور تدوین  قانون اساسی را صادر می کند .کارشکنی های مکررو پیچیده ضد انقلاب غرب زده  ها و جریانهای منحرف موسوم به ملی و مذهبی  کوچکتر از آن است که ، راه تحقق این هدف بزرگ خمینی را سد کند .

 می گفتند جمهوری اسلامی  جمعوری دموکراتیک آنجا شکست خورد

 صحبت از امور اساسی است خواستند نگذارند این قانون اساسی  اصل نوشته بشود اینجا هی ایراد می گرفتند در رأی دادن کارشکنی می کردند ، اینقدر تبلیغات کردند که برادرهای ما قهر کردند، ۹۰ درصد رأی دادیم .

یک دموکراسی  ،یعنی دو دفعه به رای عمومی گذاشتن ، یک دفعه خبرگان را خود ملت تعریف کردو بعد از اینکه خبرگان به رأی ملت تعریف شدند ،یک دفعه خود قانون رأی ملت را تصویب کرد .، در عالمی هم  همچنین دموکراسی ما نداریم .

مملکت صاحب دارد و صاحب مملکت خود مردم است

مقام معظم رهبری ۱۴ خرداد ۱۳۹۰ : از جمله مسائلی که مظهر عقلانیت  امام بزرگوار این بود،  که امام به مردم تفهیم کرد،  آنها صاحب و مالک این کشورند ،  مملکت،  صاحب دارد  این حرف را در دوران حکومت های استبدادی بر زبان جاری می کردند که آقا مملکت صاحب دارد .

 مرادشان  از صاحب مملکت دیکتاتورها و مستبدینی بودند، که بر کشور حکمرانی می کرد . امام به مردم تفهیم کرد که مملکت صاحب دارد و صاحب مملکت خود مردم هستند .

 عقلانیت با شکوه امام خمینی (ره)  نمودها و نمادهای حکومتی سیاسی و اجتماعی فراوان  دارد ، اما بی تردید  اعتقاد  عمیق ایشان به این حقیقت که ملت صاحب واقعی خود و مملکت است از زیباترین جلوه های عقلانیت روح خدا به شمار می آید.

امام راحل :  امروز بحمدالله همه ملت ما الا  وضع مفسدینی  که تابع  ابر قدرت ها هستند ، این کشور ، دولت و همه قوای مسلح را از خودشان می دانند ، و همه کسانی که در رأس کارها هستند از خودشان می دانند ، از این جهت آن فشارهایی که بر این مملکت وارد می شود ،تحمل می کنند

حقایق  ناب هستی، هیچ گاه ازبرداشت های وهم آلود و انحرافی در امان نبودند، در دوران  حوادث پر فراز و نشیب سه دهه اخیر،  مکتب امام و عقلانیت ذاتی این مکتب نیز گاه  در معرض این برداشت ها وهم آلود قرار گرفته اند،

اما حقیقت  مکتب روح الله روشن تر از آن است که در محاف در آید، برداشت  انحرافی از مکتب امام عمدتاً در دیدگاه غرب زدگانی نمود دارد که تلاش می کنند وادادگی در مقابل آمریکارا تئوریزه کنند

 امام از این طیف  درد و دل های فراوانی داشت :ما تا آمده ایم  مغزمان را از غرب زدگی خارج کنیم پشت هشتمشاید باشد  به  این  شک می کنند نمی تواند   قانون را  از هر چیزی، که شما ملاحظه می کنید که همین طور جنایات می کنند

وادادگی «وابستگی » مخالف مکتب عقلانیت امام (ره)

رهبری : اگر کسی بخواهد به وسیله عقل گرایی ، بی تقوایی خرج   بدهد  در مقابل دشمن وابستگی به وجود بیاورد این انحراف و خیانت است ، آن عقلانینتی که در مکتب امام بزرگوارمان است ،  اقتضا نمی کند که در مقابل دشمن ما از خدعه مان  غافل بشویم از کیدمان  او  غافل بشویم  ، از نقشه او غافل بشویم به او اعتماد کنیم، در مقابل او کوتاه بیاییم هر چه که در  مقابل دشمن انسان کوتاه بیاید پشتوانه عظیم معنوی در درون کشور و درون ملت را از دست خواهد داد .

 انتهای پیام /اختصاصی صبح رابر

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب