پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

13:13:06 - چهارشنبه 8 خرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شاخص های دولت اسلامی
به گزارش“صبح رابر” بهترین، آن کسى است که درد کشور را بفهمد، از فساد دور باشد و دنبال اشرافیگرى خودش نباشد. کسانی را روی کار بیاورید که ایستادگی در مقابل زورگویان را ارزش بدانند من میخواهم عرض کنم عزیزان من! این آگاهى همیشه لازم است. امروز هم لازم است، فردا هم لازم است. نسل جوان […]

به گزارش“صبح رابر” بهترین، آن کسى است که درد کشور را بفهمد، از فساد دور باشد و دنبال اشرافیگرى خودش نباشد. کسانی را روی کار بیاورید که ایستادگی در مقابل زورگویان را ارزش بدانند
من میخواهم عرض کنم عزیزان من! این آگاهى همیشه لازم است. امروز هم لازم است، فردا هم لازم است. نسل جوان ما خوشبختانه امروز یک نسل غالب در سرتاسر کشور است. جوانها بهوش باشند، بیدار باشند. معیارها مشخص است. در انتخابات، این آگاهى باید اثر کند؛ در بیان خواسته‏هاى ملت این آگاهى باید تأثیر بگذارد؛ در حضور گوناگون، در مسائل مختلف، این آگاهى بایستى اثر بگذارد. ملت ایران در انتخابهاى خود – معیارهاى انتخابات را من آن روز عرض کردم، این هم مکمل آنهاست – توجه کند؛ کسانى با رأى ملت سر کار نیایند که در مقابل دشمنان بخواهند دست تسلیم بالا ببرند و آبروى ملت ایران را ببرند. کسانى سر کار نیایند که بخواهند با تملق‏گوئى به غرب، به دولتهاى غربى، به دولتهاى زورگو و مستکبر، به خیال خودشان بخواهند براى خودشان موقعیتى در سطح بین‏المللى دست و پا کنند. اینها براى ملت ایران ارزشى ندارد. کسانى سر کار نیایند که دشمنان ملت ایران طمع بورزند که به وسیله‏ى آنها بتوانند صفوف ملت را از هم جدا کنند، مردم را از دینشان، از اصولشان، از ارزشهاى انقلابى‏شان دور کنند. ملت باید آگاه باشد. اگر کسانى بر سر کار بیایند که در مراکز گوناگون سیاسى یا اقتصادى به جاى اینکه به فکر ادامه‏ى راه امام و ارزشها و اصول ترسیم شده‏ى به وسیله‏ى امام باشند، به فکر به دست آوردن دل فلان قدرت غربى و فلان مستکبر بین‏المللى باشند، براى ملت ایران مصیبت خواهد بود. این آگاهى براى ملت لازم است.

بیانات در دیدار مردم بیجار ۱۳۸۸/۰۲/۲۸

تبلیغات با انصاف
نامزدهاى محترم در تبلیغات و اظهارات با انصاف عمل کنند. اثبات و نفى‏شان با توجه به حق و صدق باشد. چیزهائى را که انسان میشنود، باور نمیکند که از زبان نامزدها و آن کسانى که دنبال این مسئولیتها هستند، از روى صدق و صفا خارج شده باشد. گاهى انسان حرفهاى عجیب و نسبتهاى عجیبى میشنود. این حرفها مردم را نگران میکند؛ کسى را هم به گوینده‏ى این حرفها دلبسته و علاقه‏مند نمیکند! نامزدهاى محترم توجه داشته باشند: اذهان عمومى را تخریب نکنند. این همه نسبت خلاف دادن به این و آن، تخریب کننده‏ى اذهان مردم است؛ واقعیت هم ندارد؛ خلاف واقع هم هست. بنده که از همه‏ى این آقایان اوضاع کشور را بیشتر میدانم و بهتر خبر دارم، میدانم که بسیارى از این مطالبى که بعنوان انتقاد درباره‏ى وضع کشور و وضع اقتصاد و اینها میگویند، خلاف واقع است؛ اشتباه میکنند. ان‏شاءاللَّه اشتباه است. امیدواریم که خداوند متعال براى این ملت خیر و صلاح و آبادانى کامل را مقدر فرموده باشد.

بیانات در جمع مردم استان کردستان‏ در میدان آزادى سنندج‏ ۱۳۸۸/۰۲/۲۲

تشخص واقعى و شرف واقعى
نامها و عنوانها و جایگاهها و کرسیها به انسان تشخص نمیدهد؛ تشخص واقعى و شرف واقعى در معانى دیگرى است؛ همچنانى که در روایت داریم که «اشراف امّتى حمله القران و اصحاب اللّیل». اشرافیت در نظامهاى مادى معنایى دارد، ولى در نظام اسلامى اشرافیت معناى دیگرى دارد. آن کسانى که اصحاب‏اللیل‏اند – کسانى هستند که براى خدا در شب قیام میکنند – یا کار دشوار را براى مردم در شب انجام میدهند، یا آن کسانى که حملهالقرآن هستند و با قرآن انس دارند و با نور قرآن و هدایت قرآن حرکت میکنند، «اشراف» اینها هستند. کسانى که پول دارند، ثروت دارند و جایگاه اجتماعى دارند، آنها در منطق و در نظام ارزشى اسلامى «اشراف» محسوب نمیشوند.

دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت ۰۲/۰۶/۱۳۸۷

جدیت درخدمت به مردم
یک خصوصیت این است که… دولت، واقعاً یک دولت کار است؛ دولت حرکت و اقدام است؛ انرژى و نشاطِ کار … دولت، یک امر برجسته است. … انسان احساس کند که تحرک و نشاط و فعالیت و اقدام در … دولت محسوس است – یعنى کاهش پیدا نکرده؛ افت پیدا نکرده – این خیلى چیز باارزشى است. در خدمت به مردم جدیت وجود دارد. رفتن به شهرها، رفتن به شهرهاى کوچک، همه‏ى نقاط کشور را زیر پا گذاشتن و هیچ نقطه‏اى از کشور را از منظر خبرگى و کارشناسى دور قرار ندادن، اینها چیزهاى باارزشى است. این امتیاز اول است؛ در هر مجموعه‏اى این امتیاز وجود داشته باشد، جا دارد که انسان از آن قدردانى کند، به آن تصریح کند و امیدوار و مطمئن باشد که خداى متعال هم به آن مجموعه کمک خواهد کرد و ثواب خواهد داد.

دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت ۰۲/۰۶/۱۳۸۷

خدمت خستگی ناپذیر
دولت در هر دوره‏اى، دولت مردم است؛ نشان دهنده‏ى خواست مردم و جهت‏گیرى مردم است… دولت … شاخصه‏اش عبارت است از تصمیم قاطع بر خدمت خستگى‏ناپذیر به مردم، به میدان آوردن همه‏ى توان خود و پُررنگ کردن هدفهاى بلند انقلاب. اینها مشخصه‏هاى این دولت است. این دولت با تکیه بر شعارهاى انقلاب و شعارهاى امام بزرگوار، بر آن است که همه‏ى توان خود را به میدان بیاورد؛ با همه‏ى وجود کار کند؛ گره‏هاى زندگى مردم را باز کند؛ زیرساختهاى کشور را هرچه زودتر و هرچه بهتر و جامع‏تر به وضعیت مطلوب براى پیشرفتهاى آینده بسازد و در عرصه‏ى بین‏المللى بر استقلال ملى و عزت ملت ایران تکیه کند.

بیانات در حرم مطهر رضوی ـ ۱/۱/۱۳۸۵

شعار و گفتمان امام
شعار و گفتمان دولت است که منطبق بر شعار و گفتمان امام و منطبق بر شعارها و گفتمانهاى انقلاب است؛ این خیلى چیز باارزشى است. این را هیچکس نمى‏تواند ندیده بگیرد. هر دلبسته‏ى به انقلاب، این را قدر مى‏داند؛ هر کسى که پیشرفت کشور را با هدایت انقلاب و با کارگردانى انقلاب تصور مى‏کند، باید این را قدر بداند. عدالت‏خواهى در این دولت پررنگ شد. شعار عدالت‏خواهى به صورت جدى بر روحیه‏ى مسئولان، دولتمردان و برنامه‏ها، پرتو افکند.

دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت ۰۲/۰۶/۱۳۸۷

دلایل تخریب دولت
البته شما در شنیدن انتقادها سعه‏ى صدر داشته باشید. یعنى واقعاً اگر انتقادى منصفانه است، با روى باز بپذیرید. حتّى من میخواهم به شما توصیه کنم که تخریبها را هم تحمل کنید. بالاخره سال آخر، علیه غالب دولتها این چیزها هست؛ البته علیه این دولت بیشتر هست. دو جریان الان علیه این دولت وجود دارد: یک جریان، جریان داخلى است؛ یک جریان هم جریان خارجى است که او مهمتر است. الان شما اگر رسانه‏هاى دنیا و حرفهاى محافل خبرى دنیا و محافل سیاسى دنیا را نگاه کنید، مى‏بینید همه‏شان – واقعاً مثل جنگ احزاب – دست به دست هم داده‏اند و دارند فشار مى‏آورند که این دولت را بکوبند. هدف واقعیشان هم این دولت – یعنى … و شماها – نیست؛ البته آماج این دعواها شمائید؛ اما هدف واقعى، انقلاب است؛ هدف واقعى، نظام است. شماها هم چون حرف نظام را میزنید، طبعاً آماج این تهاجمها قرار میگیرید؛ این خطى است که الان در بیرون وجود دارد. همه جورش را هم ما مى‏بینیم. حالا بعضى از انواع این تهاجمات را عامه‏ى مردم مى‏بینند، بعضیها را خیلى از خواص هم نمى‏بینند؛ اما ما مى‏بینیم. ما از خبرهایى که به ما میرسد و از نوع تحرک و تعاملى که وجود دارد و از حرفهایى که زده میشود، میفهمیم که چطور مجموعه‏ى دولت آماج حملات است. علتش هم همین است که گفتمان این دولت، گفتمان انقلاب است و در جهت انقلاب حرکت میکند. این خط خارجى است.

انگیزه‏هاى خط تخریب داخلى هم یک طیف وسیعى است و نمیشود انسان همه را به یک چوب براند: بعضیها واقعاً خبرى ندارند – یعنى مغرض نیستند؛ اطلاعاتشان کم است و بر اثر بى‏اطلاعى چیزى میگویند – بعضیها غرضهاى شخصى و غرضهاى سطحى دارند؛ بعضیها غرضهاشان غرضهاى عمقى است؛ یعنى با نظام مسئله دارند، کینه‏ى امام در دلشان است و حرفهاى امام را یا از اول قبول نداشتند یا حالا قبول ندارند – آنهایى که از آن حرفها رو برگرداندند و پشیمان‏شده‏ها و برگشته‏ها – اینها یک طیف وسیعى از انگیزه‏هاست، لیکن بالاخره محصول و جمع‏بندى‏اش همین تهاجمها و پنجه‏زدنها و لجن پراکنى‏هاست که وجود دارد.

دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت ۱۳۸۷/۰۶/۰۲

استکبارستیزى
استکبارستیزى – که معناى ویژه‏ى انقلابى خودش را دارد – در این دولت تشخص و تمیّز پیدا کرد. معناى استکبارستیزى دشمنى کردن با دولتهاى دنیا نیست، معنایش دشمنى کردن با استکبار است. استکبار – از هر دولتى و از هر نظامى سر بزند – آفتِ براى بشریت است. البته امروز امریکا و صهیونیزم مظهر استکبارند؛ لیکن هر جا، هر کس، هر دولتى و هر مجموعه‏اى که نسبت به دیگران استکبار بورزند، آفتى در جامعه‏ى بشرى و در نظام زندگى انسان به وجود مى‏آورند. ستیزه‏ى با این حالت هم یک حالت مطلوب اسلامى است. این هم یکى از خصوصیات این مجموعه است که خوشبختانه برجسته است.

دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت ۰۲/۰۶/۱۳۸۷

اعتقاد به هویت و عزت
استقلال این است که یک ملت به هویت خود و به عزت خود معتقد و براى او اهمیت قائل باشد، براى حفظ او تلاش و کار کند و در مقابل متعرضین و مستهزئین، شرمنده‏ى اظهارات و جایگاه خود نباشد.
ما متأسفانه در برخى از اوقات گذشته، میدیدیم که بعضى از کسانى که مرتبط با مسئولین بودند یا حتى خودشان مسئول یک بخشى بودند، کأنّه از گفتمان انقلاب در مقابل دیگران شرمنده‏اند و خجالت میکشند که حقایق انقلاب را بر زبان جارى کنند یا آنها را پیگیرى کنند یا به آنها اهمیت بدهند! این براى یک جامعه خیلى بلاى بزرگى است

دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت ۰۲/۰۶/۱۳۸۷

حفظ عزت و استقلال ملى
در عرصه‏ى بین‏المللى، بازیگران سیاسى، یکى از ابزار عمده‏شان، مکر است و یکى تهدید. اگر دولتى در مقابل مکارى و تهدید آنها خود را نبازد و به ملت خود تکیه کند، موفقیتهاى بسیارى خواهد داشت. مى‏بینیم و حس مى‏کنیم که این دولت بنا دارد عزت و استقلال ملى را آن‏چنان که در شأن ملت ایران است، حفظ کند.

بیانات در حرم مطهر رضوی ـ ۱/۱/۱۳۸۵

ایستادن درمقابل زورگویى افزون‏طلبى دشمنان
یکى از مظاهر دفاع از عزت هم همین مسئله‏ى انرژى هسته‏اى است. مسئله‏ى انرژى هسته‏اى، براى ما فقط این نبود که ما میخواستیم یک فناورى داشته باشیم، دیگران میخواستند ما نداشته باشیم؛ این فقط بخشى از قضیه است. بخش دیگر قضیه این بود که قدرتهاى گوناگون، پُررو، متجاوز، زورگو و دنباله‏ها و اقمار بى‏ارزش آنها، میخواستند حرف خودشان را در این زمینه بر ملت ایران تحمیل کنند. خب، ملت ایران، دولتِ شما و شخص رئیس‏جمهور، در مقابل این زورگویى و این تحمیل و این افزون‏طلبى ایستادید؛ خداى متعال هم کمک کرد؛ پیش رفتید. اینها آن بخشها و اجزاء گفتمان عمومى این دولت است که براى من اهمیت دارد.

دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت ۰۲/۰۶/۱۳۸۷

رعایت قوانین
رعایت قوانین است. قانون را اهمیت بدهید. قانون – وقتى که با ساز و کار قانون اساسى پیش رفت – حتمیت و جزمیت پیدا میکند. ممکن است همان مجلس یا دولت یا دیگران مقدماتى فراهم کنند که آن قانون عوض بشود – با طرحهایى که در مجلس مى‏آید، با لوایحى که دولت میدهد، با تصمیم‏سازیهایى که در بخشهاى مختلف انجام میگیرد – عیبى ندارد؛ اگر قانون نقص دارد، ضعف دارد و غلط است، عوض بشود؛ اما تا مادامى که قانون، قانون است، حتماً بایستى به آن عمل بشود و به آن اهمیت داده بشود. من این را تأکید مى‏کنم. در بخشهاى مختلف همین‏جور است. ممکن است یک چیزى را شما معتقد باشید که روال قانونى‏اش درست طى نشده، یا متصدى این کار قوه‏ى مجریه نیست؛ وقتى که قانون مجلس – با همان ساز و کار قانون اساسى – به دولت ابلاغ شد، قوه‏ى مجریه باید آن را قانون بداند. حالا اگر چنانچه ضعف یا چیز دیگرى وجود دارد، عواملِ دیگرى وجود دارد که اگر قانون مشکلاتى دارد، بایستى آن را از بین ببرند؛ چه در خود مجلس، چه در شوراى نگهبان و از این قبیل. به قانون اهمیت بدهید.

دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت ۰۲/۰۶/۱۳۸۷

نظارت بر زیرمجموعه ها
نظارت بر زیرمجموعه هم خیلى مهم است. من اصرار و تأکید دارم که شما دوستان عزیز – که مسئولان بالا و مدیران ارشد هستید – مسأله‏ى نظارت بر زیرمجموعه‏ى خودتان را بسیار اهمیت بدهید. چشمهاى بینا و بصیر و باز شماست که وقتى در دائره‏ى مسئولیتتان میچرخد، میتواند صحت کار و پیشرفت کار را تضمین کند. اگر چنانچه شما غفلت کردید، ممکن است در همان بخشى که غفلت کرده‏اید نابسامانى انجام بگیرد. مجموعه‏هاى انسانى مثل ماشین نیستند که انسان یک دکمه‏اى را بزند و این ماشین به خودى خود شروع کند به کار کردن. مجموعه‏هاى انسانى مجموعه‏هایى از اراده‏ها، فکرها، نظرها، سلیقه‏ها و خواهشهاى نفسانى صحیح و غلط هستند. خب، این چیزى را که شما تصمیم گرفتید، تدبیر کردید و بناست در مجموعه‏ى شما انجام بگیرد، ممکن است یکجا با یک مانعى از همین خواهشها و فکرها و سلیقه‏ها و اراده‏هاى گوناگون برخورد بکند و متوقف بشود. مثل یک جریان آبى که به یک سنگى برخورد میکند؛ یک جریان باریک، به یک ریگ هم برخورد کند برمیگردد. خب، باید این مانع را برطرف کنید. این نمیشود مگر با نظارت. نظارت، بسیار مهم است.
دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت ۰۲/۰۶/۱۳۸۷

تعامل با سایر قوا
تعامل با دو قوه‏ى دیگر هم یکى از این توصیه‏هاست. تعامل با مجلس و تعامل با قوه‏ى قضائیه، کار لازمى است؛ این را مطلقاً نباید ندیده گرفت. البته ممکن است در این راه تلخیها و مشکلاتى وجود داشته باشد؛ ولى باید تحمل کرد؛ بهتر است.

دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت ۰۲/۰۶/۱۳۸۷

تعامل نظام‏مند با نخبگان و اهل نظر
تعامل نظام‏مند با نخبگان و اهل نظر – حتى مخالفین – است؛ با اینها هم باید تعامل کرد. نخبگان جامعه را نباید فراموش کرد. من اعتقادم این است که بر طبق فرمایش مولاى متقیان، آن جایى که بین خواست نخبگان و خواست مردم – عامه‏ى مردم – تعارض وجود دارد، خواست عامه‏ى مردم مقدم است؛ این همانى است که در نامه‏ى معروف حضرت و فرمان معروف حضرت به مالک اشتر، به این معنا تصریح شده؛ اما همیشه از این قبیل نیست. گاهى نخبگان نظرات اصلاحى‏اى دارند که بایستى از اینها استفاده کرد. یعنى همچنانى که گفته میشود که «همه چیز را همگان دانند»، «همه کار را هم همگان توانند»؛ واقعش این جورى است. از نظرات و از نیرو و از کار همه‏ى نیروها استفاده بشود.
دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت ۰۲/۰۶/۱۳۸۷

توجه به مقوله‏ى فرهنگ
یکى هم توجه به مقوله‏ى فرهنگ است که خیلى مهم است. البته خب، کارهایى شده؛ گزارشى هم که دادند، اشاره‏اى به این معنا داشت؛ بنده هم در جریان بسیارى از کارها هستم؛ اما در عین حالا مقوله‏ى فرهنگ، بسیار مقوله‏ى مهمى است؛ همان طور که بارها گفتیم مثل هوایى است که انسان در آن تنفس میکند. همه – بزرگ، کوچک، بالا، پائین، قشرهاى مختلف، مسئول، غیرمسئول – در فضا تنفس میکنند. این فضا را درست کنید، تا همه سالم تنفس کنند.

دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت ۰۲/۰۶/۱۳۸۷

منبع: ندای رهبری

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب