پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:55:57 - چهارشنبه 28 خرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دولت باید روزنامه‌های خود را واگذار کند
ه گزارش  ” صبح رابر ” به نقل از تسنیم ، حسین انتظامی در نشست با مدیران مسئول و اصحاب رسانه استان کرمان در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان، اظهار داشت : دولت باید روزنامه‌هایی را که در اختیار دارد رها کرده و یا به بخش خصوصی واگذار کند. وی با بیان اینکه […]

ه گزارش  ” صبح رابر ” به نقل از تسنیم ، حسین انتظامی در نشست با مدیران مسئول و اصحاب رسانه استان کرمان در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان، اظهار داشت : دولت باید روزنامه‌هایی را که در اختیار دارد رها کرده و یا به بخش خصوصی واگذار کند.

وی با بیان اینکه الگوهای رصد رسانه‌ای در دنیا در حال تغییر است، افزود: همان‌گونه که امروزه مرزهای ملی کشورها در حال کمرنگ شدن است، رسانه‌های ملی نیز در حال کمرنگ شدن هستند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در اروپا و آمریکا حدود یک دهه استفاده از کاغذ را برای چاپ نشریات و کتاب به شدت کم کرده‌اند و عامل آن توسعه رسانه‌های اجتماعی و مجازی است.

انتظامی با اشاره به اینکه یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی عدم مصرف کاغذ است، افزود: رسانه‌ها از حالت ملی به بین‌المللی تغییر جهت داده‌اند و رسانه‌های اجتماعی نیز با همگرایی بین مخابرات وارتباطات متولد شده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر چه نقش ملی کاهش یافته اما در جهت مخالف آن نقش رسانه‌های محلی پررنگ‌تر شده و این تهدید برای نشریه‌های ملی فرصتی برای نشریه‌های محلی است.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از آسیب‌های رسانه‌های محلی کشورمان تقلید از رسانه‎های سراسری است، گفت: اینکه در هفته‌نامه یا روزنامه محلی استان ستون طویلی از مطالب ملی باشد، نقطه ضعف یک نشریه محلی است.

توسعه نشریات محلی سیاست عمومی دولت است

انتظامی بیان کرد: توسعه نشریات محلی سیاست عمومی دولت است که این توسعه ارتباط کمی نیست بلکه باید کیفی نیز باشد.

وی اظهار کرد: حتی دولت‌هایی که با حداقل‌ها کار می‌کنند نیز به تنظیم مقررات و استیفای حقوق شهروندی اعتقاد دارند و وظیفه خود را شفاف‌سازی در امور می‌دانند.

روزنامه تک برگی روزنامه نیست

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه روزنامه تک برگی روزنامه نیست حتی اگر هر روز چاپ شوند، افزود: متاسفانه هنوز آمار دقیقی از تیراژ نشریات در دست انتشار کشور وجود ندارد و آمارهای ارائه شده برمبنای گفته‌های قبلی است.

انتظامی بیان کرد: با محاسبه میدانی انجام شده و میانگین‌ گیری انجام شده آمار نسبتاً واقعی از تیراژ نشریات کشور به دست آمده که سقف مجموع تیراژ نشریات کشور را یک میلیون و ۱۰۰ هزار نسخه برآورد کرده است.

نشریات به شکل شراکتی کار چاپ و نشر را انجام دهند

وی اظهار کرد: توصیه جدی می‌شود که نشریات و روزنامه‌ها به شکل شراکتی کار چاپ و نشر را انجام دهند، در این روش هزینه‌ها کم شده و از یارانه بیشتری برخوردار می‌شوند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اولویت‌های هفت‌ گانه‌ای برای کار در نشریات در وزارت ارشاد مدنظر قراردارد، گفت: قرآن و تعظیم شعائر اسلامی، فرهنگ ایثار و شهادت، اصول ۲۴گانه اقتصاد مقاومتی، ترویج زبان فارسی، تقویت هم‌بستگی در نشریه‌های استان‌های همجوار مرزی، انتشار نشریات علمی و بنگاه‌ سازی از اولویت‌های هفت‌گانه انتشار مطالب در مطبوعات مختلف کشور باشد.

الزامی شدن بیمه خبرنگاران توسط مدیران مسئول نشریات

انتظامی از الزامی شدن بیمه خبرنگاران توسط مدیران مسئول نشریات و مطبوعات خبر داد و بیان کرد: حق خبرنگاران است که به عنوان همکاران شما بیمه شوند و تا زمانی در ارشاد باشم این طرح را حتماً اجرایی می‌کنم.

وی اظهار کرد: اینکه دولت حق بیمه خبرنگار را بدهد روش اشتباهی بود که استقلال حرفه‌ای خبرنگار را زیر سوال می‌برد ولی دولت می‌تواند از مدیر نشریه بخواهد خبرنگارش را بیمه کند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل خانه به دوشی خبرنگاران بیمه نبودن آن‌ها است، گفت: به سبب همین مسائل خبرنگاران دائما گریز از مرکز دارند.

انتظامی خاطرنشان کرد: اعلام شده هر نشریه‌ خبرنگاران خود را بیمه کند تا ۱۵درصد به یارانه‌ آن نشریه افزوده شود.

وی با اشاره به تفکیک استان‌ها برای توزیع یارانه مطبوعاتی، افزود: در حال حاضر هفت استان در بحث یارانه‌های مطبوعاتی به سبب کم برخورداری، از یارانه ۳۰درصدی بهره مند می‌شود و نشریاتی که تنها در یک شهر منتشر شوند نیز از همین میزان یارانه بهره مند خواهند شد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بر اساس دستورالعمل‌های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادارات کل حق ندارند بیش از ۳۰ درصد آگهی‌های خود را به نشریات سراسری بدهند و ۷۰درصد آگهی‌ها الزاما باید به نشریات محلی ارسال شود.

نشریات کشوری باید ضمیمه استانی داشته باشند

انتظامی با تاکید بر اینکه نشریات سراسری باید ضمیمه استانی داشته باشند، افزود: از ۱۵روز آینده آگهی‌نامه‌ها براساس دستور العمل کار می‌شود و باید نشریات از امروز به فکر ادغام در قالب شرکت یا موسسه‌های فرهنگی باشند.

وی از حمایت وزارت ارشاد از نشریاتی که قصد ادغام دارند، خبرداد و تصریح کرد: در صورت تجمیع و ادغام نشریات در کنار کاهش هزینه‌های چاپ و نشر، از یارانه ‌های تجمیعی نیز برخوردار می‌شوند.

برخورد جدی با سایت‌های غیرمجاز

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وزارت ارشاد برخورد با سایت‌های غیرمجاز را در دستور کار دارد، اظهار کرد:خبرگزاری‌ها از مزایای قانون مطبوعات بهره مند شده و می‌توانند به احقاق حق خود بپردازند.

انتظامی افزود: هیچ مقام دولتی یا غیردولتی نمی‌تواند نشریه یا خبرگزاری را برای انتشار مطلب و یا سانسور مطلب منتشر شده تحت فشار قرار دهد و در این صورت قانون، انفصال از خدمات دولتی را برای آن مقام توصیه کرده است.

انتخابات خانه های مطبوعات به زودی برگزار می‌شود

وی اظهار کرد: خانه‌های مطبوعات قرار نیست از حقوق خبرنگار و یا مدیر مسئول حمایت کنند بلکه حامی منافع جمع هستند و از منافع اکثریت اعضا دفاع می‌کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اصلاح برخی اساس نامه‌های خانه‌های مطبوعات خبرداد و خاطرنشان کرد: به زودی انتخابات خانه‌های مطبوعات سراسر کشور به شکل همزمان برگزار می‌شوند.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب