پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

3:55:13 - چهارشنبه 4 تیر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
روزه‌داری بر رشد نوجوانان تاثیر مثبت دارد
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزه داری بر رشد نوجوانان تاثیر مثبتی دارد. به گزارش ” صبح رابر” به نقل از صبح توس، دکتر محمد صفریان در نشستی خبری با بیان این مطلب، اظهار کرد: با بیان این که آب به تنهایی بهترین نوشیدنی و تامین کننده نیاز بدن به مایعات است. […]

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزه داری بر رشد نوجوانان تاثیر مثبتی دارد.

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از صبح توس، دکتر محمد صفریان در نشستی خبری با بیان این مطلب، اظهار کرد: با بیان این که آب به تنهایی بهترین نوشیدنی و تامین کننده نیاز بدن به مایعات است.

 

وی افزود: سایر نوشیدنی ها نظیر چای، نوشابه و دلستر به هیچ وجه جای آب را نمی گیرند و باید در مصرف آنها در ماه رمضان از زیاده روی خودداری کرد.

 

صفریان با بیان اینکه چای به هیچ وجه جای آب را نمی گیرد، افزود: در مواردی خوردن چای باعث دفع بیشتر آب بدن و نتیجه معکوس می شود، البته افرادی که نمی توانند آب را جایگذین چای کنند، می توانند در ماه رمضان چای کم رنگ مصرف کنند.

 

وی با بیان این که شرط مفید بودن روزه گرفتن در ماه رمضان بستگی به رعایت الگوی صحیح تغذیه و سبک درست زندگی دارد، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که بدترین شکل ممکن روزه داری، صرف وعده غذایی افطار به صورت کامل و نخوردن سحری است که این امر موجب وارد آمدن آسیب های جدی به بدن فرد در درازمدت می شود.

 

این متخصص تغذیه تاکید کرد: گرسنگی به هیچ وجه راه مناسبی برای کاهش وزن نیست بلکه گرسنگی سبب کاهش شدید هزینه انرژی بدن می شود که آسیب های جدی را در آینده برای فرد در پی دارد.

 

وی اضافه کرد: همچنین کاهش فعالیت و کاهش دریافت مواد غذایی را نیز به هیچ وجه توصیه نمی کنیم زیرا بدن در طول روز به انواع ویتامینها و کربوهیدارتها نیاز دارد و حذف و یا کاهش این مواد برای سلامت فرد مضر است.

 

صفریان با اشاره به تغییر نیازهای بدن در ماه رمضان، افزود: نیاز بدن در این ماه به کالری و مواد غذایی کاهش می یابد که در نتیجه باید میزان کالری دریافتی بدن کاهش یابد که متاسفانه این اتفاق رخ نمی دهد و شاهد هستیم که با وجود کاهش نیاز بدن به کالری، میزان دریافتی بدن کاهش نمی یابد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: اگر نوجوانان دریافت کالری و انرژی مناسبی در ماه رمضان داشته باشند، هورمون های رشد تحریک و به رشد آنها کمک می کند.

 

وی اظهار کرد: رعایت اصول تغذیه و عدم پرخوری در زمان افطار و مصرف متعادل مواد غذایی در فاصله افطار تا سحر می تواند تعادل غذایی در فرد را برقرار کند.

 

دکتر صفریان با بیان این که روزه داری بر رشد نوجوانان تاثیر مثبتی دارد، تاکید کرد: تصور بسیاری از والدین این است که روزه داری در روزهای طولانی تابستان برای نوجوانان و جوانان تاثیر مثبتی ندارد در حالی که تحقیقات نشان داده است که این تصور نادرست است.

 

وی با بیان این که افرادی که اقدام به دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا کرده اند دست کم تا سه سال بعد از آن مجاز به گرفتن روزه نیستند، خاطرنشان کرد: گرسنگی طولانی مدت در طول روز باعث تغییرات متابولیکی می شود و عادت های غذایی نیز به علت گرسنگی در ماه رمضان تغییر می کند.

 

وی تصریح کرد: کودکان در حال رشد، خانم های باردار، سالمندان و بیماران خاص از جمله گروه های خطری هستند که برای گرفتن روزه باید با پزشک مشورت کنند.

 

صفریان با بیان این که استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی برای توزیع غذای گرم در این ماه رمضان، مناسب نیست، افزود: با توجه به گرمای شدید هوا در طول روز باید در افطار و سحر غذاهای مصرف شود که آب بیشتری در آن‌ها وجود داشته باید، همچنین مصرف سبزیجات و میوه جات در زمان افطار برای رفع تشنگی در طول زمان روزه داری ضروری است.

 

وی با تاکید بر این که نباید در استفاده از شیرینی جات در زمان افطار و سحر زیاده روی کرد، تاکید کرد: با این که مصرف چای در ایام ماه رمضان به هیچ عنوان توصیه نمی شود و بهترین نوشیدنی در این ایام آب است، اما با توجه به این که برخی نمی توانند از مصرف چای خودداری کنند، باید چای کم رنگ بنوشند.

 

متخصص تغذیه اضافه کرد: در حین روزه داری، بدن از ذخایر چربی برای تامین انرژی استفاده می کند، همین امر سبب می شود تا کاهش توده پربی و در نهایت کاهش ورزن را شاهد باشیم، که کاهش وزن خود عامل بسیاری مهمی در کاهش میزان چربی خون است.

 

صفریان در پایان خاطرنشان کرد: همواره تاکید می کنم که زمانی فرد اثرات روزه داری را شاهد خواهد بود که در این ماه رژیم غذایی مناسبی داشته باشد.

 

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب