پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:46:18 - جمعه 20 تیر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مسلمانی به سبک ماهواره ای !
زندگی در عصر تکنولوژی ، تاثیرات زیادی را بر مقوله دینداری افراد و باورها و اعتقادات دینی آنها، گذاشته است . گاه به نظر می رسد نوع تازه ای از دینداری به انسانها معرفی می شود . مثلاً شیوه ای از مسلمانی که بیشتر در حال انتشار است ، موضوعی مهم و قابل توجه است […]

زندگی در عصر تکنولوژی ، تاثیرات زیادی را بر مقوله دینداری افراد و باورها و اعتقادات دینی آنها، گذاشته است . گاه به نظر می رسد نوع تازه ای از دینداری به انسانها معرفی می شود . مثلاً شیوه ای از مسلمانی که بیشتر در حال انتشار است ، موضوعی مهم و قابل توجه است . موضوعی که در سال های اخیر به طرق مختلف ، در فیلم ها و سریال های شبکه های ماهواره ای ترویج یافته است و تاثیرات زیادی بر مخاطبان داشته است .

به گزارش” صبح رابر” این یک جریان فکری و ایدئولوژی برنامه ریزی شده است که به شیوه ای تدریجی و اثر گذار بر نگرش افراد تاثیر می گذارد و به این ترتیب شاهدیم که نحوه تازه ای از مسلمان بودن به مسلمان معرفی می شود .

مجموعه های تلویزیونی و ترک ، در سال های اخیر به کرات توسط شبکه های ماهواره ای فارسی زبان ، خریداری و به فارسی دوبله شده اند و از چندین شبکه فارسی زبان ماهواره ای پخش می شوند . مسئله قابل توجه ، نحوهتصویر نمایی افراد مسلمان در این فیلم ها است .

در مجموعه های ترک ، اغلب افراد ، مسلمان هستند . اما این مسلمانی به گونه خاص و تازه تعریف می شود ، چنانچه مرگ و میری رخ می دهد ، مسلمان بودن این افراد وضوح می یابد ، یعنی خانمها از پوشش سیاه استفاده می کنند ، قرآن پخش می کنند و نماز میت می خوانند ، نشانه دیگر مسلمان بودن این افراد در تابلو ها و اسامی الهی که احیانا بر دیوار خانه ها نصب شده نشان داده می شود به این ترتیب شاهد نمایش افراد مسلمانی هستیم که خانم ها از لباس باز استفاده می کنند و مردان ، در هنگام بروز مشکلات و یا برای تفریح و خوشگذرانی ، به خوردن مشروبات الکلی می پردازند ، روابط نامشروع و پنهانی ، خیانت همسران به یکدیگر و تولد فرزندان نامشروع ، موضوع ساده و تکراری محسوب می شود.

به این ترتیب شاهد چهره تازه ای از مسلمانی در این مجموعه های تلویزیونی هستیم . اینکه می توان مسلمان بود اما در عین حال بدون قید و بندها ی دست و پاگیر ،زندگی کرد و از لذت های حرام بهره برد و این موضوع اصل مسلمانی را زیر سوال نمی برد . همان طور که در ترکیه مشاهده می شود که تعداد مساجد زیاد است اما تعدد بارها و کاباره ها هم زیاد است شاید این جهان بینی خاص است که تناقضی را میان این دو می بیند .

این شبکه ها در میان پخش سریالها و فیلم هایی با محتواها و مضامین مذکور ، به پخش اذان می پردازند و یا مناسبتهای مختلف مذهبی را تکریم می دارند . این پیام ها برای مخاطبان مسلمان ، احتمالا خوشایند است . خصوصا کسانی که تفکر مذهبی و دینی دارند ، شاید اینطور فکر کنند که این شبکه ها به مقدسات و باورهای دینی احترام می گذارند در حالی که این اقدام هم به همان مفهوم و نگرش باز می گردد که در بطن فیلم ها و سریال ها وجود دارد .اینکه اسلام داشته باشید و مسلمانی کنید اما به شیوه ای نوین ، دوست داشتنی و لذت بخش . اسلامی که افراد را به مبارزه با هوای نفس دعوت نمی کند بلکه در پی کاستن قید و بندهاست تا بتوان از لذت ها ی بیشتری بهره برد.

انتهای پیام / احتصاصی صبح رابر

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب