پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

13:16:20 - یکشنبه 19 مرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نحوه اعزام نمایندگان مجلس به سفرهای خارجی/اعضای کدام کمیسیون‌ها کمترین سفر را دارند؟
رئیس کمیته سفرهای خارجی نمایندگان مجلس گفت: کمیسیون قضایی، اصل نود، امور اجتماعی سفر کمتری دارند؛ البته نه اینکه سفر نداشته باشند و معمولا سفرهایی را در قالب گروه های دوستی دارند.

به گزارش” صبح رابر” حجت‌الاسلام حسین سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیته سفرهای خارجی نمایندگان مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی دانا، در خصوص نحوه اعزام نمایندگان مجلس به سفرهای خارجی گفت:مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق دیپلماسی پارلمانی، برنامه هایی را برای حضور نمایندگان در مجامع بین المللی و همچنین ارتباطات دو جانبه و چند جانبه با دیگر کشور های جهان دارد.
وی افزود: معمولا نمایندگان تحت عناوین مختلف مانند گروه های دوستی پارلمانی، هیئت های پارلمانی، سفر برای شرکت دراتحادیه بین المجالس کشور های اسلامی، شرکت در اتحادیه مجالس آسیایی به سفر های خارجی اعزام می شوند؛ همچنین ممکن است وزرای دولت از کمیسیون های تخصصی مجلس بر ای حضور یک یا چند نماینده در سفرهای خود درخواستی داشته باشند که در این صورت هم نمایندگان عازم سفر خارجی می شوند.
رئیس کمیته سفرهای خارجی نمایندگان مجلس اظهار داشت: یکی از گروه هایی که اغلب نمایندگان در قالب آنها به سفرخارجی می روند گروه های دوستی هستند؛ در حال حاضر بیش از ۷۰گروه دوستی  در مجلس داریم و هر گروه دوستی مرکب از یازده نماینده است؛ البته تعداد نمایندگانی که از این گروه های دوستی عازم سفر خارجی می شوند معمولا بین ۴تا ۶نفر است.
وی افزود: یکی از گروه‌های دیگری که نمایندگان در قالب آن عازمن سفر خارجی می شوند اتحادیه بین المجالس است؛ زمان این سفرها از دو برهه بهار و پائیز است،یکی در فروردین ماه انجام می شود که محل برگزای آن در ژنو است  و دیگری پائیز است که محل برگزاری آن در بین کشورهای عضو متغییر است و حدود ۱۳۰کشور عضو این اتحادیه هستند و معمولا هیئت ها ۵تا۸نفره با توجه به سهمیه‌ای که هر کشور دارد نمایندگان در این اجلاس شرکت می‌کنند؛ موضوع این اجلاس هم معمولا مسائل جهانی ،بین المللی و حقوق بشر است.
وی ادامه داد: هیئت های اعزامی به  اتحادیه بین المجالس اسلامی و آسیایی هم به همین شکل است و از آنجایی که بین المجالس کشور های اسلامی را خودمان بنیان گذاری کرده ایم و دبیر خانه اش هم در ایران است لازم به حضور و نقش فعالتر ما در این اتحادیه احساس می‌شود.
سبحانی نیا اظهار داشت: گروه دیگر تحت عنوان هیئت های پارلمانی وجود دارد که بر اساس آن گاهی بنابر ضرورت هیئتی از یک کمیسیون بنا به دعوت طرف مقابل عازم سفر خارجی می‌شوند.
وی در خصوص نحوه سفر رئیس مجلس اظهار داشت :سفر رئیس مجلس مستقل از سفرهای دیگر گروه ها است و بنابر ضرورت سفرهایی که رئیس مجلس دارد تعدادی از همکاران نماینده از اعضای گروه دوستی هم وی را همراهی می کنند.
نماینده مردم نیشابور در مجلس در خصوص نحوه سفر‌های خارجی رئیس کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: سفر های رئیس کمیسیون امنیت ملی معمولا بنابر دعوت متقابل در جهت تقویت دیپلماسی پارلمانی صورت می گیرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام یک از کمیسیون ها بیشترین و کمترین سفرها را داشته اند،گفت: سفرها متناسب با ضرورت و نیازی که وجود داد انجام می گیرد و درحال حاضر یکی از آنها کمتر و یکی بیشتر به سفر می روند.
عضو کمیسیون امنیت ملی در خصوص نحوه تشخیص اینکه چه کسانی از چه کمیسیون هایی به سفرهای خارجی می روند اظهار داشت: ابتدا سفر هایی که قرار است انجام شود در کمیته سفرها مطرح می شود و سپس هرسفری که تشخیص داده شد مهم و ضروری است و باید نمایندگان به این سفر اعزام شوند، هیئتی برای آن موضوع پیش بینی می شودکه ۲تا۵نفر عضو دارد که الین هیئت سفر را انجام می دهند و بعد از انجام سفر گزارش سفر را تنظیم و به کمیته سفرها و اداره کل امور بین الملل ارائه می دهند تا تجارب محفوظ بماند و مورد استفاده قرار گیرد.
مسئول سفرهای خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که بعضی از نمایندگان این انتقاد را دارندکه سفرهای خارجی بین یک عده خاص می چرخد، گفت: ما سعی می کنیم نوعی عدالت در این برنامه ها وجود داشته باشد تا کمیسیون هایی که کمتر فرصت برای آنها پیش آمده بتوانند چنین فرصتی را داشته باشد و بتوانند کسب تجربه کنند.
وی افزود: ما قبول داریم تعدادی از کمیسیون ها سفر های کمتری را نسبت به کمیسیون های دیگر داشتند اما به خاطر ماهیت کاری کمیسیون ها و تخصص مربوطه به آنها این سفرها انجام می شود؛ مثلا کمیسیون قضایی، اصل نود، امور اجتماعی سفر کمتری دارند؛ البته نه اینکه سفر نداشته باشند و معمولا سفرهایی را در قالب گروه های دوستی دارند.
وی در پایان گفت: نمایندگان اگر بخواهند سفری را انجام دهند و مجلس هزینه ها و خدمات را برای آن ها فراهم آوردحتما بدون هماهنگی نخواهد بود.
انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب