پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:11:19 - جمعه 24 مرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رانت ذوب آهن اصفهان کمر اقتصاد کرمان را شکسته است
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: رانتی که ذوب آهن اصفهان از محل قیمت پایین ذغال و سنگ آهن می گیرد، کمر اقتصاد استان کرمان را شکسته است.

به گزارش ”صبح رابر“، محمدرضا پورابراهیمی صبح امروز در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در کرمان اظهار کرد: در بحث تولید ذغالسنگ در کشور کوتاهی از سوی وزارت صنعت و معدن از سابق تا امروز صورت گرفته و در حالی که دو سال از تعهد این وزارتخانه در کک سازی راور می گذرد، هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: زمانی در استان کرمان مشکل فروش ذغال و امروز مشکل کسری ذغال داریم. در حالی که ظرفیت های این حوزه غیرفعال مانده است.

پورابراهیمی ادامه داد: معدن خمرود شهرستان راور ظرفیتی است که سال ها بلاتکلیف مانده و ۲۰ سال قبل قرار بوده این معدن بهره برداری شود اما هنوز یک تن مواد معدنی بهره برداری نکرده است.

وی بیان کرد: با وجود پتانسیل های استان، چند برابر ظرفیت موجود می توانیم ذغالسنگ تولید کنیم و نباید نگران کک باشیم و در حال تعریف کردن فرآیندهای بعدی هستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کوتاهی وزارت صنعت در بهره برداری و فعال کردن معادن مشخص است که در دست خودش بوده و باید اول این مسئله تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره عدم صرفه اقتصادی شرکت ذغالسنگ استان کرمان افزود: رانتی که ذوب آهن اصفهان از محل قیمت پایین ذغال و سنگ آهن می گیرد، کمر اقتصاد استان کرمان را شکسته. این مسئله با چه عددی قابل توجیه است؟

پورابراهیمی افزود: افزایش قیمت از چه زمانی اعمال نشده و ناکارآمدی ها را تا کی می خواهیم ادامه دهیم؟ وزارت صنعت و معدن امهال می کند و قیمت گذاری ناصحیح یکی از عوامل موثر است.

عضو ناظر شورای پول و اعتبار گفت: شرکت ذغالسنگ کرمان هنر مدیریت ندارد و با وجود تنها ۲۰۰ میلیارد تومان دارایی غیرمولد این شرکت در کرمان، پاداش پایان سال کارکنان را نمی تواند پرداخت کند.

وی تصریح کرد: شرکت ذغالسنگ قوی ترین شرکت است اما سوء مدیریت، این مجموعه را مشکل دار کرده است. باید در این زمینه اقدام جدی از سوی وزارتخانه انجام و برنامه ریزی جدی بکنیم.

پورابراهیمی بیان کرد: بخش خصوصی آماده سرمایه گذاری در ذغالسنگ است، باید قیمت اصلاح شود و ما آماده همکاری هستیم.

وی اظهار کرد: کرمان استان معدنی کشور است که ۲۰ درصد از تولید را دارد اما به دلایل مختلف از این ظرفیت معدنی استفاده نشده است.

پورابراهیمی گفت: در خصوص بحث های زیست محیطی چالش عمده ای در شمال استان داریم و ۷۰ درصد از محدوده های معدنی شهرستان راور صرفه زیست محیطی شده و امکان کار معادن را از ما گرفته است.

وی ادامه داد: مردم به علت بیکاری و عدم اشتغال دچار مشکلات خاصی هستند و درخواست داریم بحث های زیست محیطی حل شود تا با بهره برداری معادن مشکلات اشتغال مردم را برطرف کنیم.

منبع: کارگران کرمان

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب