پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:16:35 - سه شنبه 28 مرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کم آبی در رابر رکورد شکست
این روزها صحبت از کم آبی در شهرستان رابر خیلی وقت که به گوش می‌رسد و با وجود اینکه تقریبا دو ماه است که ساکنان شهرستان رابربا معضل کم آبی روبرو هستند،همه نسبت به تبعات جدی تداوم این بحران آگاهی دارند،و حرکت جهادی می طلبد ،اما این معضل در شهرستان رابر روز به روز بحرانی تر می شود .

به گزارش ” صبح رابر ” آب یکی از ارکان اصلی حیات بشری است بطوری که حیات بدون آن برای موجوات زنده به هیچ وجه قابل تصور نیست . اگر چه کل میزان آب جهان ثابت است اما توزیع نامناسب آب در سطح و ازهمه مهمتر فقدان آب سالم در بسیاری از نقاط شهرستان رابر نگرانی های زیادی را پیش روی مردم رابر قرار داده است .
شهرستان رابر امسال  درصد زیادی از بارش ها را در سطح استان به خوداختصاص داده ولی متاسفانه بحران آب در شهرستان رابر  به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مردمان این شهرستان است .

این روزها صحبت از کم آبی در شهرستان رابر خیلی وقت که به گوش می‌رسد و با وجود اینکه تقریبا دو ماه است که ساکنان شهرستان رابربا معضل کم آبی روبرو هستند،همه نسبت به تبعات جدی تداوم این بحران آگاهی دارند،و حرکت جهادی می طلبد ،اما این معضل در شهرستان رابر روز به روز بحرانی تر می شود .

این بحران گلایه‌های شدید شهروندان رابری و طرح کلیشه‌های تکراری محدود مانده است،همه ساله با فرارسیدن فصل تابستان نگرانی شهروندان که درطی سالهای گذشته سوابق کمبود آب و بعضا قطعی چند ساعته و چند روزه را در پی داشته که به رغم وعده های متولیان این نگرانی ها در ماه رمضان و اوج گرما شدید تر شد و با این معضل ساعت ها و هفته ها و ماهاست دست و پنجه نرم می نمایند.براستی چرا این معضل هنوز از دامان شهرستان رابردست بردار نیست.

جدال این کمبود در رابر مشهودتراز دیگر مناطق می باشد چرا که افت فشار، قطعی اب همزمان در چندین روز و ساعت ها در اوج گرمای تابستان ساکنین را با یک چالش جدی مواجه می باشد.

یکی از زنان خانه دار که گویا ناگفته های بسیار زیادی دارد می گوید: الان نزدیک به چهار روز است آب آ شامیدنی نداریم و با وجود اینکه بچه کوچک دارم ، خیلی سخت است نه آب برای غذا درست کردن و حمام و… نباشد زندگی یمان را با مشکل مواجه کرده است ، مجبوریم از آب رودخانه و قنات و چشمه ها استفاده کنیم . از این ۷ روز هفته ما دوروز و از این دو روز دو ساعت آب داریم و در زمان اب آمدن بیشتر به جمع کردن آب مشغول هستیم تا به شستشو و غیره .

مشکل کم‌آبی رابرنه‌تنها ساکنان این شهرستان، حتی مسافران را هم عاصی کرده، به‌طوری‌که گردشگری این شهرستان با وجود جاذبه‌های زیاد هم مختل شده است.

یکی از فرهنگیان شهرستان می‌گوید: مردم در شبانه‌روز در زمان وصل شدن آب در لوله ها فقط مشغول جمع کردن آب هستند. و هفته ها یا در ماه یک‌بار می‌توانند حمام بروند. بحران آب، بهداشت منطقه را تحت‌تأثیر قرار داده است.

او می گوید: چرا که منبع آب آشامیدنی این شهرستان چشمه‌های گردو دره کار است که به دلیل گرما، چشمه‌ها خشک و کم‌آب شده‌اند. آبی که در ماه‌های سرد ‌سال به رودخانه سرریز می‌شود به دلیل نبود سد در شهرستان «رابر»، هدر می‌رود. مسئولان باید کاری کنند تا تصفیه‌خانه در شهرستان رابر راه‌اندازی شود و گرنه مشکلات بیشتر می‌شود.

در ادامه می گوید : آب شهرستان از دشتاب بافت است و برای تصفیه خانه بافت مسئولان می‌گویند این پروژه ٧‌میلیارد تومانی اعتبار دارد، چرا هنوز راه اندازی نشده است .

یکی دیگر از ساکنان شهرستان می گوید : مردم شهرستان در هفته‌ای که گذشت بعد از عید فطر مشکل کم‌آبی شان تشدید شد. و مردم چندروز آب نداشتند،این مشکل کم آبی که هنوز ادامه دارد فقط مختص شهرستان رابر است ، با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنند.

او می گوید :.مردم اگر توانایی مالی داشته باشند، آب معدنی می‌خرند، اگر هم نداشته باشند، از رودخانه و چشمه‌ها آب می‌آورند که خود این ماجرا باعث شده تا مردم دچار مشکلات زیادی شوند.

شهروند دیگری می گوید : مردم این‌جا سخت در مضیقه هستند.شرایط شهرستان خیلی سخت شد، به همین خاطر تانکرهای آب هم این معضل را کم نکرده است ، بارندگی شدیدی که اخیر شد، تا جایی که خیلی از روستاها سیل آمد. و مشکل آب بحرانی تر شد .

او ادامه می‌دهد: «آب آشامیدنی از دشتاب وارد رابر می‌شود، مسئولان گفته‌اند چند چاه را خریده‌اند تا وضع شهرستان بهتر شود، آب شهرستان برای ۵‌هزار مشترک آب، جیره‌بندی می‌شود. هر مجموعه از آنها با توجه به محل سکونتشان، ساعت مشخصی از روز، آب ندارند، ممکن است سهمشان نصف شب باشد، رابر، آب دارد، اما آب‌اش آلوده است و نمی‌توان برای آشامیدن از آن استفاده کرد.

 

چند شهروند کنار هم نشسته اند گفتند : شما خبرنگاران هرچه از این معضلات کم آبی در خبرگزاری ها و مطبوعات درج می نمایید ظاهرا گوش شنوایی نیست که بخواهد نسبت به این کمبود کم آبی چاره اندیشی شود شما خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی بهترین پل بین مردم و مسئولین هستید باید با قلم خود و با تیترهای درشت بنویسید که شهروندان رابری همچنان با کمبود کم آبی دست و پنجه نرم می نمایند.

لذا بر این باوریم که مسئولین بحث خدمت رسانی به مردم شریف بویژه وظیفه تامین آب شرب شهروندان حد و مرزی نمی شناسد و مجدانه در جهت تامین رضایت هر چه بیشتر شهروندان نقاط تحت پوشش به انجام وظیفه مشغول هستید .

امیدواریم با مدیریت جهادی مسئولان و مردم در برابر پیامدهای این وضعیت خطرناک  راه حل اساسی صورت گیرد  .

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب