پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:13:36 - شنبه 8 شهریور 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تیشه کرم خراط درختان گردو بر ریشه باغات شهرستان رابر
به گزارش” صبح رابر” آفت کرم خراط یکی از آفت های منابع طبیعی بوده و آفت های منابع طبیعی امروزه یکی از معضلاتی است محصولات ;کشاورزی وباغی را مورد هجوم قرار داده است. کرم خراط بدلیل شرایط خاص زیستی در بدترین شرایط تکثیر می یابد و به سادگی سطح وسیعی از درختان گردو را در […]

به گزارش” صبح رابر” آفت کرم خراط یکی از آفت های منابع طبیعی بوده و آفت های منابع طبیعی امروزه یکی از معضلاتی است محصولات ;کشاورزی وباغی را مورد هجوم قرار داده است.

کرم خراط بدلیل شرایط خاص زیستی در بدترین شرایط تکثیر می یابد و به سادگی سطح وسیعی از درختان گردو را در بر می گیرد.

این حشره به گونه‌های بسیاری از درختان مثمر و غیرمثمر حمله می‌کند. میزبان اصلی آن در ایران درختان مثمر سیب هستند ولی خسارت آن روی گلابی، به و گردو نیز دیده شده است.

کشاورزان هم اکنون نگران از بین رفتن ثمره سالها زحمت و تلاش خود هستند،اگر در وضعیت فعلی جهت بهبود شرایط درختان گردو چاره جویی اساسی نشود شاهد از بین رفتن بخش اعظمی از باغات شهرستان خواهیم بود، امید است توجه ویژه مسئولان جهت کنترل این آفت اندیشیده شود.

یکی از باغ داران این شهرستان می گوید : گردواز اساسی ترین واقتصادی ترین محصولات رابر است و آلودگی درختان گردو به آفت کرم خراط باغات شهرستان را در معرض بحران قرار داده است. این آفت علاوه بر گردو بر باغات گیلاس وسیب هم خسارت می زند این آفت یک بحران ملی بشمار می رود درخواست تشکیل ستاد ویژه برای کنترل این بحران را در سطح شهرستان داریم.

 

وی افزود : کشاورزان و باغ داران هم دست از تلاش و فعالیت برنداشته و مصمم تر از گذشته با وحدت و همدلی کمر همت را در نابودی آفت خانمان سوز کرم خراط بسته که این همت و تلاش توفیقات فراوانی را به دنبال داشته ولی به قول باغ داران تداوم و استمرار این مبارزه و تلاش با دستان خالی میسر نیست و نیازمند همراهی و مساعدت بیشتر مسئولان است.

به گفته مردم منطقه نسبت به برش و جمع آوری درختان و شاخه های خشکیده گردو که با اقتصاد و معاش خانواده ها پیوند خورده اقدام کرده اند. هجوم آفت خراط بقیه محصولات باغی منطقه را تهدید می کند و در صورت توقف عملیات مبارزه با آفت، این منطقه نمونه گردشگری و زیبا به بیابان تبدیل خواهد شد.

شدت فعالیت آفت به حدی است که باغ ها و درختان ١٠٠ ساله در امان نبوده و در حال از بین رفتن است.

ولی شدت و عمق فاجعه هجوم آفت کرم خراط را بسیار وسیع است ، فعالیت آفت به شکلی است که باغ داران قادر به استفاده از شاخ و برگ خشک شده درختان نیستند .

یکی دیگر از باغبانان به نام صمیمی گفت: تنها خواسته مردم منطقه از مسئولان این است که با اختصاص اعتبار از گسترش بیشتر آفت جلوگیری کنند.

وی با اشاره به نقش درختان گردو در سرسبزی و طراوت این منطقه گردشگری و آسایش و رفاه مسافران اظهار امیدواری کرد با حساسیت بیشتری موضوع مبارزه با هجوم آفت خراط مورد توجه قرار گیرد.

و با بیان این که عمده محصولات و درآمد اهالی منطقه وابسته به تولیدات باغی است گفت: درآمد اصلی جمعیت چندین هزار نفری شهرستان از طریق درختان گردو تامین می شود.

شیوع کرم خراط گام به گام باغ های گردو را به کام مرگ و خشکی می کشاندو هنوز چاره ای درخور برای آن اندیشده نشده است.

Picture 906 Picture 908 Picture 909

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب