پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

21:07:36 - چهارشنبه 12 شهریور 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نزدیک سه ماه مردم رابر در انتظار قطره‌ای آب به سر می‌برند
نزدیک سه ماه از گلایه های قطعی مکرر آب در رابر بیداد می کند

به گزارش ” صبح رابر” این روزها با هر کدام از مردم شهرستان رابر صحبت کردیم ، مهمترین مشکل خود را کم آبی می دانند. آنها معتقدند که با شرایط فعلی منابع آب ،آیا دولت فکری به حال ما می کند!

زنگ خطر بحران آب در این شهرستان نزدیک سه ماهه که به صدا درآمده است و کاهش این بحران به نگاه ویژه مدیران کشوری نیاز دارد. نگرانی از وضعیت نامطلوب آب در این شهرستان یکی از خواسته های مردم است که مدیران کشوری می توانند با نگاه ویژه ای به شهرستان رابر این مشکل را مرتفع کنند .

مردم رابر می گویند، آیا دولت فکری به حال کم آبی خواهد کرد؟

برای این که مشکل کم آبی حل شود، بایستی بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد گردد. برای این منظور یا عرضه آب بایستی افزایش یابد و یا تقاضای آب کم شود.

چه کسی و چگونه می خواهد مشکل کم آبی را حل کند؟ مطمئنا جوابی برای این سئوال وجود دارد.

برخی خبرها حکایت از صدایی آشنا که شاید بارها شنیده اید،اما کمتر مورد توجه بوده ،قطره های ابی که هدر می روند ولی برای خیلی افراد اهمیتی ندارد،قطره های آبی که امروز اهمیت زیادی پیدا کرده چون زنگ خطر کمبود آب مدت زیادی به صدا درامده،هشدارکم آبی جدی است،هشداری که بارها رسانه ها با صدای بلند فریاد زدند، اما ،بی توجه به صداهایی که ازکمبود آب نگران و مضطربند.

طبق اعلام سازمان هواشناسی استان کرمان شهرستان‌های رابر جزء پرباران‌ترین شهرستان‌های استان کرمان طی سال جاری بوده و این آمار در سال گذشته نیز روی داده است و بارندگی‌ها در قالب برف و باران مردم این شهرستان‌ را در طول زمستان سال گذشته غافلگیر کرد و مدتها چندین روستا را در محاصره سیل قرار داد همچنین سرچشمه بزرگترین رودخانه استان کرمان یعنی هلیل رود نیز در این شهرستان قرار دارد.

 

چند سال قبل پس از کاهش شدید منابع آبی، سدصفا بر روی رودخانه صفار رود با هدف تامین آب شهرستان‌ رابر و استان کرمان احداث شد و همچنین پروژه تصفیه‌خانه آب شرب شهرهای بافت، رابر و بزنجان، هر چه سریعتر به پایان برسد.

 

جیره بندی آب در رابر در حالی که نیمه دوم ماه تابستان بارندگی شدید در این شهرستان پر باران موجب جاری شدن سیل در رابر شد و طبق گفته معاون وزیر کشور این سیل ۲۵۰ میلیارد ریال خسارات در بخشهای مختلف به جای گذاشت.

اظهار نارضایتی مردم از قطعی مکرر آب رابر

مردم : بخدا دیگه خسته شدیم اخه این چه داستانیه؟ مسئولین محترم فکری به حال آب رابر هم بکنید. ما دیگه از بی آبی خسته شدیم که با قطعی آب در طول شبانه روز رو به رو هستند،حتی چندین شبانه‌روز است که آب آشامیدنی شهر به طور کامل قطع شده و مردم منطقه در انتظار قطره‌ای آب به سر می‌برند.

مشکلات کم آبی منحصر به کمبود آب شرب نیست، اگر گفته شود گل و گیاه و درخت از باغچه‌ها برچیده شود! بهداشت را که اساس سلامتی و روحی و روانیست چه باید کرد؟

کم آبی و قطع آب مداوم و همه وقت ان معضل گریبان گیر مردم است، وضعیت آنچنان نگران کننده و اسفناک است که نگاه ویژه مسوولان استانی را می طلبد.

مردم : متاسفانه آب نداریم حالا مجبوریم که مثل قدیم پارچ به دست از تانکر آب بیاورم برای فاملیمان وخودمان .
مردم : با این تانکرها آب برای همین همسایه‌ها وبرای همه اهل اهالی مجبوریم جمع کنیم ،  موقع  وصل شدن آب به لوله ها  آب گل آلود است .
مردم : ما در۲۴ ساعت ۲ ساعت آّب داریم بعضی مواقع آن هم آخرشب.
مردم : سه ماه است ما آب خوردن نداریم آّب آشامیدنی نداریم حمام نداریم .
البته مشکل کمبود آب در استان سابقه ای دیرینه دارد، سابقه به قدمت تاریخ ،اما قطعی آب در این شهرستان، یک مشکل چند ساله است اما از اوایل ماه تابستان این مشکل شدت گرفته و هر روز آب این شهرستان قطع می‌شود.

الان روزهای پایانی تابستان امسال را می گذرانند که مشکل کم آبی و قطعی آب باعث گله بسیاری از شهروندان شهرستان  است.
مشکل قطعی و کمبود آب که پیش از این بارها و بارها مورد انتقاد و اعتراض مسئولین و شهروندان قرار گرفته این روزها شدت بسیار بیشتری به خود گرفته است.
چند نفر از شهروندان رابری می گویند : نزدیک به سه ماه می شود که مشکل قطعی و کمبود آب وجود داشته که علیرغم پیگیری های زیاد متاسفانه این مشکل حل نشده است.
یکی از ساکنین این منطقه در گفتگو با خبرنگار ما گفت:نزدیک به سه ماه است که اکثر روزها آب این منطقه قطعی مکرر داشته است .علیرغم اینکه چندین بار به اداره آب و فاضلاب شهری و فرمانداری شهرستان مراجعه کرده و حتی سفر اخیر استاندار آنها قول پیگیری و رسیدگی به این مشکل را داده اند هنوز این مورد که تبدیل به معضل بزرگی برای ساکنین این شهرستان شده ،حل نشده است.

وی افزود : با توجه به اینکه آب شهرستان از خیلی سالها از شهرستان بافت تأمین می شود، اما امسال کم آبی در این ماه های تابستان فقط مختص به شهرستان رابر بوده و در طول شبانه روز ماه های گرم تابستان جیره بندی آب را داشته ، و شهرستان بافت در طول شبانه روز از نعمت آب برخوردار بودندو و جیره بندی آب نداشته است ، این مشکل حاد شهرستان رابر باعث ایجاد اذیت و کلافه شدن مردم شریف شهرستان شده است .
امید است مسئولین ذیربط با نشان دادن همت بیشتر مشکل چندین ساله آب شرب در شهرستان رابر را حل نمایند.

انتهای پیام /

DSC07992 DSC07988 IMG_7193 IMG_7194

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب