پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:49:41 - یکشنبه 16 شهریور 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
محیط زیست کرمان در مرز بحران
ریزگردها و خشکسالی شدید در کرمان در کنار استفاده غیر صحیح از منابع طبیعی و استفاده بی‌رویه از سموم و یا سم‌های تاریخ مصرف گذشته و سلاح‌های مجاز و غیرمجاز و آلاینده‌های کارخانه های صنعتی در کرمان محیط زیست پهناورترین استان کشور را در معرض تهدید قرار داده است. به گزارش”صبح رابر”  به نقل ازایسنا […]

ریزگردها و خشکسالی شدید در کرمان در کنار استفاده غیر صحیح از منابع طبیعی و استفاده بی‌رویه از سموم و یا سم‌های تاریخ مصرف گذشته و سلاح‌های مجاز و غیرمجاز و آلاینده‌های کارخانه های صنعتی در کرمان محیط زیست پهناورترین استان کشور را در معرض تهدید قرار داده است.

به گزارش”صبح رابر”  به نقل ازایسنا ، خشکسالی‌های متمادی و برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی در ۲۰ سال اخیر و نیز استفاده زیاد کود و سم برای افزایش تولید، باعث آلوده شدن آبهای زیرزمینی و افزایش املاح معدنی آن شده قسمت اعظمی از منابع آب‌های زیرزمینی، جنگل‌ها، مراتع به علت عدم آینده نگری کافی و نگاه سطحی به منابع طبیعی، تخریب شده است و در صورت ادامه روند فعلی این مهم می‌تواند به یک بحران زیست محیطی بزرگ تبدیل شود .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان می‌گوید : استان کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور دارای اقلیم گسترده ای است که نمونه های گوناگون گیاهی و جانوری را در خود جای داده است و بسیاری از گونه ها منحصر به فرد و بعضا در معرض انقراض هستند.

“محمود صفرزاده” ادامه می دهد: در استان کرمان ۲۲ منطقه تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست است که بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از مساحت استان را دربر می‌گیرد.

صفرزاده با بیان اینکه استان کرمان با چالش‌های مختلفی در حوزه‌های زیست محیطی مواجه است؛می‌افزاید: خشکسالی و بحران کمبود آب، مهمترین چالش زیست محیطی استان کرمان است و در کنار آن باید به بحث ریزگردها در استان و استفاده گسترده از سلاح‌های مجاز و غیرمجاز اشاره کنم که حیات وحش و گونه‌های جانوری این خطه را تهدید می‌کند.

ئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان با انتقاد از مصرف گسترده از کود و سموم شیمیایی در مزارع و باغات از وجود ۲۵۰ هزار هکتار جنگل و تاغ‌زار در دشت‌های استان کرمان خبر می دهد و می گوید: بحث استفاده از کود و سموم یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان عرصه محیط زیست است، متاسفانه استفاده بی‌رویه از سموم و یا سم‌های تاریخ مصرف گذشته و رده خارج در مزارع کشاورزی سبب شده تا به خاک و منابع آبی آسیب‌ها و آلودگی‌هایی وارد شود.

وی ادامه می دهد: در ۲۲ منطقه تحت پوشش چهار پناهگاه حیات وحش، ۱۰ منطقه حفاظت شده و پنج منطقه شکار ممنوع وجود دارد، که از حدود هشت هزار گونه گیاهی، ۱۳۵۰ گونه در استان کرمان وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه می دهد: استان کرمان ۱۱ درصد مساحت کشور را دربرگرفته است و با جمعیت ویژگی‌های خاص جغرافیایی و توپوگرافی که دارد میتوان گفت ویترینی از تنوع زیستی در کشور محسوب می شود .

صفرزاده می افزاید : ۱۵ درصد از عرصه‌های استان تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، که در آن۱۰ منطقه حفاظت شده، شش منطقه شکار ممنوع و چهار پناهگاه حیات وحش وجود دارد که برای حفاظت از این میزان عرصه به ۷۵۰ محیط بان نیاز است و در حال حاضر ۱۰۹ محیط‌ بان مسئولیت حفاظت از دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش را بر عهده دارند.

صفرزاده می گوید : برآورد ریالی برای تامین زیرساخت‌های لازم به منظور افزایش سطح حفاظت از مناطق زیست محیطی حدود ۸۳ میلیارد تومان است.

مدیرکل محیط زیست کرمان ادامه می‌دهد : چهارمیلیون هکتار از کویر لوت ایران در کرمان قرار گرفته، و ۴٫۲ میلیون هکتار از شن‌زارهای فعال در این خطه وجود دارد.

ئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان می‌گوید: در استان کرمان ۱۶ نقطه بحرانی در بحث شن زارها وجود دارد و ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مقابله با این معضل نیاز است.

وی با بیان اینکه یکهزار و ۴۰۰ گونه حیات وحش در کشور ۳۳۴ گونه در استان کرمان شناسایی شده است می‌گوید : ۷۰ گونه حیات وحش استان کرمان در معرض تهدید هستند که از مهمترین آنها می توان به خرس سیاه آسیایی، گورخر، یوزپلنگ آسیایی، هوبره و سایر پرنده های شکاری اشاره کرد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه می دهد: همچنین از هشت هزار گونه گیاهی در کشور هشتصد گونه در استان کرمان شناسایی شده اند و برابن اساس استان کرمان ۱۷ درصد گونه های گیاهی و ۲۴ درصد گونه های جانوری کشور را در خود جای داده است.

وی در خصوص تالاب جازموریان نیز می گوید: ایجاد سدهای بالادستی سبب خشک شدن این تالاب شده که پیگیری‌هایی برای رهاسازی آب از طریق وزارت نیرو در حال انجام است و اعتقاد داریم سدسازی نباید سبب از بین رفتن عرصه‌های زیست محیطی شود احیای تالاب جازموریان با هدف مقابله با ایجاد ریزگردها نیاز به اعتبارات ویژه دولتی دارد و پیگیری‌ها برای احیای تالاب جازموریان وجود دارد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان وسایل نقلیه صحرایی، قرنطینه و تیمار حیات وحش، مرمت، تجهیز و بازسازی ساختمان‌های محیط بانی، احداث آزمایشگاه در تمامی شهرستان‌ها و نیز تجهیز آزمایشگاه‌های موجود را نیاز فوری این سازمان عنوان می کند .

صفرزاده در خصوص آلاینده های کارخانه های کک سازی زرند می گوید: محیط زیست موظف است تمامی خروجی‌های صنایع را پایش کنند، و صنایع بزرگ مهلت دارند تا پایان امسال از طریق خوداظهاری به سازمان حفاظت محیط زیست متصل شوند و میزان آلایندگی صنایع خود را گزارش کنند سازمان حفاظت محیط زیست همواره به وظایف خود درباره میزان آلایندگی کارخانجات و صنایع عمل می‌کند و اگر مشخص شود صنایعی دارای آلایندگی هستند، به آنها فرصت داده می‌شود تا در یک مقطع زمانی خاص آلایندگی خود را برطرف کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان در مورد فعالیت معدنهای منطقه کوه شاه نیز می گوید: در حال حاضر مجوز فعالیت در این منطقه لغو شده و هیچ فعالیت معدنی در آن انجام نمی‌شود.

کارشناس مسئول حیات وحش اداره کل محیط زیست استان کرمان نیز می‌گوید: بعضی از گونه های حیات وحش استان در معرض خطر انقراض هستند،که خرس سیاه آسیایی، یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی از جمله ی این گونه ها هستند .

“صحتی ثابت” ادامه می دهد: خرس سیاهی که در استان کرمان وجود دارد، آخرین گونه خرس سیاه در دنیا است، و در ایران تنها ۲۵۰ قلاده از این خرس وجود دارد.

وی می‌گوید : ۷۰ قلاده یوزپلنگ آسیایی نیز در کشور وجود دارد که این حیوان نیز از گونه های رو به انقراض است.

صحتی ثابت با بیان این که در استان کرمان تا کنون بیش از ۱۳۵۰ گونه گیاهی جمع آوری و شناسایی شده است، ادامه می دهد: از این تعداد ۳۰۸ گونه معادل ۲۴٫۴ درصد، شامل گونه های دارویی و اسانس دار بوده و بیش از ۱۰ درصد آن شامل گونه های اندمیک و نادر و یا در معرض خطر انقراض است .

وی می افزاید: همچنین ۱۱۳۲ گونه مهره دار از رده ی پرنده، پستاندار، خزنده، دوزیست و ماهیان در ایران زیست می نمایند که ۳۳۴ گونه از انواع رده های نامبرده شده در استان کرمان وجود دارد.

این کارشناس مسئول حیات وحش اداره کل محیط زیست استان کرمان مناطق شکار ممنوع و قرق اختصاصی در استان کرمان را شامل پنج منطقه ی شکار ممنوع و یک منطقه ی قرق اختصاصی عنوان و می گوید : وسعت این مناطق ۴۰۴ هزار هکتار است که معادل ۲٫۳ درصد مساحت استان می باشد که در مناطق شکار ممنوع اگر زیستگاه حساس نباشد، مجوز صنعتی معدنی ارائه می شود در حالی که مناطق حفاظت شده و اثر طبیعی- ملی از ممنوعیت ویژه ای برخوردار هستند.

صحتی ثابت ادامه می دهد: محیط زیست استان کرمان همزمان با بروز خشکسالی‌های پی در پی در سالیان اخیر به شدت مورد تخریب قرار گرفته به نحوی که به عقیده کارشناسان در صورت ادامه روند فعلی و حتی در صورت بروز بارندگی کافی، برای احیای این منابع مدت زمان طولانی باید طی شود.

وی می گوید: اقتصاد بیشتر مردم کرمان به کشاورزی وابسته است و این در حالیست که با کاهش آب‌های زیرزمینی و فرسایش خاک و تخریب محیط زیست می توان پیش بینی کرد که درآینده نچندان دور، استان با بحرانی بزرگ مواجه خواهد شد که در این بین جمعیت روستایی بیشترین ضربه را متحمل می شود.

این کارشناس مسئول حیات وحش اداره کل محیط زیست استان کرمان می گوید: ۱۷ سال گذشته استان کرمان با خشک‌سالی روبه‌رو بوده و همین مسئله تهدیدی برای وحوش و سایر حیوانات و در مجموع محیط زیست محسوب می‌شود.

صحتی ثابت می افزاید : استان کرمان به شدت به سمت صنعتی شدن و تولید فولاد و مس پیش می‌رود و وجود شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌تواند برای محیط زیست خطراتی را ایجاد کند که باید هم از آن‌ها در توسعه اقتصاد استفاده کرد و هم به اشتغال‌زایی پرداخت و در چنین شرایطی باید به گونه‌ای عمل شود که محیط زیست حفظ شود

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب