به گزارش” صبح رابر” به نقل از ” بوتیا “، وعده جوایز میلیونی توری است که امروز مخاطبان را به سوی خود می کشد .خودرو، آپارتمان ، سکه طلاو … از جمله جوایزی است که این روزها در تبلیغات کالاها و خدمات شرکت های مختلف مشاهده می شود. کافی است به حجم تبلیغات در صدا و سیما نگاهی بیندازیم تا ببینیم چگونه در محاصره انبوهی از پیامها قرار گرفتهایم.
اما این تبلیغات رنگارنگ چه تاثیری بر سبک زندگی انسان ها دارد؟
سبک زندگی جایزه ای
این روزها جوایز بسیار گران قیمت برای کالاهای مصرفی ارزان قیمت تعیین می شود و این امر نوع جدیدی از سبک زندگی را به مردم می آموزد. سبک زندگی جدید به مردم می گوید که با خرید یک کالای کم ارزش می توان به جایزه ای بزرگ دست یافت. می توان بدون تلاش زیاد پولی فراوان به چنگ آورد.
این سبک زندگی جدید به مردم می گوید حتی می شود بهشت را به بهانه ای به دست آورد و بهایش را نداد!
تعیین جایزه به قصد فریب، حرام است
سؤال اساسى در ارتباط با تبلیغات جایزه دار، حکم شرعى آنهاست. حجت الاسلام محمد صادق مفیدى فر از دفتر آیت الله مکارم شیرازى در گفتگویی اعلام کرد: «اگر تعیین جایزه به قصد فریب، تقلب، فامیل بازى و تضییع حقوق دیگران باشد، حرام است ولى مصرف این کالاها براى مردم (از آن جا که از نیت اصلى تبلیغ کننده آگاه نیستند) اشکالى ندارد.»
حجت الاسلام غلامرضا کریمى مسئول دفتر آیت الله فاضل لنکرانى نیز در این باره مى گوید: «اگر تعیین جایزه به قصد فریب براى ایجاد بازار کار پرسودتر باشد، حرام است و در این موارد حتى خود تبلیغ هم اشکال دارد و حرام است.»
تشویق به خرید ممنوع است
ابراهیم اعتمادیان کارشناس حقوقی در گفت و گویی درباره این موضوع که طبق قانون کدام نهاد وظیفه نظارت بر اهدای جوایز تبلیغاتی دارد، می گوید: طبق بند “د” ماده ۱۲ آیین نامه تاسیس و نظارت بر کانون آگهی و تبلیغاتی، تعیین جایزه در مقابل تشویق به خرید ممنوع است.
اعتمادیان در ادامه می افزاید: بعد از تشکیل دولت جمهوری اسلامی به طور کلی قوانینی در این باره به تصویب رسید هر گونه تبلیغ برای مصرف بیشتر و خرید بیشتر در آگهی های بازرگانی را ممنوع می دانست و وظیفه نظارت بر این موضوع نیز به وزارت ارشاد سپرده شد، اما این که عملا چرا این اتفاق نمی افتد بحث دیگری است.
وی با بیان این مطلب که در نگاه اسلامی تشویق برای مصرف نداریم می افزاید: در اوایل انقلاب اسلامی قانونگذار چنین نگاهی به این موضوع داشته است، اما اگر بخواهیم رواج هدایای تبلیغاتی را در زمان حال به نوعی توجیه کنیم میتوانیم بگوییم که این موضوع میتواند به عنوان امتیازی برای مصرف کننده باشد و تنها تشویق برای مصرف نیست.