پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:37:39 - دوشنبه 14 مهر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ماهواره ها ، نقد ها ، فضا ها
فن آوری فضایی نیز همچون تمامی مباحث مربوط به دولتها ، دارای منتقدین و طرفداران سرسختی است.

به گزارش” صبح رابر ” به نقل از  ” بوتیا “،  فضا و فناوری فضایی، چندسالی است که به شدت مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته و توجه بیشتر مردم را به خود ‏جلب کرده است. پرتاب ماهواره و موجود زنده در چند سال اخیر و پیامدهای حاصل از آن باعث ‏شده است تا این حوزه نیز مورد توجه منتقدان قرار گیرد.

در سال های پایانی دولت دهم و یک سال ابتدایی دولت یازدهم بحث فضایی به مانند دیگر مباحث ، دارای طرفداران و منتقدان زیادی بوده است.

وجود تفاوت دیدگاه ها برای یک مبحث بسیار مناسب است اما وقتی تنها از یک دیدگاه به موضوعی نگریسته می شود نمی توان قضاوت درستی داشت. اما ما تعدادی از دیدگاه های موجود درخصوص برنامه فضایی ایران را در اختیار مخاطب قرار می دهیم تا شما درباره آن قضاوت نمائید:

۱- جمعی از فعالین حوزه فن آوری های فضایی معتقدند برنامه های فضایی ایران در سال های اخیر حالت فانتزی به خود گرفته است به عبارت بهتر آنها معتقدند که فن آوری های فضایی از مسیر تعیین شده خارج و نتوانسته است به سمت اهداف اقتصادی خود پیش برود. بنابر گفته این افراد در سال های اخیر بهتر بود به جای توجه به پرتاب موجود زنده به فضا ، بر روی پرتاب ماهواره های مخابراتی و سنجش از راه دور تمرکز می شد.

مخالفین این نقد اما می گویند، برنامه فضایی ایران یک برنامه چند جانبه شامل پرتاب انواع ماهواره و موجود زنده به فضا است و پیشرفت های اخیر نیز در همین زمینه صورت گرفته است. این کارشناسان با اشاره به پرتاب ماهواره امید می گویند تمامی جنبه های برنامه فضایی ایران در سالهای اخیر به موازات هم پیشرفته است و هیچ بخشی از جمله پرتاب ماهواره های مخابراتی و سنجش از راه دور مورد غفلت قرار نگرفته است.

۲- بخشی از منتقدین معتقد هستند که سازمان فضایی کشور وظیفه اجرایی در خصوص فن آوری فضایی ندارد و تنها می بایست ناظر و سیاستگذار باشد. آنها می گویند همین عدم تمرکز بر وظایف موجب از دست رفتن موقعیت های مداری ایران شده است.

مخالفین اما معتقد هستند که فن آوری فضایی در کشور کاملا نوپا است و حتی در کشور های پیشرفته نیز تنها در چند سال اخیر به بخش های خصوصی اجازه فعالیت در فن آوری فضایی داده شده است. لذا می بایست دولت ضمن حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش ، خود نیز اقداماتی برای توسعه فن آوری فضایی به خصوص در بخش های مربوط به امنیت ملی را بر عهده بگیرد.

همچنین از دست رفتن موقعیت های مداری بر اثر عهد شکنی کشورهای اروپایی در پرتاب ماهواره های ایرانی و سیاسی بازی مسئولان اتحادیه بین‌المللی مخابرات راه دور تحت تاثیر فشار های آمریکا بوده است.

۳- عده ای در نقد برنامه فضایی می گویند ، در توسعه برنامه فضایی ایران می بایست با دیگر کشورها همکاری داشت و با تمرکز بر برنامه های کاربردی از دیگر کشور ها برای توسعه فن آوری فضایی بهره جست.

کارشناسان مخالف این نقد با اشاره به عهد شکنی کشورهای اروپایی در پرتاب ماهواره های مصباح و سینا می گویند کشورهای صاحب این فن آوری حاضر نیستند فن آوری ساخت و پرتاب ماهواره را با دیگران شریک شوند همچنین آنها با ارتباط دادن برنامه های فضایی ایران به مسایلی همچون برنامه هسته ای از اجرای تعهداتشان سر باز می زنند.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب