پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:30:55 - پنجشنبه 8 آبان 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در جامعه امروزی زمانی ضربه خورده ایم که بسیج دور بوده است/ ادبیات دولت احمدی نژاد با خاتمی در مورد امر به معروف یکی بود/ از دولت می خواهیم مزاحم فرهنگ نشود / بلافاصله برچسب بی سوادی می زنند
نخستین نشست تخصصی امر به معروف و نهی از منکر ؛ چالش ها و فرصت ها در دفتر مجتمع رسانه ای کویر برگزار شد.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از  ” پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی بوتیا ” ؛  ابوذر منتظرالقائم، محقق جنگ نرم و کارشناس و تحلیل‌گر فضای مجازی در نخستین نشست تخصصی امر به معروف و نهی از منکر ؛ چالش ها و فرصت ها که صبح امروز در دفتر مجتمع رسانه ای کویر برگزار شد ؛ در رابطه با سخنان رهبری در این ضمینه گفت : یکی از اشارات رهبر انقلاب در رابطه با امر به معروف مسئولان است.

وی ادامه داد : اگر مسئولی اشتباهی را انجام دهد ؛ او را مورد امر به معروف قرار دهیم ؛ ما بقی زیر مجموعه و کارکنان او نیز از این موضوع درس خواهند گرفت.

باید فضای مجازی را به نفع اهداف ملی تغییر دهیم

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فضای مجازی به عنوان ابزاری پر اهمیت در این ضمینه است , تصریح کرد : تاثیرات فضای مجازی بسیار بالاست و تاثیرات فراوانی دارد ؛ می توان با اصلاح آن وضع حاضر را عوض کرد و فن آوری اطلاعات را در خدمت منافع ملی به آورد.

منتظرالقائم خاطر نشان کرد : در حال حاظر بهره وری و نوع مواجع ما با فضای مجازی در راستای اهداف ملی نیست باید این وضع را برای بهبود منافع ملی تغییر دهیم.

این محقق جنگ نرم با اشاره به تعبیر رهبری از اهمیت فضای مجازی که در حد اهمیت انقلاب است ؛ تصریح کرد : این تعبیر نشان دهنده ی این است که اگر به فضای مجازی توجه نشود باعث ایجاد خدشه خواهد شد و اگر توجه خوبی صورت گیرد ؛ می تواند به خوبی در استای اهداف اقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی حرکت کند.

امر به معروف تمنا و خواهش نیست

وی گفت : امر به معروف یک وجب دینی است ، یعنی مسئله ی شرعی و اجزای و مراحل آن را باید از متخصص دینی گرفته شود و مشخص شود چه ابعادی دارد و چه کارهایی باید صورت گیرد ؛ عالمان نیز با توجه به دین ، قرآن ، ائمه و رفتارهای پیامبر اسلام و ائمه و بزرگان دین یک سری چهار چوب ها برای ما مشخص کرده اند.

منتظرالقائم با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر خواهش و تمنا نیست ؛ ادامه داد : بلکه امر به معروف در قالب طرح ارتقای امنیت اجتماعی و اخلااقی ایجاد شد.

این کارشناس مسائل فضای مجازی افزود : چهار چوب این طرح درست و قانونی و حساب شده بود ؛ طرحی بسیار جامع و کامل بود که ناجا آن را شروع کرد.

دولت احمدی نژاد مخالف اجرای طرح امنیت اخلاقی و اجتماعی بود/ادبیات دولت احمدی نژاد با خاتمی در مورد امر به معروف یکی بود

عضو هیئت مدیره کانون وبلاگ نویسان انقلاب اسلامی با اشاره به دیدگاه های متفاوت دولتهای گذشته در رابط هبا این طرح ؛ تصریح کرد : در آغاز این طرح با دیدگاه های متفاوت دولت احمدی نژاد روبه رو شد ,  که نه تنها دولت کمکی برای اجرای این طرح نکرد بلکه ؛ تمام هم و غم خود را برای جلوگیری از طرح امنیت ناجا انجام داد و از تمامی اهرم ها برای ایجاد فشار به ناجا استفاده کرد که این طرح انجام نشود.

وی گفت : ادبیات و مدل های مفهومی دولت احمدی نژاد دقیقا همان مدل های دولت خاتمی در این موضوع بود ؛ اهداف مهندسی شده و تیپ برخوردی دولت دوم خرداد همان تیپ در دولت احمدی نژاد هم دیده شد که مردم قیم نمی خواهند و لباس های مردم و رفتارهای شخصی ربطی یه دیگران و خصوصا دولت ندارد.

رهبری از اجرای این طرح حمایت کردند

منتظر القائم با اشار هبه اینکه رهبر انقلاب در جریان کامل این طرح قرار داشتند ؛ خاطر نشان کرد : رهبر معظم انقلاب این طرح را دیده بودند و ریزه کاری های انجام شده بود ؛ ایشان در دانشگاه علوم انتظامی سخن گفتند که طرح امنیت اجتماعی را با قدرت ادامه دهید و توجه هی به حاشیه سازی ها نداشته باشید.

وی با یادآوری تاثیر خوبی که این طرح در ابتدای اجرا بر روی جامعه گذاشته بود ؛ گفت : نیروی انتظامی یک دستگاه ظابط قضایی است اما زمانی که تنهایی خود را در این موضوع دید شروع به مطالعه برای انجام کارهای فرهنگی نیز کرد و فعالیت های فرهنگی خودش را نیز انجام داد.

این استاد دانشگاه افزود : مگر دیگر سازمانها همه رفتارهای کاکنانشان مطابق با آنچه که باید داشته باشند؛ هست ، نیروی انتظامی هم یکی از همین سازمانهاست که می تواند مشکلاتی در رفتارهای برخی ماموران داشته باشد ؛ اما می توان با اشکالات ماموریت ها را تعطیل کرد.

این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به سخنان  جوزف نای استاد کرسی حکومت داری در دانشگاه هاروارد به عنوان  اولین کسی که نظریه پرداز جنگ نرم در دنیاست در مرکز فرهنگی وزارت امور خارجه ی انگلیس گفت : یک از جملات کلیدی که در این سخنرانی مطرح شده بود این بود ؛ که تغییرات فرهنگی و اجتماعی در ایران به سمت مطلوب غرب در حال حرکت است و مدتی است که در حال شکل گیری است و غرب را از برخورد های نظامی با ایران منع کرد؛ و به غربی ها تذکر داد که حتی تحریم ها را بر روی ذهن های مردم متمرکز کنید و نه جسم ها و نه اقتصاد.

کم کاری ها در ضمینه قانون حجاب و عفاف ناشی از نگاهای غیر همسو دستگاه ها با نظام است

منتظرالقائم در رابطه با ایجاد شدن ستادهای ناتوی فرهنگی در غرب علیه ایران اسلامی نیز گفت : همانطور که دشمن برای عملیات جنگی و مجازی ستاد تشکیل داده اند ، ناتوی فرهنکی ایجاد کرده اند ما همه باید برای مقابله با آنان وظایف خودمان را انجام دهیم.

وی با اشاره به قانون حجاب و عفاف نیز گفت : در قانون حجاب و عفاف ۲۶ دستگاه متکلف شده اند ؛ اما هرکس به هر شکلی از وظایف خود سرباز می زند , که همه ی این کم کاری ها از بی همتی و نگاه های غیر همسو با نظام در موضوع حجاب نشات میگیرند.

این استاد دانشگاه افزود : اما اگر چند دستگاه وارد انجام ماموریت خود شدند نباید چون بقیه انجام نمی دهند بگوییم شما هم انجام ندهدید.

ان کارشناس مسائل فضای مجازی ادامه داد : ممکن است افسری در خیابان اقدام مخالف با قانونی را انجام دهد نمی گوییم نیست امکانش که وجود دارد .

هیچ ارگانی بیشتر از نیروی انتظامی زیر نظر دوربین های موبایلی مخالفان نیست/شدیدترین انتقادهای غیر منصفانه در تلویزیون به نیروی انتظامی شد

منتظرالقائم خاطر نشان کرد : این قدری که نیروی انتظامی زیر نظر دوربین های موبایلی مخالفان قرار دارد هیچ ارگانی مورد توجه نیست ؛ علاوه بر اینها سیستم های نظارتی داخلی را نیز در نظر بگیرید که با سخت ترین مجازات ها و به شدت با تخلفات برخورد می کنند.

وی با اشاره به برنامه ای که در سالهای گذشته از سیمای جمهوری اسلامی پخش می شد ، گفت : شدیدترین انتقاد به نیروی انتظامی در تلویزیون انجام شد ، مجری این برنامه که خود آغازگر بسیاری از زشتی ها همچون برداشتن زیر ابرو در تلویزیون بود و دیدگاه های مخالف بسیار زیادی با نظام دارد ؛ از نیرو های انتظامی با حضور سردار رادان نقد های بی انصافانه ای را انجام داد.

این کارسناش ادامه داد : او در آنتن زنده آماری شکایت از نیروهای انتظامی را از معاون دادستان نظامی گرفت و دیده شد که از هزار مورد ماموریت تنها سه شکایت از نیروها انتظامی صورت گرفته شده است. یعنی این سه دهم درصد , که در برابر کار انجام شده چیزی را زیر سوال نمی برد.

بسیج چند سالی در فضای امر به معروف نبود

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلات موجود در رابطه با کمبودهای نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات در ناجا گفت : اخیرا نیروهای سپاه نیز در این ضمینه وارد شده اند و توافق نامه هایی برای حضور و فعالیت آنان نیز صورت گرفته است.

منتظرالقائم گفت  :متاسفتانه چند سال بسیج در این فضا نبود و ناجا تنها بود.

وی با اشاره به اینکه فضای سینمایی دولت های گذشته هیچ فرقی با یکدیگر نداشته است گفت : فیلم های روی پرده اصلا همسویی با فرهنگ ما ندارند و فیلم های شبکه های خانگی که دیگر فاجعه است ؛  ویترین ها و  چینش های مغازه ها  ؛ توزیع علنی سی دی های غیر مجاز ؛ لباس ها  ؛ تابلو ها  ؛ پایگاه های اینترنتی و حتی خود صدا و سیما را ببینید ؛ که هیچ کدام نه تنها کمکی در امر به معروف نمی کنند بلکه خودشان باید مورد امر به معروف قرار گیرند.

از دولت می خواهیم مزاحم فرهنگ نشود و مانع الخیر نباشد/ حکومت اسلامی نمی خواهد کسی را به زور اسلحه به بهشت ببرد

این کارشناس مسائل فضای مجازی ادامه داد : یک مسئولی می گوید , که دولت فرهنگ نیست ؛ بودجه های فرهنگی را دیگر سازمانها دریافت می کنند ؛ پاسخ وی این است که از دولت می خواهیم مزاحم فرهنگ نشود و مانع الخیر نباشد .

منتظرالقائم با اشاره به تفاوت بین حکومت اسلامی و طاغوت ، نصریح کرد : حکومت اسلامی در قبال جامعه وظیفه دارد ؛ وظیفه دارد که میدان را برای رفتن مردم به بهشت فراهم کند ؛ حکومت اسلامی نمی خواهد کسی را به زور اسلحه به بهشت ببرد.

وی جایگاه مردم در امر به معروف و نهی از منکر را بسار مهم دانست و افزود : اگر مردم نباشند ناجا نمی تواند طرح ارتقای امنیت اخلاقی را اجرا کند ، چون برای هر طرحی محتاج همراهی مردم هستند و به خاطر همین است که دشمن نیز در پی تغیر افکار مردمی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد : اگر مردم نبودند اصلا این طرح اجرا نمی شد ؛ حجم زیاد مطالبات مردمی است که به اجرای طرح های امنیت اجتماعی کمک کرده است ضمن اینکه نیروی انتظامی نیز از خود مردم و از بطن مردم است.

امر به در معروف فضای مجازی کار نشده و کار شدنی بسیار زیادی دارد

منتظر القائم با اشاره به جایگاه زن در جامعه ی اسلامی نیز گفت : اگر زن در جامعه حرکت به سوی دین را انجام ندهد مرد نمی تواند تاثیری داشته باشد ؛  یک پدر نمی تواند به راحتی آنچه را که مادر به کودکش منتقل می کند ؛ منتقل کند ،  هدف اصلی حضور و هدف اصل وجودی زن تربیتی و آموزش و پرورش است و اصل پرورش است.

وی نقش زن در جامعه را  مربی گری دانست و تصریح کرد : زنان در جامعه ای اسلامی باید اولین کسانی باشن که دست به آگاه سازی بزنند و روشنگری کنند.

این کارشناس فضای مجازی گفت : امر به در معروف فضای مجازی کار نشده و کار شدنی بسیاری در این ضمینه داریم.

این استاد دانشگاه در رابطه با فیلترینگ نیز گفت :  حتی ما فیلتر هم انجام نمی دهیم ؛ سایت های ارائه ی فیلتر شکن مثل قارچ رشد می کنند و رشد کرده اند ؛ مشکل اصلی در بحث فیلترینگ مسئله ی فنی و تکنولوژی نیست بلکه مسئله اصلی سیاسی و سیاسی کاری است.

برخی می گویند که مخالفان فضای مجازی حتی نمی توانند یک اس ام اس بزنند و بلافاصله برچسب بی سوادی را هم می زنند

وی بااشاره به اینکه برخی در تیربون های یکطرفه دائما فریاد می زنند که “فیلتر کردیم و او هم فیلتر شکن ساخت” ؛ گفت : بازی بازی تکنولوژی است که شما میبندید و آنها راه عبور از آن را انتخاب می کنند این یک بازیه منطقی است که ادامه پیدا می کنند.

منتظر القائم ادامه داد : برخی نیز می گویند “ماهواره که آمد نه تنها دین مردمان ما کم نشد که هیچ بلکه ایمان آنان نیز افزایش پیدا کرد”  ، اینها حرفهایی است که تنها می توانند در تریبون های یک طرفه زده شود و کسی جرات صحبت کردن در این موضوعات را در مناظره ها ندارد.

این استاد دانشگاه افزود : بعد از این حرفهای پشت پرده بلند میشود ؛ که مخالفان فضای مجازی حتی نمی توانند یک اس ام اس بزنند و بلافاصله برچسب بی سوادی را هم می زنند.

وی گفت : در فضاهای مجازی ایجاد شده  ؛ آتلیه ها  ؛ مانکن ها و شغل بسیار زننده و حرام مدلینگ ها یا  فروش لوازم ماهوره یا مواد مخدر فیلتر شکن ها اینها همه امر به معروف می خواهند و این هم می تواند از مسئولان مرتبط با این حوزه ها صورت گیرد.

وزارت ارتباطات باید برخورد کند و خودش مورد امر به معروف قرار گیرد

این کارسناش مسائل فضای مجازی با اشاره به اینگه این موضوعات باید از طرف مردم پیگیری شود ؛ گفت : ساز و گار این موضواعات مردمی است ؛ مردم باید مطالبه گری کنند ؛ تشکل های مردمی بایدفضای رسانه ای را ایجاد کنند که مسئولان بدانند ؛ وزارت ارتباطات باید برخورد کند و خودش مورد امر به معروف قرار گیرد.

منتظرالقائم با پرسش اینکه چرا دولت از اجرای قانون شبکه ی ملی اطلاعات جلوگیری می کند و آن را انجام نمی دهند ؛ تصریح کرد : متاسفانه در این موارد چون روشنگری رخ نداده است و تمامی دستگاه های مسئول سکوت کرده اند و کار خود را انجام نمی دهند ، شبکه ملی اطلاعات همچنان پادرهوا مانده است.

وی ادامه داد : زمانی که پایگاه های خبری لینک شبکه های اجتماعی فیلتر شده را در کنار اخبار خود قرار می دهند این خود مشکلی اساسی است چرا شبکه های اجتماعی داخلی را تقویت نمی کنند ؛ چرا توانمند سازی های داخلی ؛ و نوآوری بومی انجام نمی دهند.

در جامعه امروزی زمانی ضربه خورده ایم که بسیج دور بوده است

این استاد دانشگاه افزود : کسی که میگوید” فیلتر کردیم و فیلتر نشد” ، باید توجه به داخل داشته باشند فیلترینگ در تمام دنیا وجود دارد و همه این کار را انجام می دهند ؛ در خیلی کشورهایی که دین و قوانین خاص مذهبی هم ندارند این اتفاق رخ داده است ؛ و جلوی شبکه های آمریکایی و اسرائیلی گرفته شده است.

منتظرالقائم  خاطر نشان کرد : در جامعه امروزی زمانی ضربه خورده ایم که بسیج دور بوده است ؛ همینکه بسیج بانی برخی موضوعات باشد و مدیریت کند خودش درست است و راه گشاست.

نگرانیم که به جای پیوست فرهنگی ؛ رشوه ی فرهنگی ایجاد شود

وی با اشاره به برگزاری جلسه ی شورای عالی فضای مجازی در روز شنبه بعد از ماهها تعطیلی گفت : یکی از نگرانی های ما برای جلسه ی روز شنبه ی شورای عالی فضای مجازی این است که به جای “پیوست فرهنگی ؛ رشوه ی فرهنگی ایجاد شود”.

این کارشناس فضای مجازی افزود : ما نگرانیم پیوست های فرهنگی که تا حد زیادی مشکلات و مضرات تکنولوزی ها را از بین میبرد و برطرف می کند جای خود را به رشوه های فرهنگی با مضمون کمک به چند درصدی درآمد های تکنولوژی های جدید به سازمانهای خاص باشد که بتوانیم کار را انجام دهیم ؛تبدیل شود.

انتهای پیام / عمید شجاعی

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب