پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:22:06 - دوشنبه 12 آبان 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
۱۳ آبان برگ زرینی از تاریخ حماسه‌ساز مردم غیور ایران
روز سیزدهم آبان برگ زرینی از تاریخ حماسه‌ساز مردم غیور ایران به تمام مردم جهان آموخت برای به دست آوردن حقوق از دست رفته خود باید با ستم‌گران جهانی بستیزند. دفاع از حقوق انسانی ملتی‌ که به قدرت رهبری دینی‌اش افتخار می‌کند.

سیزدهم آبان سالگرد سه رویداد مهم در تاریخ ایران است تبعید امام خمینی به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، کشتار دانش‌آموزان در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در دانشگاه تهران و تسخیر سفارت امریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ ، سه رویداد متفاوت بودند، ولی هر یک در شکل دادن به حرکت انقلاب اسلامی نقش خاصی ایفا کردند. هویت هر سه رخداد، مبارزه با استکبار و عوامل آن است و به همین دلیل این روز «روز ملی مبارزه با استکبار» نامیده می‌شود.

۱۳ آبان ماه ، روز گرامی­داشت پایداری و ایستادگی بصیرانه و پیروزمندانه­ دانش‌آموزان بسیجی شجاع و غیور ایران اسلامی در برابر لشکر کفر و نفاق، شجاعت خالصانه و ایمان شکست­ناپذیر نونهالان بسیجی لشکر ایمان؛ و رخصتی برای پاس‌داشت اتّحاد و هم‌دلی مردم ایران در راه دفاع از ارزش­ها و آرمان­های ملّی و اسلامی ،پایمردی­های نوجوانان بصیر و انقلابی ایران ،لشکریان مخلص خدا و این مکتبیان مدرسه­ عشق، بر پیر فرزانه­ انقلاب و پدر معنوی همه­ بسیجیان مؤمن، مقام عظمای ولایت، گرامی باد.

۱۳آبان روز تجلیل از دلاوری­های بصیرانه جوانان و نوجوان، این بزرگ­مردان قبیله ­ایمان، بر جوانان و نوجوانان ولایت­محور، جان بر کف سال­های باشکوه حماسه و عشق، قهرمانان نوجوان جوانان هشت سال دفاع جوان‌مردانه از مرزهای میهن و کیان اسلام و انقلاب، میعادگاه پاس‌داشت خون پُرثمر و روح پاک دانش آموزان و دانشجویان شهید ایران اسلامی تجدید میثاق با آرمان­های امام و شهیدان، پیمانی تازه می­بندیم.

۱۳آبان روز تأکید بر اهمیت بصیرت، حماسه، عشق و شجاعت، روز بزرگ‌داشت حماسه­آفرینی نوجوانان شهید هشت سال دفاع مقدّس، این مدافعان بابصیرت آرمان­های شهیدان، انقلاب و ولایت این رادمردان بی­ریا و بی­ادعای انقلاب، شهدایی که با خون شان احیاگر همه­ دانش­آموزان و دانشجویان و نوجوانان و جوانان شهید، و یادمانِ سال­ها ایستادگی و بصیرت و ایمان انقلابی بسیجیان ولایی تجدید پیمان می بندیم
دانش­آموزانی که هنگام تبعید امام در سال ۱۳۴۲ خردسالانی بیش نبودند، ۱۵ سال بعد غیورمردانی در این خاک شدند که بر ظلم و بیداد شوریدند.

دانش‌آموز شهید سیزدهم آبان، درس را نه در پشت نیمکت‌های چوبی کلاس و بر تخته‌ سیاه آن که بر صفحه سپید پیشانی مردمان زجر کشیده در کوچه و بازار آموختند. سیزدهم آبان، سالگرد روزی است که دانش‌آموز مسلمان ایرانی در خون خود وضو گرفت و به امام خود اقتدا کرد و در قیام نمازش، تنها خدا را بزرگ و لایق بزرگی خواند.سال‌روز قیام خونین دانش‌آموزان علیه رژیم ظلم و استبداد، نماد ایستادگی و مردانگی دانش‌آموزانی است که به سلاح علم و ایمان مسلح گشتند و تمدنی بزرگ آفریدند.به عنوان سمبلی از ایثارگری و جان‌فشانی دانش‌آموزان در راه آرمان الهی و ضد استبدادی، چون ستاره‌ای فروزان می‌درخشد.

روز ۱۳ آبان، روز قیام فرزندان امام که با شعار «درود بر خمینی» و «مرگ بر شاه» پایه‌های حکومت پهلوی را به لرزه درآوردند و با گلوله‌های مأموران شاه به خاک و خون غلتیدند، خاطره پر شکوه سیزدهم آبان که پیچیده در مردانگی و ایثار و از خود گذشتگی و دشمن‌ستیزی دانشجویان و دانش‌آموزان شهید است تا همیشه در یادهامان جاودانه خواهد ماند.

سیزدهم آبان روزی است که جوانه‌‌های سبز ایمان رویید و دانش‌آموزان مسلمان به نشانه اعتراض به حکومت پهلوی، در دانشگاه تهران اجتماع کردند و تاریخ، شاهد خون به ناحق ریخته آنان شد. دانش‌آموزان انقلابی برخاستند تا نور گوهر دانش و دانش‌آموزی را در آینه حماسه و دلیری بتابانند و غبار خودباختگی را از سیمای مدرسه بروبند.بیداری و حیات امروزمان را مرهون آگاهی و شعور دانش‌آموزانی هستیم که در سیزده آبان در خون خود غسل شهادت کردند.

سلام بر سیزده آبان! سلام بر شهیدان سیزده آبان! درود بر شهیدان گران‌قدر که خون سرخشان، بیداری پگاهان را بر ما ارزانی داشت.

نقش دانش‌آموزان در پیروزی انقلاب اسلامی، خاموشی فتنه‌های داخلی و خارجی، اداره هشت سال صحنه‌های سلحشورانه جنگ تحمیلی و حضور در عرصه‌های سازندگی انکارناپذیر است .دانشجویان و دانش‌آموزان، مهم‌ترین سرمایه‌های حال و آینده کشورند؛ زیرا دو ویژگی مهم «تحرک و نشاط» و «پاکی و معنویت» را در خود جمع کرده‌اند.جان تشنه و روح مشتاق را در آستان دین و دانش به نیاز و نیایش می‌برند و در سنگر علم و ایمان با جهل و کفر می‌ستیزند. دانش را در راه دین به کار گرفتن و جسم را نردبان تکامل روح ساختن و به ادراک بیش از مدرک اندیشیدن، نشان‌های دانش‌آموز نمونه است.

یوم‌الله سیزدهم آبان، یادآور حماسه‌ها، ایثارها و فداکاری‌های دانش‌آموزان و دانشجویان پیرو خط امام بود.به همه مستضعفان جهان می‌آموزد که علیه مستکبران قیام کنند و حقوق مسلم و از دست رفته خود را باز پس گیرند.فرصتی برای تجدید عهد با قلم، کتاب، دین و دانش است. دانشجویان و دانش‌آموزان ایران اسلامی همواره تشنه علم و دانشند و موفقیت‌های چشم‌گیرشان؛ به عنوان الگوی راستین مایه مباهات کشورهای اسلامی است.اثبات این باور است که امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

روز تسخیر لانه جاسوسی، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی شعارهای توفنده و مشت‌های گره‌خورده دانشجویان پیرو خط امام، در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ لرزه بر اندام زمام‌داران کاخ سفید انداخت. سلام بر روح و روان پاک دانش‌جویان و دانش‌آموزان بیدار دلی که با خون سرخشان استقلال و آزادی را برایمان به ارمغان آوردند.

روحیه استکبارستیزی مردم ایران، مدیون برکت انقلاب اسلامی و رهنمودهای پیر بیدارگر زمان؛ خمینی کبیر رحمه الله است. دانشجویان متعهد پیرو خط امام در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ با ایمان به آرمان‌های خویش همه قدرت‌های استکباری را به سخره گرفتند.، به همه مستضعفان جهان آموخت که می‌توانند چپاول‌گران را به زباله‌دان تاریخ بسپارند. واقعه شکوهمند تسخیر لانه جاسوسی، نماد قدرت و غرور ملی دانش‌آموختگان مکتب خمینی است.

روز درخشش آفتاب بیداری، بر بام بلند ایران و تلألؤ نور آرمان‌خواهی دانش‌آموزان و دانشجویان با تفکر ژرف و ریشه‌دار دینی مبارزه با ظلم؛ بهترین و برجسته‌ترین درس امام خمینی به همه طالبان علم و دانش آموخت . مبارزه با اشغالگران صهیونیست یکی از زیباترین ثمرات روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و حماسه ۱۳ آبان ۱۳۵۸ است.

روز سیزدهم آبان برگ زرینی از تاریخ حماسه‌ساز مردم غیور ایران به تمام مردم جهان آموخت برای به دست آوردن حقوق از دست رفته خود باید با ستم‌گران جهانی بستیزند. دفاع از حقوق انسانی ملتی‌ که به قدرت رهبری دینی‌اش افتخار می‌کند.

حالا که در فصل پاییز، فرشته­ها با مدادرنگی­های خود، برگ درختان را نقّاشی کرده­اند، شما هم باید بکوشید تا با خوب درس خواندن خودتان، باغ علم و دانش را سرسبز کنید. خداوند را شکر می­گوییم که به شما فرزندان این آب و خاک فرصت داده تا علم بیاموزید و اخلاق خود را تقویت کنید و برای به عهده گرفتن نقش بزرگ­ترهای جامعه در آینده­ی باشکوه ایران اسلامی آماده شوید.
تبعید امام خمینی در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ امام خمینی توسط مأموران حکومت شاه بازداشت و پس از انتقال از قم به تهران، به ترکیه تبعید شدند. این تبعید در پی اعتراض امام به سیاستهای حکومت پهلوی و از جمله تصویب لایحه کاپیتولاسیون به وقوع پیوست.
دوران تبعید امام به ترکیه بسیار سخت و شکننده بود. امام حتی از پوشیدن لباس روحانیت منع شده بودند. چند روز بعد (۲۱ آبان ۱۳۴۳) برای منزوی‌تر ساختن ایشان و قطع هرگونه ارتباط، محل تبعید را به شهر بورسا واقع در ۴۶ کیلومتری غرب آنکارا انتقال دادند. در این مدت امکان هرگونه اقدام سیاسی از امام خمینی سلب شده و ایشان تحت مراقبت مستقیم مأمورین اعزامی ایران و نیروهای امنیتی ترکیه قرار داشتند.
امام خمینی جمعاً ۱۱ ماه در ترکیه به سر بردند، سپس ساواک با هماهنگی دولت ترکیه ایشان را در ۱۳ مهر ۱۳۴۴ به عراق تبعید کردند. ایشان به مدت ۱۳ سال تحت نظارت توأم با فشار رژیم بعثی عراق بودند. در بحبوحه انقلاب اسلامی، و در نتیجه افزایش اختناق رژیم بغداد امام خمینی تصمیم به خروج از عراق و عزیمت به کویت گرفتند اما کویت تحت فشار شاه، از پذیرش امام و هیئت همراه امتناع ورزید در نتیجه امام خمینی در مهر ۱۳۵۷ راهی فرانسه شد ندو در «نوفل لوشاتو» در حومه پاریس اقامت گزیدند. امام طی ۴ ماه اقامت خود در فرانسه انقلاب اسلامی را تا مراحل پیروزی هدایت کردند و سپس در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ به کشور بازگشتند. امام در طول هجرت ۱۴ ساله خود به روشنگری افکار عمومی ایران و جهان نسبت به ماهیت حکومت شاه پرداخته و زمینه انقلاب مردمی و سقوط رژیم پهلوی را فراهم ساختند. به همین دلیل نقطه شروع دوره هجرت یعنی ۱۳ آبان ۱۳۴۳ و همچنین نقطه پایان آن یعنی ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ به عنوان «یوم‌الله» شناخته شده است.

صبح ۱۳ آبان ۱۳۵۸ کمتر از یکسال پس از پیروزی انقلاب ، دانشجویان پیرو خط امام که در حدود ۴۰۰ دانشجو از دانشگاههای شریف و پلی تکنیک(امیرکبیر) و ملی(شهید بهشتی) و تهران بودند،‌ در یک حرکت هماهنگ با شعار «الله اکبر» به سوی ساختمان سفارت آمریکا در تهران حرکت کردند و جاسوس خانه آمریکا را تصرف کرده و حماسه عظیمی آفریدند که حضرت امام خمینی آن را، انقلاب دوم و انقلابی بزرگتر از انقلاب اول نامیدند تا این روز، روز مبارزه با استکبار باشد.

تسخیر سفارت امریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ (تسخیر لانه جاسوسی امریکا در تهران از ابتدا با حمایت امام خمینی مواجه گردید. امام تصرف لانه جاسوسی توسط دانشجویان را «انقلاب دوم» لقب دادند و در سخنانی، از این اقدام حمایت کردند:«شما می‌بینید که الان مرکز فساد ‌امریکا را جوانها رفته‌اند گرفته‌اند و امریکائیها را هم که در آنجا بودند، گرفتند و آن لانه فساد را بدست آوردند و امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و جوانها مطمئن باشند که امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.» صحیفه نور، ج ۱۰، صص ۱۵۷ـ ۱۴۸؛ )، سه رویداد متفاوت بودند، ولی هر یک در شکل دادن به حرکت انقلاب اسلامی نقش خاصی ایفا کردند. هویت هر سه رخداد، مبارزه با استکبار و عوامل آن است و به همین دلیل این روز «روز ملی مبارزه با استکبار» نامیده می‌شود،با گرامیداشت این ایام برای شادی قلب امام «ره» و شهیدان گلکون کفن اسلام عزیز صلوات میفرستیم اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم ولعن وعذاب الیم وشدید وعظیم خدا را برای دشمنانشان طلب میکنیم.

انتهای پیام/یادداشت  اختصاصی صبح رابر

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب