پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

17:03:16 - یکشنبه 25 آبان 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آسمان پایتخت؛ هر روزآلوده تر از دیروز/ بنزین های پاک هوا را ناپاک کرد! + اسناد
یکسال پیش و بعد از گذشت چند ماه از آغاز به کار دولت حسن روحانی، سازمان محیط زیست با همکاری وزارت نفت به شدت علیه بنزین های پتروشیمی ساخته شده در داخل کشور موضع گیری کردند و این بنزین ها را سرطان زا نامیدند. همین مسئله نیز بهانه ای شد تا رویه واردات بنزین از خارج از کشور بار دیگر آغاز شود. اما این بار این وعده به مردم داده شد که بنزین های یورو۴ به کشور وارد خواهد شد.

به گزارش“صبح رابر” به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا گویا آلودگی هوا دست بردار نیست و در شرایطی که اهالی دولت یازدهم در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۳ با واردات بنزین های پاک، قول های مساعدی در زمینه هوای پاک در پاییز و زمستان سال جاری داده بودند، اما این روزها مشاهده وضعیت آب و هوای تهران نشان می دهد که میزان آلودگی نسبت به مدت مشابه سال های گذشته تفاوتی نداشته و حتی در این زمینه می توان گفت وضع بدتر نیز شده است.

یکسال پیش و بعد از گذشت چند ماه از آغاز به کار دولت حسن روحانی، سازمان محیط زیست با همکاری وزارت نفت به شدت علیه بنزین های پتروشیمی ساخته شده در داخل کشور موضع گیری کردند و این بنزین ها را سرطان زا نامیدند. همین مسئله نیز بهانه ای شد تا رویه واردات بنزین از خارج از کشور بار دیگر آغاز شود. اما این بار این وعده به مردم داده شد که بنزین های یورو۴ به کشور وارد خواهد شد.

این در شرایطی بود که از همان ابتدای کار واردات بنزین، برخی رسانه ها از آلوده بودن بنزین های وارداتی به موادی خاص خبر دادند. از همین رو در گزارشی که یکی از خبرگزاری های کشور در اردیبهشت ماه امسال منتشر کرد آمده است: «مهمترین شاخص‌های محیط زیستی برای بنزین عرضه ‌شده مربوط به “بنزن”، “گوگرد”، “آروماتیک” و “اُلفین” است. بر این اساس طبق استانداردهای کشور باید بنزین عرضه شده دارای بنزن کمتر از دو درصد، گوگرد کمتر از ۴۰ PPM، آروماتیک حداکثر ۳۵ درصد و الفین ۱۸ درصد باشد. این در شرایطی بود که آزمایش های انجام شده و جدول آنالیز دو محموله بنزین وارداتی به کشور نشان می‌داد که در اولین محموله “بنزن” هشت درصد و “گوگرد” ۵۰۰ PPM است. در این جدول اگر چه برخلاف ضوابط واردات بنزین عدد “آروماتیک” مشخص نشده است اما با توجه به درصد انتشار بخار(فرّار بودن بنزین) مشخص می‌شود که درصد آروماتیک هم بیشتر از استاندارد مشخص شده بوده است.»

ماجرا اما زمانی جالب تر شد که بعد از گذشت نزدیک به یکسال از وعده و وعیدهای دولت یازدهم مبنی بر بنزین های پاک وارداتی، هوای کلانشهرها طبق روال گذشته خود ناپاک ماند تا مشخص شود نگرانی های به وجود آمده از ابتدای سال جاری، بر اساس واقعیت ها صورت گرفته است. چندی بعد نیز مشخص شد که همسر یکی از مسئولان دولتی که شرکت واردات و صادرات دارد، توانسته با لابی های صورت گرفته، از یک شرکت آلمانی بنزین خریداری کرده و از طریق امارات وارد ایران کند. در این مسیر اما مشخص شد که بنزین های سبک و سنگین در کشور امارات با یکدیگر ادغام شده و وارد کشور شده است.

در این بین نکته قابل توجه اینجاست که این روزها هیچ آماری درباره میزان آلودگی هوا و وجود مواد آلاینده در سطح شهر تهران منتشر نمی شود. در گذشته هرگاه آلودگی شهر تهران از مرز هشدار عبور می کرد، ستاد بحران با تشکیل جلساتی متعدد، درباره این موضوع به شور و مشورت می نشست، اما گویا سانسور دولتی ها به ستاد بحران نیز سرایت کرده و این جلسات در وضعیت کنونی تهران به حالت تعطیل درآمده است.

بنابر گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، شاخص کیفیت هوا روز یکشنبه ۱۳۹۳/۰۸/۲۵ در ساعت ۱۱ صبح و مقایسه با روز گذشته بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت کلیه آلاینده ها به غیر از آلاینده ازن نسبت به روز گذشته در همین ساعت افزوده شده است . به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دوونیم میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط ناسالم برای گروههای حساس میباشد. لازم به ذکر است ایستگاههای ستاد بحران ، شهرری ، پارک رازی ، پارک سلامت ، پارک شکوفه ، پارک قائم ، دانشگاه تهران ، دانشگاه شهید بهشتی ، سوهانک ، شهرک چشمه و فرمانداری شهرری به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از دوونیم میکرون در شرایط ناسالم قرار دارند . به دلیل اینکه شاخص کیفیت هوا برای آلاینده دی اکسیدنیتروژن، عدد بالای ۲۰۰ را در نظر گرفته است در تحلیل و پیش بینی هایی که مقداراطلاعات آن کمتر از ۲۰۰ می باشد منظور نمی گردد. گزارش هواشناسی و پیش بینی : اثرات بهداشتی آلاینده ذرات معلق کمتر از دوونیم میکرون در شرایط ناسالم برای گروههای حساس : افزایش احتمال علائم تنفسی در افراد حساس، تشدید بیماری قلبی و ریوی ، مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماریهای قلبی، ریوی و افراد مسن توصیه می گردد در شرایط ناسالم برای گروههای حساس : افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و ریوی ، سالمندان و کودکان باید فعالیت های طولانی مدت در فضای باز را کاهش دهند.

در این بین حتی در طول یک ماه گذشته میزان آلودگی شهر تهران به مرز هشدار رسیده و در برخی روزها شاخص کیفیت هوای تهران ۷۰ پله صعود نیز داشته است. بنابراین به نظر می رسد با توجه به قرار گرفتن شهر تهران در آبان ماه در شرایط هشدار، در صورتی که همین روند ادامه یابد، به احتمال فراوان در طول ماه های آذر، دی و بهمن که آلودگی هوا به اوج خود می رسد، باید منتظر شرایط بغرنج تری نیز باشیم.

حال به نظر می رسد ماجرای بنزین های وارداتی که قرار بود هوای تهران و کلانشهرها را پاک کند، به یک آبروریزی برای دولت یازدهم تبدیل شده، چراکه این روزها بخش های مختلف مجلس نیز با تشکیل کمیته های گوناگون، در حال بررسی وضعیت بنزین های وارداتی هستند و طبق آخرین گزارشی که از سوی کمیسیون اصل نود مجلس منتشر شده، بنزین های پالایشگاهی تولید داخل سرطان زا نیست و میزان آلایندگی این بنزین ها با بنزین های وارداتی برابر گزارش شده است.

حالا باید منتظر ماند و دید واکنش مسئولان دولت یازدهم درباره بنزین های وارداتی و ادعاهایی که درباره هوای پاک مطرح کرده بودند، چگونه خواهد بود. اما آنچه مشخص است، این است که در طول این مدت بیش از یک میلیارد لیتر بنزین غیر استاندارد به بهانه بنزین پاک وارد کشور شد و دراین مسیر، این مردم بودند که فقط به ادعاهای مطرح شده درباره هوای پاک دل بستند.

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب