پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:57:39 - شنبه 6 دی 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تأثیر نماز بر جامعه از نظر قرائتی
رئیس ستاد اقامه نماز گفت: هر چقدر برای نماز تبلیغ شود از تلاش نیروی انتظامی و قوه قضائیه کم می شود. اگر برای تربیت فرزندمان هزینه کنیم فردا برای آزادکردن او از زندان یا رهایی از اعتیاد هزینه نمی کنیم.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا نشست خبری بیست و سومین اجلاس نماز که قرار است ۱۰ و ۱۱ دی‌ماه در اهواز برگزار شود صبح امروز شنبه ششم دی‌ماه با حضور حجت الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز و دکتر محمود مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز و حجت الاسلام علی دارابی جانشین کمیته علمی بیست و سومین اجلاس نماز در سالن کنفرانس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر مظفر بابیان اینکه بیست و سومین اجلاس نماز در ۱۰ و ۱۱ دیماه دراستان خوزستان شهر اهواز با پیام مقام معظم رهبری و با حضور معاون رییس جمهور و شخصیت های علمی و فرهنگی و همه اقشار جامعه برگزار می شود گفت: در این اجلاس اوضاع یکسال گذشتهمان را بررسی می کنیم و برای برنامه ریزی های یکسال آینده هم فکر می کنیم.   مهمترین برنامهمان اجرای فرامین و مطالبات مقام معظم رهبری در همین پیامهایی است که برای اجلاس می دهند.

وی افزود: امسال برای اولین بار سازمان تبلیغات اسلامی کمیته علمی و سازمان صدا و سیما کمیته اطلاع رسانی این اجلاس را بر عهده گرفت. ۱۸۰۰ مقاله به دبیرخانه ما رسید که امیدوارم با داوری ها مقالات برگزیده را معرفی کنیم. ۱۰۰ مقاله سفارشی هم به ما ارائه شد. ۵ پیش اجلاس در استان های اردبیل، تهران، فارس، کردستان و هرمزگان و همچنین در کلیه شهر های خوزستان برگزار شد. نمایشگاهی هم در اهواز در کنار محل اجلاس برقرار است که جدیدترین محصولات و تولیدات فرهنگی درباره نماز در آن ارائه شده است. امیدوارم بتوانیم هرسال از سال گذشته موفق تر باشیم و در یکسال آینده به شاخص ها و نمادهای تعالی فرهنگی در پرتو نماز برسیم.

در ادامه حجت الاسلام قرائتی گفت: دو رقم عبادت در اسلام داریم: یکی عبادات بی صدا و یکی عبادات با صدا. نماز از آن دسته عبادت هایی است که سرو صدا و فریاد می خواهد. ۵ دقیقه نماز می خوانیم ولی برای آن ۵ دقیقه هم باید با صدای بلند در پشت بام اذان بگوییم. تبلیغات نماز باید زیبا باشد. «ان اصفحهم» یعنی هر کسی که زبان وگویشش فصیح تر است او اذان بگوید. یعنی هم خوش صدا باشد و هم دائمی باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: اذان هر زمانی با شرایط خودش باید مطابق باشد. تا زمانی که ما صدا و سیما را داریم باید تبلیغ نماز از صدا و سیما بشود. همانطور که جسممان مریض می شود روحمان هم ممکن است بیمار شود. قرآن می فرماید «فی قلوبهم مرض» بعضی ها قلبشان مریض است. و همچنین می گوید «قلب سلیم». هر چقدر برای نماز تبلیغ شود از تلاش نیروهای انتظامی و قوه قضائیه کاسته می شود. زیرا نماز انسان را از فحشا و منکر و گناهان دیگر باز می دارد. اگر برای تربیت فرزندمان هزینه کنیم فردا برای آزادکردن او از زندان یا برای رهایی از اعتیاد برای او هزینه نمی کنیم. زیرا فرزندی که درست تربیت شود معتاد و دزد و بزهکار نمی شود.

قرائتی ادامه داد: نماز مسائل اقتصادی را حل می کند علاوه بر اینکه گفتم پیشگیری برای هزینه های مختلف می کند. ما نماز باران داریم یعنی با خواندن نماز باران، باران می آید و کشاورزی رونق می گیرد. «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ» یعنی اگر مردم با نماز باشند برکات زندگیشان هم زیاد می شود. مثلا تاجری که تقوا دارد به واسطه تقوایش سود کم می گیرد و جنس خوب به مردم می رساند که این مسئله موجب زیاد شدن مشتریانش و در نتیجه رونق کسب و کارش می شود.

وی افزود: نماز، تابوت نیست که وقتی مردیم در آن برویم. بلکه اکسیژن است که باید با آن نفس کشید. گناهان و آسیب های اخلاقی و اجتماعی یا از غفلت یا از روی شهوت انسان است که دوای غفلت نماز است و دوای شهوت همسر گزینی است. اگر جوانان ما نمازخوان باشند و همسر داشته باشند آمار فساد و آسیب های اجتماعی کم می شود زیرا نماز مانع فحشا و منکرات است. پیغمبر (ص) فرمود از دنیای شما نماز و زن را دوست دارم. رابطه نماز با زن این است که هر دو انسان را از فحشا و منکرات باز می دارند. انبیا علاوه بر اینکه رسالت جهانی داشتند اما بر فرزندان خود وظیفه ای دیگر داشتند و بر تربیت فرزندان خود تأکید فراوانی داشتند.

قرائتی با بیان اینکه روایتی است که پیامبر اکرم(ص) در لحظه جان دادن خود که سر بر سینه حضرت علی داشت گفت نماز، نماز و نماز و با گفتن نماز نفس آخرین را کشید، گفت: تنها اجلاسی که مقام معظم رهبری هرساله برای آن پیام می دهند همین اجلاس نماز است. در این اجلاس رئیس جمهور هرسال صحبت می کند اما امسال به دلیل مشغله آقای روحانی معاون ایشان حضور پیدا می کنند. از ائمه نماز جمعه، مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و دانشگاه ها در این اجلاس شرکت خواهند کرد. کارهای خوبی راجع نماز کرده ایم ولی خیلی کارهای دیگر هم زمین مانده است. در دانشگاه امیرکبیر، تهران، علم و صنعت و شریف اینهایی که من در آنها برای نماز رفتم ده ها هزار نفر دانشجو برای نماز شرکت می کنند. در گذشته کتاب نماز برای سال دوم دبیرستان بود اما الان در همه رده ها و در دانشگاه ها هم است.

وی افزود: نمازخانه های بین راهی زیادی ساخته شده است. مقالات و پژوهش های خوبی درباره نماز شده است. اولین سوال از شما درباره نماز است و آخرین پیام پیامبر ما هم نماز است. این است که باید مواظب باشیم که فرزندانمان را نماز خوان بار بیاوریم. قرآن می فرماید برای فرزندانتان ذخیره نیک تهیه کنید. «قدموا أنفسکم کما تشاءون» برای فرزندانتان برای آخرت ذخیره کنید. الان جنایتکارترین مردم با سوادترین آنها هستند یعنی تحصیل کردن مهم نیست اینکه چاقو در دست چه کسی است این مهم است. انکه با چاقو یا هواپیما یا بمب چه کار می کنند مهم است. باید در هر مدرسه و دانشگاه هایمان نماز خانه و مسجد باشد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام علی دارابی آمارهایی در رابطه با اجلاس بیست و سوم نماز ارائه داد. وی گفت: با توجه به شعار امسال که «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» است شعار این اجلاس «نماز و تعالی فرهنگی» انتخاب شد. در مقالات نماز در ۶ محور اصلی و ۵۱ محور فرعی فراخوان داده شد. محورهای اصلی عبارتند از: ۱-مفهوم شناسی تعالی فرهنگی در پرتو نماز، ۲- مبانی و اصول تعالی فرهنگی در پرتو نماز، ۳- سیاست ها و راهکارهای تعالی فرهنکی در پرتو نماز، ۴- شاخص ها و نمادهای تعالی فرهنگی در پرتو نماز، ۵- آثار و دستاوردهای تعالی فرهنگی در پرتو نمازو ۶- موانع و آسیب شناسی فرهنگی در پرتو نماز.

وی افزود: فرصت ارسال مقالات در ابتدا تا پایان آبان‌ماه بود اما به دلیل استقبال زیاد تا ۱۰ آذر تمدیدشد. گروه های داوری پس از مراحل ارزیابی و داوری بعدازظهر امروز مقالات برتر را انتخاب میکنند. سه نفرمقاله برتر و ۲ مقاله سفارشی برتر در حین اجلاس تجلیل و قرائت می شوند. ۴۶ درصد نویسندگان مقالات آقایان و ۵۴ درصد خانمها بوده اند.

انتهای پیام/

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب