پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:41:47 - دوشنبه 22 دی 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
واگذاری زمینی به قطری ها نداشتیم ؛ تنها امضاء توافق نامه بوده است/افزایش سرانه های زیست محیطی پارک خبر و افزایش گردشگری به وسیله سرمایه گذاران داخلی
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت : واگذاری زمینی به قطری ها نداشتیم ؛ تنها وافق نامه ای بین رئیس وقت سازمان محیط زیست و وزیر محیط زیست قطر با اهداف زیست محیطی به منظور تکثیر و پرورش هوبره و آزاد سازی در زیستگاه های آسیب دیده منعقد شده بوده است

 به گزارش “صبح رابر” به نقل از “ پایگاه اطلاع رسانی بوتیا ” ؛ سال ۱۳۸۹ همزمان با بازی های آسیایی قطر، ولیعهد این کشور به دعوت اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر وقت احمدی نژاد به کرمان سفر می کند، هدف از این سفر بررسی سایت های مناسب تفریح و شکار در شهرستان های سیرجان و بافت اعلام می شود.

اقامت ولیعهد قطری در استان کرمان ۱۵ روز بوده است و در این مدت اقدامات غیر قانونی زیادی مانند رانندگی با خودرو های قطری در شهرستان های سیرجان و بافت و انواع شکار با اسلحه های نظامی در منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع خَبر بافت صورت گرفت.

در پایان این سفر رییس وقت سازمان محیط زیست در اقدامی عجیب بخشی از زمین های مناطق حفاظت شده را به امیر قطر اهدا می کند. مطابق تقاضای اولیه زمین اهدایی مساحتی به وسعت سه هزار هکتار را دربر می گرفت اما با مخالفت مسئولین محلی ۱۰۰هکتار در اختیار قطری ها قرار گرفت.

سفر مقامات قطری جهت تفریح و شکار بازتاب بدی در میان کارمندان ادارات مختلف و مردم داشت و متاسفانه قطری ها در آخرین سفر خود به این منطقه چندین صندوق حاوی شکار به خصوص هوبره را با خود بردند.

انعقاد توافق نامه با قطری ها به منظور تکثیر و پرورش هوبره 

این روزها دوباره زمزمه هایی از واگذاری قانونی زمین های پارک ملی خبر و بهرام گور سیرجان شنیده می شود و برخی از مسئولین استان به دنبال مجوز های لازم برای واگذاری رسمی این زمین ها به قطری ها هستند.

در  این رابطه  محمود صفر زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ” بوتیا ” گفت : هیچ طرحی در پارک ملی خبر قرار نیست اجرا شود وحتی  یک سانتی متر  واگذاری یا اهداء زمین نداشتیم چرا که خلاف قانون است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود : در حوزه سیرجان به عنوان مرکز ذخیره گاه طبیعی توافق نامه ای بین رئیس وقت سازمان محیط زیست و وزیر محیط زیست قطر با اهداف زیست محیطی به منظور تکثیر و پرورش هوبره و آزاد سازی در زیستگاه های آسیب دیده  منعقد شده بوده است .

وی افزود : با روی کار آمدن دولت و تدبیر و امیدپیگیری مجوز های لازم برای این امر از نظر حقوقی و حقیقی هم از طریق وزارت امور خارجه و هم سایر مراجع ذی صلاح  تحت بررسی است ، به دقت این مسئله در حال پیگیری و کنترل است و جای هیچ گونه نگرانی نیست .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان تاکید کرد : تاکنون هیچ مجوزی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست استان صادر نشده است و در صورتی که در چهارچوب ضوابط و به صلاح مملکت و نظام و محیط زیست باشد این مجوز صادر خواهد شد.

افزایش سرانه های زیست محیطی پارک خبر و افزایش گردشگری به وسیله سرمایه گذاران داخلی

محمد جواد کامیاب معاون عمرانی استاندار کرمان در پاسخ به سوال خبرنگار “بوتیا ” در رابطه با جزئیات دیدار استاندار کرمان با معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور در رابطه با پارک ملی خبر اظهار داشت : در این دیدار به دنبال اخذ مجوز محیط زیست برای شروع عملیات سرمایه گذاری در این پارک ملی بودیم.

وی افزود : سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی از جمله هواپیمایی ماهان با هدف توسعه زیست محیطی و افزایش گردشگران پارک خبر مد نظر است که این امر نیازمند مجوز لازم برای شروع به کار سرمایه گذاران است وبه هیچ عنوان بحث واگذاری زمین به قطری ها صحیح نیست .

پارک ملی بهرام گور زیستگاه قدیمی یوز پلنگ آسیایی

لازم به ذکر است ؛ منطقه ی بهرام گور در شرق شهرستان نی ریز و در مرز استان فارس و کرمان واقع شده است و مساحت آن در حدود ۴۰۸۰۰۰ هکتار است .

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بهرام گور یکی از مناطق با ارزش استان با ۴۰ سال سابقه مدیریت زیست محیطی است و با توجه به موقعیت جغرافیایی آن و هم مرز بودن با کویر سیرجان دارای اوکسیستم خاصی است.

منطقه بهرام گور با توجه به تنوع زیستی کم نظیری که در استان دارد صرف نظر از گونه های جانوری و گیاهی نادر و منحصر به فرد، یکی از زیستگاه های قدیمی یوزپلنگ آسیایی بوده و پیوستگی آن به خراسان و یزد می رسد از این رو دارای اهمیت زیادی است .

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب