به گزارش “ صبح رابر” قرآن در آیات ۲۷۵ تا ۲۷۹ سوره بقره این مسائل مهم در رابطه با فساد اقتصادی مطرح شده است قرآن بزرگترین فساد اقتصادی را جنگ با خدا و رسول معرفی کرده و در سایر بحثها رشوه دادن به حاکمان برای ایجاد تغییرات به نفع خود است.
اگر فساد اقتصادی اتفاق بیفتد نیکی از جامعه رخت برمیبندد، رشوه رواج پیدا میکند و برخی که نمیتوانند در برابر گناه مقاومت کنند آلوده میشوند و وقتی نان حرام به زندگیها وارد شد، انواع فساد اخلاقی رواج پیدا میکند.
فساد اقتصادی موجب خالی شدن خزانه از بیتالمال و جمع شدن ثروت به دست اغنیا و مفسدان اقتصادی میشود و همچنین باعث میشود اموال تنها در دست ثروتمندان به گردش درآید نه عموم مردم؛ یعنی اموال و ثروت متمرکز در دست گروهی محدود میشود.
فساد اقتصادی سبب رواج فقر و افزایش شکاف بین فقیر و غنی میشود، همچنین فساد اقتصادی باعث میشود افراد نیک جامعه کنار گذاشته شده و افراد نالایق بر سر کار آیند؛ لذا میتوان گفت بدترین و بزرگترین فسادها، فساد اقتصادی و مالی است.
فساد مالی بیماری واگیردار است، تمام دستاوردها و زحمات را نابود میکند و تمام پول و ثروت را به جیب مفتخورها روانه میکند؛ لذا باید مبارزه با مفاسد اقتصادی بهصورت جدی و مستمر ادامه پیدا کند و هیچگونه اغماض و اهمالی صورت نگیرد.
فساد اقتصادی از دیدگاه آیات و روایات
براساس آموزههای قرآن، قوام جامعه به اقتصاد و سلامت آن است، خداوند متعال در آیه پنجم سوره نساء در این باره فرموده است: «لاَ تُؤْتُواْ السُّفَهَاء أَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ قِیَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِیهَا وَاکْسُوهُمْ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلًا مَّعْرُوفًا؛ و اموال خود را که خداوند آنرا وسیله قوام [زندگى] شما قرار داده به سفیهان مدهید و[لى] از [عواید] آن به ایشان بخورانید و آنان را پوشاک دهید و با آنان سخنى پسندیده بگویید».
البته بر پایه تحلیل و تبیین قرآن از نقش و اهمیت اقتصاد سالم در سرنوشت ابدی بشر این معنا بهدست میآید که سعادت ابدی انسان یعنی متاله و ربانی شدن و رسیدن به کمک و آسایش و آرامش مطلق تنها در سایه یکتاپرستی، سلامت امور اقتصادی و پرهیز از هرگونه فسادانگیزی است؛ چنانکه خداوند متعال در آیات ۸۴ تا ۸۶ سوره هود به این مسئله اشاره و میفرماید: «وَإِلَى مَدْیَنَ أَخَاهُمْ شُعَیْبًا قَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَکُم مِّنْ إِلَهٍ غَیْرُهُ وَلاَ تَنقُصُواْ الْمِکْیَالَ وَالْمِیزَانَ إِنِّیَ أَرَاکُم بِخَیْرٍ وَإِنِّیَ أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ مُّحِیطٍ ﴿۸۴﴾ وَیَا قَوْمِ أَوْفُواْ الْمِکْیَالَ وَالْمِیزَانَ بِالْقِسْطِ وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَاءهُمْ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِی الأَرْضِ مُفْسِدِینَ ﴿۸۵﴾؛ و به سوى [اهل] مدین برادرشان شعیب را [فرستادیم] گفت اى قوم من خدا را بپرستید براى شما جز او معبودى نیست و پیمانه و ترازو را کم مکنید به راستى شما را در نعمت مىبینم و[لى] از عذاب روزى فراگیر بر شما بیمناکم (۸۴) و اى قوم من پیمانه و ترازو را به داد تمام دهید و حقوق مردم را کم مدهید و در زمین به فساد سر برمدارید (۸۵)».
از اینرو امور اقتصادی و معیشتی مردم و آسایش آنان، دارای جایگاهی مهم در حد مسائل اعتقادی و عبادی است؛ چنانکه در آیات ۳، ۴۱، ۴۳، ۸۳، ۱۷۷ و ۲۷۷ بقره و همچنین آیه ۳۹، ۸۵ اعراف، ۱۷۷ و ۱۸۱ تا ۱۸۳ شعرا و آیات دیگر نیز به این مسئله اشاره شده است.
عدالتگریزی ریشه فساد اقتصادی
پس میتوان ریشه فساد را در عدالتگریزی جستوجو کرد؛ عدالت گریزان، قانونگریزان ماهری نیز هستند؛ زیرا قانون مبتنی بر اصول عقلانی، عقلایی و شرعی اجازه میدهد تا هر کسی در هر موقعیتی بتواند از زندگی به شکل طبیعی بهرهمند شود؛ اما قانونگریزان، میخواهند تا با تغییر موقعیت خود در جامعه بر خلاف قانون، ثروت را برای خود محدود سازند و دیگران را از حق طبیعیشان محروم سازند.
از نظر اسلام و قرآن، چون هدف، گردش سالم اقتصادی در همه جامعه است، هر گونه رفتاری بر خلاف این اصل بهعنوان فساد اقتصادی شناسایی و با آن مقابله میشود.
در این رابطه نظرسنجی از مردم رابر در ارتباط با حکم مهدی هاشمی(نظر دادگاه مردمی به قوه قضاییه) که در ادامه می خوانید:
عاشق ایران :
امام على علیه السلام :عدالت را اجرا کن و از زورگویى و ستمگرىبپرهیز زیرا زورگویى مردم را به ترک از وطن وامىدارد، و ستم آنان را به قیام مسلّحانه مىکشاند.اگر بخواهیم با عدالت حکم دهیم قطعا با خیانت های اقتصادی و سیاسی که این آقازاده انجام داده باید اعدام شود. دقیقا همان حمکی که اگر سایر مردم چنین جرمی مرتکب می شدند اعمال میشد. ما خواهان اجرای عدات هستیم همین. |
صادق و سحر :
قوه قضائیه نباید بگذارد خون شهدا پایمال گردد الان زمان امتحان دادن این قوه است پس به حرمت شهدا نترسید او را به سزای اعمالش برسانید.
سحر :
کسی که به مملکت خیانت کرده چه آقازاده باشد و چه یک فرد عادی راهش اعدام است.
خداداد:
تنها مجازات خیانت به مملکت و اسلام و خون شهیدان اعدام است.
محسن :
من خجالت میکشم که پروندهای با این حجم اتهامات هنوز به سر منزل مقصود وصدور رای نینجامیده است چرا معطلید؟ بس است تمامش کنید یا اعدام یا تاپایان عمرش برود زندان.
غلامعلی شمس الدینی :
فقط وفقط وفقط محاکمه بشود واصلا مورد ترحم ودلسوزی نظام نشود مگر چه فرقی در اسلام بین آقازاده ها ومردم عادی است.
زمزم:
ای بابا پشتش به باباش گرمه که میتونه همه رو با پول بخره ولی انصافا سزاش مرگه.
حسیخانی :
باید مثل یک فرد عادی وبر اساس قانون باوی برخورد گردد.
مراد:
حبس ابدشایسته چنین افراد زورگو ودزد است.
شهروند رابری :
ما امیدوار بودیم که جلسات دادگاه علنی باشد و در یک فضای باز و گردش اطلاعاتی این موضوع پیگیری شود و این مسئله مطالبه مردم هم بود، ۲۶ جلسه دادگاه به صورت غیر علنی برگزار شداعدام سریع بدرد نمیخوره باید ۷۸میلیون ضربه شلاق بخوره بعد اعدام تابدانندکه چه کسانی رفتند وجان خود رادادند تااین کشور برقراربماند وحال این آقازاده بانازونعمت بزرگ شد وتمام اموال کشوررابه غارت برده است حبس ابد در زندان گوانتانامو برای کسی که به بیت المال دست درازی کند و برای مهدی هاشمی.درآخرهم مطابق با قانون حکم برایش صادرکنند.
محمد :
با سلام واقعا لازم است بعد از این همه سال که بسیاری با سختی وفقیری زندگی کرده اند وقت آن رسیده که چنین افرادی پای میز محکمه کشیده شوند وحق مظلومان باز پس گرفته شود
پیامک های ارسال شده در این خصوص :
**۹۲***۰۹۱۳
سلام.حکم اعدام
**۰۱***۰۹۱۳
ایشان هم مثل بقیه مردم، باید محاکمه شود…