پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:05:53 - یکشنبه 12 بهمن 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حرکت پرشتاب جوانان انقلاب در فتح قله‌های تکنولوژی/ایران هفتمین کشور در عرصه نانوفناوری
کسانی که توان موشکی، قدرت نظامی کشور را زیر سوال برده بودند و یا افرادی که توان رقابتی کشور را تنها در آبگوشت بزباش و یا قورمه سبزی می‌دانستند، شاید بهتر باشد امروز با بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نانو در کشور از رقابت سخت دنیا با ایران در رسیدن به دستاوردهای نانوفناوری این کشور نیز مطلع شوند.

به گزارش ” صبح رابر”به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا، روز گذشته مقام معظم رهبری از نمایشگاه دستاوردهای نانو و بیوتکنولوژی که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شده بود بازدید کردند و از نزدیک در جریان پیشرفت‌های علمی کشور قرار گرفتند.

 

در این نمایشگاه و نحوه بازدید مقام معظم رهبری نکته‌های زیادی وجود دارد که حاکی از اهمیت این نمایشگاه و این شاخه علمی در کشور است.

 

در سال ۱۳۷۹ اولین جرقه‌های توجه خاص کشورها و دولت‌ها به فناوری نانو در جهان زده می‌شود. تا قبل از این فقط در برخی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، آن هم به صورت پراکنده، تحقیقات در زمینه فناوری نانو انجام می‌شد.

 

کشور ایران نیز به طور ویژه به مباحث نانو ورود پیدا کرد و با تلاش جوانان دانشگاهی و محققان در کشور توانست در همان اولین سال‌ها پیشرفت‌های چشمگیری در فناوری نانو بدست آورد و در همین زمینه رشته‌های دانشگاهی مرتبط با آن هم در کشور راه‌اندازی شد.

 

تلاش‌های کارشناسی برای تدوین سند بلندمدت توسعه فناوری نانو در مرداد ۱۳۸۴ به نتیجه می‌رسد و هیئت دولت در جلسه ۲/۵/۱۳۸۴ این سند را تصویب و در تاریخ ۱۰/۵/۸۴ آن را ابلاغ می‌کند.

 

طبق سند ده ساله‌ی راهبرد آینده، ایران باید تا سال ۱۳۹۳، به رتبه پانزدهم دنیا در فناوری نانو دست یابد و مسیر توسعه باید به گونه‌ای باشد که: توسعه فناوری نانو موجب تولید ثروت و ارتقای کیفیت زندگی مردم شود.

 

این در حالی بود که ایران در جهشی عظیم در فناوری نانو توانست در سال ۸۸ یعنی ۵ سال زودتر از چشم انداز اولیه در سند بلند مدت توسعه فناوری نانو به جایگاه پانزدهمی در دنیا برسد.

 

امروز نیز ایران با همت محققان، دانشجویان و جوانان تلاش‌گر این مرز و بوم به مقام هفتم در عرصه نانوفناوری رسیده است که خود موفقیتی چشم‌گیر و جهشی بزرگ در عرصه علمی کشور محسوب می‌شود.

 

در حال حاضر که ایران به دنبال جایگزین‌های زیادی برای صادرات نفتی است، شرکت‌های ایرانی با طراحی و ساخت محصولات مبتنی بر فناوری نانو، به بازارهای داخلی و بین المللی ورود پیدا کرده اند.

 

در کنار توسعه این فناوری، جوانان زیادی برای پیشبرد اهداف علمی کشور در این زمینه مشغول به کار شده اند که همین موضوع نشان‌دهنده اهمیت و تأثیر بالای این فناوری بر کشور است.

 

نکته حائز اهمیت در این دوره از نمایشگاه دستاوردهای نانو در کشور این است که این نمایشگاه در حسینیه امام خمینی و همزمان با شروع دهه فجر کار خود را آغاز کرده است که نشان‌دهنده پیشرفت زیاد علمی کشور در حیطه‌های مختلف پس از انقلاب اسلامی بوده است.

 

قطعاً یکی از آرمان‌های اصلی امام خمینی خودکفایی کشور در همه زمینه‌ها به ویژه عرصه‌های علمی بوده است که امروز با گذشت ۳۶ سال از انقلاب اسلامی می توان گفت آرمان علمی انقلاب اسلامی تا حد زیادی به واقعیت پیوسته است و ایران به عنوان یک کانون علمی در دنیا مطرح شده است.

 

جوانان کشور با رشد رد فضای انقلابی کشور امروز توانسته اند حرف زیادی در عرصه‌های علمی برای تمام دنیا داشته باشند؛ به طوری که حاصل فکر خود را به کشورهای بیگانه صادر کرده و از نتایج شیرین آن بهره می‌برند.

 

این نمایشگاه پاسخی است برای برخی از مسئولان داخلی کشور که توان علمی ایران را دست کم گرفته بودند و با تبلیغ های سوء در این خصوص صحبت می‌کردند.

 

کسانی که توان موشکی و یا قدرت نظامی کشور را زیر سوال برده بودند و یا افرادی که توان رقابتی کشور را تنها در آبگوشت بزباش و یا قورمه سبزی می‌دانستند، شاید بهتر باشد امروز با بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نانو در کشور از رقابت سخت دنیا با ایران در رسیدن به دستاوردهای نانوفناوری این کشور نیز مطلع شوند.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب