فتنه گران بی ریشه
حضرت ایت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار طلاب،و روحانیون ،فضلا و اساتید حوزه های علمیه در سخنانیماه محرم را بهترین فرصت برای تبلیغ صحیح و شاخص سازی در جامعه بویژه در دوران فتنه ،برشمردند و فرمودند:((در دنیاییی که اساس کار دشمنان حقیقت بر فتنه سازی است،اساس کار طرفداران حقیقت باید بر بصیرت و راهنمایی باشد.))حضرت ایت الله خامنه ای در تبیین دوشرط اصلی تبلیغ افزودند :((تبلیغ و بیان حقیقت اگر در مسیر الهی و برای خدا و همراه با اخلاص باشد ،و در این مسیر هم ازغیر خدا یعنی قدرتمندان و طاغوتیان هراسی به دل راه داده نشود ،قطعا نتیجه بخش و اثر گذار خواهد بود.))
نسخه شفا بخش
عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ است ،فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب..عاشورا هیچ گاه در محدوده زمان و جغرافیا ی خاصی محصور نمانده است،بلکه همواره الهام بخش تشیع در راستای حرکت ها ،جنبش ها و قیامهای راستین شیعه -پل بسیاری از نهضتهای دیگر -در برابر کانون های ظلم و کفر و نفاق بوده است.
حجت الاسلام ملک محمدی،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:((پیام عاشورا ،درس بصیرت در دین ،درس فقاهت به معنای فهم عمیق از دین و درس ولایتمداری می باشد و این مسئله باعث شده که تمام یاران امام حسین (ع) تا مرز شهادت گوش به فرمان رهبر خود باشند و ولایتمدار باقی بمانند .یاران واقعی امام قرائت جدیدی از مبانی دینی خود نداشتند و هر کدام بر اساس سلیقه های و شخصی و منافع گروهی و جناحی عمل نکردند بلکه همه گوش به فرمان امام حسین بودند و لذا ما هم باید درس معرفت و امام شناسی و زمان شناسی را یاد بگیریم و به دیگران بیاموزیم.))
((باید اشخاصی را که در لباس دین و اگاهی با عناوین و شعارهای خود را از یاران امام و انقلاب معرفی می کنند بشناسیم ،به عنوان مثال شمر بن ذی الجوشن در جنگ صفین جانباز بود و امامت مسجد کوفه را بر عهده داشت و خود را از یاران علی بن ابیطالب می دانست،این گونه مسائل باید برای ما درس عبرت باشد.))
عاشورا و عبرت ها
((عاشورا به ما می اموزد که در ماجرای دفاع از دین ،بصیرت بیش از چیز های دیگر لازم است،بی بصیرت ها ،بدون اینکه بدانند فریب می خورند .عاشورا پیام ها و درسهایی دارد،عاشورا به ما درس می دهد که برای حفظ دین باید فداکاری کرد،درس می دهد که در راه قرآن باید از همه چیز گذشت و در میدان نبرد حق و باطل ،همه افراد اعم از کوچک و بزرگ زن و مرد ،پیر و جوان،امام و رعیت با هم در یک صف قرار می گیرندچرا که جبهه دشمن با همه توانایی های ظاهری بسیار اسیب پذیر است،همچنانکه جبهه بنی امیه به وسیله کاروان اسیران عاشورا در کوفه ،شام و مدینه آسیب دید و بالاخره هم نهضت عاشورا به فنای جبهه سفیانی منتهی شد.))((بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نیروهای مقاومت بسیج))
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر مومنی محقق و پژوهشگر،بصیرت و اگاهی را یکی از جریانات مهم در بحث زمان شناسی می داند.((امام حسین در مسیر راه ،در نامه ها و چند روزی که در محاصره بودند ،بر بصیرت و اگاهی مردم تاکید می کردند و سعی می نمودند این مسئله را حتی به دشمنان خود هم تفهیم کنند.))
این محقق و پژوهشگر می گوید :((باید ریشه های انحراف را در انقلاب اسلامی شناسایی و با انها برخورد کنیم.حادثه کربلا ،به ما یاد می دهد که اگر دین اسلام را تحریف نکرده بودند ،اگر اهل بیت را از قرآن جدا ننموده بودند و اگر احکام اسلام تغییر نیافته بود ،و عده ای به جاهلیت برنگشته بودند صحنه کربلا پیش نمی امد و لذا این تحریفات نشان می دهد برای جلوگیری از تخریب باید عوامل را شناسایی و با انها برخورد نمود.))
ایشان تاکید می کنند:((باید فضای مناسبی برای تبادل ارا و اظهار نظرها به وجود اورد تا در لابه لای گفت و شنود ها،حقیقت برای مردم نمایان شود و اگر در حادثه عاشورا آزادی واندیشه بیان وجود داشت،امام و یاران باوفایش ، می توانستند حقایق را برای مردم بازگو کنند،بنابر این اگر زمینه برای روشنگری و بصیرت فراهم شود،عوام فریبی در جامعه از بین میرود.))
اسلام اموی و نبوی
حجت الاسلام و المسلمین محمد صحتی سردرودی نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه :((در نهضت عاشورا ی امام حسین و تاثیر ان دربیداری مسلمانان جای انکار نیست تا جایی که می توان عاشورا را نقطه عطف بزرگی در تاریخ جهان اسلام خواند .این تاثیر از انجا اغاز شد که پس از حادثه عاشورا مسلمانان توانستند بفهمند که دونوع اسلام مطرح است.اول اسلام بنی امیه که فقط به درد زورگویان و زور مداران می خورد و دوم اسلام نبوی که پیامبر گرامی اسلام اورده بود.این مسئله تا قبل از واقعه عاشورا بر مردم روشن نبود و اکثر مسلمانان بین این دو تفکیکی قائل نبودند مگر تعدادی انگشت شماری که صدای انها هم به گوش مردم نمی رسید،اما پس از عاشورا به ویژه در پی سخنرانی های حضرت زینب کبری و امام سجاد و دیگر پیام آوران شهادت امام حسین این تفکیک روز به روز تشخص یافت تا اینکه در زمان امام صادق به صورت مدون در امد و به تاریخ سپرده شد.این تاثیر عقیدتی ،علمی و فرهنگی گسترده ای بود که شامل همه ملل در تمام دوران می شود و این بینش ،تفکیکی نسبت به دواسلام اموی و نبوی به وجود اورد که تا امروز هنوز هم به بیدار گری خود ادامه می دهد تا مسلمانان هیچ ستمی را در ساحت و سایه اسلام به رسمیت نشناسند.))