پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:49:13 - جمعه 1 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
استقلال اقتصاد بدون نفت
ماباید به اینجا برسیم وبتوانیم خودمان را از درآمد نفت واقعا بی نیاز کنیم.یکی از بزرگترین بلیات اقتصاد ما ونه فقط اقتصاد ما بلکه بلیات عمومی کشور وابستگی ما به درآمد نفت است

به گزارش “ صبح رابر”ما تا به کار ایرانی وسرمایه ی ایرانی احترام نگذاریم تولید ملی شکل نمی گیرد واگر تولید ملی شکل نگرفت استقلال اقتصادی این کشور تحقق پیدا نمی کندواگراستقلال اقتصادی یک جامعه ای تحقق پیدانکرد- یعنی در مسئله ی اقتصاد نتوانست خودش تصمیم بگیرد وروی پای خود بایستد-استقلال سیاسی این کشور تحقق پیدا نمیکندواگر استقلال سیاسی یک جامعه ای تحقق پیدانکرد بقیه ی حرفها جز حرف چیز دیگری نیست.تایک کشور اقتصاد خود را قوی نکند پایدار نکند متکی به خود نکند مستقل نکند نمی تواند از لحاظ سیاسی وفرهنگی وغیره تاثیر گذار باشد.۱۰/۲/۹۱

اقتصاد بدون نفت

ماباید به اینجا برسیم وبتوانیم خودمان را از درآمد نفت واقعا بی نیاز کنیم.یکی از بزرگترین بلیات اقتصاد ما ونه فقط اقتصاد ما بلکه بلیات عمومی کشور وابستگی ما به درآمد نفت است.من چند سال قبل از این گفتم-البته آن وقت مسئولین دولتی از این حرف هیچ استقبال نکردند-ماباید به جائی برسیم که اگر یک روزی به خاطر قضایای سیاسی اقتضائات سیاسی یا اقتضائات اقتصادی در دنیا اراده کردیم که صادرات خودمان را مثلا برای مدت پانزده روز یا یک ماه متوقف کنیم بتوانیم.شما ببینیداین چه قدرت عظیمی رابرای یک کشور تولید کننده ی نفت به وجود می آورد که یکوقت اگر اراده کرد،بگوید آقا من از امروز تا بیست روز نفت صادر نمی کنم.ببینید چه حادثه ای در دنیا به وجود می آید.امروز ما نمیتوانیم این کار را بکنیم،چون به این درآمد احتیاج داریم.اگر یک روزی اقتصاد کشور از درآمد نفت وصادرات نفت بریده شود،این توان را ملت ایران ونظام اسلامی در ایران به دست خواهد آورد،که تاثیر گذاری اش در دنیا فوق العاده است.ما باید به اینجا برسیم.خب،این حمایت می خواهد،باید از صادرات حمایت بشود.۲۶/۵/۹۰

امنیت اقتصادی

امروز کشور ما تشنه ی فعالیت اقتصادی سالم وایجاد اشتغال برای جوانان وسرمایه گذاری مطمئن است. واین همه به فضائی نیازمند است که در آن؛سرمایه گذار وصنعتگر وعنصر فعال در کشاورزی ومبتکر علمی وجوینده ی کار و همه ی قشرها،از صحت وسلامت ارتباطات حکومتی و امانت وصداقت متصدیان امور مالی واقتصادی مطمئن بوده واحساس امنیت وآرامش کنند.اگر دست مفسدان وسوء استفاده کنندگان از امکانات حکومتی،قطع نشود،واگر امتیاز طلبان وزیاده خواهان پر مدعا وانحصار جو،طرد نشوند، سرمایه گذار وتولید کننده واشتغال طلب، همه احساس نا امنی و نومیدی خواهند کرد وکسانی از آنان به استفاده از راههای نامشروع وغیر قانونی تشویق خواهند شد.۱۰/۲/۸۰

تولید ملی

حرکت خوب کشور به سمت اهداف والا وامکانات وشرایط موجود وهمچنین تمرکز بدخواهان نظام اسلامی بر مسائل اقتصادی،نشان می دهد که حمایت از تولید ملی یک نیاز ضروری در شرایط کنونی است.۱۵/۱/۹۱

خودکفایی

خودکفایی،کشوردر مسائل حیاتی واساسی باید خودکفا باشد.نه اینکه از دیگران بلکی بی نیاز باشد نه،اما اگر به کسی یا کشوری ،در چیزی احتیاج دارد،طوری روابطش را تنظیم کند که اگر خواست آن را به دست آورد، دچار مشکل نشود،او هم چیزی داشته باشد که مورد نیاز آن کشور است،خودکفایی یعنی این.۱۸/۸/۸۵

نکاتی درباره تحقق اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی است که هماهنگ با سیاست های کلان سیاسی وامنیتی نظام اسلامی وبرای مقاومت در برابر اقدامات تخریبی شکل بگیرد تا بتواند در برابر ضربات اقتصادی تحریم ها وتوطئه های گوناگون اقتصادی نظام استکبار مقاومت کرده وتوسعه و پیشرفت خود را ادامه دهد و روند رو به رشد همه جانبه خود را در ابعاد ملی،منطقه ای وجهانی حفظ کند.اقتصاد مقاومتی رابطی نزدیکی با انسجام ملی دارد. منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی یک اقتصاد مقاومتی فعال وپویاست نه یک اقتصاد منفعل وبسته به طوری که کشور ضمن مقاومت در مقابل موانع و نا ملایمات مسیر خود،روند پیشرفت پایدار خود را حفظ کند.توجه به راهکارهای ذیل جهت رسیدن به اهداف “اقتصاد مقاومتی”ضروری است:

مقاومت فرماندهی متمرکز (مقاومت مدیرانه):در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی باید به آسیب شناسی اقتصاد کشور و موانع و نیازمندیهای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و مرکز و محوری برای فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

اصلاح نظام آموزشی:نظام آموزشی ما متناسب با اقتصاد مقاومتی باید عمل کند.کارکرد نظام آموزشی آن است که کودکان و نوجوانان وجوانان یک کشور را متناسب با شرایط و نیازهای تاریخی آن برهه تربیت کرد،اما متاسفانه در کشور ما این اتفاق به خوبی نمی افتد.

حال این سوال مطرح است که نظام آموزشی در این زمینه چه کار کرده است؟آیا فکری برای این دارد که فرزندان این مرزوبوم را جهادی با آورد؟آیا فکری به حال کتاب های درسی فرزندان این مملکت کرده است؟

بنابراین توجه به نظام آموزشی و تربیتی در این عرصه بسیا مهم و حیاتی است، زیرا که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز از سالهای پیش رهنمودهای خویش رادر این زمینه بیان نمودند.

اصلاح نظام تبلیغاتی:ما به نظام تبلیغاتی هماهنگ منسجمی احتیاج داریم که بتواند این آموزه ها را از طریق رسانه های رسمی و غیر رسمی مختلف،به خوبی به مردم عرضه کند.حال در این خصوص این سوال پیش می آید که رسانه های ما در این زمینه فقط در حد شعار عمل کردند یا کاری هم صورت گرفته است؟این در حالی است که ما شاهد تبلیغات کالاهای غربی که مشابه ایرانی دارند به صورت انبوه هستیم،چرا مسئولین هنوز در حد شعار به فرامین مقام معظم رهبری نگاه می کنند،مشکل از کجاست؟

تحقق اقتصاد مردمی:ایفای نقش پر رنگ مردم در اقتصاد مقاومتی را نمی توان نادیده گرفت.اقتصاد مقاومتی ماهیت اقتصاد مردمی است.اگر قرار باشد اقدام در نهاد سازی اقتصاد مقاومتی داشته باشیم،هیچ لزوم ندارد که این نهاد سازی را دولت انجام دهد بلکه لزوم دارد مردم وارد این عرصه شوند تا از ورود رانت خوارها به اقتصاد جلوگیری کنند.نهادهای اقتصادی مردمی می توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند،اگر ما فضا را برای حضور جوانان مومن وخلاق ایران اسلامی در عرصه اقتصادی فراهم کنیم،قطعا تحولی مثبت در این عرصه شاهد خواهیم بود.

حمایت از فعالان اقتصادی:لزوم توجه و دلجویی وحمایت دولت از فعالان اقتصادی است،اگر دولت در حالت عادی از فعالان اقتصادی و کارگران وکشاورزان و…حمایت کند آن وقت می توان انتظار داشت آنها هم در روز مبادا به کمک کشور بیایند.

حال این سوال پیش می آید دولت در زمینه حمایت از فعالان اقتصادی تا چه حد کار کرده است وباید چه کار های دیگری را انجام دهد تا از فعالان در موقع ضرورت توقع داشته باشد؟

گفتمان سازی ؛ لزوم تبدیل اقتصاد مقاومتی به گفتمان رایج در دانشگاه ها ، مراکز علمی و مجامع مذهبی است . در اینجا به اهمیت جوانان و دانشگاه ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی می رسیم .

اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست و این یک واقعیت است و آن را باید تبدیل به فرهنگ و گفتمان کرد . بهترین الگو برای ایجاد رابطه بین فرهنگ و اقتصاد مقاومتی ، الگوبرداری از فرهنگ بسیج و دفاع هشت ساله ما در برابر همه دنیا است .

کاهش وابستگی به نفت :

کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از نکات برای تحقق اقتصاد مقاومتی می باشد . این وابستگی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب” میراث شوم صد ساله ماست باید از بین برود .

صنایع دانش بنیان از جمله کارهایی است که می تواند تا میزان زیادی این خلاء را پر کند. حمایت از تولید کنندگان داخلی، ترویج مصرف کالا های ایرانی در بازار مصرف و همچنین حمایت از صادرات غیر نفتی یکی از مؤلفه هایست که موجب کاهش وابستگی اقتصاد به نفت می شود .

مدیریت مصرف:

نقطه شروع اقتصاد مقاومتی ، سیاست گذاری برای اصلاح الگوی مصرف است .

مصرف، تولید را جهت می دهد و این دو در کنار هم ، جهت سرمایه گذاری را مشخص می کنند . رونق تولید داخلی . کاستن از وارداتی که می تواند به افول و کم رونقی و توقف واحد های تولیدی داخلی منجر شود ، استقلال اقتصادی ، قطع وابستگی به خارج ارتقای تکنولوژی در سطح کلان تر شکل می گیرد البته باید به گونه ای عمل کرد که اقتصاد مقاومتی به معنای تحمیل فشار به مردم نباشد .

انتهای پیام / اختصاصی

بر چسب ها:
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب