پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:48:05 - شنبه 2 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اقتصاد مقاومتی : مسئله روز ایران
از نکات بسیار مهم در زمینه اقتصاد مقاومتی این است که تحریم علیه ایران به چند سال اخیر ختم نمی شود بلکه شروع آن تقریبا از سه قرن پیش آغاز شده است.

به گزارش “صبح رابر” در گیرو دار ستیزه جویی گروهی از کشورها علیه ایران، رهبر معظم انقلاب در طی بیاناتی با انگاره ستیزی ، مسیری صحیح و روشن ، واضح و مقتدر را به ایرانیان نشان دادند.

اقتصاد مقاومتی کلید واژه ای است که در مفهومی جدید و کاربردی مطرح شد. این بار این مفهوم با ذات اسلامی _ ایرانی خود، از زبان رهبر انقلاب بیرون آمده است.

کمتر کسی در حوزه اقتصاد مقاومتی  نقش مردم رابه خوبی درک کرده اما نقش برجسته سخنان رهبری،  اصل حضور مردم و تکیه بر اصل ۴۴ قانون اساسی می باشد.

به نظر می رسد بخش خصوصی تعاونی محور ،می تواند بازیگر قدرتمندی برای به حقیقت نزدیک کردن ایده اقتصاد مقاومتی باشد.

با این حال فرهنگ استفاده از کالای داخلی می تواند تاثیر بسزایی در حرکت روبه رشد کشور داشته باشد .

امروزه بخش زیادی از هزینه ها در جامعه به جیب کارگرهای خارجی ریخته می شود و این در حالی است که بسیاری از جوانان ایرانی هنوز کار درست و قابل شان خود را نتوانسته اند پیدا کنند .

بازار ایران در حالی در قبضه محصولات و کالاهای خارجی قرار دارد که متاسفانه فرهنگ غلط استفاده از کالای خارجی و ارجحیت آن نسبت به مشابه داخلی، همچنان بین قریب به اتفاق مردم کشورمان رایج است و کمتر متوجه تبعات منفی و پیامدهای ناگوار عدم توجه به مصرف کالای تولید داخل هستیم. از انواع لوازم خانگی گرفته تا انواع اقلام بهداشتی و آرایشی و خوراکی و…، در هنگام انتخاب مردم، نوع خارجی آن در اولویت است و اگر نتوانستیم از پس قیمت آن بر آییم، آن گاه به سراغ مشابه داخلی آن می رویم.

New Picture (2)

در صورتی که خوب می دانیم که محصولات داخلی به جهت کیفی، دستکمی از انواع خارجی آن ندارند، مگر در برخی اقلام لوکس و غیر ضروری زندگی که نبود آنها نیز لطمه به گذران زندگی وارد نخواهد کرد.

البته پر واضح است که مردم حق استفاده از کالای با کیفیت را دارند ولی ترجیحا باید کالای ساخت داخل را مصرف کنند و این امر نیازمند تحکیم نگاه علمی است، به نحوی که دست ‏اندرکاران عرصه تولید، دولت و دانشگاه ‏ ها حلقه ارتباطی صمیمی و تعامل پایداری را با یکدیگر داشته باشند. باید از تمامی مزیت ‏های نسبی کشور عالمانه استفاده شود، بخصوص اینکه کشورمان از موقعیت جغرافیایی مطلوبی برخوردار بوده و در جایی قرار دارد که در بخش صادرات مجدد می ‏ تواند ارزش افزوده ایجاد کند.بنابراین همه باید تلاش کنند تا کالای ایرانی با خدمات ایرانی در دنیا معتبر باشد و نام ایران سال ‏ها در میان کشورهای هدف ماندگار باشد. زیرا، صیانت از اعتبار تولید داخلی در عرصه جهانی، وظیفه ملی و اسلامی است و منافع زودگذر نباید منفعت ملی را به خطر بیندازد. اکنون دشمنان ایران اسلامی تمام هم و غم خود را برای صدمه زدن به اقتصاد کشور جزم کرده اند و تنها راه برای مقابله با این هجمه بسیار سنگین حمایت های مردمی از اقتصاد کشور است . در این میان البته به نظر می رسد که مسئله فرهنگ سازی نیز برای اقتصاد مقاومتی صورت پذیرد.

با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع مردم آذربایجان شرقی مبنی بر اینکه اقتصاد نفتی و دولتی دو اشکال اساسی اقتصاد ماست واگر بنابر تحریم باشد درآینده ملت ایران آنهارا تحریم می کند.

بیشترین مجموع نفت وگاز دنیا برای ایران است. گازی که دنیا و اروپا به آن احتیاج دارد ایران می تواند آنها را تحریم کند اگر لازم باشد.

کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی مستلزم استفاده حداکثری از توان تولیدی کشور است ،نظرات دانشگاهیان، نخبگان و متخصصان در اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه قرار گیرد.

سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به اقتصاد مقاومتی به تشریح الزامات استفاده صحیح از منابع و پتانسیل‌های بالقوه کشور طی سال‌های گذشته دیدگاه‌هایی را نسبت به بخش‌های مختلف اقتصاد و نسبت به تحقق اقتصاد اسلامی به مسئولین بیان داشتند.

مسئله توجه به اصلاح الگوی مصرف، مدیریت واردات، اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی،تحولات اقتصادی، جهاد اقتصادی، توجه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از موارد مورد تأکید رهبری در روند ارتقای اقتصاد کشور است.

 

*مردم را باید با عمل به اقتصاد مقاومتی دعوت کرد نه فقط گفتار 

کونوا دعاه الناس باعمالکم و لا تکونوا دعاه بالسنتکم؛ مردم را با عمل خود به نیکی‌ها دعوت کنید نه با زبان خود

همه مردم در شرایط فعلی باید فرمایشات امام معصوم که فرمودند «کونوا دعاه الناس باعمالکم و لا تکونوا دعاه بالسنتکم»، «مردم را با عمل خود به نیکی‌ها دعوت کنید نه با زبان خود» به اهداف اقتصاد مقاومتی و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانیم.

تأکید رهبری به مسئولان، مدیران و برنامه‌ریزان کشور با توجه به توانمندی‌های بالای اقتصاد در ابعاد مختلف چه در نیروی انسانی، چه در منابع خدادادی و طبیعی و پتانسیل‌های موجود در بخش‌های تولیدی مطرح شد.

برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف اقتصادی را ضروری و باید در راستای بیمه و واکسینه شدن نظام در مقابل فشار دولت‌های غربی و متخاصم گام برداریم؛ قطعا باید از توانمندی‌های اقتصادی کشور به نحو احسنت استفاده کنیم.

تاکنون گام‌های محکمی در جهت ارتقا اقتصاد کشور برداشته شده به مسئله مدیریت اقتصاد در شرایط تحریم کشور، مسئله مدیریت اقتصاد بسیار حائز اهمیت تلقی می‌شود.

اقتصاد مقاومتی یعنی بهره‌برداری درست از توانمندی‌های نخبگان، متخصصین و تولیدات کشور، و  برنامه‌ریزی صحیح در جریان عرضه با کیفیت کالاهای داخلی برای مقابله با تهدیدها و تحریم‌های اقتصادی اثر گذار است، چراکه آنان چشم طمع به فشارهای مضاعف با انجام اقدامات خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران دارند.

اقتصاد مقاومتی به برنامه‌ریزی مدیران، تدبیر استفاده از توانمندی و پتانسیل بخش‌های مختلف اقتصادی در جامعه نیاز دارد و در این راستا دولت، حاکمیت، دستگاه‌های مختلف اجرایی و مجلس شورای اسلامی نیز باید کمک کنند.

روند حمایت از بخش‌های تولیدی نه تنها نیازهای داخلی به طور کامل تأمین می‌شود که با تکیه ‌بر ظرفیت‌های بالای کشور و اقتصاد پویا، صادرات هم افزایش می‌یابد.

اقتصاد مقاومتی

* همگرایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی با دولت و مجلس در اقتصاد مقاومتی

دانشگاه‌ها به عنوان بزرگ‌ترین مراکز علمی کشور وظیفه تحقیق و پژوهش را برعهده دارند، دانشگاه‌ها فرصت بیشتری در زمینه ارائه دیدگاه‌ها و نظرات در زمینه‌های اقتصادی دارند،بنابراین دانشگاه‌ها‌ باید نشست‌ها و همایش‌هایی را با مسئولان اجرایی، قوه مقننه و قوه قضاییه در راستای نظریه‌پردازی حوزه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برگزار کنند.

در این سلسله همایش‌ها و نشست‌ها باید برنامه‌ریزی و تداوم وجود داشته باشد، مراکز مهمی که می‌تواند در جامعه روشنگری کنند، دانشگاه های کشور هستند،چرا که می‌توانند نقاط منفی فشارهای اقتصادی را به مردم و نقاط مثبت اقتصاد مقاومتی و حضور در عرصه‌های اقتصادی را برای آیندگان گوشزد کنند.

در خصوص دیگر وظایف دانشگاه‌ها در جریان تحقق اقتصاد مقاومتی، دانشگاه باید راهکارها و نظرات را از مردم و جامعه دانشگاهی گرفته و در همایش و جلسات با دستگاه‌های مختلف از جمله بخش خصوصی و تعاونی مطرح کند تا انشاء‌الله این دیدگاه‌ها به طور علمی به دستگاه‌های اجرایی منتقل شوند.

دولت با اخلال‌گران نظام توزیع به جدیت برخورد کند.

بدیهی است هر جامعه‌ای دچار مشکلاتی در بخش‌های اقتصاد شود و یا در تحریم باشد، یک‌سری افراد فرصت‌طلب و سود‌جو به دنبال ایجاد اختلال در اقتصاد جامعه باشند و کار دستگاه‌های نظارتی در این بخش بیش از گذشته احساس می‌شود.

مجلس باید در روند حمایت از تولیدات داخلی و تحقق منویات مقام معظم رهبری قوانینی مطابق با شرایط فعلی جامعه تصویب و مسئولین اجرایی هم در بخش اجرا از موازی‌کاری بپرهیزند و با عمل به نظرات کارشناسان با متخلفین با جدیت برخورد کنند.

افرادی که اقتصاد جامعه را با احتکار و اخلال در قیمت کالاها و اجناس بر هم می‌زنند باید کنترل، نظارت و برخورد جدی با آن‌ها صورت پذیرد و از دستگاه‌های اجرایی می‌خواهم که با تدبیر و درایت در روند ساماندهی اقتصاد به ساماندهی بازار کمک کنند.

New Picture (1)

* کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و استفاده حداکثری از توان کشور

منابع و ذخایر نفتی هر کشوری جزو میراث آیندگان است و کشورهایی هم که وابستگی صرف به منابع نفتی دارند، در آینده دچار آسیب های جدی می‌شوند. سخنان مقام معظم رهبری در جمع مردم آذربایجان شرقی مبنی بر اینکه اگر بنابر تحریم باشد درآینده ملت ایران آنهارا تحریم می کند، بیشترین مجموع نفت وگاز دنیا برای ایران است. گازی که دنیا و اروپا به آن احتیاج دارد، ایران می تواند آنها را تحریم کند اگر لازم باشد.

کشورهایی که اتکای صرف به منابع نفتی‌شان دارند،مطمئناً توان استفاده از منابع جهت افزایش تولیدات غیرنفتی و صادرات کالاهای تولیدی داخلی‌شان را ندارند.

بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله توسعه کشور مقرر شد که طی ۲۰ سال، سالانه ۵% از وابستگی منابع حاصل از فروش نفت خام به کشورهای دیگر کاسته شود.

باید در بخش‌های مختلف تولیدی کشور خصوصاً با شرایطی که طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشور به وجود آورده از تمام توان برای حضور بخش خصوصی، اشخاص و تعاونی‌ها در عرصه اقتصاد به طور اثر گذار بهره برد.

استفاده تمام توان دولت بخش‌های خصوصی و تعاونی کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام را به دنبال خواهد داشت، امیدوارم بخش‌های اجرایی نظرات دانشگاهیان، نخبگان و کارشناسان در حوزه اقتصاد مقاومتی را مد نظر قرار داده و با برنامه‌ریزی‌های مدون و کارشناسی‌ شده و همچنین عمل به وعده‌ها، منویات مقام معظم رهبری را به نحو احسن در جامعه پیاده‌سازی کنند.

انتهای پیام /

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب