پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:17:38 - دوشنبه 4 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تولید ۱۲ تن کود ورمی کمپوست کمتر از یکسال در باغچه خانه ای در شهرستان رابر
اسما حاجی زاده یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی برای اولین بار طرح تولید پشته ای کود ورمی کمپوست در شهرستان رابر که حدود یکسال است در باغچه خانه شان این طرح را شروع کرده و هم اکنون ۱۲ تن کود ورمی کمپوست تولید کرده که ۱۰ تن از کود ورمی کمپوست به فروش رسیده و ۲ تن آن بسته بندی است .

به گزارش ” صبح رابر “فرایند تولید ورمی کمپوست می تواند علاوه بر مزارع در خانه ها و فضاهای دانشگاهی، رستورانها، گلخانه ها و مشاغل مربوط به خاک نیز انجام گرفته و فواید بسیاری را در بر دارد.

اسما حاجی زاده یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی برای اولین بار طرح تولید پشته ای کود ورمی کمپوست در شهرستان رابر که حدود یکسال است در باغچه خانه شان این طرح را شروع کرده و هم اکنون ۱۲ تن کود ورمی کمپوست تولید کرده که ۱۰ تن از کود ورمی کمپوست به فروش رسیده و ۲ تن آن بسته بندی است .

طی بازید از طرح اسما حاجی زاده مادر او می گوید : دخترم با ۲۰ سال سن که علاقه زیادی به کشاورزی دارد این طرح را شروع کرده و امیدوارم مسئولین از این طرح اقتصاد مقاومتی دخترم حمایت کنند .

وی ادامه داد: اسما رشته حسابداری می خواند  اما علاقه زیادی که به کشاورزی دارد اوایل سال ۹۳ یک وام ۵ میلیونی از سپاه رابر گرفت و این طرح را شروع کرد .

این مادراز زحمات دخترش می گفت : سرمایه اولیه همان ۵ میلیون تومان بود و با هزینه های شخصی  این تولید کود در حیاط خانه مان آغاز کرد و مشکلات زیادی از جمله کمبود جا وجود دارد که برای هر ۳ تن یک هکتار زمین نیاز است .

او ادامه داد :هربار باید جابه جا کنیم خیلی سخت است و این کود ۲۵ برابر کود تجزیه شده قوی است و از کود شیمیایی بهتر است . کود ورمی کمپوست به صورت ارگانیک و ثمردهی را چندبرابر افزایش می دهد .

حاجی زاده می گوید این کود را خودم در پای درختان باغچه و گلدان های خانه ام استفاده کردم  خیلی خوب بوده برای درختان باید این کود را در پای درختان چال کنیم که آفتاب نخورد .این کود ۹۰ روز طول می کشد  تا آماده شود و دو روز یکبار باید آب بهش دهیم و گرنه کرم ها می میرند .

حاجی زاده از مشکلات طرح تولید کود ورمی کمپوست می گفت : اگر جا وسیع باشد این تولید چندین برابر می شود  و دخترم دوست دارد این کود را صنعتی کند ، با قول مساعد فرماندار شهرستان ولی همچنان کمبود جا وجود دارد .

او می گوید: این کود در شهرستان ناشناخته است به همین دلیل کمتر می خرند و از شهرستان های دیگر این کود را تهیه می کنند در حالی در خود شهرستان فروشی نداشته است و از شهرستان های دیگر این کود را می خرند ، این طرح در شهرستان باعث شده که چند نفر دیگر علاقه مند شوند و این طرح را شروع کنند .

باتوجه به اینکه شهرستان رابر سردسیری است و دیشب برف باریده بیشتر کرم ها روی حیاط خانه یخ زده و بیشتر مرده بود اگر یک سوله و جای  مناسبی بود این اتفاق  را شاهد نبودیم .DSC00970 DSC00971

DSC00974 DSC00977 DSC00978 DSC00980 DSC00982 DSC00983 DSC00984 DSC00985 DSC00987 DSC00990

این کود برای از بین بردن علف های هرز ،اشتغال زایی (در روستاها و شهرها) ، توسعه اقتصادی و کسب درآمد ،هزینه کم تولید ورمی کمپوست جهت اجرا برای یک نفر و یا شرکت، سلامتی مردم با محصولات ارگانیک که با استفاده از ورمی کمپوست تولید می شوند.

فرایند تولید ورمی کمپوست می تواند علاوه بر مزارع در خانه ها و فضاهای دانشگاهی، رستورانها، گلخانه ها و مشاغل مربوط به خاک نیز انجام گرفته و فواید بسیاری را در بر دارد. برای پی بردن از نمونه های عالی از تولید ورمی کمپوست  در مقیاس های بزرگ و کوچک و یا فناوری های پایین یا پیشرفته این بخش را از نظر بگذرانید.

هدف تولید ورمی کمپوست  این است که در گسترش و سود بردن از طرح یا شغل تولید ورمی کمپوست  به عزیزانی که علاقه مند هستند کمک شود.

الف: مواد مناسب برای تولید کود ورمی کمپوست

تغذیه

کرمهای خاکی می توانند از تمام انواع زباله های غدایی، زباله های حیاط و باغچه و کاغذ و مقوا تغذیه نمایند زباله های باغچه ای مانند برگها،علفهای کوتاه شده،شاخ و برگهای کوچک، زائدهای گیاهی غیر چوبی می باشند که همه قابل تبدیل به ورمی کمپوست هستند. خاکستر چوب نیز به عنوان منبع آهک محسوب می شود که باید به میزان کمی مورد استفاده قرار بگیرند.

فضولات حیوانی

می توان از مدفوع حیوانی مانند گوسفند،گاو ، اسب، بز و طیور ( به غیر از مرغ ) برای تولید ورمی کمپوست استفاده نمود.لازم است پیش از استفاده از مدفوع حیوانی بجز احشام آزمایشات و پیش بینی های اولیه مختلفی در مورد عوامل بیماری زا و واکنش در مقابل کرمهای خاکی انجام داد. در ضمن باید در استفاده از مدفوع اسب بسیار دقت شود زیرا مدفوع این حیوان حاوی ویروس تتانوس است که برای انسان مهلک و کشنده است.

زباله های کشاورزی

همچنین می توان از زباله های کشاورزی که پس از برداشت محصول و خرمن کوبی به دست می آید نیز در تولید ورمی کمپوست استفاده کرد، این زباله ها شامل شاخه ها، برگها، سبوس ( بجز شلتوک)، پوست، زباله های سبزیجات، خرده برگها، زباله های فرآوری صنایع غذایی و تفاله نیشکر می باشند.

زباله های جنگلی

این زباله ها تولیدات گیاهی از قبیل تراشه های چوب، خاک اره و خمیر کاغذ را شامل می شود.

زباله های شهری

زباله های شهری که هر روز تولید می شوند در بر دارنده موارد مهمی از بقایای آلی شهری می باشند که می توانند در تولید ورمی کمپوست استفاده شوند.

مزایای ورمی کمپوست

ورمی کمپوست یک غذای کامل و متعادل برای گیاهان می باشد، با دارا بودن مواد هورمونی رشد و نمو گیاه را سرعت می بخشد

ورمی کمپوست به نگهداری رطوبت در خاک کمک می نماید، رنگ، طعم، بو و کیفیت گلها، سبزیجات و میوه را بهبود می بخشد

ورمی کمپوست حاصلخیزی خاک را افزایش می دهد وفاقد هرگونه آلودگی میکروبی می باشد، ورمی کمپوست مواد بیوشیمیایی آن مقاومت گیاهان را به بیماری ها افزایش می دهد

خواص ورمی کمپوست:

ورمی کمپوست سبک و فاقد هرگونه بو است،عاری از تخم علف های هرز ،حاوی میکرو ارگانیسم هوازی سفید مانند ازت و باکتریها است در ورمی کمپوست میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با سایر کودهای آلی بالاتر است.

دارابودن عناصر میکرو مانند آهن، روی، مس و منگنز در ورمی کمپوست  ومواد محرکه رشد گیاهی نظیر هورمون ها ،قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی ، فرآوری سریع تر از سایر کمپوست ها، عاری از باکتری های غیرهوازی، قارچ ها و میکروارگانیسم هایپاتوژن است ورمی کمپوست قابل مصرف در پرورش کلیه محصولات کشاورزی

ویژگی های اختصاصی در گیاهان تزئینی و دارویی:

تداوم گلدهی گونه های مختلف گیاهان تزیینی ،حفظ رنگها و عطر گلها در طی زمان عرضه ،افزایش نسبت اسانسها و مواد موثر در گیاهان دارویی ،جلوگیری از زرد شدن و ریزش برگها ،بهبودجوانه زنی بذرها ،افزایش تداوم گلهای شاخه بریده در طی نگهداری در گلفروشی ها با کود کمپوست است

ویژگی های عمومی:

افزایش مقاومت به استرس ها و تنش های محیطی با کود آلی (ارتقاء مقاومت در برابر پاتوژنها و عوامل بیماری زای خاک با کود آلی (ورمی کمپوست)

کاهش و نهایتا حذف مصرف کودهای شیمیایی و مواد محرکه ،افزایش نسبت تبدیل جوانه های رویشی به زایشی ،تشدید ریشه زایی و رشد قلمه ها ،حاوی سطح بالایی از عناصر ضروری برای رشد گیاهان ، تامین کننده عناصر اساسی در ایجاد عطر و طعم در محصولات کشاورزی، افزایش زمان انبارداری محصولات جمع آوری شده با حفظ کیفیت با کود آلی (ورمی کمپوست)

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب