پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:03:46 - سه شنبه 26 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آمریکا در سوریه با یک شکست مفتضحانه مواجه شد/تاکتیک آمریکا در مورد سوریه تغییر کرده است
بهشتی پور تصریح کرد: آمریکایی ها بعد از اینکه در خصوص مذاکره با بشار اسد تحت فشار قرار گرفتند و آبروی خود را در خطر دیدند، از طریق سخنگوی وزارت خارجه خود اعلام کردند که بنا ندارند با شخص بشار اسد گفتگو کنند، بلکه قصد دارند با افراد موثر در مسائل سوریه به گفتگو بپردازند.

به گزارش ” صبح رابر” حسن بهشتی پور کارشناس برجسته مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص اظهارات روزهای گذشته وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر مذاکره با سوریه، اظهار داشت: استراتژی آمریکا این است که یک دولت طرفدار غرب را در دمشق به قدرت برساند و این برنامه بلند مدتی است که آمریکایی ها به دنبال آن هستند و تغییری در این استراتژی ایجاد نخواهند کرد. در این مسیر تنها تاکتیک آمریکایی هاست که ممکن است با تغییراتی روبرو شود.

کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین خاطر نشان کرد: آمریکا در منطقه خاورمیانه به دنبال این است که حکومت و دولت هایی را در خاورمیانه به قدرت برسانند که با غرب مناسبات نزدیکی دارند. بعد از بهار عربی یا بیداری اسلامی، آمریکایی ها وقتی حکومت های مرتبط با خود را از دست رفته دیدند، این تهدید را به فرصت کردند. از همین رو به جای ایستادگی در قبال بیداری اسلامی خود را با موج ایجاد شده همراه کردند. به عنوان مثال در مصر شرایطی ایجاد کردند که السیسی به قدرت برسد و در یمن جانشین عبداله صالح رو خودشان انتخاب کردند و لیبی را هم که تا مرز تجزیه پیش بردند.

وی همچنین افزود: آمریکا در سوریه به دنبال این بود که بشار اسد را سرنگون کنند. اما وقتی نتوانستند به این اقدام دست پیدا کنند، تاکتیک عملیاتی خودشان را تغییر دادند و بحث مذاکره را مطرح کرده اند. به این معنا که همچنان استراتژی آمریکا سرنگونی حکومت بشار اسد است اما تاکتیک تغییر کرده است.

بهشتی پور تصریح کرد: آمریکایی ها بعد از اینکه در خصوص مذاکره با بشار اسد تحت فشار قرار گرفتند و آبروی خود را در خطر دیدند، از طریق سخنگوی وزارت خارجه خود اعلام کردند که بنا ندارند با شخص بشار اسد گفتگو کنند، بلکه قصد دارند با افراد موثر در مسائل سوریه به گفتگو بپردازند.

این کارشناس مسائل بین المللی کشورمان با بیان اینکه آمریکا نتوانسته به اهداف خود در سوریه دست پیدا کند، گفت: آمریکا در سوریه با یک شکست مفتضحانه مواجه شده است. این اما به معنای این نیست که آمریکا دست از اسقاط حکومت بشار اسد برداشته است، بلکه آنها دیده اند که اگر بشار اسد کنار رود ممکن است تروریست های مانند داعش و النصره و … به قدرت برسند، بنابراین تاکتیک جدیدی اندیشیده و به دنبال راهکارهای تازه در خصوص مسائل سوریه هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است این عقب نشینی آمریکا به فروپاشی اسرائیل منجر شود، گفت: برای فروپاشی نظام اسرائیل باید فاکتورها و مولفه های مختلفی کنار هم قرار گیرد. از بین رفتن اسرائیل تنها با شکست مفتضحانه در جنگ ۳۳ روزه و یا شکست از حماس محقق نمی شود. این شکست ها می تواند تاثیر گذار باشد اما عوامل دیگری مانند مسائل اقتصادی و تعارضات درون حکومتی هم باید در این مسیر وجود داشته باشند.

بهشتی پور در ادامه افزود: البته در حال حاضر رژیم صهیونیستی به شدت در زمینه مسائل اقتصادی با مشکل مواجه است. در حال حاضر نیز ساختار حکومتی اسرائیل به ۲ بخش کاملا مجزا تبدیل شده است. برخی از آنها به شدت افراطی هستند که نماینده آنها نتانیاهو است. گروه دیگر نیز در قبال با آنها قرار دارند اما در مجموع باید گفت اختلاف و شکاف در دورن رژیم صهیونیستی به وضوح قابل مشاهده است. بنابراین همه این عوامل باید در کنار هم جمع شوند تا موجب فروپاشی رژیم صهیونیستی شود.

بهشتی پور در بخش پایانی در تحلیل خود از پیروزی های جبهه مقاومت منطقه، گفت: جبهه مقاومت نسبت به سال های گذشته وضعیت بسیار بهتری پیدا کرده و قدرت آن روز افزون است. موقعیت جبهه مقاومت در برابر جبهه کفر تثبیت شده، اما هنوز پیروزی قطعی به دست نیامده است. چراکه طرف مقابل به شدت با ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و فراهم کردن اختلافات فرقه ای به دنبال پیاده کردن نقشه های خود است. اگر جبهه مقاومت این اختلافات را مدیریت کند آن زمان است که می توان گفت طرف غربی با یک شکست مفتضحانه از مقاومت منطقه مواجه شده است.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب