پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:12:31 - جمعه 14 فروردین 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
هر چقدر الفاظ صراحت داشته باشد بیانیه معتبر تر است / ضمانت اجرایی تعهدات غرب بسیار مهم است
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت : در بیانیه مشترک این امر خیلی آشکار نیست، البته اگر اظهارات مقامات آمریکا از جمله فکت شیت که منتشر شده از سوی آمریکاها، اگر این را در نظر بگیریم خیلی با آرمانها و خط قرمز ها ما فاصله دارد اما در مجموع باید ببینیم آیا تناظربرقرار است بین آنچه امتیاز دادیم و آنچه که امتیاز گرفتیم .

علیرضا منظری توکلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با  ” صبح رابر “در خصوص بیانیه مشترک قرائت شده در پایان مذاکرات ایران و ۱+۵ که از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که شامگاه پنجشنبه انجام گرفت،اظهار داشت :ارزیابی دقیق بیانیه مشترک حقایقی را آشکار می کند که بر اساس آن حقایق می توانیم به نتایجی در باب مذاکرات نفس گیر چند روز گذشته در سوئیس دست پیدا کنیم .

وی ادامه داد: زحمت تیم مذاکره کننده در طول این مدت قابل تقدیر و تشکر است گاهی وقت ها شاید شبانه روزبیشتر از ۱۵،۱۴ ساعت تیم مذاکره کننده تلاش می کرد ایران یک طرف بود و ۶ کشور دنیا طرف مقابل ، خوب این توانمندی تیم مذاکره کننده ایرانی را به وضوح آشکار می کند   .

آیا تناظربرقرار است بین آنچه را که امتیاز دادیم و آنچه را که امتیاز گرفتیم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت :اما ما باید بررسی کنیم ببینیم که در ازای آنچه که ایران براساس بیانیه مشترک و ۵+۱ امتیاز داده چه امتیازاتی گرفته است .

وی اضافه کرد : در بیانیه مشترک این امر خیلی آشکار نیست، البته اگر اظهارات مقامات آمریکا از جمله فکت شیت که منتشر شده از سوی آمریکاها، اگر این را در نظر بگیریم خیلی با آرمانها و خط قرمز ها ما فاصله دارد اما در مجموع باید ببینیم آیا تناظربرقرار است بین آنچه امتیاز دادیم و آنچه که امتیاز گرفتیم .

منظری توکلی ابراز داشت :دوم باید ببینیم آیا تناظربرقرار است بین آنچه را که امتیاز دادیم و آنچه را که امتیاز گرفتیم

وی افزود : شما مستحضرهستید که دستاوردهای علمی درزمینه انرژی هسته ای حاصل درد رنج و زحمت سالهای سال متفکران ایرانی به ویژه دانشمندان جوان است که بعضی از آنها نظیر شهید علی محمدی، شهید شهریاری و سایر شهدا در این راه جان عزیز خودشان را تقدیم پروردگار کردند و برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی آفریدند.

ضمانت اجرایی خیلی مهم است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه باید ببینیم که آیا بین آنچه راکه دادیم و آنچه که گرفتیم برابر است نیز گفت : بحث سوم ضمانت است ببینیم آیا ضمانتی برای اجرای آنچه که طرف مقابل متعهد شده وجود دارد در حالی که پیمان شکنی در بین ۵+۱ مخصوصا آمریکا یک امر معمول و ساری و جاری است.

وی ادامه داد: برای آنها خیلی مهم نیست که عهدی را که بسته اند ، بشکنند بنابراین ضمانت اجرایی خیلی مهم است .

آیا آنچه که در «ام پی تی، mpt» به عنوان حق مسلم ملت ها در نظر گرفته شده در این بیانیه به عنوان حق مسلم ما در نظر گرفته اند

منظری توکلی یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه داشته باشیم بیان داشت : باید ببینیم تا چه اندازه «ام پی تی، mpt» مبنای توافق آنها بوده آیا آنچه که در «ام پی تی، mpt» به عنوان حق مسلم ملت ها در نظر گرفته شده در این بیانیه به عنوان حق مسلم ما در نظر گرفته اند .

و ی ادامه داد : مطلب دیگر باید ببینیم که تا چه اندازه الفاظ و واژه های به کار رفته صراحت دارد وتفسیر های گوناگون برایشان امکان پذیر نباشد .

به هر میزان الفاظ صراحت بیشتری داشته باشند که قادر به تأویل و تفسیر نباشد بیانیه مشترک دارای اعتبار بیشتری است

منظری توکلی گفت : تا چه اندازه الفاظ صراحت دارد و می توان از آن تفسیر های گوناگونی ارائه داد به هر میزان الفاظ صراحت بیشتری داشته باشند که قادر به تأویل و تفسیر نباشد بیانیه مشترک دارای اعتبار بیشتری است در مجموع باید ببینیم که طرف های مقابل تا چه اندازه قاطعیت برای انجام مفاد بیانیه مشترک دارند .

وی خاطر نشان کرد : بر اساس آنچه گفتم اگر یک بررسی دقیق صورت بگیرد می توانیم به مسائلی در باب بیانیه مشترک دست پیدا کنیم البته اگر اراجیف و یاوه گویی های کری و اوباما را که در رسانه های گوناگون اظهار نظر کردند آنها را نادیده بگیریم .

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب