پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:00:27 - شنبه 15 فروردین 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ژولیدگی و پرهیز از خودآرایی با فطرت بشر منافات دارد/ مدگرایی افراطی منجر به فخرفروشی و مد پرستی می شود
استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر مدگرایی از مسیر خارج شده ودر مسیر افراط و تفریط یا تحت تاثیر فضای ناسالم قرار گیرد، منجر به فخر فروشی، خودنمایی وحتی مدپرستی و در نتیجه باعث هوس بازی و اسراف و ریخت و پاش و رقابت های غلط می شود.

به گزارش ” صبح رابر“حجت الاسلام جواد نصرالله پور استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگوی اختصاصی با ناب نیوز، در رابطه با مد و مدگرایی ابراز کرد: مد در فرهنگ معین یعنی روش وطریقه ای موقتی که براساس ذوق ، سلیقه و سبک زندگی، نوع لباس پوشیدن، آداب معاشرت و برخورد افراد را تعیین می کند.

وی افزود: مد یعنی تغییر سلیقه مکرر همه یا بعضی افراد جامعه که منجر به گرایش های رفتاری، مصرف کالا و سبک زندگی خاصی شده و صرفا محدود به نوع پوشش وآرایش مو و صورت نمی شود، بلکه طرز نشستن و راه رفتن و استفاده از وسایل زندگی و گوشی و لپتاپ و … با مد تغییر می کند و در محدوده مد قرار می گیرد و مدگرا کسی است که مقیدبه همخوانی ریز به ریز با این مفهوم شود و وابستگی به مد جزیی از زندگی اش شده باشد.

حجت الاسلام نصرالله پور با بیان اینکه به حکم فطرت ،انسان ها به دنبال تنوع ، تحول و نوآوری هستند، اظهار کرد: اگر این تحول به صورت تدریجی وآگاهانه و بدون تقلید باشد زندگی را زیبا واز یکنواختی خارج می کند، اما تغییرات ناگهانی و با تقلید از ماهواره و فیلم های هالیوودی درست نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت : شهید مطهری نیز در کتاب فطرت نوشته است گرایش انسان به زیبایی و جمال یکی از خواسته های فطری انسان می باشد و لذت از زیبایی و تناسب با سرشت انسان آمیخته شده است.

وی با اشاره به اینکه توجه به زیبایی ظاهری نیز بخشی از تمایل انسان به زیبایی دوستی است، تصریح کرد: اما باید توجه داشت این مورد از حالت طبیعی خارج نشود چون جنبه انحرافی پیدا می کند واگر مدگرایی از مسیر خارج شده ودر مسیر افراط و تفریط یا تحت تاثیر فضای ناسالم قرار گیرد، منجر به فخر فروشی، خودنمایی وحتی مدپرستی و در نتیجه باعث هوس بازی و اسراف و ریخت و پاش و رقابت های غلط می شود.

حجت الاسلام نصرالله پور افزود: مدگرایی افراطی کم کم توانایی و اراده را از انسان می گیرد و دنباله روی و تقلید از دیگران ملکه رفتاری انسان شده و آفات و بدی هایی که با خود دارد ،نادیده گرفته می شود.

این استاد حوزه ودانشگاه بااشاره به مواردی که تحت تاثیر مد قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: استفاده از لوازم آرایشی با مد رابطه مستقیم دارد که متاسفانه سن استفاده ازاین لوازم پایین آمده است و از عوارض آن چین و چروک ، جوش و حساسیت های پوستی است.

وی با بیان اینکه مد حتی روی مهریه تاثیر دارد، ابراز کرد: فلسفه مهریه ابراز علاقه مرد به زن است اما متاسفانه امروزه به ابزاری برای فخرفروشی و رقابت تبدیل شده است و یکی ازعلل بالا رفتن سن ازدواج ،تعیین مهریه های نجومی و عجیب وفاصله گرفتن از فلسفه مهریه است.

حجت الاسلام نصرالله پور گفت: گاهی مد بر نامگذاری فرزندان هم تاثیر دارد که باعث می شود نام های عجیب و غریب روی فرزندان گذاشته شود که ریشه ایرانی و اسلامی نداشته و حتی دربردارنده معنی مناسب هم نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مد بد نیست اما مدگرایی افراطی بد است، تصریح کرد: عملکرد ما باید براساس باورها، نیاز ها و شرایط فرهنگی و قومی ایرانی باشد نه تقلید کورکورانه، گاهی بعضی ازمد ها مانند مدل مو و لباس یا استفاده از آرم های خاص، نشانه ی گروه های منحرف مانند شیطان پرستی و هم جنس گرایی است که جوان ایرانی به علت عدم آگاهی از آن استفاده می کند.

وی تصریح کرد: جریانات فکری خاص ، فرقه ها و گروه های منحرف از طریق همین نمادها و آرم ها و نوع دوخت و ترکیب لباس ، و مدل مو معرفی می شودو استفاده از این نمادها در غرب همراهی فرد با این گروه ها را نشان می دهد.

حجت الاسلام نصرالله پور بااشاره براینکه در دین اسلام بر آراستگی و زینت مسلمانان تاکید شده است، گفت: در سوره اعراب خداوند می فرماید : ای بنی آدم! وقتی به مسجد می روید، زینت خود را با خود ببرید. پیامبر نیز فرموده است : وقتی مومنی به نزد برادر دینی اش می رود، باید آراسته باشد.

وی در ادامه گفت : مقام معظم رهبری نیز بارها فرمودند مد خوب است به شرط اینکه نسبت به آن مدیریت صحیح اعمال شده ومنجر به رفتارهای ناهنجار در پوشش وآرایش نشود.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تاکید کرد: ژولیدگی و پرهیز از خودآرایی با فطرت بشر منافات دارد و باعث افسردگی و ناراحتی می شود.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب