پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

18:50:38 - جمعه 11 اردیبهشت 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پدران، معلمی که چراغ هدایت است
امام جمعه موقت رابر با بیان اینکه معلمی که چراغ هدایت است در این روایت نیز پدران هستند گفت: علمای بزرگوار و بزرگان دین که به فکر تألیف و تدوین کتاب ها ی مختلف که مردم را از مسیر گمراهی در مسیر نجات و هدایت می کشانند آنها هم حق زیادی به گردن ما دارند .

به گزارش “ صبح رابر“حجت الاسلام شهابی امام جمعه موقت شهرستان رابر در خطبه های نماز جمعه رابر ضمن تبریک سالروز با سعادت ولادت امیرالمومنین مولود کعبه و روز پدر در خطبه اول گوشه ای از وظایف فرزندان را در باب احترام به والدین به خصوص احترام به پدر اشاره کرد و گفت : خدای متعال بعد از عبادت و پرستش خود می فرماید و « بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً » این دال براین است که احسان به والدین خیلی ارزش دارد .

وی ادامه داد : اگر یکی یا هر دو به سن پیری و سالخردگی رسیدند ،کم ترین اهانتی را به آنها روا مدار و بر آنها فریاد نزنید و با گفتار لطیف و سنجیده صحبت کنید.

DSC09545

امام جمعه موقت رابربا اشاره به چند ایات قرآن و روایات شأن و جایگاه پدر خیلی بالا  دانست و افزود : یک وظیفه ایمانی ،اخلاقی و دینی ما احترام به والدین است و خدای متعال اطاعت از پدر و مادر و اطاعت از خالق هستی می داند چرا که پدر   همچون خورشید در آسمان زندگی فرزند می درخشد که اگر وجود پدر نباشد هیچ روشنایی در زندگی نیست .

وی با بیان اینکه واژه پدر در روایات با مفاهیم گوناگونی تعبیر شده، گفت : حضرت محمد مصطفی (ص) می فرمایند : بر سه نفر نام معنای پدر اطلاق می شود اول پدری که از ناحیه او متولد شده ای ، دوم پدری که پدر همسر توست و سوم پدری که تو راآموزش خواندن و نوشتن می دهد .

شهابی با بیان اینکه اگر پدر حقیقی سبب تولد انسان می شود، رسول خدا(ص) و حضرت علی (ع) سبب عالم خلقت هستند وچرا که می فرمایند من و علی پدران این امت ایم وادامه داد: در روایت دیگر از امام رضا(ع) که امام را به عنوان پدران دلسوز و مهربانی یاد می کند ، امام امیری همراه و پدری مهربان است و همیشه به فکر هدایت امت پیامبر بودند و اوج محبت را نسبت به انسان ها دارد.

وی  با بیان اینکه  معلمی که چراغ هدایت است در این روایت نیز پدران هستند گفت: علمای بزرگوار و بزرگان دین که به فکر تألیف و تدوین کتاب ها ی مختلف که مردم را از مسیر گمراهی در مسیر نجات و هدایت می کشانند آنهاهم حق زیادی به گردن ما دارند .

حجت الاسلام شهابی به گوشه از وظایفی که ما نسبت به والدین خود داریم اشاره کردو تصریح کرد: بالاترین حقی که پدر بر فرزندان خود دارد حق اطاعت است ، امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند : حق پدر بر فرزند این است که در هرچیزی جزء آنچه که معصیت خدا باشد باید پدر را اطاعت کند در تمام موارد باید از پدرتان اطاعت کنید الا جایی که خلاف تقوای الهی باشد .

وی با اشاره به اینکه اگر پدری فرزندش را از رفتن سفرنهی کند و فرزند به سفر رود این سفر معصیت خوانده می شودگفت : باید نماز و روزه اش را کامل انجام دهد .

امام جمعه موقت رابر سعادت فرزندان را در گرو اطاعت از پدر و مادردانست و افزود: هر آن کس که پند پدر نشنود یقین دار که روزی پشیمان شود.

وی دومین حقوقی که فرزندان نسبت به والدین و پدر دارند   اینکه خوش سخنی با آنها بیان کرد: از کلمات رکیک ، زشت و کلمات بی معنا استفاده نکنید واژه ای که بی ادبی را می رساند نسبت به پدر و مادر صحبت نکنید .

حجت الاسلام شهابی با بیان اینکه قرآن کریم از دیگر وظایف ما نسبت به پدر و مادر اینکه  با آنها متواضع و فروتن باشید ،اضافه کرد : در قرآن برای تمام انسانهای عالم وظیفه شمرده ، و به انسان توصیه کرده که به پدر و مادر نیکی کند ، محبت به پدر و مادر و دیگر حقوق ما نسبت به والدین دعا و طلب آمرزش کردن برای پدر است.

وی اولین وظیفه ای که پدر نسبت به فرزندان دارد تربیت دینی و نقش تربیتی پدر در نظام خانواده عنوان کرد و گفت : هیچ جایگزینی برای این نقش وجود ندارد و هیچ کس جای آن رادر خانواده پر نمی کند همانطور که پدر نیازهای جمسی فرزندان را برطرف می کند باید نیازهای معنوی آنها را هم برطرف کند.

امام جمعه موقت رابر اضافه کرد: امام صادق (ع) می فرمایند: در تربیت فرزندان نهایت جدیت و سعی خود را به کار ببرید اما متاسفانه امروزه در جامعه نقش تربیتی پدر در خانواده فراموش شده است.

وی ادامه داد: دومین وظیفه پدر نسبت به فرزند تربیت اعتقادی است ،نکات اخلاقی بر فرزندمان آموزش دهیم به نماز و قرائت قرآن امر کنیم و دعا برای فرزند کنیم .

حجت الاسلام شهابی یکی از کارهای اثر گذار برای سعادت دنیا و آخرت فرزندان دعا کردن پدرو مادر دانست و افزود: بزرگان دین می فرمایند اگر ما به جایی رسیدیم یکی از نکات مؤثر این بوده که دعای پدر و مادر پشت سر ما بوده است .

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به امروز ۱۱ اردیبهشت مصادف با روز جهانی کار وکارگرضمن تبریک گفت: پیامبرگرامی اسلام (ص) می فرماید : هر کس برای کسب روزی حلال تلاش کوشش کند و برای خانواده خود بکوشد کوشش او در راه خدا به شمار می آید همچنین آن حضرت بر دستان آن کارگر بوسه زد ، این دستی که آتش جهنم به آن نمی رسد .

امام جمعه موقت رابر با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با کارگران ، بیانات مهم معظم له گفت : مقام معظم رهبری فرمودند: هدف از دیدار ما با کارگران تجلیل از کار و کارگری و برجسته شدن ارزش کار در ذهن مسئولان و جامعه است .

وی ادامه داد: فرمودند: بوسه پیامبر بر دست کارگر، یک تعارف نیست بلکه تعلیم است، ما باید نسبت به کار وکارگر اهمیت ویژه ای دهیم .

حجت الاسلام شهابی افزود :ایشان فرمودند : با تجلیل از استحکام، هوشیاری و نجابت جامعه کارگری در مقابل تحریکات مستمر داخل و خارج کشور در سه دهه اخیر، کارگران کشور با تحمل همه سختی ها و مشکلات و تلاش بی وقفه در راه پیشرفت کشور، حقاً و انصافاً نقش خودشان ایفا کردندجای سپاسگذاری و شکر داردو باید مسئولان هم به آنها اهمیت دهند و مشکلات کارگران کشور را برطرف کنند .

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری تأکید کرد: توجه و تمرکز بر تولید داخلی و ملی که فرمودند: تولید علاوه بر حل مشکلات اقتصادی کشور موجب احساس لذت و استمرارروحیه خواهد شد .

خطیب موقت رابر ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند استحکام ساختار داخلی قدرت از جمله در زمینه اقتصادی موجب تقویت مذاکره کنندگان هسته ای خواهند شد و فرمودند همدلی و همزبانی در همه عناصر موجب پیشرفت کشور می شود

وی ضمن توصیه و تاکید بر اینکه از کالاهای داخل استفاده کنیدتصریح کر د:ایشان فرمودند: انجام دادن متقن و مستحکم تولید داخلی را سهم مهم کارگران در تقویت تولید برشمردند و چشم بر برندها و مارکهای خارجی ببندند و با مصرف کالاهای داخلی به کمک هموطنان کارگر، بشتابند.

حجت الاسلام شهابی ادامه داد: مقابله با فساد نباید جنبه حرف داشته باشد و مقابله با فساد به معنای واقعی کلمه انجام شود و کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست، تنها راه حل و علاج مشکلات اقتصادی تولید داخلی به شمار می رود .

وی با اشاره به ۱۳ رجب میلاد با سعادت حضرت علی (ع) و ۱۲اردیبهشت سالروز شهادت استاد شهید مطهری در سال ۱۳۵۸هجری شمسی ، این روزها را گرامی داشت و ضمن تبریک گفت : پیامبر اکرم (ص) می فرماید : سعادتمند حقیقی، کسی است که علی(ع) را در حیات او و پس از رحلتش دوست بدارد. ما به عنوان شیعه به اهل بیت (ع) افتخار می کنیم .

حجت الاسلام شهابی در باب ارزش معلمی ادامه داد: رسو ل اکرم (ص) می فرمایند : من معلم بر انگیخته شدم و برای معلمان دعا کردم، خدایا آموزگاران بیامزو عمرشان طولانی و بر کسب شان برکت عنایت فرما.

وی با اشاره به وفات حضرت زینب کبری ابراز داشت : یکی از زنان نمونه تاریخ حضرت زینب (س) بود،با سختی ها و حوادث ناگواری نماز شب شان را ترک نکردند، از این بانوی برگزیده الگو بگیریم .

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب