پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

13:16:46 - شنبه 12 اردیبهشت 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دانش آموزی که حاضر نشد ۲۰ بگیرد
یک دانش آموز قانعی داشتم چون فعالیت های کلاسی اش زیاد بود از امتحان ۱۹ گرفته بود من ۲۰ بهش دادم و بعد به من گفت حق من ۲۰ نبوده خودم باید تلاش کنم تا۲۰ حقیقی را کسب کنم، خودش راضی نشد من ۲۰ بهش بدهم می خواست با تلاش بیشتر خودش نمره ۲۰ کسب کند .

به گزارش ” صبح رابر” تقارن سیزدهم رجب و ولادت بزرگ معلم تاریخ امام علی علیه السلام با دوازدهم اردیبهشت ماه ،که از سویی عطر عبادت و خدمت در هم آمیخته است قرآن کریم به عنوان چراغ پر فروغ و سراج وهاج که کاملترین برنامه و قوانین را برای سعادت بشر دارد در آیات نورانیش مکتب تعلیم و تربیت اسلامی را به زیبائی هرچه تمام ترسیم نموده است بار دیگر تلألؤ چشم نواز « مقام معلم» با گرامیداشت استاد اندیشمند، شهید مرتضی مطهری، با توجه به اهمیت و جایگاه معلم به عنوان مدرس و مربی می تواند نقش حساس و کلیدی در این رابطه داشته باشد تا نیروی انسانی کارآمد و خلاق برای جامعه تربیت نمایددر همین راستا گفتگویی را با یکی از معلمان نمونه شهرستان داشتیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

معلم

-لطفا برای شناخت بیشتر خوانندگان خودتان را معرفی نمائیدو از سوابق کاری تان بگویید؟

مختار سلیمانی فرزند محمد مدیر مجتمع آموزشی امام صادق دارای ۲۶ سال سابقه کار ، از سال ۶۸ به دانشگاه تربیت معلم رفتم و در سال ۷۰ شروع به کار کردم .

-چرا شغل معلمی را انتخاب کردید و ویژگی های یک معلم نمونه چیست ؟

به خاطر عشق و علاقه ای که به شغل معلم داشتم وارد این حرفه شدم ، ویژگی معلم نمونه اینکه از همه لحاظ اخلاق ،رفتار و برخورد برای دانش آموزان و همکاران الگو باشد .

-به نظر شما انسان نمونه چه انسانی است ؟

انسان نمونه انسانی است که از تمام لحاظ نمونه باشد از نظر اخلاق و رفتار و برخورد نگاه کردن نمونه باشد.

قدری از برادر شهیدتان برایمان بگوئید ؟

شهید احمد در سال ۱۳۳۶ در روستای قنات ملک به دنیا آمد و دوران تحصیلاتش را در زادگاهش گذراند و برای ادامه تحصیل و کار به کرمان رفت و با شروع انقلاب در تظاهرات و راهپیمایی ها شرکت می کرد وزمانی جنگ شروع شد اولین کسی بود که داوطلبانه به جبهه های نبرد شتافت و در عملیات طریق القدس از ناحیه پا زخمی شد وبعد از بهبودی نسبی به جبهه رفت در سال ۶۳ در ارتفاعات میمک به درجه رفیع شهادت نائل آمد

برادر شهیدم در وصیت نامه اش نوشته است : بایکدیگر مهربان باشید، قدر یکدیگررا بدانید، خدا را در همه حال شاهد اعمال خود بدانید و بری اینکه در خط اسلام باشید سخنان امام امت را در سرلوحه کارتان قرار دهید، دنیا میدان امتحان و آزمایش الهی است و به آیه قرآنی که خداوند زنده می کند و می میراند توجه داشته باشد.

-معلمی یعنی چه ؟

معلمی شغل انبیاست ، به خاطر ارزش و اهمیت زیاد معلم در روایت معصومین آمده است ، که هر کس کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده خود قرار داده است .

– به نظر شما سهم جامعه در کنار معلمین در خصوص تربیت نسل فردا چیست؟

خانواده نقش اساسی دارند چون ۷۰درصدعوامل سعادت و شقاوت انسان از خانواده کسب می کنند خانواده اگر الگوی مناسب برای فرزندان خود باشند در مدرسه تأثیرپذیری آن  بیشتر است .

-شیرین ترین و تلخ ترین خاطره را از این دوران بگویید؟

یک دانش آموز قانعی داشتم چون فعالیت های کلاسی اش زیاد بود از امتحان ۱۹ گرفته بود من ۲۰ بهش دادم و بعد به من گفت حق من ۲۰ نبوده خودم باید تلاش کنم تا۲۰ حقیقی را کسب کنم، خودش راضی نشد من ۲۰ بهش بدهم می خواست با تلاش بیشتر خودش نمره ۲۰ کسب کند .

تلخ ترین خاطره سال اولی که در مدرسه کهنوج تدریس می کردم یک دانش آموزی که دچار سرطان شده بود،داشتم، ۵یا۶ هفته مدرسه آمد و بعد به رحمت ایزدی پیوست خیلی سنگین برایم تمام شد .

– به دانش آموزان چگونه اندیشیدن را بیاموزیم نه اندیشه ها را؟

کاری کنیم دانش آموزان به اندیشدن وادار شوند یعنی قدرت تفکر و خلاقیت در دانش آموزان زنده کنیم یعنی با راه حل به دانش آموزان اینکه  خودشان فکر کنند و به جواب مساله پی ببرند ارزش بیشتر است که ما تمام مطالب را بگوییم و دانش آموزان به صورت حفظی یاد گیرند .

– خلاقیت چه رابطه ی  با معلمی دارد ؟

اگر خلاقیت نباشد معلمی ارزش ندارد چون یک معلم موفق کسی که خلاق باشد بتواند با راه حل هایی که ارائه می دهد بچه ها به موفقیت بیشتری دست یابند .

– مدرسه ی ایده آل از نظر شما در خصوص تربیتی و آموزشی چه مدرسه ایی است ؟

با توجه به موقعیتی که با دانش آموزان سرکار دارم در مقطع ابتدایی با دانش آموزان با مهربانی رفتار کنند و در مقطع دبیرستان دانش آموزان اتحاد را از معلم بیشتر می پذیرد با توجه شرایط وموقعیت معلم خودش رابه آن موقعیت مجهز کند موفق است .

معلم موفق کسی است که دانش آموزان در مورد مطالب گفته علاقه زیاد دانش آموزان نسبت به درس و معلم از خود نشان دهند .

با کلماتی که می گویم هر چی به ذهنتان می رسد بفرمایید؟

پدر: مهربانترین شخص و دوست داشتنی ترین شخص روی جامعه

مدرسه :محل تعلیم و تربیت

دانش آموز : صمیمیت و مهربانی

همکار: جویی دوستانه و آرام در محل کار

تخته : یاد خاطرات دوران زندگی

مشق شب : مسئولیتی که برعهده دانش آموزان است

عدالت آموزشی : برخود یکسان با همه افراد

تشویق: بهترین راه موفقیت در کارها

سکوت : علامت فکر کردن و اندیشیدن

تنبیه : بدترین راه در مواجع با آموزش

-پیشنهادتان به همکارانی که جوانتر هستند و تازه معلم شده اند دارید ؟

 

معلمان جوانتر با علم و کتب آشنا هستند طوری به دانش آموزان مطالب را ارائه دهند در حد فهم و فکرشان باشدو دانش آموزان را به اندیشیدن وادار کنند .

 

حرف نگفته و نزده که باید می گفتید و نگفتید؟

ما باید جامعه را به سمتی پیش ببریم که دانش آموزان در کلاس احساس امنیت و آرامش کنند و برای والدین در خانه فرزندانشان دغدغه روحی و فکری نداشته باشند.

انتهای پیام /

  1. مهدی   اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۴  

    با عرض سلام از زحمات همه ی معلمین شهرستان رابر تشکر می کنم.

  2. کولر صنعتی   اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۴  

    با سلام و سپاس بسیار عالی بود مرسی

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب