پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:56:52 - سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
زنگ خطر خشکسالی درمزارع و باغات کشاورزی رابر به گوش می رسد
این شهرستان در حوزه کشاورزی و باغداری که شغل اصلی مردم است دارای مشکلاتی از جمله کم آبی، نبود اعتبارات کشاورزی، عدم مهار روان آب های شهرستان و نبود صنایع تبدلی و هیچ کارخانه از جمله نبود کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی می باشد،که نیازمند نگاه ویژه دولتمردان کشور است .

به گزارش ” صبح رابر” شهرستان رابر یکی شهرستانهای نوپا و محروم استان کرمان دارای مردمی متدین و مؤمن می باشد که در تمام صحنه های انقلاب و نظام حضور داشتند.

‏ این شهرستان در حوزه کشاورزی ، دامداری و باغداری که شغل اصلی مردم است دارای مشکلاتی از جمله کم آبی، نبود اعتبارات کشاورزی، عدم مهار روان آب های شهرستان و نبود صنایع تبدلی و هیچ کارخانه از جمله نبود کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی می باشد،که نیازمند نگاه ویژه دولتمردان کشور است .

هر ساله با آمدن فصل بهار در شهرستان رابر زمین های سرسبز از محصولات کشاورزان این منطقه را شاهد بودیم اما با وجود خشکسالی های اخیر کمتر زمینی کشت شده و اگر هم کشت شده به دلیل کم آبی پیش هنگام محصولاتشان را برداشت می کنند و عده ای هم زمین کشت محصولاتشان چراگاه گوسفندانشان شده است .

DSC_0990DSC09604

وقتی تعدادی از مزارع را می بینید که خشک و خالی از محصول و تعدادی دیگر هم با وجود کشت محصول محل چراگاه گوسفندان شده بود ، همچنین خسارت شدید آفت کرم خراط به گردوهای منطقه رابر  دل هر بیننده ای را به درد می آورد .

خشکسالی یکی از مخاطرات طبیعی و بلایی خطرناک است دارای اثرات سنگین اجتماعی نیز هست چه بسا در سال‌های خشک، خسارت‌های مادی ناشی از کمبود آب و در‌نتیجه کمبود محصولات را نیز باید از اثرات اجتماعی آن محسوب کرد.

باوجود کمبود آب کشاورزی مزارع  سیراب نمی شوند و با توجه به خسارت شدید آفت کرم خراط به گردوهای منطقه رابر و ضرورت استفاده از روش‌های تلفیقی مبارزه با آفت کرم خراط به منظور ایجاد رغبت در کشاورزان به مبارزه مکانیکی علیه کرم خراط جامعه کشاورزی با مشکل شدیدی روبرو می شود حجم کمتری زیر کشت می رفت وضعیت بحران آب و چگونگی و همراهی در فرآیند مصرف بهینه جهت مدیریت منابع آب به عنوان ثروت نسل آینده .

کشاورزی و باغداری  این منطقه که قبلا رونق داشته اما با توجه به وضعیت جوی سطح زیر کشت کمتر و یا تعطیل شد باید مدیران حوزه کشاورزی را به فکر انداخته باشد که به فکر تغییر الگو های کشت باشیم، کشت های متناوب با شرایط آب و هوایی شرایط موجود نشان دهنده آن  است که کشاورزی ما توجیه اقتصادی ندارد .

امروزه متولیان حوزه آب باید تمهیداتی بیندیشیم برای مبارزه با خشکی زایی را فراهم آورند تغییر اشتغال و تغییر مسائل اقتصادی را حل کنند .

با احیاء محصولات کشاورزان ، دامداران و باغداران شهرستان برخی از مشکلات اشتغال از بین می رود و زمانی که اشتغال حل شود دیگر شاهد مهاجرت، اختلافات خانوادگی و تهاجم فرهنگی نخواهیم بود.
اقتصادشهرستان رابر خواستار نگاه ویژه مسئولین و دولتمردان به جوانان شد اگر دولت بتواند مشکل اشتغال جوانان را حل نماید سایر مشکلات جوانان از جمله اقتصاد، مسکن و ازدواج و … بر طرف خواهد شد. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، رفع مشکلات اقتصادی در گرو توجه به داخل است.با توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی در شهرستان رابر و خشکسالی و بروز سرمازدگی می طلبد که مشکلات کشاورزان شهرستان حل شود ، که دولت می تواند با در اختیار قرار دادن وام های بلاعوض و کم بهره در آبیاری تحت فشار و قطره ای به کشاورزان در مصرف بهینه آب کمک شایان نمایند.

این منطقه مشکلاتی از جمله وجود خشکسالی های متوالی، گران بوده علوفه دام، ارزان بودن دام و محصولات دامی و عدم حمایت در پرداخت تسهیلات برای عشایر وجود دارد که نیازمند تدبیر دولت می باشد.

‏ اگر دولت از بخش کشاورزی، باغداری ، دامداری و منابع طبیعی حمایت نکند شاهد مهاجرت های جوانان به سمت شغل های کاذب خواهیم بود.‏ اگر دولت به کشاورزان و باغداران کمک کند جلوی مهاجرت گرفته می شود و کمک زیادی به اشتغال جوانان کشاورز خواهد کرد.

همانطور که تلاش جهت  رفع مشکلات این منطقه می شود توان و حمایت بیشتری را می طلبد.

 

 

DSC_0994 DSC_0993 DSC_0989

انتهای پیامDSC09604 /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب