پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

12:56:00 - شنبه 9 خرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شناسنامه ظاهری و باطنی حضرت علی اکبر(ع)
امام جمعه هنزاءبه دو نکته اساسی دررابطه با حضرت علی اکبر (ع) اشاره کرد و گفت : نکته اول شناسنامه ظاهری و نکته دوم شناسنامه باطنی آن حضرت است خصوصا یک درس اخلاق ویک راه بسیار خوب و میانبر برای جوانان است .

به گزارش ” صبح رابر” در زیارتنامه حضرت علی اکبر (ع) خوانده می‌شود:

 

اَلسَّلامَ عَلَیْکَ اَیُّهَا الصّدّیقُ وَ الشَّهیدُ الْمُکَرَّمُ وَ السَّیّدُ المُقَدَّمُ الّذَی عاشَ سَعیداً وَ ماتَ شَهیداً وَ‌ذَهَبَ فَقیداً فَلَمْ تَتَمَتَّعْ مِنَ الدُّنْیا اِلاّ بِالْعَمَلش الصّالِحِ وَ لَمْ تَتَشاغَلْ اِلاّ بِالْمَتْجَرش الرّابِحِ.

 

حجت الاسلام علیدادی در مراسم با شکوه جشن میلاد حضرت علی اکبر(ع)که در مسجد جامع برگزار شد ، ضمن تبریک ولادت با سعادت فرزند سرور و سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) حضرت علی اکبر (ع) به دو نکته اساسی دررابطه با حضرت علی اکبر (ع) اشاره کرد و گفت : نکته اول شناسنامه ظاهری و نکته دوم شناسنامه باطنی آن حضرت است خصوصا یک درس اخلاق ویک راه بسیار خوب و میانبر برای جوانان است .

وی با بیان اینکه هر کسی که نمی تواند حضرت علی اکبر(ع) را زیارت کند شب جمعه شب زیارتی اوست ادامه داد: هر کس می خواهد با خدا سخن بگوید در شب جمعه سلامی به حضرت ابی عبدالله الحیسن(ع) داشته باشد.

امام جمعه هنزاء در رابطه با شناسنامه ظاهری ، گذری بر زندگی مادر حضرت علی اکبر داشت و افزود :مادر علی اکبر (ع) از انسانهای بزرگ است در زمان خودش در بین زنان از زنان محترمه و معظمه بود، مادرحضرت علی اکبر (ع)   لیلا دختر مروه، دختر عروه بن مسعود ثقفی است .

وی با اشاره به اینکه عروه بن مسعود ثقفی از سادات اربعه در اسلام ویکی از انسانهای برجسته در زمان خودش، نسبت به اصحاب یارانش و انسان وارسته ای بود ابراز داشت : مادرحضرت علی اکبر(ع) لیلا دختر مره دختر چنین شخصیتی بود که در زمان خودش از بزرگان و شخصیت های برجسته بود.

حجت الاسلام علیدادی در رابطه با شناسنامه باطنی ،گذری بر زیارت نامه حضرت علی اکبر(ع) داشت و عنوان کرد : شاید خیلی کمتر به این زیارت نامه توجه داشته باشید ،شخصیت علی اکبر (ع) را برای جوانان از زیارت نامه ای که از بزرگان نقل شده وقتی سلام به حضرت علی اکبر(ع) می دهیم آن را با القاب و صفاتی تشریح می کنند و آن حضرت را اینگونه تدوین کرده اند .

چرا به حضرت علی اکبر(ع) می گویند : اَلسَّلامَ عَلَیْکَ اَیُّهَا الصّدّیقُ

 

امام جمعه هنزاء با بیان اینکه چرا به حضرت علی اکبر(ع) می گویند : اَلسَّلامَ عَلَیْکَ اَیُّهَا الصّدّیقُ در اینجا معنای صدیق آمده است ، سلام بر تو که خیلی دوستت داشتند و دوست دار پیداکردی.

وی با اشاره به اینکه حضرت علی اکبر (ع) خُلقاً و خَلقاً شبیه نبی مکرم اسلام خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) بودند یعنی سلام بر فرزندحسین (ع) که خیلی عشاق ودوستدار پیدا کرد در ادامه بیان کرد : حضرت علی اکبر(ع) ، حسن خلق و خوش اخلاقی ، صلابت قلب و روح از جد بزرگوارش نبی مکرم اسلام به ارث برده است و  نبرد سپاه اسلام یک نفس تازه ای گرفت .

چرا به حضرت علی اکبر(ع) می گویند : اَلسَّلامَ عَلَیْکَ اَیُّهَا الشَّهیدُ الْمُکَرَّمُ وَ السَّیّدُ المُقَدَّمُ

وی در ادامه با بیان اینکه چرا به حضرت علی اکبر (ع) سید المقدم می گویند ،گفت : حضرت علی اکبر (ع) اولین شهید بنی هاشم شد ،در کربلا امام علی ،جعفر ،عقیل ، امام حسن(ع) و امام حسین (ع)، هر پنج خاندان بنی هاشم در حادثه کربلا فرزند دارند ولی وقتی نوبت بنی هاشم می شود علی و اکبر خدمت پدر بزرگوارش می آید و می گوید اول اجازه میدان را به من بدهید .

وی با اشاره به اینکه در روایات و آموزه های دینی آمده است کسی که بخواهد یک قیام و یک نهضتی را آغاز کند ،اول از خودش شروع می کند یادآور شد : امام فرمودند این خون ها باید ریخته شود اگر خون ریخته نشود نهضت بیدار نمی شود و انقلاب صادر نمی شود باید خون ریخته شود و در نهضت امام حسین (ع) اولین خون ازبنی هاشم خون علی اکبر(ع) است .

حجت الاسلام علیدادی با بیان اینکه چرا می گویند سیدالمقدم بیان کرد: چون از سلسله سادات بر همه مقدم شد وحضرت علی اکبر(ع) اول شهید بنی هاشم در کربلا قلمداد شد .

وی ادامه داد: وقتی وارد میدان شد اَلسَّلامَ عَلَیْکَ اَیُّهَا الشَّهیدُ الْمُکَرَّمُ.

چرابه حضرت علی اکبر(ع) می گویند: اَلسَّلامَ عَلَیْکَ اَیُّهَا الشَّهیدُ الْمُکَرَّمُ

امام جمعه هنزا با بیان اینکه وقتی عملاً روانه میدان شد سپاه امام حسین (ع) یک نفس تازه ای گرفت بالای ۵۰ نبرد در نبرد اولی به هلاکت رساند تصریح کرد :جواب گوی تن به تن حضرت علی اکبر (ع) سپاه دشمن نبود لذا می گویند ید مقدم شهید المکرم .

وی با اشاره به نبرد دوم آن حضرت با شدت گرمای طاقت فرسا بر بدن حضرت علی اکبر(ع) و حمل سلاح برای حضرت علی اکبر (ع) مشکل ایجاد کرد پیش ابی عبدالله الحسین (ع) آمد و گزارش اولیه جنگ را به ایشان داد ، اما خبر داشت به زودی نبی مکرم اسلام او را سیراب خواهد کردو ادامه داد: حضرت علی اکبر (ع) رفت و روانه میدان شد و شهید المکرم ، کسی نتوانست ،جوابگویش باشد دستور دادند حضرت علی اکبر (ع) را تیر باران کردند.

امام جمعه هنزاء بااشاره به اینکه اولین بدنی که در کربلا دستور به تیر باران شد بدن حضرت علی اکبر(ع) بود که جوابگوش نبودند افزود:در روایاتی ابوالفرج از مغیره از معاویه نقل کرد در یک جلسه محرمانه ای به این مسئله اذعان داشت که خلافت حق علی بن الحسین (ع) است چرا چون در شجاعت از جد بزرگوار علی بن ابیطالب (ع) و در سخاوت از بنی امیه به ارث برده است.

چرابه حضرت علی اکبر(ع) می گویند: اَلسَّلامَ عَلَیْکَ اَیُّهَا الّذَی عاشَ سَعیداً وَ ماتَ شَهیداً

وی گفت:سلام بر جوانی که سعادتمندانه زندگی کرد، زندگی در رکاب ولایت داشت و ولایتمدار بود و از دستورات امام خودش هیچ وقت تخطی نکرد .

امام جمعه هنزاءبا اشاره به اینکه دونفر در کربلا لحظه ای از ابی عبدالله(ع) غافل نبودند ، قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس(ع) و دیگری حضرت علی و اکبر بود اضافه کرد : آنها جان نثار ولایت بودند در رکاب ولایت وحمایت از حریم ولایت داشتند .

وی با بیان اینکه جوان کربلا ولایت مدار است افزود: زندگی سعادتمندانه ای داشت و در دوران خودش زندگی اش بی نظیر بود

حجت الاسلام علیدادی با بیان اینکه سلام بر آن آقایی که مرگش هم شهادت عظیمی داشت، تصریح کرد : چون بدن حضرت علی اکبر(ع) را دید جوانان بنی هاشم را صدا زد که حضرت علی اکبر(ع) را به خیمه ها برساند .

چرابه حضرت علی اکبر(ع) می گویند: اَلسَّلامَ عَلَیْکَ وَ‌ذَهَبَ فَقیداً فَلَمْ تَتَمَتَّعْ مِنَ الدُّنْیا اِلاّ بِالْعَمَلش الصّالِحِ

وی با بیان اینکه سلام بر آن آقایی که از دنیا هیچی نبرد جزء عمل صالح گفت : جوانان همه می میریم قرآن هم اشاره کرد و پیغمبران فرمودند ، پیغمبران قبل ما همه مردند، لذا جوانان از زندگی علی  اکبر(ع) درس بگیرید.

وی خواندن نماز، احترام به والدین، ولایت مداری ، بزرگترها را احترام گذاشتن ، کوچکترها محبت کردن ،زبان حفظ کردن و صله ارحام کردن از جمله اعمال صالح دانست و بیان کرد: ازفضائل دینی و اخلاقی علی اکبر(ع) درس گیرید .

انتهای پیام /DSC00297 DSC00292 DSC00285

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب