پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:27:32 - سه شنبه 19 خرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گرازهای وحشی نتیجه زحمت کشاورزان رابری را به تاراج می برند
هجوم گرازهای وحشی به مزارع و باغات مناطق علاوه بر خسارات وارده به محصولات، بلای جان کشاورزان رابری نیز شده است.

به گزارش ” صبح رابر” در چند سال اخیر با افزایش خشکسالی مراتع در مقاطع مختلف مورد هجوم گرازهای وحشی قرار گرفته وشرایط را برای فعالیت کشاورزان در شهرستان رابر بویژه روستاییان واقع در حاشیه روستاهای دیوران‌، تذرج‌، اسکر‌ و ده فیروز ، سخت کرده بطوریکه هیچ مزرعه ای از خسارات این حیوان در امان نمانده است.گرازهای وحشی

کشاورزان روستاهای این منطقه گراز های وحشی و تداوم خشکسالی آفت اصلی محصولات کشاورزی در رابر می دانند، به طوری که هر ساله بسیاری از محصولات باغی و کشاورزی به علت جولان این حیوان آسیب های فراوانی وارد می شود، گلایه کردند.

گرازهای که در مزارع و باغات رابر جا خوش کردند وکشاورزان نگران دست رنج خودشان هستند ،بیشترین آفتی که باغات و مزارع شهرستان رابر را تهدید می کند وجود گراز و تداوم خشکسالی ها است.

یکی از روستاییان رابری نیز گفت: گله های گراز وحشی خطرات زیادی برای روستاییان بویژه کودکان و نوجوانان ایجاد کرده اند و احتمال حمله این حیوانات به کودکان زیاد است بطوریکه در سال گذشته به دلیل حمله گزارها به مزارع کشاورزی یکی از افراد دست هایش را از دست داد.

یکی از کشاورزان منطقه گفت: گرازهای وحشی انگیزه کار در کشاورزان را از بین برده اند زیرا به عنوان نمونه در گذشته از زمین های کشاورزی خود ، ۵۰۰ مَن جو برداشت می کردم ، اما اکنون به علت حمله بی رویه گرازها برداشت محصول به ۵۰ مَن هم نمی رسد.

یکی دیگر از کشاورزان زحمت کش این شهرستان می گوید: مسئولین فکری به حال ما کنید برای ما زندگی سخت شده ، زندگی مان از همین کشاورزی و زحمت کشی تأمین می شود.

این کشاورزان ازاین معضل ادامه دار گله کردند و خواستار ارائه راه حلی از سوی مسئولان جهادی و زیست محیطی شدند.

یکی از کشاورزان این منطقه گفت : گراز دشمن محصولات ماست و هر ساله محصولات کشاورزی ما را از بین می برد.

دیگر کشاورز جوان این روستا نیز ادامه زندگی و کشاورزی در روستا سخت عنوان کرد و افزود: وقتی پدران ما این طور سرمایه سالهای عمرشان از دست می رود و عایدی ندارند، انگیزه ای برای ما نمی ماند .

وی گفت: هر سال هزینه کشت چندین برابر برداشت محصول می شود،وقتی به محصولات مزارع خود می رسد همان میزان خسارت های گراز نابودش می کند و هیچ خروجی درآمدی نداریم همه اش ضرر می شود .

او از مسئولان خواست همان طور که برای حیوانات و حفظ بقای گراز ها قانون حمایتی دارند، از کشاورزان هم حمایت نموده ایجاد انگیزه کنند.

جلوگیری از حمله گرازها به زمین های کشاورزی مردم منطقه نیازمند تدبیر ویژه مسوولان مربوطه از جمله محیط زیست و جهاد کشاورزی است.

اسحاق منظری رئیس اداره محیط زیست رابر عنوان کرد: مبارزه با گرازهای وحشی فقط با صدور مجوز مربوطه امکان‌پذیر است، دو نفر از افرادی که مورد تأیید و صلاحیت محیط زیست قرار گرفته اند وپرونده شان تکمیل و به اداره کل جهت صدور قوانین دفن خوک های وحشی صادر شد.

وی با بیان اینکه اداره کل سازمان مرکزی هیچ دستورالعملی تا الان ابلاغ نکرده ادامه داد: پی گیر و منتظر دستورالعمل هستند که برای این دو نفر صادر و به ما ابلاغ کنند تا در اولین فرصت این کار را برای شان انجام دهیم .

 

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب