به گزارش” صبح رابر” به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، صبح توس نوشت ، حسن رحیم پور ازغدی پیرامون «روشنفکری دینی و دکتر علی شریعتی» در موسسه جوانان آستان قدس رضوی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که ریشه در پیروزی انقلاب اسلامی دارد زاویه نگاه کسانی مانند علی شریعتی است که فعالیتهای فرهنگی و سیاسی آنان در سخت ترین شرایط جوانان را هدایت کرد.
وی یکی از دستاوردهای بزرگ کلام و اندیشه علی شریعتی را به صحنه آوردن موجی از جوانان انقلابی مسلمانان دانست و افزود: بنابر اصول انقلاب، ضرورت و فرصتی نیست که به ابعاد سیاسی و معرفتی در این زمینه بپردازیم اما باید به این نکته توجه داشت که اندیشه و کلام شریعتی توانست محوری از جوانان انقلابی را در راستای تحکیم نظام اسلامی به صحنه بیاورد.
رحیم پور ازغدی توجه به ابعاد مختلف اندیشه و کلام علی شریعتی را ضروری دانست و بیان کرد: تمامی سخنرانیهای وی را میتوان از ابعاد فقهی، کلامی، اخلاقی و فلسفی مورد بررسی قرار داد و داوری آثار و تفکر علی شریعتی به عنوان یک تحقیق خوب است اما در شرایط استراتژیک فعلی نقد آن ممکن است خطرناک باشد.
وی بسیاری از جوانان گرویده به انقلاب اسلامی را حاصل قلم علی شریعتی عنوان کرد و گفت: با قبول تمامی نارساییهای آثار شریعتی باید به این نکته توجه داشت بسیاری از جوانان گرویده به انقلاب اسلامی و مدافعان این نظام اسلامی حاصل قلم علی شریعتی بودند.
رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: بدبینان به آثار شریعتی همواره سعی در ایجاد شکاف بین ظاهر و باطن قلم وی داشتهاند و نقادان ساده لوح نیز سعی در توجیه اشکالات آثار وی دارند اما واقع بینان ضمن پذیرش نقاط قوت و ضعف تفکر علی شریعتی دین را سیاسی و تمدن ساز می دانند و جبهه واحد انقلاب اسلامی را تشکیل میدهند.
وی اسلام را مکتب زندگی دانست و اظهار داشت: اسلام و تشیع مکتب زندگی است که در حوزه سیاست، اقتصاد، روان شناسی، جامعه شناسی و سایر حوزههای زندگی بشری طرح زندهای جهت انسان سازی بشر تبیین کرد و سپر دفاعی و عقیدتی شاخصی در برابر اندیشه های مارکسیسم و ناسیونالیسم و ملیگرایان افراطی در زمان حکومت طاغوت بود.
رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: هجوم اندیشههای انحرافی در زمان استبداد حکومت طاغوت به گونهای بود که کسی اسم ائمه اطهار(ع) را بر روی فرزندان خود نمیگذاشت و بیحجابی نشانه ترقی و حجاب نماد عقب ماندگی محسوب میشد که ظهور اندیشههای علی شریعتی جبهه مقاومتی در برابر اندیشههای انحرافی بود و بسیاری از جوانان به واسطه آشنایی با افکار وی نادرستی اندیشههای انحرافی را تشخیص دادند.
وی جریان بیداری اسلامی را خلاف جهت گیریهای روشنفکران دینی افراطی دانست و تصریح کرد: روشنفکران دینی افراطی که در دهههای پس از انقلاب ظهور پیدا کردند خطر بزرگی برای جامعه اسلامی ایران به شمار میرفت و بیداری اسلامی در این زمان برای نخستین بار در تفکرات مبنایی اسلامی ورود پیدا کرد تا این روشنفکری افراطی را از بین ببرد و مکتب تشیع را نجات دهد.
رحیم پور ازغدی در ارتباط با نوگراییهای دینی افراطی بیان کرد: براساس تفکرات نوگرایان دینی، اسلام دینی سکولاریزم است و دین نمیتواند سیاسی باشد و تمام تلاش نوگرایان دینی بر این بود که بتوانند اسلام را از متن زندگی مردم ایران به حاشیه بازگردانند تا احکام فقهی اسلام مانع تجدید بنای اجتماعی شود.
وی ادامه داد: نوگرایان دینی همچنین بر این باور بودند که قرآن کلام پیامبر است نه خداوند و حکومت را در جهت مبارزه با اسلام ناب محمدی و همراهی با نظام کمونیسم و ناسیونالیسم هدایت میکردند.
رحیم پور ازغدی پیرامون خدمات دکتر علی شریعتی گفت: تفکر شریعتی با وجود نارساییهای موجود توانست به مبارزه با نوگرایان دینی برخیزد و آشنا نبودن وی با معارف اسلامی به صورت کلاسیک هم نتوانست مانع خدمت او به اسلام و جریان تشیع شود.
وی در زمینه تاثیر دکتر شریعتی بر شهید چمران افزود: براساس سخنان شهید چمران اندیشه و کلام دکتر شریعتی توانسته وی را با ابعاد وجودی خود آشنا سازد و توانست ارزش وجود متعالی حضرت زهرا(س) را برای شهید چمران بازگو کند.
رحیم پور ازغدی در ارتباط با نگاه بازجویان ساواک به دکتر شریعتی بیان کرد: بازجویان ساواک دکتر شریعتی را شاخه دانشگاهی امام خمینی(ره) میدانستند و معتقد بودند که وی از طریق آسیب رساندن به نظام سلطنت و ملی گرایی افراطی، کوبیدن کمونیستها و برملا کردن افکار انحرافی روحانیون متحجر به مخالفین انقلاب اسلامی کمک کرده است.
وی در زمینه نهضت بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: ریشه شکل گیری نهضت بیداری اسلامی به تلاشهای سید جمال الدین اسدآبادی وابسته است و عبارت سلفیگری که توسط وی مطرح شد منظور از بازگشت به اسلام اصیل بوده است نه بازگشت متحجرانه به گذشته که امروزه توسط گروههای تندرو مطرح میشود.
رحیم پو ازغدی سلفی گری بازگشت به اسلام اصیل را مسبب بسیج کردن مردم به سوی اصلاح فکری عنوان کرد و گفت: این نوع از سلفی گری سبب بسیج شدن مردم به سوی اصلاحات فکری و اعتقادی شد تا رشد خودآگاهی مکتبی و عقل گرایی اسلامی افزایش یابد.
وی پیرامون مبارزات روحانیون شیعی اظهار داشت: براساس تحلیلهای دکتر شریعتی جوامع شیعی همواره درگیر انقلاب و مبارزه بودهاند است و هیچ یک از گروههای مذهبی به اندازه روحانیهای شیعه درگیر مبارزه با ظلم نبوده است که فتوای میرزای شیرازی برای لغو قرارداد تنباکو و قیام امام خمینی(ره)یکی از مهم ترین این دستهای مبارزات بودند.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: امام خمینی(ره) یکی از افتخارات روحانیون شیعه را وابسته نبودن به هیچ یک از دولتها دانستهاند و ادعاهای دروغین شیادان در زمینه مهدویت را باطل میدانند و روحانیت شیعه را انقلابیهای بنیادین نام نهادهاند که در انتظار ظهور حضرت مهدی(عج) هستند.
وی پیرامون اشتباهات جامعه روحانیت در زمان مشروطه تصریح کرد: مشروطه به علت آن که از تعالیم اسلامی بهره کافی را نبرد سرشار از شعارهای انقلاب فرانسه شد و در واقع عبور از مذهب به سوی دموکراسی لیبرال بود و اشتباه روحانیت در این حادثه مهم تاریخی عدم تحکیم مکتب فکری مدرن بود.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: شاهد نهضتهای سیاسی اسلامی زیادی بودهایم اما هیچگاه به نهضت فکری اسلامی جدید نرسیدهایم و این نهضت در ۲ قرن اخیر نیمه تعطیل و تعطیل بود که این تعطیلی منحصر به عدم شفاف سازی جریان مشروطه شد و مرز روحانیت با غرب در این زمینه روشن نشد.
وی یکی از اشکالات جامعه روحانیت از عصر صفوی تا سقوط محمد رضا شاه را عدم درک خطر اسلام آمریکایی و اسلام ستیزی دانست و افزود: یکی از اشکالات جامعه روحانیت از عصر صفوی تا سقوط محمدرضا شاه عدم درک خطر عدم احساس مسئولیت در برخورد با فریب های فکری و اعتقادی غرب و نظام استکبار بود و تصور میکردند به دلیل آن که مراسم عاشورا برپا است و آزادی دروغین در جامعه وجود دارد پس اسلام در خطر نیست و متوجه فریب دشمن نبودند.
رحیم پور ازغدی روحانیت شیعه را برج و باروی دفاع از انقلاب دانست و بیان کرد: روحانیت شیعه برج و باروی دفاع از انقلاب و استقلال و عزت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و اگر روحانیون شیعه نبودند ایران به خاری در گلوی استکبار جهانی تبدیل نمی شد.
وی انتخاب رضا خان بعنوان شاه ایران توسط انگلیس را توهینی بزرگ به ملت ایران عنوان کرد و گفت: به تخت نشستن رضاخان توسط انگلیس توهین بزرگی به ملت ایران بود و او با نسخه فرهنگی آتاتورک بر مسند قدرت نشست تا سکولار را بر ایران حاکم کند و ملی گرایی افراطی در همین سالها بود که توسط انگستان برنامه ریزی شد تا اسلام ناب محمدی از بین برود.
انتهای پیام/