پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:14:49 - جمعه 5 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ویژگی های «توافق خوب» و توافق« بد»در یک نگاه
ویژگی های توافق خوب و توافق بد چیست؟ و این توافق تا چه حد حقوق ملت ایران را تامین می کند …)

به گزارش ” صبح رابر” با توجه به سخنان مقام معظم رهبری و ضرورت نگاه هوشمندانه به آثار توافق بد در مذاکرات؛ هدف اصلی این یادداشت درک شاخص­ های توافق بد است نکته مهمی که رهبر انقلاب درباره مذاکرات هسته­ ای متذکر شدند موافقت با اصل توافق بود، که گفتند: من با توافقی که بتواند انجام شود موافقم اما با توافق «بد» موافق نیستم.

توافقی «بد»؛ توافقی است که از خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولین ارشد نظام بیان کردند عدول کند .

توافق «بد»؛ توافقی است که به ارزشهای والای نظام توجهی نشده باشد

توافق «بد»؛ توافقی است که از توسعه علمی و عملی این صنعت در بعد ملی و فرا ملی جلوگیری بعمل آید .

توافق «بد»؛ توافقی است که از اماکن نظامی ما بازدید شود . اماکنی که قدرت دفاعی این مرز و بوم را می رساند که حاصل تجربیات دفاع مقدس و خون شهیداست .

توافق «بد»؛ توافقی است که تحریم ها یکجا برداشته نشود یعنی همان موقع و در زمان تنظیم توافق تحریم ها برداشته نشود .

توافق «بد»؛ توافقی است که حقوق ما را حفظ نکند؛ ما به‌عنوان کشوری که فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز دارد، حق داریم که در این زمینه فعالیت کنیم.

توافق «بد»؛ توافقی است که حق دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و حفظ دستاوردهای آن همچنین داشتن حق تحقیق و توسعه این حقوق را از ملت ایران سلب کند.

توافق «بد»؛ توافقی است تحقیر ملت ایران، به رفتار و عملکرد منطقی و مستدل ایران در مذاکرات هسته ­ای و رفتار غیرمنطقی و باج­ خواهانه طرف مقابل باشد.

توافق «بد»؛ توافقی است توافقی که همه آن‌چیزی که در قرارداد می‌آید موید آن نباشد.

توافق «بد»؛ توافقی است که به معنای از دست رفتن عزت و استقلال ملت ایران است.

توافق «بد»؛ توافقی است که در آن جزئیات و کلیات از هم تفکیک شده باشند.

توافق «بد»؛ توافق دو مرحله­ای چنانکه به معنای این باشد که لغو تحریم‌ها در مراحل بعد مورد تصمیم‌گیری قرار گیرد یا بخشی از آنها لغو و مابقی نگه داشته شود، غیرقابل قبول است.

توافق  «بد» ؛ توافقی است لغو تحریمها به یک فرآیند جدید مرتبط شود، اساس مذاکرات بی‌معنا خواهد بود، زیرا هدف از مذاکرات برداشته شدن تحریمهاست.

توافق «بد»؛عدول از دیپلماسی انقلابی، عدول از حقوق هسته‌ ای جمهوری اسلامی ایران، عدول از حق غنی‌سازی ایران، عدم توجه به ظرفیت داخلی و چشم دوختن صرف به خارج شاخص‌های عدول از منافع ملی است.
این اقتصاد مقاومتی است که با تولید داخلی و تقویت و گسترش اقتصاد خانوار می توان کمر تحریم ها را شکست

تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی در لابه لای مباحث هسته ای با توجه به اینکه بحث مذاکرات هسته ای امروز یکی از مهمترین موارد سیاسی روز جامعه جهانی است

به نظر می آید در کنار بحث اقتصاد مقاومتی از آنرو مهم است که نگاه ویژه و عمیق به اقتصاد مقاومتی در این برهه باعث می شود که در صورتی مذاکرات به سرانجام نرسد و تحریمها همچنان ادامه داشته باشد این اقتصاد مقاومتی است که با تولید داخلی و تقویت و گسترش اقتصاد خانوار می توان کمر تحریم ها را شکست چه بسا در تحریم است ه انسانها می توانند راههای مبارزه با آن را شناسایی و در جهت شکوفایی این مرز و بوم و کیان انقلاب اسلامی گام بردارند .

ویژگی یک توافق «پایدار »که باعث ثبات این مذاکرات گردد و رهبری معظم انقلاب در بیانات خود ترسیم نموده اند و آن اینکه تحریم ها برداشته شود بطور همزمان در زمان نگارش و انتقاد مذاکره ، از لحاظ علمی همچنان توسعه پیدا کند و هم بعد ملی و فراملی به هیچ وجه از اماکن نظامی بازدید بعمل نیاید.

 

رهبری در سخنان خود بیان کردند «من با ادامه و پیشرفت مذاکرات و رسیدن به توافق خوب موافقم و قطعاً ملت ایران هم با هر توافقی که در بر دارنده عزت و احترام او باشد، مخالفتی ندارد. باید در مذاکرات، تکریم، حرمت و پیشرفت ملت ایران محفوظ بماند زیرا این ملت عادت به پذیرش زورگوییِ طرف مقابل اعم از امریکا و دیگران، ندارد.»

توافق «خوب» ؛ مطالبه آن که از یک‌­سو انسجام ملی را تحکیم می‌بخشد و از سوی دیگر جامعه را از حالت شرطی شدن پیرامون مذاکرات خارج می‌کند.

توافق «خوب»؛ کل تحریم­ها اعم از تحریم­های شورای امنیت، سازمان ملل، کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا باید یکجا برداشته باشد لغو تحریم‌ها، آن هم به‌طور یکجا و در یک زمان باید مطالبه اصلی ما باشد.

توافق«خوب»؛ لازمه حفظ عزت ملی مردم ایران، ادامه غنی‌سازی است.

توافق «خوب»؛ برداشته شدن کلیه تحریم­ها؛ لغو تحریم­ها آن هم به طور یک­جا و در یک زمان، این خواسته ملتی است که به اندازه عمر انقلاب برای حفظ عزت خود تحریم­ها را در مقابل زورگویی غرب به دوش کشیده است.
توافق«خوب»؛ حفظ حقوق هسته ­ای؛ از ابتدای شکل­گیری مسئله هسته­ ای ایران، مردم آگاه در کلیه اجتماعات خواهان حفظ حقوق هسته‌ای خود بوده­اند. به طوریکه شعار «انرژی هسته­ ای حق مسلم ماست».

توافق «خوب»؛ توافق عزتمندانه که همه خطوط قرمز تععین شده از طرف مقام معظم رهبری در آن رعایت شده باشد .

توافق«خوب»؛ توافقی که عزت ملت ایران را تأمین کند.

توافق«خوب»؛ توافقی که لغو یکجای تحریمها باید در همان روز توافق به طور کامل لغو شوند.
توافق«خوب» ؛توافقی که مطلقاً نباید اجازه داده شود که به بهانه نظارت، به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند و به بهانه نظارت و بازرسی، بیگانگان را به این حریم راه دهند، و یا توسعه دفاعی کشور را متوقف کنند.
توافق «خوب»؛توافقی که نظارتها باید تنها در محدوده همان نظارتهای متعارفی که در همه دنیا انجام میشود اعمال شود، نه بیشتر.
توافق «خوب»؛ توافقی که توسعه علمی و فنی در ابعاد گوناگون باید ادامه یابد
توافقی «خوب»؛ توافقی که تحریم های اقتصادی، مالی و بانکی باید فوراً هنگام امضای موافقتنامه لغو شود،لغو تحریم ها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود .

توافقی «خوب»؛ یعنی خطوط قرمز توافقی ، منصفانه و عادلانه، عزتمند و منطبق با منافع و مصالح ایران هستند.

توافق نکردن بهتر از توافق بد است. از توافق عزتمندانه صددرصد حمایت می‌کنم.

 

گزیده ای ازبیانات مقام معظم رهبری(۱۳۹۴/۰۴/۰۲) :

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه گفتند: «من هیچ گاه درخصوص مذاکره با امریکا خوشبین نبودم و این موضوع هم بواسطه یک توهم نیست بلکه بدلیل تجربه‌ای است که در این باره وجود دارد.»

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: «اگر در آینده جزئیات مسائل و حوادث و یادداشت‌های مذاکرات هسته‌ای این روزها منتشر شود، همه متوجه خواهند شد که این تجربه ما از کجا نشأت می‌گیرد.»

رهبر انقلاب اسلامی سپس به مواردی که ایشان در جلسات خصوصی از مسئولان در موضوع هسته‌ای مطالبه کرده اشاره کردند و گفتند: «من اصرار دارم که مسئولان، دستاوردهای کنونی هسته‌ای را بسیار با اهمیت تلقی کنند و آنها را کم ارزش و سبک نشمارند.»
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر این که صنعت هسته‌ای یک ضرورت برای کشور است، افزودند: «اینکه برخی روشن فکرنماها بگویند صنعت هسته‌ای را برای چه می‌خواهیم؟، یک فریب است.»
ایشان با اشاره به نیاز کشور به صنعت پیشرفته هسته‌ای در عرصه‌های انرژی، تولید رادیودارو، شیرین کردن آب دریا، و کشاورزی خاطرنشان کردند: «مهمترین ویژگی صنعت هسته‌ای کشور این است که دستیابی به این صنعت بسیار مهم، نتیجه انفجار استعدادهای ذاتی جوانان ایرانی بوده است، بنابراین روند پیشرفت در صنعت هسته‌ای باید ادامه یابد.»
رهبر انقلاب با اشاره به اینکه توافق خوب از نظر ایران یعنی توافق عادلانه و منصفانه افزودند: در جریان مذاکرات امریکایی ها  ۶ ماهِ وعده داده شده برای لغو تحریم ها را ابتدا به یک سال تبدیل کردند و بعد با زیاده خواهی های مکرر مذاکرات را طولانی و حتی تهدید به تحریم بیشتر کردند و از نظامی گری و روی میز و زیر میز سخن گفتند.
حضرت آیت الله خامنه ای در نوعی جمع بندی از روند مذاکرات تأکید کردند: تأمل و مطالعه در روند مطالبات امریکایی ها نشان می دهد هدف آنها ریشه کن کردن صنعت هسته ای ایران، از بین بردن ماهیت هسته ای کشور و تبدیل آن به یک کاریکاتور و تابلوی بی محتوا است.
ایشان با اشاره به نیاز حقیقی و مطالعه شده کشور به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای افزودند: آنها ضمن تلاش برای نابودی صنعت هسته ای و محروم کردن ایرانیان از فواید فراوان این صنعت، قصد دارند ضمن ادامه فشارها، تحریم ها را نیز به نوعی حفظ کنند.
رهبر انقلاب سپس در تبیین واقعیات صحنه پیچیده مذاکرات با امریکایی ها، یک نکته مهم دیگر یعنی نیاز دولت امریکا به توافق هسته ای را مورد بررسی قرار دادند.
ایشان افزودند: اگر آنها بتوانند به اهداف خود در مذاکرات برسند به یک پیروزی بزرگ رسیده اند چرا که ملت استقلال طلب ایران را تسلیم کرده اند و کشوری را که می تواند الگوی دیگر کشورها باشد شکست داده اند و تمام بدعهدی ها و چانه زنی های آنها برای تحقق همین اهداف است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر خواستهای منطقی ایران از اول مذاکرات تا امروز خاطرنشان کردند: ما از ابتدا گفته ایم می خواهیم تحریم های ظالمانه برداشته شود که البته در مقابل آن، حاضریم یک چیزهایی بدهیم به شرط اینکه صنعت هسته ای متوقف نشود و لطمه نخورد.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه سخنانشان به ترسیم صریح خطوط قرمز هسته ای پرداختند.
ایشان به عنوان اولین خط قرمز گفتند: ما برخلاف اصرار امریکایی ها محدودیتهای بلند مدت ۱۰، ۱۲ ساله را قبول نداریم و مقدار سالهای مورد قبول محدودیت را به آنها گفته ایم.
رهبر انقلاب ادامه کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز حتی در زمان محدودیت را دومین خط قرمز ایران اعلام کردند و افزودند: آنها می گویند در مدت ۱۲ سال هیچ کاری نکنید اما این، یک حرف زور مضاعف و غلط مضاعف است.
رهبر انقلاب در توضیح سومین خط قرمز هسته ای تأکید کردند: تحریم های اقتصادی، مالی و بانکی چه مربوط به شورای امنیت، چه کنگره امریکا و چه دولت امریکا باید فوراً هنگام امضای موافقتنامه لغو و بقیه تحریم ها هم در فواصل معقول برداشته شود.
ایشان افزودند: امریکایی ها درباره تحریم ها یک فرمول پیچیده، چند لایه و عجیب و غریب مطرح می کنند که معلوم نیست از آن، چه چیزی در می آید اما ما صریحاً مطالبمان را می گوییم.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه بحث درباره خطوط قرمز مذاکرات هسته ای افزودند: لغو تحریم ها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود نگویند شما تعهدات را انجام دهید بعد آژانس گواهی دهد تا تحریم ها لغو شود ما این مسئله را مطلقاً قبول نداریم.
رهبر انقلاب افزودند: جرائیات لغو تحریم ها نیز باید با اجرائیات تعهدات ایران متناظر باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین تأکید کردند: ما با موکول کردن اجرای تعهدات طرف مقابل به گزارش آژانس، مخالفیم چون آژانس بارها و بارها ثابت کرده مستقل و عادل نیست بنابراین ما به آن بدبین هستیم.
ایشان افزودند: می گویند «آژانس باید اطمینان پیدا کند» این چه حرف نامعقولی است چگونه اطمینان پیدا کند مگر اینکه وجب به وجب این سرزمین را بازرسی کند.
رهبر انقلاب مخالفت قاطع با «بازرسی های غیر متعارف، پرس و جو از شخصیتهای ایران و بازرسی از مراکز نظامی» را از دیگر خطوط قرمز هسته ای اعلام کردند.
رهبر انقلاب به صراحت تأکید کردند: در ایران، همه از جمله بنده، دولت، مجلس، دستگاه قضایی، دستگاههای امنیتی و نظامی و همه نهادها خواهان توافق خوب هسته ای هستیم توافقی که عزتمندانه، منصفانه و مطابق با مصالح و منافع ایران، تدوین شود.
رهبر انقلاب افزودند: اگر چه دنبال لغو تحریم ها هستیم اما آنها را از زاویه ای نوعی فرصت می دانیم چرا که باعث شده به نیروها و ظرفیتهای داخلی توجه بیشتری داشته باشیم.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: «همه مشکل بعد از این است که باید درباره جزئیات بحث و گفتگو شود زیرا طرف مقابل، لجوج، بدعهد، بدمعامله و اهل از پشت خنجر زدن است و ممکن است در دوره بحث درباره جزئیات، کشور و ملت و مذاکره کنندگان را در حصار قرار دهند.»

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به طرف مقابل که اهل فریب و دروغ و عهدشکنی و حرکت درخلاف مسیر صحیح است، علت دغدغه جدی را این موضوع دانستند و گفتند: «یک نمونه از چنین رفتارهای طرف مقابل در مذاکرات اخیر اتفاق افتاد و کاخ سفید بعد از گذشت حدود دو ساعت از پایان مذاکرات، بیانیه چند صفحه‌ای را در تبیین مذاکرات منتشر کرد که در اغلب موارد خلاف واقع بود.»
ایشان افزودند: «نگارش چنین بیانیه‌ای در مدت ۲ ساعت امکان پذیر نیست بنابراین آنها در همان زمانی که در حال مذاکره با ما بودند، مشغول تدوین بیانیه‌ای مخدوش، غلط و برخلاف محتوای مذاکرات بودند.»
حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: «آنها براساس همان ضرب المثل معروف که کافر همه را به کیش خود پندارد، می‌گویند اگر رهبری ایران هم مخالفتی با مذاکرات کند، سخن واقعی آنها نیست بلکه برای آبروداری داخلی است در حالی که آنها واقعیات داخل ایران را نمی‌فهمند.»

فصل الخطاب تمام این توافق فرموده مقام معظم رهبری است .

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب