پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:54:52 - چهارشنبه 10 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بیشترین اثر نویسندگان و شاعران رابری در زنده نگه داشتن فرهنگ و آداب رسوم است
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد رابر گفت :بیشترشاعران و نویسندگان رابری ، برای اینکه بتوانند فرهنگ سرزمین، محل زندگی و آداب و رسوم رایج گذشتگان این سرزمین را زنده نگه دارند به کار پژوهش و تحقیق می پردازند.

روح الله سلاجقه در گفتگو با ” صبح رابر ” در خصوص شرایط   نشر کتاب در شهرستان رابر به مراحل دریافت مجوز چاپ کتاب اشاره کرد و گفت : متقاضیان (مولفین ، مترجمین ) با مراجعه به دفاتر انتشاراتی داری مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص دریافت مجوز چاپ کتاب توسط انتشاراتی طرف قرارداد انجام می شود .

 wpid-screenshot_2015-05-03-12-47-54

وی ادامه داد: : پس از اخذ مجوز چاپ کتاب توسط ناشر در خصوص چاپ آن از طریق چایخانه های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اقدام نمایند .

مراحل نشر کتاب

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رابر با بیان مراحل نشر کتاب افزود : کتاب پس از آماده شدن ، صفحه آرایی شده برای گرفتن شابک راهی خانه کتاب می شود .

وی اضافه کرد : پس از اختصاص شابک ، کتاب به کتابخانه ملی برای گرفتن فیپا فرستاده می شود که پس از دریافت فیپا که اطلاعات کامل کتاب در آن جمع شده کتاب به اداره کل فرهنگ و ارشاد برای دریافت مجوز چاپ فرستاده می شود تا مجوز چاپ برای کتاب صادر شود .

سلاجقه   بیان کرد : بعد از اتمام تمام مراحل کتاب آماده چاپ نسخه نهایی توسط نشر برای لیتوگرافی ، چاپ و صحافی فرستاده می شود .

این سرپرست به روش دیگری برای مراحل نشر کتاب نیز اشاره کرد و گفت : پس از آماده شدن فایل کتاب ، برای نشر کتاب ابتدا باید شابک گرفته شود . شابک شماره ی شناسنامه بین المللی یک کتاب است که توسط خانه کتاب ارائه می شود ،این شماره شابک به تعداد در اختیار ناشران می باشد .

وی با بیان اینکه پس از گرفتن شابک فایل کتاب به همراه شابک به کتابخانه ملی داده می شود   تا فیپا صادر شود، افزود: فیپا در واقع همان شناسنامه کتاب در کتابخانه ملی می باشد . پس از صادر شدن فیپا توسط کتابخانه ملی فایل نهایی کتاب به صورت پی دی اف(pdf) و ۱ نسخه چاپی از کتاب تحویل اداره کل فرهنگ و ارشاد برای صدور مجوزچاپ می شود.

این مسئول خاطر ‌نشان کرد‌: مراحل اداری کاملا توسط ناشر انجام می شود و نویسنده دخالتی در این پروسه ندارد .

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رابر با اشاره به مدت زمان مراحل اداری نشر کتاب عنوان کرد :شابک که به تعداد در اختیار ناشر است، مدت زمان صدور فیپا معمولا ۷روز کاری است و مدت زمان صدور مجوز ارشاد بین ۱۰ روز تا ۶ ماه می باشد .

وی ادامه داد : کتابهای علمی معمولاً ۱۰ روز ، کتابهای شعر ۲تا ۳ ماه ، داستان و رمان ۲ تا ۴ ماه و کتابهای حوزه علوم انسانی بین ۱ ماه تا ۴ ماه طول می کشد تا مجوز ارشاد صادر شود.

بیشتر نویسندگان، شاعران و مترجمان رابری زندگی شان با درآمد،فروش آثارشان اداره نمی شود

روح الله سلاجقه در خصوص درآمد نویسندگان رابری گفت :هیچ یک از نویسندگان، شاعران و مترجمان رابری زندگی شان با درآمدحاصل از فروش آثارشان اداره نمی شود .

وی ادامه داد :بیشتر شاعران و نویسندگان رابری اثری را برای اینکه یک کار فرهنگی کرده باشند، نام و یادشان فراموش نشود و بتوانند فرهنگ سرزمین، محل زندگی و آداب و رسوم رایج گذشتگان این سرزمین  را زنده نگه دارند به کار پژوهش و تحقیق می پردازند.

این مسئول با بیان اینکه هر کدام از نویسندگان ، شاعران ومترجمان برای معیشت خود به شغلهای دیگری می پردازند ، افزود: بعضی معلم هستند و تدریس می کنند و بعضی در اداره ها و سازمانهای مختلف استخدام هستند ، چرا که با درآمد نویسندگی نمی توان امرو معاش کنند ، نویسندگان با توجه به شرایط امروزی حتی برای چاپ آثارشان نیز دغدغه های فراوانی دارند .

سلاجقه با بیان اینکه بیشترین نوبت چاپ یک کتاب در شهرستان مربوط به شخص خاصی نیست، گفت : ما انسانها تا کسی را از دست ندهیم قدر کار آن شخص را نمیدانیم و بعد از آنکه دیگر به او دسترسی نداریم از کتابش بهره می گیریم مثل ( کتاب شعر   بیاد گل سرخ زنده یاد ابو حامد حسینخانی ، کتاب نگین کرمان زنده یاد ولی الله آئینه نگینی و کتاب شاهد نامه زنده یاد فتح الله زرین کلاه و …)

بلقیس سلیمانی به عنوان نقاد و نویسنده مشهور کشور

وی در ادامه از این زنده یادها به عنوان شاعران و نویسندگان مشهور گذشته این دیار نام برد وافزود: از شاعران و نویسندگان در قید حیات می توان بلقیس سلیمانی به عنوان نقاد و نویسنده مشهور کشور نام برد همتعلی زرین کلاه و سهراب سلاجقه و … به عنوان شاعران رابر معرفی کرد .

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رابر مهمترین مشکلات نویسندگان و شاعران شهرستان رابر را به فروش نرفتن آثارشان ، نبود جایگاه خاصی برای برگزاری انجمنها و تأمین نشدن هزینه های جاری چاپ  آثارشان دانست .

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب